Missä konsolissa paras pyssy?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Missä uudessa tai vanhassa konsolissa olisi saatavilla hyvä käsiase ja hyviä ihmisen/örkkienampumispelejä? Vain tuo ominaisuus kiinnostaisi konsoleissa, tietsikoista kun se puuttuu niin en ole koskaan innostunut PC-ammuskeluista. Realismia ja pyssy kädessä pitäis olla. Ja isolla telkkarilla.
Hebuli

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Kokemusta ei ole, mutta loogisesti ajatellen suurin osa valopyssyvalmistajista tekee samat pyssyt molemmille valtakoneille. Koska kyseiset valopyssypelit ovat olleet japsien heiniä jo toista vuosikymmentä, veikkaan että japsikonsolilla eli PS2:lla on parempi valikoima valopyssypelejä, varsinkin kun sillä voinee pelata myös PSOne-aikaisia valopyssyttelyjä.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Kiitos.
Ai suunnilleen samoja valopyssyjä molemmilla? Mulle merkkais pyssyn edes vähän oikean aseen muotoisuus ja suunnattavuus etc.

Kumma jos kaikilla konsolipelaajilla ei valopyssyä ole. Itse jos konsolin ostaisin hankkisin pyssyn heti alkuun. Kai sitten harvinaisesti innostun enemmän peleistä, jotka oikeasti simuloivat jotain toimintaa. Eihän joystikillä tai hiirellä tähtäily oikeaa ampumista muistuta juuri yhtään.

Pelikaaneissa on joskus näkynyt valopyssypelejä, ihan fiksujakin. Yhdessä oli projisoitu isoa oikeaa filmikuvaa, seistiin monen metrin päässä, piti välillä suojautua kyykkyyn ja ladata, mustapukuista äijää tuli kuin pipoa.

Miten sellainen valopyssy konsolin ja teeveen kanssa toimii? Onko siinä suorastaan kamera vai miten se erottaa, mihin kuvan pikseleihin se on suunnattu? Ovatko miten tarkkoja vai sittenkin vähän sinnepäin?
bedlam

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Gattaca kirjoitti:Miten sellainen valopyssy konsolin ja teeveen kanssa toimii? Onko siinä suorastaan kamera vai miten se erottaa, mihin kuvan pikseleihin se on suunnattu?
Tota mäkin olen joskus ihmetellyt, kertokaas joku joka tietää/luulee tietävänsä? Eihän niissä mitään kameraa ole.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gattaca kirjoitti:Ai suunnilleen samoja valopyssyjä molemmilla? Mulle merkkais pyssyn edes vähän oikean aseen muotoisuus ja suunnattavuus etc.
Konsolien pyssyt ovat hyvin kevyitä, joten ammunta tapahtuu ranteella. Joutuisit lyömään reilusti lisäpainoa, jottet ryhtyisi itsekin 'fuskaamaan'. Liikuva painava luisti rekyylin simuloimiseen olisi kiva, en tiedä onko noita.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

sivustahuutaja kirjoitti: Konsolien pyssyt ovat hyvin kevyitä, joten ammunta tapahtuu ranteella. Joutuisit lyömään reilusti lisäpainoa, jottet ryhtyisi itsekin 'fuskaamaan'. Liikuva painava luisti rekyylin simuloimiseen olisi kiva, en tiedä onko noita.
Jeps. Ja sitten on syytä olla iso telkkari, ettei ruudussa melkein kiinni olo helpota.

*tunnustaa*
Kerran ostin lastenlelun. Sellainen keltainen "taskulamppupistooli" ja mukana melkein hyödytön valokennopiippari. Minä "ammuskelin" mieluummin seinille, vaistolla. Lisäpainoksi täytin pyssyn kuoren hauleilla ja teippasin piipun alle kolme haulikonpatruunaa.

Kiinnostais nimittäin harjoitella vaistoammuntaa tyyliin länkkärit/30-luvun FBI/Israelin armeija. Ja sitähän varsinkaan hiiren tähtäinkursorilla ei voi tehdä, saati ettei ole valopyssyäkään. Oikealla pyssyllä siihen taas menis järkyttävä määrä patruunoita.
AarneAnkka

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

bedlam kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Miten sellainen valopyssy konsolin ja teeveen kanssa toimii? Onko siinä suorastaan kamera vai miten se erottaa, mihin kuvan pikseleihin se on suunnattu?
Tota mäkin olen joskus ihmetellyt, kertokaas joku joka tietää/luulee tietävänsä? Eihän niissä mitään kameraa ole.
Jossain vanhoissa valopistooleissa oli linssi joka pystyy havaitsemaan kuvaruuudun katodisäteen pyyhkäisyn, ja kun se tuli kohdalle, tiedettiin mihin kohtaan ase osoittaa koska se oli synkronoitu ruudun kanssa. Nämä pyssyt toimivat luonnollisesti vain CRT- eli kuvaputkitelkkareiden kanssa.

Joissakin toisissa aseissa on infrapunasensorit jotka pitää kiinnittää television kulmiin. Tällaiset ovat yleensä hyvin tarkkoja.

