Hallusinogeenit

Yleinen lätinä jä kitinä

Kokeilisitko?

Yea
21
40%
Nay
31
60%
 
Ääniä yhteensä: 52

Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Mun kaveri on saanut muutaman vuoden ajan paniikkikohtauksia
johtuen huonosta tripistä.
Mä en tajuu mikä siellä päässä naksahtaa ja miksei sitä voi napsauttaa takas?
Sehän on ihan psyykkinen vaiva kuiteski.
Jos menis vaikka hypnotisoitavaks?
Mun toinen kaveri saa A-klinikalla akupunktiohoitoa jotta se lopettais dokailun ja se kuulemma toimii.
Se jättää hoidon joskus väliin että voi ottaa kuppia, eli ihan tehokas juttu.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hellu kirjoitti:Mun kaveri on saanut muutaman vuoden ajan paniikkikohtauksia johtuen huonosta tripistä.
Mä en tajuu mikä siellä päässä naksahtaa ja miksei sitä voi napsauttaa takas?
En todellakaan osaa sanoa suoraan mitä asialle voisi tehdä,mutta voisi koittaa tarkastella ja pohtia mikä johti tuohon tilanteeseen,koska asia tuskin on niin yksinkertainen kuin että "sekosi huumeista".Voi se noinkin helposti olla,mutta yleensä noissa on taustalla jotain holtitonta käytöstä/muuta kokemattomuutta,joka sitten ajaa niihin ongelmiin.

Tarkoitukseni ei todellakaan ole päästä sanomaan "HAHAA,ei se vaan osannut!!" vaan oikeasti koettaa hakea osasyytä muustakin kuin psyykkisestä puolesta,tai siitä joka laukaisi tämän ongelman joka johti huonoon kokemukseen.Mutta nuo alla mainitsemani kysymykset voivat antaa viitettä missä ollaan lähetty menemään metsään.Oppimismielessä siis kysyn.

Kerro jos tiedät/viitsit:

Mista ajatuksesta hän napsahti/mikä laukaisi pahan tripin,oliko ns looppi-efektiä? (=ajatukset jää kiertämään hallitsematonta rataa josta seuraa ahdistusta ja helposti lyhytnäköisiä kehäpäätelmiä jotka ruokkii ahdistusta)

Mikä päihde?
Mikä oli ympäristö?
Annos?
Seura?
Oliko hän jonkun muun päihteen vaikutuksen alaisena?

Mutta jokatapauksessa,asiasta kannattaisi käydä juttelemassa ammattiauttajalle jos ei ole niin tehnyt,ja koittaa omatoimisesti työstää asiaa,kuten kaikki ongelmia elämässä.

Toivon ystävällesi parasta mahdollista jatkoa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Clay »

Hellu kirjoitti:Mun kaveri on saanut muutaman vuoden ajan paniikkikohtauksia
johtuen huonosta tripistä.
Mä en tajuu mikä siellä päässä naksahtaa ja miksei sitä voi napsauttaa takas?
Sehän on ihan psyykkinen vaiva kuiteski.
Jos menis vaikka hypnotisoitavaks?
Mun toinen kaveri saa A-klinikalla akupunktiohoitoa jotta se lopettais dokailun ja se kuulemma toimii.
Se jättää hoidon joskus väliin että voi ottaa kuppia, eli ihan tehokas juttu.
Minulle tuli tästä mieleen eräs vitsi:

