Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Luvattomasta TV:n katselusta on.
Onhan siitä, mutta sitä ei käytännössä voi periä, ellei asianomainen halua, jos TV ei näy ulos.
TV:tä pystyy katsomaan luvatta varsin helposti. Jos siitä kuitenkin jää kiinni, voidaan sakko periä kuten mikä muukin sakko.
Juju onkin siinä kiinni jäämisessä. Kenelläkään kun ei ole valtuuksia tulla sitä tarkistamaan, ellei asianomainen laske sisään, mutta senhän sinä varmaan tiesitkin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
Onhan siitä, mutta sitä ei käytännössä voi periä, ellei asianomainen halua, jos TV ei näy ulos.
TV:tä pystyy katsomaan luvatta varsin helposti. Jos siitä kuitenkin jää kiinni, voidaan sakko periä kuten mikä muukin sakko.
Juju onkin siinä kiinni jäämisessä. Kenelläkään kun ei ole valtuuksia tulla sitä tarkistamaan, ellei asianomainen laske sisään, mutta senhän sinä varmaan tiesitkin.
Iskeekö sulla taas sama autismi kuin M'bokon tapauksessa? En mä puhu siitä, jääkö siitä luvattomasta TV:n katselusta kiinni, vaan siitä, onko se laitonta ja onko siitä säädetty rangaistus.

Kyllä mä tiedän, että tv-lupatarkastajaa ei tarvitse päästää sisään ja luvattomasta TV:n katselusta epäiltäessä ei ole laillista perustetta tehdä kotietsintää, eli kiinni ei jää, jos ei itse kutsu tarkastajaa kotiinsa.
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

NuoriDaavid kirjoitti:
Teraslilja_m kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Budjettirahoitus on normaalille työssäkäyvälle perheelle kyllä aika huono:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/500ev ... 91976.html

Eli peruspalkaansaajaperhe maksaisi budjettirahoituksessa tuplahinnan nykyiseen nähden.
Minun matikkapäätä kyllä hämää, miten maksajapohjan laajentaminen voi johtaa maksujen nousemiseen eli yksi talous on aiemmin maksanut sen 244.90 e/v, niin nyt yksi taloudellinen aikuisia maksaisi 2x250 e/v :shock:

Enkä huomioi edes niitä jopa 200 000 taloutta (arvio wikipediasta), jotka luistaa nykyisin TV-lupamaksuista ;-)

Joko yllättäen YLEn rahan tarve yli kaksinkertaistuu tai sitten noissa laskuissa on jotain pahasti väärin ...
Valtion tuloveroasteikon alaraja on 15600 euroa/vuosi. Alle sen tienaavat eivät maksa valtiontuloveroa lainkaan. Eri suuri osa nykyisistä TV-luvan maksajista ei maksaisi budjettirahoituksessa mitään.
Tämä alaraja voisi jo jotain selittää, mutta en usko, että kuitenkaan puolet kansalaisista ei maksa mitään valtiontuloveroa. Nyt ei puhuta Kreikasta ;-)
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Teraslilja_m kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Teraslilja_m kirjoitti:
Minun matikkapäätä kyllä hämää, miten maksajapohjan laajentaminen voi johtaa maksujen nousemiseen eli yksi talous on aiemmin maksanut sen 244.90 e/v, niin nyt yksi taloudellinen aikuisia maksaisi 2x250 e/v :shock:

Enkä huomioi edes niitä jopa 200 000 taloutta (arvio wikipediasta), jotka luistaa nykyisin TV-lupamaksuista ;-)

