Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kas, HS:n alkaa myöntämään, että white flight koskee myös suomea.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
So Hard

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei voi puhua white flightistä, vaan paskasakin keskittymisestä. Sinänsä asiallinen kehityssuunta että paskasakki kasaantuu samoihin paikkoihin, niin helpompi vältellä. Toki paikalliset koulut muuttuu syrjäytyneiden tuotantolaitoksisiksi jossa kukaan ei halua opettaa, terveyskeskuksiin ei löydy lääkäreitä jne. mutta tätähän se vihervasemmisto haluaa. Mikään oppi maailmalta ei muuta doktriinia, jonka mukaan lukutaidottoman kurjalliston maahantunti ei meillä johda samoihin ongelmiin kuin muualla vaan on rikkaus.

Asiasta kukkaruukkuun, propsit taas kerran poliisille.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Arvo ... 5265733913

Mikä siinä on, että Ruotsissa poliisi ei onnistu ikinä ja Suomessa melkein aina, kun näistä vakavammista rikoksista on kyse?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Sä et nyt tajua, että kun urpiainen puhui persujen taidekäsityksen natsismista niin kaikki muu kontribuutio tähän ketjuun - tai minnekään muuallekaan - on turhaa.

Siinä sivussa sitten taas sivuutettiin sekin kohta, että vasemmisto tunnetusti inhoaa sydämestään juutalaisia ja symppaa arabeja, ja että persut Soinia ja Halla-ahoa myöten eivät pidä juutalaisia mitenkään veemäisenä rotuna.
Onko tämä nyt internet-tuskainen ilmaus siitä asenteesta, että keskustelun aiheesta riippumatta kaikkien keskustelujen tulee kääntyä yleiseksi halla-ahostelu-populismiksi. Vastaavalla touhullahan ne (te) "maahanmuuttokriitikot" tekevät kaikkien uutisten kommentoinitiketjut lukukelvottomiksi, kun keskustelu mistä tahansa käännetään ksenofobisiksi tuskan parahduksiksi alta aikayksikön. Oi aikoja, oi tapoja. Tuon jälkimmäisen kappaleesi sivuuttaminen voi kyllä perustua aiheessapysymisen lisäksi myös siihen, että eri etnis-kulttuurilisten ryhmien arvottaminen enemmän tai vähemmän "veemäisiksi" taitaa kuulua niin eksklusiivisesti persujen sisäiseen diskurssiin, ettei siitä oikein muilla ole intoa keskustella. Presuppositiot ovat niin pihalla, että järkevään keskusteluun ei oikein ole saumaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:Presuppositiot ovat niin pihalla, että järkevään keskusteluun ei oikein ole saumaa.
Sä EW:ilet: kun sanamuoto ei ole täysin kohdallaan niin sä käytät sitä keppihevosena jostain muusta puhumiseen. Tai varmaan tässä tapauksessa puhumattomuuteen.

Eikö se sinusta ole mitenkään noteeraamisen arvoista, että juutalaisiin vihamielisesti suhtautuvat vasemmistolaiset tahot syyttävät natsiksi Soinia, joka suhtautuu juutalaisiin avoimen ystävällisesti? Ilmeisesti ei, ja syy on se koska minä ja kaltaiseni emme osaa keskustella oikein.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Eikö se sinusta ole mitenkään noteeraamisen arvoista, että juutalaisiin vihamielisesti suhtautuvat vasemmistolaiset tahot syyttävät natsiksi Soinia, joka suhtautuu juutalaisiin avoimen ystävällisesti? Ilmeisesti ei, ja syy on se koska minä ja kaltaiseni emme osaa keskustella oikein.
1. Mun tiedossa ei ole merkittäviä/kiinnostavia vasemmistolaisia, jotka suhtautuisivat mainitulla tavalla määriteltyihin yksilöjoukkoihin kollektiivisesti yhtään millään tavalla. Tämä on jotain persujen populismilla kiihoitetun mielikuvituksen sairasta tuotetta.
2. Näin ollen, on roskaa sanoa, että vasemmistolaiset suhtautuvat juutalaisiin vihamielisesti. Tämä on jotain persujen populismilla kiihoitetun mielikuvituksen sairasta tuotetta.
3. Mun tiedossa ei ole merkittäviä/kiinnostavia vasemmistolaisia, jotka pitäisivät Soinia natsina (sen sijaan esimerkiksi Soinin puolueen taidepoliittisten linjausten sukulaisuudesta fasistien vastaaviin voidaan kyllä keskustella). Tämä on jotain persujen populismilla kiihoitetun mielikuvituksen sairasta tuotetta.
4. En tiedä Soinista, mutta toivon, että olet yhtälailla väärässä siitä, että hänellä olisi juutalaisiin qua juutalaiset jonkinlainen kollektiivinen asenne.