Äiti psykiatrin vastaanotolla:
- Poikani on kuvitellut jo noin kuukauden ajan olevansa kana.
- Miksi ette ole tulleet jo aikaisemmin?
- No, kun me tarvitsemme niitä munia.
Nyt penikseni on fantastinen!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Haemaeraemies kirjoitti:PILK NUS: Psykedeeleillä/ Hallusinogeeneillä EI OLE MITÄÄN tekemistä MDMA:n aka ekstaasin kanssa.MDMA ei ole hallusinogeeni/psykedeeli.Se on empatogeeninen stimulantti, jonka toimintaperiaate on hyvin selvä: aiheuttaa onnellisuutta ja empatiaa massiivisella serotoniini ja noradneraniili ryöpyllä ja tätä kautta on myös neurotoksinen huolimattomalla käytöllä sekä sisältää addiktiopotentiaalin.
Okei, kiitos tiedosta.
Mutta sen ihmisen onnellisuutta et voi kiistää,voin lyödä vaseman kiveksi vetoa että se ihminen ei tule kokemaan yhtä vaikuttavaa onnellisuuden tilaa kovinkaan herkällä,koska tilanne oli epätodellinen,hallusinaatio kuten ew sanoisi.Kyllä,se ei ole täysin luonnollinen tila,mutta miksi se muka veisi pois jotain siitä kokemuksesta ja niistä muistoista mitä hänelle sieltä jäi?
En välttämättä ymmärrä miksi kannattaisi keskustella siitä, veisikö jokin kokemuksesta jotakin "pois" (ehkä en vain ymmärrä mitä tarkoitat). Minua reaalimaailmaan pohjautumattomien onnellisuuskokemusten hankkiminen arveluttaa siksi, että se ei kehitä henkilön omaa onnellisuuskykyä ja todennäköisesti lisäksi laskee hänen motivaatiotaan kehittää sitä. Aivan: onnellisena eläminen on taito, jonka voi oppia.

Voi tietysti kysyä, mitä vikaa on kemiallisesti aikaansaadussa onnellisuudessa. En tiedä mitä mieltä olisin, jos tarjolla olisi sellaisiakin kemikaaleja, joiden käyttöön ei liittyisi mitään riskejä ja haittavaikutuksia ja joiden vaikutuksen alaisena voisi olla jatkuvasti. Luultavasti minua epäilyttäisi edelleen, koska uskon että onnellisena elämiseen liittyy myös onnellisuus-, tyytymättömyys- onnettomuus- ja tyytyväisyyskokemusten syklisyys. En tiedä miten mahtaisi käydä, jos tuota sykliä yrittäisi imitoida kemiallisesti - tai jos käyttäjä paskat nakkaisi koko hommasta ja pyrkisi kokemaan onnellisuutta taukoamatta.

Mutta joo, eipä moisia troppeja taida edes markkinoilla olla (korjaa, jos olen väärässä). Olen käsittänyt, että ihmiset hankkiutuvat vaikutuksen alaiseksi silloin kun huvittaa olla iloinen, mutta ei tarvitse ottaa vastuuta normaalielämän asioista - esimerkiksi käydä töissä tai hoitaa lapsia tai ajaa autoa jne. Tässä mallissa suurin osa ajasta olisi hyvä osata täyttää omavaraisella onnellisuudella. Ja olen tosiaan aika skeptinen sen suhteen, miten hyvin tämä pitkällä aikavälillä sopii kemiallisen onnellisuuden kanssa yhteen.
Miksei se sille ihmiselle sillä hetkellä ollut täyttä todellisuutta,hän kuiteskin eli ja koki sitä,ja edelleen voi muistoissaan siihen palata?Humalassa jos olet baarissa niin et oikeasti ole koskaan ollut siellä,kuvittelet vaan?Joo,sun jutut kuullostaa mun korvaan yhtä järjettömiltä.
Tähän joudun kainosti huomauttamaan, että yllä olevat rivit ovat sinun sanojasi - eivät minun. Jos ne vaikuttavat järjettömiltä, vastuu on valitettavasti itselläsi. :D
Tuo tytön tuntema euforia,onnellisuus,empatia ja läheisyyden tunne on sellaisia tekijöitä jotka kultaa muistot hiton tehokkaasti ja lähettää ne sinne "kultaisten muistojen" kategoriaan,ja silloin niistä tulee näitä eräitä elämän parhaita kokemuksia,enkä voi mitenkään tuomita että ihminen muistelee sitä hehkulla ja lämmöllä.
No minuakaan ei tuomitseminen voisi vähempää kiinnostaa. Sama se, mitä joku lapseton nuori muija itsellään/itselleen tekee, kunhan ei muita vahingoita. Ja vielä hullummalta tuntuu ajatus muistelemisen tuomitsemisesta!

