Mies rakentajana

Yleinen lätinä jä kitinä
Leila

Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Leila »

Pari päivää sitten viikonpäiväketjussa keskusteltiin miesten rakentamisen tarpeesta, siitä innoitus tähän avaukseen. Onko rakentaminen miehekästä? Onko itse rakennetussa talossa mukavampi asua kuin jonkun toisen tekemässä? Miksi rakentaminen on miehille niin tärkeää?

Maaseudulla asuvana naisena olen tottunut rakentaviin miehiin. Itse olen siinä käsityksessä, että suurin osa maaseudun miehistä osaa talon tehdä, tai navetan, kuivurin, konehallin, rantasaunan... Oma puolisoni on nyt rakentanut lähes kaksi vuotta. Tunteet ovat sinä aikana vaihdelleet syvästä epätoivosta mahtavaan voitonriemuun (se valmistui sittenkin!). Minua pelottaa, että jos tämä rakentaminen ei lopukaan. Itse en koe minkäänlaista tarvetta rakentaa yhtään mitään. Lähipiirissäni olen muutenkin huomannut, että rakentavat naiset ovat selkeä vähemmistö, toki heitäkin on.
Viimeksi muokannut Leila, 03.07.2006 8:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PerttiMakimaa

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Leila kirjoitti:Pari päivää sitten viikonpäiväketjussa keskusteltiin miesten rakentamisen tarpeesta, siitä innoitus tähän avaukseen. Onko rakentaminen miehekästä? Onko itse rakennetussa talossa mukavampi asua kuin jonkun toisen tekemässä? Miki rakentaminen on miehille niin tärkeää?

Maaseudulla asuvana naisena olen tottunut rakentaviin miehiin. Itse olen siinä käsityksessä, että suurin osa maaseudun miehistä osaa talon tehdä, tai navetan, kuivurin, konehallin, rantasaunan... Oma puolisoni on nyt rakentanut lähes kaksi vuotta. Tunteet ovat sinä aikana vaihdelleet syvästä epätoivosta mahtavaan voitonriemuun (se valmistui sittenkin!). Minua pelottaa, että jos tämä rakentaminen ei lopukaan. Itse en koe minkäänlaista tarvetta rakentaa yhtään mitään. Lähipiirissäni olen muutenkin huomannut, että rakentavat naiset ovat selkeä vähemmistö, toki heitäkin on.
Mies tuntee itsensä tarpeelliseksi, kun hän on hyödyksi. NiinQ taktisesti viisas nainen antaisi mieskumppaninsa tehdä (aika-ajoin) itsensä tarpeelliseksi ja katsoa hänen hyrisevän onnesta työn touhussa. Toki noissa tapauksissa työtehtäväksi tuskin kannattaa tarjota mitään hyvin tyttömäistä.

Nämä rakennushommat kyllä ovat ihan kauheita. Jos parisuhde jotenkin ihmeen kaupalla kestää sen ruljanssin se voi päättyä kun rakentamisen jälkeen tulee seesteinen vaihe.

Olisi helppoa kehottaa kärsivällisyyteen, mutta kokemukseni perusteella parisuhteet menevät aina niin, että jos toinen ottaa kärsivällisen asenteen toinen käyttää sitä sumeilematta hyväkseen. Kyllä oma tila pitää ottaa ja pitää siitä kiinni.

Onnea.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Ymmärsin jo aikaa sitten, että koska peukaloni on keskellä kämmentä, minusta ei tule rakentajaa. Mutta sen sijaan minusta on sangen mukavaa rakennuttaa. Pidän kaikenlaisista struktuureista, niiden luominen on lystiä.
Avatar
voyager2
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 16.08.2005 7:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja voyager2 »

Itse olen yhden talon rakentanut ja syy siihen miksi itse rakensin ei liittynyt mitenkään miehisyyteen. Taisivat suuremmat syyt olla kitsaus, kun toisella rakennuttaminen on niin älyvapaan kallista. Muutoinkin kun itse tekee kaiken, niin tietää että missään ei olla lintsattu ja kaikki esim. pohjaratkaisuun liittyvät seikat ovat juuri sellaia kuin itse haluaa. Se että onko omassa talossa mukavampi asua vastaisin että totta munassa.

