Kodinhoito-osasto

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
AarneAnkka

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

1108 kirjoitti:Ihan vitun tyhmä jätkä, 5000 koekappaletta ja sitten vasta onnas!!! Sweet jesus mikä dorka keksijäksi.
James Dyson käytti imurin prototyyppiä säätäessään ns. Edisonin menetelmää, eli muutetaan vain ja ainoastaan yhtä parametria kerrallaan määrätyn yksikön verran ja tarkastetaan lopputulos. Koska Dyson -imurin ilmankiertoradassa on aika helvetin monta parametria joita voi säätää, se vaati hieman iterointia.

Nykyäänhän noiden suunnittelussa käytetään apuna tietokonesimulaatiota.

Siitä huolimatta uskoni Dysoniin on hieman horjunut. Ei mekaanista suodatusta, muka? Se pestävä suodatin on tarkoitettu vain sähkömoottorin hiilipäästöille, muka? Ja paskat. Ihan tavallista huonepölyä sieltä suodattimestakin löytyy. Ilmeisesti pölyä pääsee karkaamaan suodattimeen aina kun ilmankierto häiriytyy eikä sykloni pääse pyörimään riittävällä nopeudella.
millivanilli

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Olen saanut vihdoinkin siivottua syksystä lähtien kerääntyneet kirja/lehti/monisteniput pois makuuhuoneesta. Makuuhuone näyttää nyt uudestisyntyneeltä.

Pesin koneellisen pyykkiä ja ajattelin vielä imuroida ennen kuin lähden keskustaan kaveria moikkaamaan.
AarneAnkka

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Sain tarmonpuuskan ja pesin tiskialtaan, liesituulettimen & suodattimen, keraamisen liesitason ja molempien kylppärien lavuaarit oikein tarmolla jynssäten. Klää ny on puhasta. Plim!
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

AarneAnkka kirjoitti:Mielellään ehkä vähän harvinaisempia sellaisia, ettei ihan jokaista pölyjen pyyhintää, pyykinpesua ja kukkien kastelua tarvi raportoida. Tai ihan miten vaan.
Noi on kyllä meillä aika harvinaisia (lukuunottamatta pyykinpesua). Olen viikon yrittänyt siivota ja lupasin (tai ajattelin ääneen), että kun muru tulee takaisin reissultansa, niin olen ehkä siivonnut.

Se ei usko, että siivoan ja ihan vaan sen takia tekisi mieli siivota. Mut täytyy nyt katsoa - huomenna vielä ehtii, jos herää aikaisin. Tänään(kään) en enää taida viitsiä.
AarneAnkka

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Otin ja sulatin jääkaapistani sen takaseinään syntyneen ison jääköntsän. Se oli tukkinut hyllyn ja takaseinän välissä olevan raon jolloin jääkaapin ilmankierto oli häiriintynyt, sillä seurauksella että ylähyllyllä oli ihan lämmintä ja siellä olevat ruuat olivat vähän... elävöityneet. Muutamat maidot piti kaataa viemäriin. Ja kaikki oli alkanut siitä että olin pitänyt jääkaappia liian kylmällä asetuksella jotta yhden hengen talouden hengessä ruuat säilyisivät vähän pisenpään...

Nopeutin sulatusoperaatiota puhaltamalla jääkönttää ja takaseinää lämpöpuhaltimella kunnes jää irtosi kokonaisena. Ei tarvinnut odottaa siihen asti että se sulaa kokonaan.

Elimet ja tarvikkeet odottavat kylmälaukuissa kunnes jäkis on taas tarpeeksi kylmä.
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja brona »