Toisin sanoen: "Tuon jälkimmäisen kappaleesi sivuuttaminen voi kyllä perustua aiheessapysymisen lisäksi myös siihen, että eri etnis-kulttuurilisten ryhmien arvottaminen enemmän tai vähemmän "veemäisiksi" taitaa kuulua niin eksklusiivisesti persujen sisäiseen diskurssiin, ettei siitä oikein muilla ole intoa keskustella. Presuppositiot ovat niin pihalla, että järkevään keskusteluun ei oikein ole saumaa."
Viimeksi muokannut urpiainen, 29.04.2011 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: 1. Mun tiedossa ei ole merkittäviä/kiinnostavia vasemmistolaisia, jotka suhtautuisivat mainitulla tavalla määriteltyihin yksilöjoukkoihin kollektiivisesti yhtään millään tavalla. Tämä on jotain persujen populismilla kiihoitetun mielikuvituksen sairasta tuotetta.
Kumpi suhtautuu Israeliin ystävällisemmin: Eki Tuomioja vai Timo Soini?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: 1. Mun tiedossa ei ole merkittäviä/kiinnostavia vasemmistolaisia, jotka suhtautuisivat mainitulla tavalla määriteltyihin yksilöjoukkoihin kollektiivisesti yhtään millään tavalla. Tämä on jotain persujen populismilla kiihoitetun mielikuvituksen sairasta tuotetta.
Kumpi suhtautuu Israeliin ystävällisemmin: Eki Tuomioja vai Timo Soini?
Tuomioja suhtautuu esimerkiksi Israelin nykyisen, suhteellisen äärioikeistolaisen hallituksen politiikan moniin piirteisiin äärimmäisen kriittisesti. Sen sijaan hän suhtautuu moniin, erityisesti Israelin työväenpuolueen ajamiin asioihin varsin myönteisesti, erityisesti Lähi-Idässä aika harvinaisiin demokratia- ja ihmisoikeuspyrkimyksiin. Israel on suhteellisen lähellä länsimaista oikeusvaltiota, joten on aivan kristillisten hihhulien kamaa suhtautua Israeliin kokonaisuutena lähtökohtaisesti jollakin tavalla. Siellä on monia, keskenään aivan erisuuntaisiakin poliittisia pyrkimyksiä ihan niin kuin muissakin monipuoluedemokratioissa, ja järkevä ihminen (Tuomioja) suhtautuu osaan niistä kannustavasti ja osaan torjuvasti. On hihhulien hulluutta olla näkemättä tätä moninaisuutta ja vaatia Bjarne-sedän tapaan kritiikittömän myönteistä suhtautumista Israeliin riippumatta siitä, kuka siellä on vallassa ja mitä asioita ne ajavat. Lisäksi, suhtautumisella Israelin politiikan tiettyihin piirteisiin on tavattoman vähän tekemistä sen kanssa, miten suhtautuu kokelmaan yksilöitä, joita yhdistää juutalainen kulttuuriperintö. Esimerkiksi Yhdysvaltain sisäpolitiikassa Tuomiojaa selvästi lähimpänä ovat Itärannikon demokraattiset juutalaisvaikuttajat, jotka ovat eurooppalainen tuulahdus Yhdysvalloissa.