Joko yllättäen YLEn rahan tarve yli kaksinkertaistuu tai sitten noissa laskuissa on jotain pahasti väärin ...
Valtion tuloveroasteikon alaraja on 15600 euroa/vuosi. Alle sen tienaavat eivät maksa valtiontuloveroa lainkaan. Eri suuri osa nykyisistä TV-luvan maksajista ei maksaisi budjettirahoituksessa mitään.
Tämä alaraja voisi jo jotain selittää, mutta en usko, että kuitenkaan puolet kansalaisista ei maksa mitään valtiontuloveroa. Nyt ei puhuta Kreikasta ;-)
Matikkapääsi tuntuu kaipaavan pientä hiomista.

http://www.veronmaksajat.fi/File/fb5f0e ... teikot.pdf

Jos tienaa esim 20 000 vuodessa, niin valtio saa siitä tuloveroa 294 euroa. Siitä ei vielä kovin paljoa YLE:lle lohkea, kun valtiolla satuu olemaan niitä muitakin menoluokkia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:En mä puhu siitä, jääkö siitä luvattomasta TV:n katselusta kiinni, vaan siitä, onko se laitonta ja onko siitä säädetty rangaistus.
Ihmettelinkin mitä ajoit takaa. Nyt enää ihmettelen miksi. Kyseessä on fakta, jota kukaan ei ole kiistänyt.
Mä olen ainoastaan kyseenalaistanut tämän kyseisen lain noudattamisen mielekkyyden huomioonottaen kiinnijäämisen riski.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:Mä olen ainoastaan kyseenalaistanut tämän kyseisen lain noudattamisen mielekkyyden huomioonottaen kiinnijäämisen riski.
Joo. Ja mä jo ensimmäisessä kommentissani kysyin, varastatko kaupasta tavaraa, jos voit olla varma, että et jää kiinni.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Teraslilja_m kirjoitti:Tämä alaraja voisi jo jotain selittää, mutta en usko, että kuitenkaan puolet kansalaisista ei maksa mitään valtiontuloveroa. Nyt ei puhuta Kreikasta ;-)
Kannattaisiko ensin tsekata, kuinka suuri osa kansasta ylipäänsä on palkansaajia ja ylipäänsä omata jotain yleistietoa.

Kun työtulovähennys ja muut viran puolesta myönnettävät vähennykset huomioidaan, palkkatuloista maksetaan valtionveroa vuonna 2011 käytännössä vasta noin 26 830 euron vuosituloista. Keskimääräiset tulot taitavat jäädä tuosta alle ja tilaston mukaan alle 25000 vuositulot on väestöstä n. 68%.

Oletko sä oikeasti joku tohtorismies?
Viimeksi muokannut So Hard, 26.09.2011 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14944
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vielä tuosta YLE:n budjettirahoituksesta.

Veikkaan, että eläkeläiset ovat hyvin tunnollisia TV-luvan maksajia. Suurin osa eläkeläisistä ei maksa valtion tuloveroa lainkaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Joo. Ja mä jo ensimmäisessä kommentissani kysyin, varastatko kaupasta tavaraa, jos voit olla varma, että et jää kiinni.
:lollero:

Luetko sä koskaan mitä muut tänne kirjoittaa vai testaatko vain kuinka monta kierrosta ihmiset jaksaa samaa keskustelua?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Joo. Ja mä jo ensimmäisessä kommentissani kysyin, varastatko kaupasta tavaraa, jos voit olla varma, että et jää kiinni.
:lollero:

Luetko sä koskaan mitä muut tänne kirjoittaa vai testaatko vain kuinka monta kierrosta ihmiset jaksaa samaa keskustelua?
Tsiisus.

Kyllä mä luulin vilpittömästi, että sä ymmärsit tuon kysymyksen perusteella, että pelkästään se, että jotain lakia on helppo rikkoa, on huono perustelu.

Sunhan perustelu redusoituu nimenomaan siihen, että kun lakia on helppo rikkoa, et vaivaudu noudattamaan sitä.

Oon yrittänyt saada jotain muutakin perustelua kaivettua esiin (toki tuossa kauppaesimerkissä vähän tarjosit).