Mietin asiaa vain omasta näkökulmastani: haluaisinko minä, että elämäni parhaat muistot eivät erityisemmin liittyisi todelliseen minä-maailma interaktioon? Haluaisinko joka kerta joutua muistamaan, ettei kokemukseni ollut totta muualla kuin oman aivokemiani kontekstissa? Voidaan väittää, ettei ihmisellä muuta olekaan kuin oma aivokemiansa, enkä minä edes tunne tarvetta kiistää tätä väittämää. Kuitenkin ne tapahtumat, jotka minun määritelmälläni luokitellaan "todellisiksi", antavat aivan erilaisen mahdollisuuden oppimiseen ja omien tietorakenteiden kehittämiseen, kuin kemiallisesti aivoissa aikaansaadut vastineensa. Jos esimerkkitilanne olisi ollut "todellinen", sen kokija olisi voinut ajatella: Nämä ihmiset pitävät minusta niin paljon, että saan sisään astuessani aikaan massapalvontailmiön! Tätä tietoa hän olisi voinut hyödyntää myöhemmässä elämässään. Sellaisesta tarkoituksenmukaisuudesta ja jatkuvuudesta kumpuaa ihmisen itselähtöinen onni.

Siis: koska uskon, että elääkseen kokonaisvaltaisesti tyydyttävää elämää olisi valittava vain joko kemiallinen tai luonnollinen onnellisuuden tapa, enkä usko edellisen olevan mahdollinen, valitsen jälkimmäisen.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Clay »

EveryWoman kirjoitti:Jos esimerkkitilanne olisi ollut "todellinen", sen kokija olisi voinut ajatella: Nämä ihmiset pitävät minusta niin paljon, että saan sisään astuessani aikaan massapalvontailmiön! Tätä tietoa hän olisi voinut hyödyntää myöhemmässä elämässään. Sellaisesta tarkoituksenmukaisuudesta ja jatkuvuudesta kumpuaa ihmisen itselähtöinen onni.
Olen joskus nähnyt vastaavia ihmisiä - siis ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa tanssilattialla aina massapalvonnan kohteita - ja itse ottaisin kyllä sen pillerin mieluummin. Vääristynyt todellisuudenkuva, tai "todellisuuden-", tuskin tuottaa mitään hyödyllistä tietoa loppuelämää varten - vaikka taitaa se itsetuntoa pönkittää joissain tapauksissa.

Se, että tapahtuma oli kyseisen neidin elämän paras kokemus, kertoo enemmän neidin typeryydestä kuin MDMA:n luonteesta.
Nyt penikseni on fantastinen!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Clay kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Jos esimerkkitilanne olisi ollut "todellinen", sen kokija olisi voinut ajatella: Nämä ihmiset pitävät minusta niin paljon, että saan sisään astuessani aikaan massapalvontailmiön! Tätä tietoa hän olisi voinut hyödyntää myöhemmässä elämässään. Sellaisesta tarkoituksenmukaisuudesta ja jatkuvuudesta kumpuaa ihmisen itselähtöinen onni.
Olen joskus nähnyt vastaavia ihmisiä - siis ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa tanssilattialla aina massapalvonnan kohteita - ja itse ottaisin kyllä sen pillerin mieluummin. Vääristynyt todellisuudenkuva, tai "todellisuuden-", tuskin tuottaa mitään hyödyllistä tietoa loppuelämää varten - vaikka taitaa se itsetuntoa pönkittää joissain tapauksissa.
Toki monella on todellisuudesta vääristynyt käsitys ilman lisäkemikaalejakin, mutta enpä usko että pillerit muuttaisivat tilannetta ainakaan parempaan suuntaan. Tarkoitin "todellisella" tapahtumalla tilannetta, jossa ihmiset tosiaan olisivat palvoneet esimerkkihenkilöä (ottamatta kantaa moisen tapahtuman todennäköisyyteen).
Clay kirjoitti:Se, että tapahtuma oli kyseisen neidin elämän paras kokemus, kertoo enemmän neidin typeryydestä kuin MDMA:n luonteesta.
Tai kokemattomuudesta? Tai heikosta itsetunnosta (jolloin palvontakokemuksen merkitys ylikorostuu)? Et varmaan kuitenkaan yritä väittää, että MDMA:n vaikutuksen alaisena koetut tunnetilat vastaisivat voimakkuudeltaan ja luonteeltaan samassa tilanteessa koettuja luonnollisia tunnetiloja täsmällisesti? Silloinhan käyttämiseen ei pitäisi olla mitään motivaatiota.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Clay »