Elco, sä olet periaatteessa järkevä mies: miten sä nyt yhtäkkiä suollat tällaista uskomatonta skeidaa tänne palstalle? Sun viimeaikaisissa kontribuutioissa ei ole ollut oikeastaan mitään, mikä kestäisi edes alustavan kriittisen tarkastelun.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Kansalaiset ovat siis vieraantuneet poliitikoista:
Uuden ajan poliittiset agitaattorit - ja vanhat
Tiedeuutiset, YLE kirjoitti:Perussuomalaisten poikkeuksellinen vaalimenestys löi monet ällikällä eduskuntavaaleissa huhtikuun 17. päivänä. Menestystä on sittemmin selitetty yhteiskunnallisella ja poliittisella tilanteella, johon puolue tarjosi protestikanavan. Perussuomalaiset pystyi erottautumaan muista puolueista ennen kaikkea retorisin keinoin.

Vastaavia puhetapoja on kuitenkin käytetty vaalipuheissa aiemminkin, kertoo sosialistiagitaattoreista väitöskirjaa valmisteleva tutkija Anna Rajavuori Helsingin yliopistosta.

Perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin suosio perustuu paljolti kansanomaiseen puhetapaan. Hän ottaa yleisönsä huomioon ja puhuu ihmisille. Niin perussuomalaiset kuin SDP 1900-luvun alussa tarjosivat retoriikassaan vaihtoehtoa ja muutosta sekä tekivät eroa vallitsevaan politiikkaan.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Suvinen kirjoitti: koska elco-fanclub
:?:
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Kyllä mulla vaan lyö vähän tyhjää, että urpon mielestä persuihin kohdistetut natsismi/fasismiviittaukset ovat täysin perusteltuja, mutta minun vasemmistoviittaukseni jotain ö-presuppositiota tmv.
urpiainen kirjoitti: Elco, sä olet periaatteessa järkevä mies: miten sä nyt yhtäkkiä suollat tällaista uskomatonta skeidaa tänne palstalle? Sun viimeaikaisissa kontribuutioissa ei ole ollut oikeastaan mitään, mikä kestäisi edes alustavan kriittisen tarkastelun.
Täytyy itsereflektoida vähän. Omasta mielestäni olen tietenkin yhtä nokkela ja hauska kuin aina muulloinkin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Dave kirjoitti:
Suvinen kirjoitti: koska elco-fanclub
:?:
Ai ketä siihen kuuluu? Nähdäkseni pupu ja huima, sikamies ehkä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja huima »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
Dave kirjoitti:
Suvinen kirjoitti: koska elco-fanclub
:?:
Ai ketä siihen kuuluu? Nähdäkseni pupu ja huima, sikamies ehkä.
Missä tää fanclub kokoontuu, bileet ois varmasti ainakin asialliset. Ainakin jos pupu tulisi paikalle.

Menee nyt sekaisin fanitukset ja asiallisena häiskänä pitämiset, varsinkin kun viimeaikoina olen useampina kertoina kompannut jotain urpiaisen töräystä. Täällä ei ole oikeita faniklubeja ja tukijoukkoja kuin Stadinarskalla.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^Fanclub voi olla myös funclub, mutta näin palsta-asiayhteydessä määrittely voisi tulla samanhenkisyyden lisäksi myös useammista komppailusta tai ihailevista kommenteista. Itse katson kuuluvani Daven fanclubiin, jos joku pitää mainita.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Suvinen kirjoitti: Kyllä mä pidän fanituksena sellaista toimintaa, että ko. henkilön joka ikinen aivopieru nostattaa riemuaallon, oli aiheena mikä hyvänsä persuista natsiorgiabileisiin.
Mä en ole tälläistä havainnut lainakaan, vaikka itse fun.. fanclub-termiä taisin ekana käyttää.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

No jos nyt otetaan Elco oikein syvä anal-yysiin, niin en tykkää miehen palstapersoonasta (irl elcostahan mulla ei ole mitään tietoa) niin paljon kuin aiemmin. Voi sanoa, että hän tekee pitämisen nykyään kovin vaikeaksi.