Nintendon pistoolissa näytti olevan sellainen systeemi, että aina kun ase laukesi, kaikki ruudulla olevat hahmot korvautuivat isoilla valkoisilla neliöillä nopeassa sarjassa yksi kerrallaan. Pistooli tunnisti ajoituksen perusteella osoittiko se kohdetta x, vaiko taustaa. Tässä systeemissä on perseestä se, että jos ampuu ohi, ei tiedä mihin päin laukaus menee ohi.

Lisätietoa:
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Light-gun
Hebuli

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Gattaca kirjoitti:Kiitos.
Ai suunnilleen samoja valopyssyjä molemmilla?
PS2:lla voisi luulla olevan jonkin verran parempi valikoima kun on suositumpi ja kauemmin markkinoilla ollut japsimasiina, mutta suurimmasta osasta löytynee molemmille versiot.
Kumma jos kaikilla konsolipelaajilla ei valopyssyä ole. Itse jos konsolin ostaisin hankkisin pyssyn heti alkuun. Kai sitten harvinaisesti innostun enemmän peleistä, jotka oikeasti simuloivat jotain toimintaa. Eihän joystikillä tai hiirellä tähtäily oikeaa ampumista muistuta juuri yhtään.
Totta, mutta peleinä ne valopyssyttelyt eivät itseeni oikein iskeneet. Liian yksinkertaisia, lineaarisia ja itseääntoistavia pidemmän päälle. Aikoinaan pelasin kolikkopeleinä aika paljon jotain Virtua Cop 1-2:sta ja House of the Dead:ia, mutta niihin kyllästyi suht nopeasti.

Hiiriammuskelupeleissä voi sentään itse määrätä minne liikkuu pelimaailmassa, tutkia eri paikkoja, interaktiivisuus pelimaailman kanssa on muutenkin korkeammalla tasolla jne. Mitä nyt vähän olen kokeillut, tämä tulee hyvin esille esim. Far Cry tai Half-life 2 hiiriammuskeluissa. Riippuu mitä peliltä hakee.
sivustahuutaja kirjoitti:Liikuva painava luisti rekyylin simuloimiseen olisi kiva, en tiedä onko noita.
Niissä kolikkopeleissä se ase vähän kilahteli ja raksui, mutta ei tuntunut varsinaisesti rekyyliltä. Oikean aseen rekyyli (taaksepäin/ylöspäin "potku") tulee vastavoimana piipusta lähtevän luodin liike-energialle, ja koska valopyssyissä (eikä kai sen puoleen elokuva-aseissa joissa on vain paukkupatruunoita) ei piipusta lähde mitään, rekyyli jää sikseen.

En tiedä olisko noissa konsolien valopyssyissä rekyyliä "simuloimassa" se normaali force feedback, eli pyssy tärisee kädessä.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Hebuli kirjoitti: Totta, mutta peleinä ne valopyssyttelyt eivät itseeni oikein iskeneet. Liian yksinkertaisia, lineaarisia ja itseääntoistavia pidemmän päälle. Aikoinaan pelasin kolikkopeleinä aika paljon jotain Virtua Cop 1-2:sta ja House of the Dead:ia, mutta niihin kyllästyi suht nopeasti.

Hiiriammuskelupeleissä voi sentään itse määrätä minne liikkuu pelimaailmassa, tutkia eri paikkoja, interaktiivisuus pelimaailman kanssa on muutenkin korkeammalla tasolla jne. Mitä nyt vähän olen kokeillut, tämä tulee hyvin esille esim. Far Cry tai Half-life 2 hiiriammuskeluissa. Riippuu mitä peliltä hakee.
.
Minulla taas ei koskaan ole ollut mielenkiintoa/voimia/viitseliäisyyttä/aikaa opetella PC- tai konsolipelien mielikuvitusmaailmoita ja näppäinkomentoja. Vähän kummeksun, että monet jotka jotain taistelupelejä pelaa, ei ole pätkääkään kiinnostuneita oikeasta ampumisesta. Sellaista liiallista todellisuudesta vieraantumista minusta. Mieluummin taon säkkiä kuin Mortal Combatia (se tosin on arcade-peli joo).

En kyllästy realismia tavoitteleviin arcade-tyyppisiin peleihin. Se refleksien ja tarkkuuden hiominen riittää minulle. Ja sillä on käyttöä tosielämässäkin. Niin ja lentosimulaattorit on kivoja, vaikken lentäjä olekaan.

Myönnän, että Doomista ym. lähtien peleissä on ollut taktiikkaharkintaa, joka luultavasti vastaa oikeaakin kommandomeininkiä. Saati strategiapelit sitten. Niiden pelien maailman ja taktiset ongelmat kun yhdistäisi "oikeaan" ampumiseen valopistoolilla, niin a vot!
Hebuli kirjoitti: Niissä kolikkopeleissä se ase vähän kilahteli ja raksui, mutta ei tuntunut varsinaisesti rekyyliltä. Oikean aseen rekyyli (taaksepäin/ylöspäin "potku") tulee vastavoimana piipusta lähtevän luodin liike-energialle, ja koska valopyssyissä (eikä kai sen puoleen elokuva-aseissa joissa on vain paukkupatruunoita) ei piipusta lähde mitään, rekyyli jää sikseen.