EveryWoman kirjoitti:
Clay kirjoitti:Se, että tapahtuma oli kyseisen neidin elämän paras kokemus, kertoo enemmän neidin typeryydestä kuin MDMA:n luonteesta.
Tai kokemattomuudesta? Tai heikosta itsetunnosta (jolloin palvontakokemuksen merkitys ylikorostuu)? Et varmaan kuitenkaan yritä väittää, että MDMA:n vaikutuksen alaisena koetut tunnetilat vastaisivat voimakkuudeltaan ja luonteeltaan samassa tilanteessa koettuja luonnollisia tunnetiloja täsmällisesti? Silloinhan käyttämiseen ei pitäisi olla mitään motivaatiota.
Yleisesti ottaen pelkkä tunnetilan voimakkuus ei kyllä nosta mitään tapahtumaa muiden ylitse. MDMA käyttää aivojen omia serotoniinivarastoja, joten mitään ylimaallista se tuskin on - en kuitenkaan väitä sitä myöskään placeboksi.
Nyt penikseni on fantastinen!
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Haemaeraemies kirjoitti: Mikä päihde?
Mikä oli ympäristö?
Annos?
Seura?
Oliko hän jonkun muun päihteen vaikutuksen alaisena?
Lsd. En tiedä tarkemmin tripistä, ympäristöstä enkä seurasta koska tyypin on vaikea puhua siitä, ei kuitenkaan ollut mikään eka kokeilu.
Sen verran on kertonut että aivot ikäänkuin jäivät käymään ylikierroksilla, luultavasti jotain tuon luuppi-efektin kaltaista.

Oli järkyttävää lukea Lemmyn elämänkerrasta kuinka he terästivät
boolin (jota tarjoiltiin kuuntelijoille) hapoilla ennen keikkaa, siihen aikaan ei kenellekään tullut mieleen että sillä voisi olla vakavia jälkiseuraamuksia.

Oikein käytettynä hallusinogeenit voivat rikastuttaa elämää.
En ole koskaan pitänyt niitä minään bilehuumeina, vaan pikemminkin kokemuksena jonka voi jakaa hyvien ystävien kanssa.
Siinä vaiheessa kun ainetta ei osata enää "kunnioittaa" vaan sitä vedetään usein ja ihan huvin vuoksi niin mennään mun mielestä metsään.
mustanikki

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Taikasienet ovat rikastuttaneet elämääni.

Hallusinogeenit (kokemukseni rajoittuvat sieniin) ovat ajatustoimintaa vilkastuttavia toisin kuin alkoholi tai kannabis, jotka ovat ajatustoimintaa turruttavia. Tripin alun visuaalit ovat ainakin omalle mielikuvitukselleni mahtava ja vaikuttava kokemus. Kokemusta on vaikea pukea sanoiksi, mutta ehkä laskuvarjohyppy kaleidoskooppiin katsellen on jotain sinne päin. Kasvit, ihmiset, eläimet ja asiat tekevät suuren vaikutuksen. Aika tuntuu pysähtyvän ja ajatustoiminta ajaa ylikierroksilla. Vessareissuja lukuunottamatta olen yleensä istuskellut alkutripin puiston penkillä. Tripin lopun huumoriosuus taasen hauskinta, mitä yksinkertaisesti olen kokenut: kerran kulkiessani ympäri Amsterdamin vilkkaita kävelykatuja tuntui siltä kuin tuntuu kun on juuri tekemäisillään maailmanluokan kepposen kaverilleen - tämä siis jokaisen vastaantulijan kohdalla. Tunne oli pakahduttava.