Teräväkielinen, älykäs ja hauska, mutta tosiaan ehkä viimeiset vuosi-pari mennyt liian kovilla agre-kierroksilla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Elco, sä olet periaatteessa järkevä mies: miten sä nyt yhtäkkiä suollat tällaista uskomatonta skeidaa tänne palstalle? Sun viimeaikaisissa kontribuutioissa ei ole ollut oikeastaan mitään, mikä kestäisi edes alustavan kriittisen tarkastelun.
Täytyy itsereflektoida vähän. Omasta mielestäni olen tietenkin yhtä nokkela ja hauska kuin aina muulloinkin.
No kyllä sä minustakin olet yhä palstan nokkelimpia ja hauskimpia kirjoittajia, eli älä siitä huoli. Mutta kun aiemmin olen pitänyt sinua asiaväännöissäkin erittäin etevänä (joskin toki kovin kärjistyshakuisena) kynäilijänä, niin nyt on kyllä mennyt pahasti pieleen monta kertaa. Ehkä seura tekee kaltaisekseen: sun sisältäsi löytynyt peruspersu on saanut sut esikuviesi tapaan jankkaamaan epätosien ja urpojen yleistysten ja liioittelujen tasolla, kuten nyt tässäkin ketjussa on nähty. Tai sitten vähät välittämään siitä, mitä ns. vastapuoli oikeasti sanoo (esim. vaaliveikkausketju, jossa tartuit viestiini, jossa päivittelin sitä, että Toivolan tyyppiset pellejulkkikset pääsevät eduskuntaan, marmattamalla siitä, että sivuutan Toivolan epäpätevyyden). Molemmat kritiikit sopivat melkein aina persupopulisteihin, nyt myös sinuun.

Edit. Ja jostain syystä tuosta yllä kuvaamastani keskustelulogiikasta tuli sitten mieleen, että missäs muuten Masa on?
Viimeksi muokannut urpiainen, 29.04.2011 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:kannattaa muistaa, että minä olen yleensä väärässä.
Rasti seinään: Pertsan viestissä oli hyvä pointti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:Molemmat kritiikit sopivat melkein aina persupopulisteihin, nyt myös sinuun.
Lieneekö se sitten viestintäni heikkoutta vai mitä, mutta jotenkin mun mielestä sä et ole saanut siitä ydinajatuksestani kiinni, kun mielestäni luet niitä niin orjallisesti (olettamassasi) kontekstissa.

Soficase oli minusta yleisluontoista natsittelua Sofilta; sitten LSD alkoi horisemaan jostain taidepolitiikoista; kun lopulta minä yritin nostaa abstraktiotasoa mielestäni oikeaksi (eli että se oli yleisluontoista natsittelua) niin paheksuit mielestäni aiheettomasti sitä, että yritin puhua muusta kuin taidepolitiikasta, johon en itse ymmärtänyt keskustelun olleen lukittu.

Toivolacasen myönnän osittain siinä mielessä, että sinulla oli syytä olettaa kontekstin olleen se mistä oli aiemmin puhuttu, kun kerran sinua lainasin. Itse lähdin pilkkaamaan Toivolaa (ja persujen kauhistelijoita Toivola aseenani) yleisesti. Virhe oli se, että lainasin, mutta pointtiani se ei muuta miksikään (pointti siis Toivolan epäpätevyys ja persukauhistelijoiden sokeus).

Juutalaiscasessa olen mielestäni heikoimmalla, koska ammuit Eki-setä-argumenttini taivaalta huitvittuun. Katson hävinneeni argumentoinnissa ja sanavalinnoissa, kun pointtini on se, että Soinin rinnastaminen Hitleriin on minusta perinjuurin hassua, kun Soinihan nimenomaan tukee juutalaisten valtiota - jos se olisi natsi niin agendalla olisi vissiin niiden laittaminen uuniin. Olen edelleen sitä mieltä, että jos Soini sanoisi saman kuin Tuomioja niin natsihuutelijatkos siitä saisivat vielä lisää vettä myllyynsä. Eri säännöt eri puolueille.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Soficase oli minusta yleisluontoista natsittelua Sofilta; sitten LSD alkoi horisemaan jostain taidepolitiikoista; kun lopulta minä yritin nostaa abstraktiotasoa mielestäni oikeaksi (eli että se oli yleisluontoista natsittelua) niin paheksuit mielestäni aiheettomasti sitä, että yritin puhua muusta kuin taidepolitiikasta, johon en itse ymmärtänyt keskustelun olleen lukittu.
No ei mulla mitään hirveitä intressejä ole puolustaa Sofia, mutta on tässä kuitenkin se, että kun (kuten Hesarista poimimistani lainauksista näkyy) Sofin vielä erikseen suomalaiselle toimittajalle vahvistama intentio oli verrata taidepolitiikan yhtäläisyyksiä, niin en oikein näe, miksi haluat nostaa keskustelua yleiselle abstraktiotasolle, jossa (i) kukaan ei keskustelua käy eikä halua käydä ja (ii) sinun pointtisi on, että keskustelu sillä tasolla olisi perusteetonta natsittelua. Luulisi, että kaikkien yhteisenä intressinä olisi välttää sitä mainostamaasi "oikeaa abstraktiotasoa". Tätä kautta selittyy myös se toisessa viestissäsi kummastelemasi seikka, että miksi minun natsivertaukseni ovat muka asiallisia ja sinun ei. No siksi, että minun vertailuni (esim.) liikkuu oikealla tarkkuustasolla: puhutaan ihan oikeasta yhtäläisyydestä esim. taidepolitiikassa, ei verrata persuja tuhoamisleirien pystyttäjiin tms. Sinun abstraktiotasollasi nuo juttusi vasemmistolaisten juutalaisvastaisuudesta (Urpiaisen stalinismista puhumattakaan) ovat yksinkertaisesti epätosia. Abstraktiotasosi on populistin perusteeton yleistystaso.

