Ihan hulluu hei!

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit

Toisaalta sivistyssanat ovat monesti lainasanoja ja siten vähän vaikeita ymmärtää, vai mitä?

Siis ihan hirveästi vaikeita sanoja, en osaa vastata!
6
21%
Naurettavaa! Tajuan noi kaikki! Dingon biiseissä on paljon enemmän vaikeita sanoja!!! Siis aivovaurio daah!
23
79%
 
Ääniä yhteensä: 29

MarthaFocker

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Kyllähän se niin on, että jos asian voi sanoa suomeksi, ei ole mitään perustetta sanoa sitä vaikeammin.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja nexie »

MarthaFocker kirjoitti:Kyllähän se niin on, että jos asian voi sanoa suomeksi, ei ole mitään perustetta sanoa sitä vaikeammin.
Meillä kapulakielitieteellisessä tiedekunnassa oli aikoinaan äidinkielen kurssilla tehtävä, jossa sivistyssanoja piti kääntää suomen kielelle. Osoittautui yllättävän hankalaksi, sillä monet niistä sivistyssanoista olivat (ainakin meikäläisten korviin, suom. huom.) paljon suomalais-ugrilaista vastinettaan tutumpia ja yleisemmin käytössä olevia...
Don't Panic!
segma

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja segma »

nexie kirjoitti:
MarthaFocker kirjoitti:Kyllähän se niin on, että jos asian voi sanoa suomeksi, ei ole mitään perustetta sanoa sitä vaikeammin.
Meillä kapulakielitieteellisessä tiedekunnassa oli aikoinaan äidinkielen kurssilla tehtävä, jossa sivistyssanoja piti kääntää suomen kielelle. Osoittautui yllättävän hankalaksi, sillä monet niistä sivistyssanoista olivat (ainakin meikäläisten korviin, suom. huom.) paljon suomalais-ugrilaista vastinettaan tutumpia ja yleisemmin käytössä olevia...
Juuh. Semminkin kun (enpä ole tuotakaan sananpartta koskaan aiemmin käyttänyt) esimerkiksi pasta luetellaan jossain paikoissa sivistyssanaksi. :x
bedlam

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja bedlam »

segma kirjoitti:esimerkiksi pasta luetellaan jossain paikoissa sivistyssanaksi.
Tota mä en ole koskaan hiffannut. Miksi kaikki muu makaroni, paitsi se ihan perinteisen mallinen on muka pastaa.
segma

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja segma »

bedlam kirjoitti:
segma kirjoitti:esimerkiksi pasta luetellaan jossain paikoissa sivistyssanaksi.
Tota mä en ole koskaan hiffannut. Miksi kaikki muu makaroni, paitsi se ihan perinteisen mallinen on muka pastaa.
Makaroni on pastan eri muoto, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa tagliatelle?
bedlam

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja bedlam »

segma kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
segma kirjoitti:esimerkiksi pasta luetellaan jossain paikoissa sivistyssanaksi.
Tota mä en ole koskaan hiffannut. Miksi kaikki muu makaroni, paitsi se ihan perinteisen mallinen on muka pastaa.
Makaroni on pastan eri muoto, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa tagliatelle?
Paskat, makarooneja ne on kaikki. Paitsi spagetti, se on se saatanan laiha.
slam

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja slam »

syvälleisson...= uusi syvällisen paskan oppitunti
Avatar
alja
Kitinän uhri
Viestit: 521
Liittynyt: 17.08.2005 8:08
Paikkakunta: saunan taka
Viesti:

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja alja »

AarneAnkka kirjoitti:Mutta huomaamme että kielestä saa vaikeaselkoista myös sivistyssanoja käyttämättä.
juu kyllä näin on.
ja huomaamme myös että sulla on ollu tosi kivaa kun oot laskenut omat tekstis ja niissä käyttämäsi sanat, joita muut ei ymmärrä.

tuntuu vähän brassailulta tai vittuilulta kirjoittaa tahalleen vaikeaselkoista tekstiä, että "hei mä oon fiksumpi ku te muut ku ette vaan tajuu".
Ulkona paistaa aurinko,
mutta sisällä sataa.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

...
Viimeksi muokannut -Superior-, 29.01.2007 19:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
silsakenraali™