Nykyään näen luonnon kauneuden (etenkin puut) eri valossa kuin aiemmin ja osaan arvostaa luontoa enemmän kuin ennen. Muutaman kerran olen ilmeisesti kokenut "jälkitripin" katsoessani kaunista puuta tai pilviä; jälkitrippi on mielestäni lähinnä muistijälki: muistan mitä näin ja mitä tunsin, saan kiinni siitä tunteesta ja osaan katsoa näkemääni vähän eri vinkkelistä.

Kaikenkaikkiaan mikään trippikokemuksissa ei ole minulta mielestäni mitään pois. Osaan arvostaa näkemääni ja kokemaani selvinkin päin. Sieniä olen käyttänyt ehkä viitisen kertaa 2000-luvulla ja edellisestä kerrasta on aikaa vajaa kolme vuotta. Mielelläni käytän niitä jatkossakin sopivan tilaisuuden tullen, mutta eipä elämä ilman erityisen vaikeaa ole. Ehkä vähän köyhempää vain.
mustakikkeli

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

mustanikki kirjoitti:kerran kulkiessani ympäri Amsterdamin vilkkaita kävelykatuja tuntui siltä kuin tuntuu kun on juuri tekemäisillään maailmanluokan kepposen kaverilleen - tämä siis jokaisen vastaantulijan kohdalla. Tunne oli pakahduttava.
Toisin sanoen hallusinogeenit eli tuttavallisemmin "hellut" tekevät ihmisestä tyhjälle hihittelevän ja kuolaavan idiootin? En taida sittenkään kokeilla.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Jos jotain kiinnostaa niin Google videosta löytyy aika kova dokkari LSD:stä ja sen mielenkiintoisesta historiasta:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 2788659431

Ellen väärin muista niin tuossa pätkässä on myös mielenkiintoinen koe jossa Cristopher Mayhew ( Labour MP and BBC television personality) nauttii
400 mg meskaliinia tohtori Humphry Osmondin valvonnassa.

Tuo istunto löytyy myös sanallisena versiona:
http://web.ukonline.co.uk/sotcaa/sotcaa ... hew01.html
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Hellu »

mustakikkeli kirjoitti:
mustanikki kirjoitti:kerran kulkiessani ympäri Amsterdamin vilkkaita kävelykatuja tuntui siltä kuin tuntuu kun on juuri tekemäisillään maailmanluokan kepposen kaverilleen - tämä siis jokaisen vastaantulijan kohdalla. Tunne oli pakahduttava.
Toisin sanoen hallusinogeenit eli tuttavallisemmin "hellut" tekevät ihmisestä tyhjälle hihittelevän ja kuolaavan idiootin? En taida sittenkään kokeilla.
Kuolaatko usein vai ainoastaan silloin kun mielessäsi on keppostelu?
mustakikkeli

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Aina. Kuolaaminen edistää ruoansulatusta ja pitää hampaat kunnossa. Kuivasuisille ihmisille tulee herkemmin reikiä ja hammaseroosiota.
mustanikki

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

mustakikkeli kirjoitti:Toisin sanoen hallusinogeenit tekevät ihmisestä tyhjälle hihittelevän
Mitä pahaa siinä olisi? Jos kaikki ympärillä vaan tuntuu niin hullulta, ja sen tajuaa ihanan tarkkanäköisesti vasta halluissa, on se pelkästään väistämätön reaktio. Kaikkea kun ei vain pysähdy näkemään "selvänä".
slam

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja slam »

Clay kirjoitti:Tottakai kokeilen.
Kaikki päihteet mulle heti nyt!!
Piriä mieluiten tähän aikaan päivästä.
Ei kait tätä elämää ilman huumoria jaksa.
Rouva Pupu

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Bliss kirjoitti:Joskus aikanaan Doors-kirjallisuuden lukemisen jälkeen olisin saattanut vastata Kyllä, mutta en kuitenkaan kokeilisi.
Doors kirjallisuus ja musiikki aiheuttaa aina haluja vähiNtään poltella pilveä, halun asteelle tosin sekin yhtä poikkeusta lukuunottamatta on jäänyt.