Toivolacasen myönnän osittain siinä mielessä, että sinulla oli syytä olettaa kontekstin olleen se mistä oli aiemmin puhuttu, kun kerran sinua lainasin. Itse lähdin pilkkaamaan Toivolaa (ja persujen kauhistelijoita Toivola aseenani) yleisesti. Virhe oli se, että lainasin, mutta pointtiani se ei muuta miksikään (pointti siis Toivolan epäpätevyys ja persukauhistelijoiden sokeus).
No sun ainoa esimerkkisi sokeasta persukauhistelijasta olin minä, ja virheesi osoittaa, että en moiseen sokean kauhisteluun missään nimessä syyllistynyt. Taas kerran liikut sellaisella yleistystasolla, jossa haukut olematonta puuta.
Juutalaiscasessa olen mielestäni heikoimmalla, koska ammuit Eki-setä-argumenttini taivaalta huitvittuun. Katson hävinneeni argumentoinnissa ja sanavalinnoissa, kun pointtini on se, että Soinin rinnastaminen Hitleriin on minusta perinjuurin hassua, kun Soinihan nimenomaan tukee juutalaisten valtiotaan - jos se olisi natsi niin agendalla olisi vissiin niiden laittaminen uuniin. Olen edelleen sitä mieltä, että jos Soini sanoisi saman kuin Tuomioja niin natsihuutelijatkos siitä saisivat vielä lisää vettä myllyynsä. Eri säännöt eri puolueille.
No tässä me ollaan samaa mieltä: minustakin argumenttisi oli kuolleena syntynyt. Lisäksi on turha todistella sitä, että Soini ei ole natsi, kun kerran keskustelu menee siten, että ne, joita syytät Soinin natsittelusta, koettavat parhaansa mukaan todistella sulle, että eivät tietenkään pidä tai kutsu Soinia natsiksi (vaan puhuvat esim. vanhasta perinteestä alistaa taide nationalismille (tai sosialismille)), koska eihän siinä järkeä olisi. En myöskään oikein niele tuota eri säännöt -argumenttia: Onko sulla mitään käsitystä siitä, minkälaisen ryöpyn netti- ja emailsontaa päällensä saa kuka tahansa persuja, maahanmuutokriittisiä tai Israelin politiikan mitä tahansa piirrettä arvosteleva poliitikko (tai tutkija, joka on minulle vielä tutumpi tapaus)?
Viimeksi muokannut urpiainen, 29.04.2011 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:
elco kirjoitti:Soficase oli minusta yleisluontoista natsittelua Sofilta; sitten LSD alkoi horisemaan jostain taidepolitiikoista; kun lopulta minä yritin nostaa abstraktiotasoa mielestäni oikeaksi (eli että se oli yleisluontoista natsittelua) niin paheksuit mielestäni aiheettomasti sitä, että yritin puhua muusta kuin taidepolitiikasta, johon en itse ymmärtänyt keskustelun olleen lukittu.
No ei mulla mitään hirveitä intressejä ole puolustaa Sofia, mutta on tässä kuitenkin se, että kun (kuten Hesarista poimimistani lainauksista näkyy) Sofin vielä erikseen suomalaiselle toimittajalle vahvistama intentio oli verrata taidepolitiikan yhtäläisyyksiä, niin en oikein näe, miksi haluat nostaa keskustelua yleiselle abstraktiotasolle, jossa (i) kukaan ei keskustelua käy eikä halua käydä ja (ii) sinun pointtisi on, että keskustelu sillä tasolla olisi perusteetonta natsittelua. Luulisi, että kaikkien yhteisenä intressinä olisi välttää sitä mainostamaasi "oikeaa abstraktiotasoa". Tätä kautta selittyy myös se toisessa viestissäsi kummastelemasi seikka, että miksi minun natsivertaukseni ovat muka asiallisia ja sinun ei. No siksi, että minun vertailuni liikkuu oikealla tarkkuustasolla: puhutaan ihan oikeasta yhtäläisyydestä esim. taidepolitiikassa, ei verrata persuja tuhoamisleirien pystyttäjiin tms. Sinun abstraktiotasollasi nuo juttusi vasemmistolaisten juutalaisvastaisuudesta (Urpiaisen stalinismista puhumattakaan) ovat yksinkertaisesti epätosia. Abstraktiotasosi on populistin perusteeton yleistystaso.
Alkuperäisessä italiankielisessä artikkelissa Hitler -kortti oli selkeästi esillä. Suomenkielisiin uutisversioihin Sofi oli kantaansa joko kaunistellut tai oikaissut. Luultavasti jälkimmäistä, jolloin italialainen toimittaja on tulkinnut puheita aika vahvalla kädellä.