Puh, kaksi päivää jatkunut pidentynyt kohtaus alkaa osoittaa taantumisen merkkejä. Sen aikana tuli pestyä ikkunat ja koiran turkkirasvan mustaksi tahrimat tuolin ja pöydän jalat, ovet ja kamanat sekä yöpöydän alalaatikko. Kirjahyllystä on pyyhitty pölyt ja kirjoja järjestelty ja karsittu. Valtaisa lehtipino siirretty piiloon uuteen lehtikoriin pikkupöydän alle. Futonista vaihdettu päällinen uuteen (on muuten yhtä helvettiä yksin painia ton patjan kanssa, alan olla valmis palomiesten miehenkantokokeeseen). Katonrajoista ja muualtakin häädetty hämppyjä verkkoineen ulkoruokintaan. Verho pitäis vielä vaihtaa uuteen, jahka haluamani versio saapuu Ikeaan. Ja se vintti ratsata, kun ei ole enää haisuakaan mitä kaikkea sieltä löytyy. Keittiön kuivatarvikekaappi alkaa näyttää hyvältä (tyhjältä). Ette uskokaan millaisia päiväyksiä sieltä löytyneistä mm. kaurahiutaleista löytyi...
...
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä olen ollut viime päivinä harvinaisen kodinhoidollinen. Sunnuntaina siivosin pikaisesti ja pinnallisesti, kun tuli vieraita. Maanantaina kuurasin kissanlaatikot ja pesin lattiat laatikoiden alta. Sijoitin toisen laatikon uuteen paikkaan eteiseen ja siirsin pyykkikorin johonkin pois. Eilen kokkasin valtaisan ison makaronilaatikon pakastamista varten (olen köyhä ja kuvittelen kuolevani pian nälkään).
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Xiberia
Kitisijä
Viestit: 3273
Liittynyt: 26.08.2006 9:58
Paikkakunta: Kenkäkaupunki

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Xiberia »

Mulla on pitkään ollut keittokomerossa suuri tilaongelma, kun siellä ei tunnu olevan tilaa millekään. Tiskipöydän takana kopperoisen peräseinällä on onnettoman kokoinen työtaso, jolle olen ängennyt mikroaaltouunin, leivänpaahtimen ja kahvinkeittimen ja niiden lisäksi sekalaista keittiösälää. Muutama päivä sitten kärähti ihan täydellisesti tuon ahdingon kanssa, ja lähdin kellariin tonkimaan, ja löysin sieltä wanhan puisen laatikon. Toin laatikon ylös ja väänsin siitä pohjan ja toisen pitkän sivun irti ja tadaa - sain ylimääräisen tason työpöydälle! Nyt mikro on tason alla, leivänpaahdin ja sellainen yleinen romukoppa sen päällä, ja kahvinkeitin mahtui hyvin siihen eteen. Lisäksi pöydälle jäi vielä hitusen verran tyhjää tilaa, ja minä olin kovin tyytyväinen kekseliäisuuteeni! Jossain vaiheessa täytyy tuon laatikkoviritelmän tilalle asentaa siihen seinien väliin kunnollinen hylly, mutta tuo palvelkoon toistaiseksi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kommuunissa suoritettu suursiivous, voisi sanoa että oli jo aikakin. Urakkaa säestivät kiroilut, "hyi saatana kun haisee pahalle" ja "yöörgh, meinaa lähteä laatta" kun kyytiä saivat niin viemärit, hajulukot kuin allaskaapitkin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Viikkasin lakanoita pari päivää sitten. En tosin jaksanut kaikkia viikata.
Geetzu

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Tänne pitikin kehuskella... Silitin 3 miehen paitaa tänään ikävissäni. Silitin viimeks vuos sit. Yhet bokserit.
Bliss

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Pesin saunan. Lämmitin kans.
Nyt vois mennä sinne lauteille lojumaan...
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Olen tiskannut vissiin jo neljät pikkutiskit ja vielä on ainakin yhdet jäljellä. Eilen kuurasin suihkuani ja suihkuverhoani. Tajusin myös leikata suihkuverhoni sen kokoiseksi, ettei se ole rypyssä ja homehdu. Nobelin palkinnon arvoinen oivallus, sanoisin.
Kikkelis kokkelis.
Pikku-Akka

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Mä oon pessy pari päivää putkeen pikkumattoja ja koirien makuualustoja. Keräsin samalla kesän pois tuolta ulkoa, heilutin myös haravaa. Kohta se 2000 neliön haravointimaratoni alkaa... Puistattaa jo valmiiki.. Sormet syyhyten odotan..
Edith

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Edith »

Vehkani yksi riippuva oksa tekee kuolemaa ja kellastuu ja ruskistuu ja varisee. Voiko sen ihan vain leikata pois? Muilta osin vehkani kukoistaa.
Sutenööri

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Sutenööri »

Kertokaas naisimmeiset, mistä saa näppärästi verhoja? Tarttis löytää sellaiset tarpeeksi paksut, että pimentävätkin sopivasti. Ja halavalla tottakai!
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Sutenööri kirjoitti:Kertokaas naisimmeiset, mistä saa näppärästi verhoja? Tarttis löytää sellaiset tarpeeksi paksut, että pimentävätkin sopivasti. Ja halavalla tottakai!
Hemtex (Malmin liike on outlet-myymälä, jossa kaikki on puoleen hintaan) tai Kodin Ykkönen. Kaikkein halvimmalla pääsee, kun ostaa yksivärisen lakanan, silittää ja ripustaa ikkunaan. Ruma se kyllä on.