En tiedä olisko noissa konsolien valopyssyissä rekyyliä "simuloimassa" se normaali force feedback, eli pyssy tärisee kädessä.
Ei se force feedbäkkikään mikään oikea rekyyli olisi. Varmaan joku paineilmasuihku alas/eteen tarvittaisiin. Tulisi liian monimutkainen ja kallis. Rekyylin puute haittaa realismia viehättävissä double-tap -hommissa ja rekyyliä hyväksikäyttävissä pötsi-rinta-pää triploissa :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21360
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gattaca kirjoitti:Ei se force feedbäkkikään mikään oikea rekyyli olisi. Varmaan joku paineilmasuihku alas/eteen tarvittaisiin. Tulisi liian monimutkainen ja kallis. Rekyylin puute haittaa realismia viehättävissä double-tap -hommissa ja rekyyliä hyväksikäyttävissä pötsi-rinta-pää triploissa :D
Kyllä sitä varsin hyvän rekyylinmallinnuksen saisi sähköllä rakennettua ja viimeistään CO2-patruunalla. Tärkeintähän olisi vain paiskata luistia (voisi olla sisäinenkin mötikkä _eteenpäin_ amupumishetkellä, jolloin pyssy potkaisi taaksepäin. Sopivan palautusmekanismin kanssa luistin (mötikän) palautumista ei välttämättä pitäisi häiritsevänä.

Kovat jätkät kyllä tekevät elvikset ja ampuvat telkkua kovilla.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Asiaa sivustahuutaja. Painava mötikkä liikkumassa itse aseessa voisi riittää. Ja Elvis ilmensi aggresioitaan hyvin.

Tuosta Aarneankan linkistä ei ihan selvinnyt minulle, miksei PC:n putkinäytölläkin voisi käyttää valopyssyä. Joku ero telkun näyttöön tai tietsikan näytön pienuus syynä, miksi niitä ei ole?
Quarter

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Itse lähinnä pelihalleissa tahkonnut jotain pyssypelejä.. time crisis sarja tai se uusi missä on "aidon" kokoinen konepistooli olivat rok. Aseiden "rekyyli" on lähinnä sähköisen luistimen tekemä 1-3cm liikerata... lähinnä ase tärisee ja pitää pärinää. Ihan hauska silti.
Kokeilin joskus kaupassa erästä lelukonepistoolia.. siinä oli sähkömoottori joka ilmeisesti hakkasi jotain painavampaa mäntää tms aseen takaosaan. Se prkl potki jo :D ja äänipuoleenkin oli panostettu. Monoääninen laukaus kuulosti 14 vuotiaalle aidolta :)

Liika realismi peleissä pilaa pelin arcademaisuuden. Jos ase hyppisi niinkun oikeassa elämässä niin eihän siitä pelaamisesta tulisi hitto mitään :D Suurin kohderyhmä (pikkupojat ja teini-ikäiset) ei jaksaisi pidellä asetta saati hallita rekyyliä. Tähänkin taas joku "valitse realismitaso" juttu pelin alkuun olisi rok. Ei pojjaat muuta kun tuotekehittelylinjalle!

Mutta tosi elitehän rakentaa omaan valopyssyynsä liipasimeen mekanismin joka vapauttaa paineistettua ilmaa tms piipusta alaviistoon.. ;) ei tarvita kun kolvi, vähän elektroniikkaa, kaasupullo tai kompura ja putken pätkiä
:l33t:
Hebuli

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Gattaca kirjoitti:Tuosta Aarneankan linkistä ei ihan selvinnyt minulle, miksei PC:n putkinäytölläkin voisi käyttää valopyssyä. Joku ero telkun näyttöön tai tietsikan näytön pienuus syynä, miksi niitä ei ole?
Kyllä joskus näin netissä PC:llekin sellaisen väsätyn, mutta mikään muu kuin valopyssyn valmistajan yksinkertaiset pelit eivät tukeneet sitä. Niin ja eiköhän siinä vaikuta myös normaalin PC-monitorin pienuus sekä nykyiset LCD-näytöt, miksei ole ottanut tuulta alleen PC-puolella.

EDIT: Ihan hakusanoilla +pc +"light gun" löytyi tällainen, väittävät että toimii sadan pelin kanssa (ilmeisesti MAME:n emuloimia kolikkopelejä?):

http://www.act-labs.com/scripts/proddetails.asp?pid=92
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Missä konsolissa paras pyssy?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Hmmm.. lyhyt piippu.. llian lyhyt tähtäinväli, jos homotyyliin tähtäintä käyttää.. toisaalta lyhyt piippu merkannee myös kevytpiippuisuutta eli vaistomaisen suunnattavuuden puutetta.
Vastaa Viestiin