Katsotko YLEn ohjelmia? Kauppavastauksestasi saa käsityksen, että et koskaan asioi YLE-kaupassa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:pelkästään se, että jotain lakia on helppo rikkoa, on huono perustelu.

Katsotko YLEn ohjelmia? Kauppavastauksestasi saa käsityksen, että et koskaan asioi YLE-kaupassa.
Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus :D
Näihin paremmin muotoiltuihin voi saada parempi vastauksia.

Urheilun arvokisoja tulee toisinaan seurattua. Niistä voisin maksaa erikseen tai luvan niiltä kuukausilta. Voisin katsoa ne myös kaupallisilta kanavilta, jos YLE ei niitä lähettäisi. Noin muuten sen vähän mitä katson liikkuvaa kuvaa, katson yleensä DVD:ltä. Käsittääkseni nykyisessä asunnossa on TV-lupa kunnossa, joskaan ei minun maksamanani. Opiskeluaikana oli ulkomailla yli puolet vuodesta, mikä entisestään vähensi intoa luvan maksamiseen.

Mun mielestä pelkästään lain olemassa olo on huono peruste sen noudattamiselle eikä noudattamisintoa ollenkaan lisää nykyinen tapa tehdä ohjeistavia lakeja joista ei ole sanktioita, niitä ei pystytä valvomaan tai ne on muuten järjenvastaisia, kuten polkupyöräkypärän käyttöpakko, kännykän hands free -pakko tai kopiosuojauksienkiertämismenetelmistäkeskustelun kieltävä laki. Kypärää yleensä käytän, hands freetä tilanteesta riippuen ja kopiosuojauksista mielelläni keskustelisin, jos jotain ymmärtäisin, vaikka en ole netistä koskaan musiikkia imuttanut.

YLEn hinnoittelu on mielestäni perseestä, koska se on joko tai ja sitä voi lain mukaan veloittaa vaikka ei YLE:n palveluja käyttäisikään. TV:n katsojalle ei siis jää luvallista edullista vaihtoehtoa katsoa satunnaisesti jotain lähetystä mainosrahoitteiselta kanavalta. Koska pienistä tuloista kokovuoden lupamaksu oli suhteettoman kallis, jäi vaihtoehdoiksi joko olla kokonaan ilman TV:tä tai katsoa luvatta. Kun on yli 10 vuotta omistanut TV:n luvatta, on aika iso kynnys ruveta maksua jossain vaiheessa maksamaan. Luvattakatselusta tulee tapa jossa ei näe mitään pahaa.

Jos YLEn lähetykset menee jossain vaiheessa maksukortin taakse, olen todennäköisesti maksamatta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti: Jos YLEn lähetykset menee jossain vaiheessa maksukortin taakse, olen todennäköisesti maksamatta.
Ei ne mee. Liian harva ostais.

Jos maksais saman kuin nykyinen TV-maksu, niin ostaisin.
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Eipä kauaa tarvinnut odottaa päätöstä uusintatestistä valoa nopeammista neutriinoista :)
Was Einstein Wrong? U.S. Accelerator Lab To Test CERN’s Results
TPM kirjoitti:But in order to find out for sure whether or not we have to revise or scrap Einstein’s theory, the results have to be replicated, and U.S. particle physics laboratory Fermilab is going to be the one to do it.

Indeed, it was Fermilab’s MINOS experiment in Soudan, Minnesota, that first recorded neutrinos traveling faster than the speed of light in 2007. But their results attracted much less attention because the results were within a margin of error.