Suosittelisin Kodin Ykköstä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Sutenööri

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Sutenööri »

Lolita kirjoitti:Suosittelisin Kodin Ykköstä.
Löytyykö verhoja standardimitoituksella, vai tarviinko mä ompelukoneen ja siihen ajokortin, joka muuten on ajettu vuonna papu :P
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mittaa varmuuden vuoksi kuinka pitkät verhot tarvitset, riippuu ihan verhokiskon paikasta. Mikään ei ole niin tyhmän näköistä kuin verhot, jotka eivät yllä ikkunan alareunaan. Semmosilla reilu parimetrisillä ei voi mennä paljoa metsään, kun kisko on katossa. Tangon kanssa pitääkin jo mitata.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Mulli75

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Lolita kirjoitti:
Sutenööri kirjoitti:Kertokaas naisimmeiset, mistä saa näppärästi verhoja? Tarttis löytää sellaiset tarpeeksi paksut, että pimentävätkin sopivasti. Ja halavalla tottakai!
Hemtex (Malmin liike on outlet-myymälä, jossa kaikki on puoleen hintaan) tai Kodin Ykkönen. Kaikkein halvimmalla pääsee, kun ostaa yksivärisen lakanan, silittää ja ripustaa ikkunaan. Ruma se kyllä on.

Suosittelisin Kodin Ykköstä.
Sutenöörihän toivoi saavansa verhot halvalla. Kodin Ykkönen ei ole halpa ja tuo yhtälö ei varmaan sovi Sutenöörin jetset-elämään.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mulli75 kirjoitti:Sutenöörihän toivoi saavansa verhot halvalla. Kodin Ykkönen ei ole halpa ja tuo yhtälö ei varmaan sovi Sutenöörin jetset-elämään.
Halpa lienee siis suhteellista, makkarin verhoista maksoin kympin ja keittön verhosta vitosen, mutta se olikin alennusmyyntiaikaa. Ei ne normaalihinnatkaan siellä mitenkään törkeät olleet. Hieman halvemmalla verhoja saa vaikka Prismasta ja Tarjoustalosta, mutta valikoima on parempi ja laadukkaampi Kodin Ykkösessä.

Toisaalta olisin toivonut, että viestissäsi kerrot, mistä niitä oikeasti halpoja verhoja sitten saa ja paljonko ne maksavat.

Edit: Tai eksotiikkaa Indiskasta! Ei sekään pahan hintainen ole.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Kid

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Kid »

Sutenööri kirjoitti:
Löytyykö verhoja standardimitoituksella, vai tarviinko mä ompelukoneen ja siihen ajokortin, joka muuten on ajettu vuonna papu :P
Ei kun sä tarviit ompelijan. Tässä yksi jos hinnasta sovitaan :]
Sutenööri

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja Sutenööri »

Kid kirjoitti:Ei kun sä tarviit ompelijan. Tässä yksi jos hinnasta sovitaan :]

Hienoa. Pidetään mielessä, jos ja kun tarvetta tulee.
millivanilli

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Kävimme kämpillä, noudimme kaikki vanhat keittiömaschiinat ja kaappienjäänteet ja veimme ne sorttiasemalle. Lähiaikoina on luvassa tapettien poistamista.
ninnithequeen

Re: Kodinhoito-osasto

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Eilen pesin vessan ja kylppärin kloritella katosta lattiaan, samoin kissanhiekkalaatikot Tolulla, pesin 6 koneellista pyykkiä (mm. parit tyynyt).

Tänään pyyhin pölyt joka paikasta ja imuroin. Tuo Aarnen lahjoittama imuri on kyllä mahtava, ei yhtään tuu selkä kipeeksi kun on niin kevyt ja huipputehoinen. Aah.

Edessä vielä keittiön kaapinovien ja muitten pintojen puunaus, sekä pihaa ja parvekettakin voisi laitella, katellaan nyt, jos alkaa sataa niin ei ulkohommat innosta.
Vastaa Viestiin