Halluja en kokeilisi, ei edes kiinnosta.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Haemaeraemies kirjoitti:Mutta mutta..ihmisen aivokemia ja psyyke on niin kummallinen juttu että kovin kamalasti ei voi yleistää koska ei se kuiteskaan päde.
Eikä pidä unohtaa sitä, että ihmisen psyykettä voidaan hoitaa kemiallisesti myös ihmisen tahtoa vastaan. Se, että joku valtio yrittäisi/on onnistunut kehittämään hallusinogeenin, joka mahdollistaa ajatusten istuttamisen aivoihin, ei oikein miellytä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Mylwin kirjoitti:Se, että joku valtio yrittäisi/on onnistunut kehittämään hallusinogeenin, joka mahdollistaa ajatusten istuttamisen aivoihin, ei oikein miellytä.
Ajatusten istuttaminen nyt onnistuu millä tahansa substansilla,jopa alkoholilla, jos siihen liitetään tarkoituksen hakuinen aivopeseminen.Mutta se,että substanssi itse ilman aivopesua asettaisi jonkun ajatuksen päähän,on jopa minun mielestäni kaukaa haettu,vaikka tunnetti foliohattu olenkin.Ne saattaa herättää tietynsuuntaisia ajatuksia,mutta siinä täytyy olla myös ulkopuolinen voima,jos sinua meinataan "ohjelmoida".

Nuo aineet tiedustelu/armeija tehtävissä ovat helpottamassa psyykkeen rikkomista,esim: oma tahto ja tietoisuus menee äkkiä säpäileksi kun huomaamaattasi sinulle annetaan massiivinen annos esim LSD:tä.Et tiedä mistä ne todella kummalliset tapahtumat päässäsi johtuu ja samaan aikaan sinua ristikuulustellaan/asetetaan muuten psykologisen paineen alle.

CIA:n laaja mielenhallintaprojekti MK-Ultra teki juuri tuota,tavoitteena tutkia psykoaktiiveja sekä totuus,että valhe-seerumeina sekä mahdollisina taiteluissa käytettävinä kemiallisina aseina.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Zeb

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Haemaeraemies kirjoitti: Mihin muuten perustat väitteesi psykedeelien mielenterveysongelmia tuottavista vaikutuksista?
Ihan selvennyksenä aiempaan kommenttiini, rinnastin siis psykedeelien tuottamia oireita - hallusinaatioita ja realiteettitajun pettämistä - psykoottistasoisen psyykkisen sairauden aiheuttamiin oireisiin. Siihen, aiheuttavatko psykedeelit em. oireita elimistöstä poistumisensa jälkeen, en ottanut kantaa, ihan vain siksi, etten jaksa googlettaa tai hakea faktaa mutujeni taakse.
Ihmisellä jolla on taipumuksia mielenterveysongelmiin,niin ei tulisi koskaan nauttia psykedeelejä ellei ole varma itsestään ja teoistaan,useasti ei todellakaan silloinkaan. LSD esimerkiksi voi laukaista piilevän skitsofrenian,tai järkyttää mieltä muuten.
No niinpä. Ongelmana onkin vain se, että erilaisiin päihdekokeiluihin ja -harrasteisiin kuitenkin usein viehtyvät juuri ne, keillä on valmiiksi niitä psyykeongelmia. Todellisuuspakoa, pakoa ahdistuksesta, mitä lie epätasapainoisuutta ja kyvyttömyyttä elää tätä elämää vallitsevissa olosuhteissa. Eivätkä nämä ongelmaiset itse tietenkään sitä myönnä, edes itselleen, että jotain ongelmia olisi, vaikka se objektiivisesti katsottuna olisikin aivan ilmeistä. Ihminen osaa pettää itseään.

Raja mielenterveyden ja -sairauden välillä on sitä paitsi liukuva ja veteen piirretty viiva ja taipumus mielenterveyongelmiin onkin sitten jo vielä hämärämpi käsite.