Parisuhteen kannalta rakentaminen on joillekkin enemmän, joillekin vähemmän koettelemuksen aikaa. Ajankäyttöön liittyvät ongelmat "koska se oikein valmistuu" vastaan "aina sä olet siellä tontilla" olivat mielestäni niitä ristiriitaisempia. Aikoinaan mietittiin, että missä aineissa ne taloesitteissä olevat hymyilevät pariskunnat vasarat kädessä olivat kuvaustilanteessa?
Ollakko vaiko eikö olla? Kas siinäpä typerä kysymys!
mustakikkeli

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

voyager2 kirjoitti:Parisuhteen kannalta rakentaminen on joillekkin enemmän, joillekin vähemmän koettelemuksen aikaa. Ajankäyttöön liittyvät ongelmat "koska se oikein valmistuu" vastaan "aina sä olet siellä tontilla" olivat mielestäni niitä ristiriitaisempia. Aikoinaan mietittiin, että missä aineissa ne taloesitteissä olevat hymyilevät pariskunnat vasarat kädessä olivat kuvaustilanteessa?
Työkaveri totesi joskus aikoinaan että omakotitalon rakentaminen maksaa yleensä aina yhden eron. Jostain syystä sattuikin niin että kaksi muuta työkaveriani erosivatkin juuri talojensa rakentamisen aikana.

Jos parisuhde kestää oman talon rakentamisen, kai sitä voidaan sitten pitää jonkinlaisena ultimate-testinä parisuhteen elinkelpoisuudesta. :D
Sinkkumatti

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

mustakikkeli kirjoitti:Jos parisuhde kestää oman talon rakentamisen, kai sitä voidaan sitten pitää jonkinlaisena ultimate-testinä parisuhteen elinkelpoisuudesta.
Eli meidän miesten kannattaa iskeä sellaiseen saumaan, jossa naisen exä on jo rakentanut valmiin talon. Mikäs siinä on silloin avaimet käteen-paketista nauttia. Nakataan vaan enää ne typerät laminaatit roskiin ja laitetaan parketti tilalle.
millivanilli

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

mustakikkeli kirjoitti: Työkaveri totesi joskus aikoinaan että omakotitalon rakentaminen maksaa yleensä aina yhden eron. Jostain syystä sattuikin niin että kaksi muuta työkaveriani erosivatkin juuri talojensa rakentamisen aikana.

Jos parisuhde kestää oman talon rakentamisen, kai sitä voidaan sitten pitää jonkinlaisena ultimate-testinä parisuhteen elinkelpoisuudesta. :D
Me testailimme suhdetta hieman pienemmällä remontilla tuossa pari vuotta sitten. Kohta on taas tulossa "testi", putkistoremppa ja samalla laitetaan kämppää uusiksi makuuhuonetta lukuunottamatta.
segma

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja segma »

mustakikkeli kirjoitti:Työkaveri totesi joskus aikoinaan että omakotitalon rakentaminen maksaa yleensä aina yhden eron. Jostain syystä sattuikin niin että kaksi muuta työkaveriani erosivatkin juuri talojensa rakentamisen aikana.
Mitäs vattua? Jotenkin olen ilmeisesti onnistunut elämään pumpulissa, kun en tiedä yhtään paria, joka olisi eronnut rakentamisen yhteydessä. Enkä kyllä käsitä koko ajatusta muutenkaan. Kyllä on aika heikoilla kantimilla suhde silloin, jos yksi huushollin pykääminen sen tuhoaa.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Think »

voyager2 kirjoitti: Parisuhteen kannalta rakentaminen on joillekkin enemmän, joillekin vähemmän koettelemuksen aikaa. Ajankäyttöön liittyvät ongelmat "koska se oikein valmistuu" vastaan "aina sä olet siellä tontilla" olivat mielestäni niitä ristiriitaisempia.
Niinpä. Kaveripiirissäni on eräs pariskunta, jossa nainen ei pistänyt tikkuakaan ristiin vuoden kestävän talonrakentamisprojektin aikana (siis mihinkään mikä liittyi varsinaisesti sen talon rakentamiseen). Kuulemani mukaan mies tuli hyvin useasti myöhään illalla kotiin väsyneenä työpäivän ja raksahommien jälkeen, jolloin nainen lähinnä makasi sohvalle ja mainitsi ettei jaksanut tehdä ruokaa miehelle kun töissä (toimistolla) oli niin rankka päivä. Loppuajan nainen valitteli sitä kun ei se talo valmistu niin kuin pitäisi ja minkälaiset verhot makuuhuoneeseen sitten tulee tms. Ihme ja kumma olivat vielä yhdessä talon valmistuttua...ja ovat edelleen.