Now Fermilab is going back to the drawing board with better measuring tools to see if they can actually help CERN prove what could be one of the most important scientific discoveries of all time.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

So Hard kirjoitti:Oletko sä oikeasti joku tohtorismies?
Melkein valmis titteli ei tee kenestäkään kaikkien alojen erikoisasiantuntijaa, ei edes minusta, päin vastoin kuin moni muu täällä Kitinässä ;-)
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ihmettelin mistä Gattaca nyt on pimahtanut, mutta jo ensimmäisessä lauseessa kerrottiin, etä kyseessä olikin joku muu. On se Orimattila hurja kylä:D

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/116141- ... n-tyhmaksi
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.hs.fi/kotimaa/Yle+Pahoja+ong ... 5545995740

:roll:

http://www.hs.fi/kotimaa/Aamulehti+VRn+ ... 5545984049

Intiassa se kyllä toimi ihan hyvin.

Täytyy toivoa, että liikenteen satellittipaikannuspohjainen maksujärjestelmä tilataan samoilta toimittajilta ja alihankkijoilta. Jos se toimii, älä korjaa sitä!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Syksyiset työehtosopimusneuvottelut taas vauhdissa. Työnantajapuolella tuttu laulu, ettei korotuksiin ole varaa. http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... orotuksiin

Meillä liitto näyttää hakevan 6% lisää seuraavan vuoden aikana. Sopimuksetonta tilaakin näyttää jatkuneen jo puoli vuotta. Jännä nähä, mutta suunnilleen ton verran olis hyvä saada lisää, että pysyy inflaatiovauhdissa mukana.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:Syksyiset työehtosopimusneuvottelut taas vauhdissa. Työnantajapuolella tuttu laulu, ettei korotuksiin ole varaa. http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... orotuksiin

Meillä liitto näyttää hakevan 6% lisää seuraavan vuoden aikana. Sopimuksetonta tilaakin näyttää jatkuneen jo puoli vuotta. Jännä nähä, mutta suunnilleen ton verran olis hyvä saada lisää, että pysyy inflaatiovauhdissa mukana.
Minkä mukaan lasket inflaation? Inflaatio on nyt 3.8%

Toki liksaa täytyy aina pyytää lisää, mutta inflaativauhdissa pysyminen ei edellytä 6%:n korotusta.

Itse toivon, että sopijaosapuolet pääsevät sopimukseen, joka johtaa siihen, että hallitus alentaa tuloveroa Kataisen lupauksen mukaisesti.
küllküll

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Toki liksaa täytyy aina pyytää lisää, mutta inflaativauhdissa pysyminen ei edellytä 6%:n korotusta.
Edellinen puolentoistavuoden sopari oli muistaakseni 1,5% ja nyt puolivuotta sopimuksetonta aikaa jatkona, joten tässä on vähän kirittävää. Tuskinpa toi pyyntö taysmääräisenä toteutuu.

Inflaatiokorjausta suurempaan korotukseen ei tällä hetkellä ole oikein tarvetta eikä perustetta. Parempi jos hoituu liiton kautta, niin menee helpommin asiakkaan vastuulle, kun kaikki firmat nostavat hintojaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Teraslilja_m kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Vaikka Iltalehti nyt ei olekaan fysiikan tunnustetuimpia tieteellisiä julkaisuja, niin tässä hyvä juttu aiheesta.

Esko Valtaoja ja Kari Enqvist kommentoivat tutkimustulosta

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011092 ... 4_uu.shtml
Taustoja ja spekulointia mm selitysvaihtoehdoista New Scientistissä:

Dimension-hop may allow neutrinos to cheat light speed
Kuva
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

NuoriDaavid kirjoitti:Kuva
Reps ;-)

CERN: OPERA - Oscillation Project with Emulsion-tRacking Apparatus
Kuva

Kuva
The result of OPERA experiment
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/2011092214429817_au.shtml

Hyvä, korkein oikeus. Onneksi ette kieltäneet tätä.
Vallan kolmijako, perttiseni. Oikeuslaitos ei kiellä tai salli vaan vain tarkastelee sitä asiaa, että onko lainsäätäjä kieltänyt tai sallinut.

Kiittele lainsäätäjiä (Kepuvetoista hallitusta) joka päätti ettei anna asiasta lakia.
Universaali disclaimer.