Jotenkin sofian puheista tuntuu valitettavan usein lemahtavan Suomen ja suomalaisten miesten dissaus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Thorsin vappuyllätys:rofl:

Kukkahattutäti harrastaa kyllä tiukasti potentiaalisen äänestäjäkunnan mukaista politiikkaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti:miksi haluat nostaa keskustelua yleiselle abstraktiotasolle, jossa (i) kukaan ei keskustelua käy eikä halua käydä ja (ii) sinun pointtisi on, että keskustelu sillä tasolla olisi perusteetonta natsittelua.
En mä vaan tajua sua alkuunkaan. Tulee sellainen So Easy-epätoivo kun ei vaan mene kaaliin. Sun eikä mun.

Liitän tähän Pravda-lainaukseni uudestaan:
Pravda kirjoitti: Oksasen mukaan rasistiset näkemykset ovat saaneet Suomessa kyteä pinnan alla ja niillä on ollut kaikupohjaa etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

"Helsinki ja muu Suomi ovat kaksi eri maailmaa. Uskon, että Helsingissä ollaan edelleen suvaitsevaisia ja liberaaleja. Perussuomalaiset sai Helsingissä paljon vähemmän kannatusta kuin muualla maassa", Oksanen sanoo.

Oksanen kertoo äänestäneensä itse vihreitä, jota hän kuvailee urbaaniksi kaupunkilaisten puolueeksi.

Perussuomalaisten poliittisessa ohjelmassa Oksasen näkee paljon samaa kuin mitä on nähty etenkin Itä-Euroopan muukalaisvihamielisissä puolueissa.

"Seuraan tarkkaan tapahtumia idässä. Joka paikassa äärioikeisto kasvattaa suosiotaan, jopa rasistiset ja juutalaisvastaiset puolueet. Perussuomalaisissa on kaikki ne ominaisuudet, joita on nähtävissä Euroopassa."
Minusta tuo teksti täysin kumoaa pointtisi i ja ii yllä. Täysin.
So Hard

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Thorsin vappuyllätys:rofl:

Kukkahattutäti harrastaa kyllä tiukasti potentiaalisen äänestäjäkunnan mukaista politiikkaa.
Onhan tässä oma sisäinen logiikkansa, joka aukenee oikeastaan vasta nyt kokonaan! Thorsin pohjimmainen agenda on ruotsalaistaa Suomi. Ensin tuotetaan laivalasteittain lukutaidottomia ja muuta sakkia että saadaan omat Rinkebyt ja voivottelut kansankodin nykytilasta, mellanööl kaupan hyllyihin ja kohta valitaan kuningasta. Tai siis kuningatarta.