Ei siinä mitään jos nainen ei halua tarttua vasaraan tai maalipurkkiin, mutta kyllä sitä tukea siihen päämäärän eteen pitää tulla sitten muulla tavoin. Kuten esimerkiksi tekemällä ruuat valmiiksi tai pitämällä ylipäätään sitä olemassa olevaa kämppää pystyssä.
Ovela kuin orgasmi
Noriyumi

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Think kirjoitti: Ei siinä mitään jos nainen ei halua tarttua vasaraan tai maalipurkkiin, mutta kyllä sitä tukea siihen päämäärän eteen pitää tulla sitten muulla tavoin. Kuten esimerkiksi tekemällä ruuat valmiiksi tai pitämällä ylipäätään sitä olemassa olevaa kämppää pystyssä.
Jos homma menee niin että' mies sanoo "rakennetaan talo! Jooko? jooko?" ja nainen sanoo "äh, no okei jos se kerta on sulle tärkeää" ja naista ei YHTÄÄN hotsita, ollaan väärällä tiellä.

Mieluummin alusta alkaen pitää sitten sopia kuinka paljon kumpikin tekee ja mitä. Jos nainen vihaa rakentamista, sitten se voi tehdä jotain muuta: maalata, avustaa miestä tms. tai laittaa evästä, kuten mainitsitkin. Sinänsä jos taloa rakennetaan yhdessä, voisi kuvitella että rakentaminen ja yhdessä tekeminen lujittaa suhdetta... No, en tiedä kun en ole rakennellut taloja miesten kanssa...
Elukka

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Noriyumi kirjoitti:Sinänsä jos taloa rakennetaan yhdessä, voisi kuvitella että rakentaminen ja yhdessä tekeminen lujittaa suhdetta...
No, se on vähän kaksiteräinen miekka. Kyllähän yhteiset koettelemukset toki vahvistavat suhdetta, mutta toisaalta hommassa takuuvarmasti polttaa käämit kumppaniin useamman kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän kertoja... :think:
PerttiMakimaa

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

McJanne kirjoitti:Hihi, vain idiootti rakentaa näillä hinnoilla --> suomi on täynnä idiootteja, MOT.
Voisitko tarkentaa tätä ajatuskuviotasi? Herra Moilasesta ajatus itse rakentamisesta verrattuna ostamiseen vaikuttaa taloudelliselta.
Mulli75

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Noriyumi kirjoitti:
Think kirjoitti: Ei siinä mitään jos nainen ei halua tarttua vasaraan tai maalipurkkiin, mutta kyllä sitä tukea siihen päämäärän eteen pitää tulla sitten muulla tavoin. Kuten esimerkiksi tekemällä ruuat valmiiksi tai pitämällä ylipäätään sitä olemassa olevaa kämppää pystyssä.
Jos homma menee niin että' mies sanoo "rakennetaan talo! Jooko? jooko?" ja nainen sanoo "äh, no okei jos se kerta on sulle tärkeää" ja naista ei YHTÄÄN hotsita, ollaan väärällä tiellä.

Mieluummin alusta alkaen pitää sitten sopia kuinka paljon kumpikin tekee ja mitä. Jos nainen vihaa rakentamista, sitten se voi tehdä jotain muuta: maalata, avustaa miestä tms. tai laittaa evästä, kuten mainitsitkin. Sinänsä jos taloa rakennetaan yhdessä, voisi kuvitella että rakentaminen ja yhdessä tekeminen lujittaa suhdetta... No, en tiedä kun en ole rakennellut taloja miesten kanssa...
Vai että vihaa rakentamista. Mitä sinne tontille sitten nokkaansa pistää. Kantakoot vastuun vaikka siitä eväs- ja pyykkihuollosta.
Jos on yhteiset rahat,yhteiset kulut ja aika niin järki pitäisi juosta jo siinä vaiheessa kun rakentamista/rakennuttamista aletaan edes miettimään.

Jos pelkästään toisen omat rahat kyseessä niin siitähän saa riidan aikaan jos alkaa jarruttamaan toisen haaveen toteuttamista.

Voi voi tätä nykypäivän vikinää. Jotkut ovat asuneet appivanhempien kanssa joka varmaan motivoi rakentamisintoa ja -tehoa :D Jotkut aloittaneet elämänsä tyhjästä vähin eväin ja siinä ajassa on noussut pystyyn muutakin päivätyön ohella.
PerttiMakimaa

Re: Mies rakentajana

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

McJanne kirjoitti:Ajatelma lähti liikenteeseen siitä tosiasiasta että aika on ainut panoslaji kun verrataan hintaa.

Tai sama lyhyesti raha << aika
Ahaa. Harva kuitenkin laskee tälle omalle työlleen palkkaa ja harva "talkoolainenkaan".

Jos nämä jättää laskematta alkaa hintataso näyttää houkuttelevalta.

Itselleni pontimena oman rakentamiseen (rakennuttamiseen) voisi olla se, että mielessäni kuvittelemaani taloa ei löydy mistään. Vaikka en toivokaan kuuta taivaalta. Suomalaiset vaan laittavat huoneet väärään järjestykseen.
Vastaa Viestiin