En kyllä toisaalta näe oikein hyvää syytä siihenkään, miksi tasapainoisen ja henkisesti hyvinvoivan ihmisen kannattaisi käyttää halluja. Anteeksi, Hämärä, jos olen huonosti lukaissut aiemmat tekstisi, mutta ei minulle sieltä oikein muuta hyvää perustetta käteen jäänyt, kuin että kannattaa käyttää, jos satut olemaan kuolemanpelosta kärsivä syöpäpotilas tai jos haluat olla joskus käyttänyt ainetta, josta joku vahingossa keksii migreenilääkkeen. Eli siis miksi kannattaisi ? Miksi kannattaisi ottaa riski myöhemmästä oireilusta tai huonosta tripistä ?
Jos aikoo käyttää psykedeelejä todellisuuspakoiluun ja realiteettien kieltämiseen,niin voi olla ihan varma että vielä enemän ongelmia on matkalla, nuo kun ei sovi siihen tarkoitukseen ollenkaan. Sitä varten on viina.
Muutoin samaa mieltä, paitsi etten usko edes viinan voimaan tässä asiassa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Zeb kirjoitti: Anteeksi, Hämärä, jos olen huonosti lukaissut aiemmat tekstisi, mutta ei minulle sieltä oikein muuta hyvää perustetta käteen jäänyt, kuin että kannattaa käyttää, jos satut olemaan kuolemanpelosta kärsivä syöpäpotilas tai jos haluat olla joskus käyttänyt ainetta, josta joku vahingossa keksii migreenilääkkeen. Eli siis miksi kannattaisi ?
Et ole lukenut mitään huonosti koska en todellakaan ole koittanut esittää syytä siihen miksi kokeilla jotain psykedeeliä/hallusinogeenia.

En sano että ihmisen tulisi kokeilla,vaan sanon että ihmisellä tulisi olla mahdollisuus kokeilla tahtoessaan valvotussa,turvallisessa ympäristössä,oikealla tiedoilla varustettuna.

Kuten mielestäni ihmisellä tulisi olla vapaus tehdä omalle ruumilleen ja mielelleen mitä vittua tahtoo niin kauan kun ei vahingoita/häiritse muita.

Miksi ihmiset kokeilee psykedeelejä? Toi on vaikea kysymys,ja vastausta voit hakea ensialkuun tästä topikista muittenki ihmisten kun minun kirjoituksista.Miksi minä olen koittanut psykedeelejä: Mielenkiinnosta.

Se tila on niin normaalista poikkeava ajattelun & havainnoinin kannalta että se pelkästään riittää syyksi minulle syyksi joskus maistella psykedeelejä.Rikkoo ne normaalit oman persoonansa rakentamat ajattelukaavat ja vilauttaa vähän objektiivisempaa näkökulmaa normaaliin asiaan.

Olen oppinut matkalla paljon ympäristöstä,elämästä ja eniten itsestäni,sekä olen nauranut itselleni vuosia lisää elinaikaa vanhan kansan uskomusten pohjalta.En tiedä mitä muut niiltä tahtoisi,mutta nuo riittää minulle.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Näkymätön
Wannabe-kitisijä
Viestit: 1
Liittynyt: 05.02.2010 12:28

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Näkymätön »

Kaivelenpa vanhan ketjun käyntiin.

Suomennettua: Hofmannin taikajuoma -dokkari
Kuva
Tässä sympaattisessa, rauhallisessa dokumentissa haastatellaan ukkeja ja mummeja ja muita kääkkiä,
jotka tutkivat Albert Hofmannin "keksimän" LSD-taikamolekyylin vaikutuksia 50- ja 60-luvuilla,
ja joiden tajunta siksi räjähti.

stream: http://vimeo.com/9215898
torrent: http://thepiratebay.org/torrent/5336443 ... taikajuoma

Tuottanut The National Film Board of Canada, Kanadan hallituksen virallinen filmipulju.
Alkuperäinen nimi "Hofmann's Potion". Myös DVD saatavilla (ilman tekstitystä).

Laitetaan leviämään!
Kai Nalo

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Kuva
NuoriD

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Kai Nalo kirjoitti:Kuva
ei näy.
Kai Nalo

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

NuoriD kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:Kuva
ei näy.
Paskan myivät sano.
bliss

Re: Hallusinogeenit

Viesti Kirjoittaja bliss »

Kai Nalo kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:Kuva
ei näy.
Paskan myivät sano.
Aika paha.
Vastaa Viestiin