Olikos Thors sitä sakkia, joka puhui nuuskankin puolesta? Veikkaan että siellä menee vappuruoakana surstömmingiä ja Du gamla, du fria on levylautasella hyvin kulunut.
Dave

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Dave »

Keppannan laimentamisesta on puhunuttu ainakin niin kauan, kuin minä olen julkista keskustelua seurannut, eli 30 vuotta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:miksi haluat nostaa keskustelua yleiselle abstraktiotasolle, jossa (i) kukaan ei keskustelua käy eikä halua käydä ja (ii) sinun pointtisi on, että keskustelu sillä tasolla olisi perusteetonta natsittelua.
En mä vaan tajua sua alkuunkaan. Tulee sellainen So Easy-epätoivo kun ei vaan mene kaaliin. Sun eikä mun.
Joo, täytyy taas kyllä ihmetellä tätä kommunikaation vaikeutta. Mä taas en näe ollenkaan, mitä tekemistä tuolla toistetulla Hesarilainauksella on sen kanssa että haluat keskustella natsittelusta. Katsotaan niitä lainaauksen kohtia:
elco kirjoitti:
Pravda kirjoitti: 1. Oksasen mukaan rasistiset näkemykset ovat saaneet Suomessa kyteä pinnan alla ja niillä on ollut kaikupohjaa etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

2. "Helsinki ja muu Suomi ovat kaksi eri maailmaa. Uskon, että Helsingissä ollaan edelleen suvaitsevaisia ja liberaaleja. Perussuomalaiset sai Helsingissä paljon vähemmän kannatusta kuin muualla maassa", Oksanen sanoo.

3. Oksanen kertoo äänestäneensä itse vihreitä, jota hän kuvailee urbaaniksi kaupunkilaisten puolueeksi.

4. Perussuomalaisten poliittisessa ohjelmassa Oksasen näkee paljon samaa kuin mitä on nähty etenkin Itä-Euroopan muukalaisvihamielisissä puolueissa.

5. "Seuraan tarkkaan tapahtumia idässä. Joka paikassa äärioikeisto kasvattaa suosiotaan, jopa rasistiset ja juutalaisvastaiset puolueet. Perussuomalaisissa on kaikki ne ominaisuudet, joita on nähtävissä Euroopassa."
Minusta tuo teksti täysin kumoaa pointtisi i ja ii yllä. Täysin.
Mä en näe tässä yhtään kohtaa, jossa persuja sanotaan natseiksi, Soinia Hitleriksi tai mitä näitä väitteitä nyt olikaan. Lainaus ei minusta kumoa lainkaan väitteitäni (i) ja (ii). Lainkaan.

Kohta 1: Mä en varmaan käyttäisi sanaa rasismi, koska se sotkee asioita. Kuten sanoin, en pidä Sofia kovin hyvänä keskustelijana. Mutta asiasisällöllisesti asenteiden koveneminen ulkomaalaisia ja maahanmuuttoa kohtaan, erityisesti landella, lienee fakta.

2. Jos Helsinki ei olisi järjissään, vaan olisi äänestänyt persuja samassa mitassa kuin muu Suomi, persut olisivat suurin puolue.

3. Lienee myös fakta.

4. Tässäkin Sofi vertaa persuja nyky-eurooppalaisiin porukoihin, ei natseihin.

5. Kyllä minusta on selvää, että persut ovat yleiseurooppalainen muoti-ilmiö, joka on vihdoin saavuttanut Suomen. Soini itsekin on lyöttäytynyt esim. EU-parlamentissa kimppaan näiden puolueiden kanssa, koska näkee niissä paljon samaa. Aste-eroja toki on: kaikki Suomen poliittiset puolueet korostavat, että persut eivät vertaudu järkevästi esim. Ruotsidemokraatteihin. Persut ovat osa ilmiötä, joihin kuuluu esimerkiksi idässä juuri antisemitisten puolueiden nousu. Meillä vain onneksi antisemitismi ei kuulu persujen arsenaaliin, vaan sama syntipukkihaku kanavoituu muihin ryhmiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."