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

-Superior- kirjoitti:En nyt ole varma viittaatko minuun, mutta kirjoitan sen kaltaista asiatekstiä, jollaisella ansaitsin luetun ymmärtämiskokeissa L-arvosanan. Sensorit ainakin tajusivat, ja tuskinpa he keskimäärin sen älykkäämpiä ihmisiä ovat - ainakaan jos vertailukohtana ovat 22-vuotiaan ihmisen hengentuotokset.
Voin kuvitella, että tyylisi kirjoittaa puri ylppäreissä - varmasti ansaitusti. En usko, että kukaan sinua tyhmänä pitääkään. Päinvastoin. Sen sijaan ainakin minulle välittyy välillä teksteistäsi kuva hieman liikaa yrittävästä, hieman brassailevasta tyypistä. Aivan kuin itsetarkoitus oli kirjoittaa asiat niin vaikeaselkoisesti, että tyhmimmät eivät ymmärtäisi lukemaansa. Toisaalta kun tyylisi on tämä ja se on ominta sua - pidä se. Kolmaalta väitän, että on välillä vapauttavaa kirjoittaa ihan vain onelinereita sen kummemmin yrittämättä tai muuten vaan kevyttä puuta heinää.
elco

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja elco »

-Superior- kirjoitti: En nyt ole varma viittaatko minuun, mutta kirjoitan sen kaltaista asiatekstiä, jollaisella ansaitsin luetun ymmärtämiskokeissa L-arvosanan.
Aah ja ooh! Että oikein L-arvosana luetun ymmärtämiskokeissa?!1

Mitä muita suuria saavutuksia elämässäsi on ollut? Läskin besserwisserin pokaaminen jostain vitun chätistä lasketaan. Entä sun faijalla? Tienaako faijasi edes hyvin?
slam

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja slam »

ihan hulluu seksii... =eturauhasvedätys
Edith

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja Edith »

Oisin luullut, et luetunymmärtämiskokeet olis yhdyssana.
mustakikkeli

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

-Superior- kirjoitti:Eikä kyse ollut siitä, ymmärtääkö alja typerän kuuloisen sivistyssanan, vaan siitä, että lähinnä mustakikkelin ja AarneAnkan kritiikin takia tuntuu, että elän ihan omissa maailmoissani.
Älä toki meistä tai ihmettelyistämme välitä. Olemassaolosi ei riipu kummastakaan meistä kahdesta, tai edes yhdestä. Onhan sinulla sentään epätavallisen terve itsetunto, aivan kuten meillä kaikilla.

Edith, etkö olekaan alan naisia? Luulojenko perusteella korjailet muiden kielioppivirheitä? Ei noin.
Edith

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja Edith »

mustakikkeli kirjoitti: Edith, etkö olekaan alan naisia? Luulojenko perusteella korjailet muiden kielioppivirheitä? Ei noin.
Kerran melkein-olin alan naisia, mutta en oo ollut enää pitkään aikaan. Maailmassa on, kato, muutakin kuin nää suomen kielen sääntöhommat!
silsakenraali™

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Edith kirjoitti:Maailmassa on, kato, muutakin kuin nää suomen kielen sääntöhommat!
Ei oo. Tää palsta on kohta ihan ruvella kun kahlaamme kielioppiviidakossa ilman aitista.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

silsakenraali™ kirjoitti:Sen sijaan ainakin minulle välittyy välillä teksteistäsi kuva hieman liikaa yrittävästä, hieman brassailevasta tyypistä.
Tämä on totta. Yritän lähes ikenet verillä keksiä persoonallisempia tapoja ilmaista sanottavani, esimerkiksi juuri hölmöissä gallupeissani. Jotenkin se on mulle melkeinpä hauskinta tässä kityilyssä. Brassailevuudeksi taas varmaankin tulkitaan lähinnä toi mun huomionkipeys. ;)
Aivan kuin itsetarkoitus oli kirjoittaa asiat niin vaikeaselkoisesti, että tyhmimmät eivät ymmärtäisi lukemaansa. Toisaalta kun tyylisi on tämä ja se on ominta sua - pidä se.
Mulla menee paljon aikaa siihen, kun yritän saada asiat ilmaistua yksinkertaisemmin. En mä yleensä ymmärrä jälkeenpäin edes mun omia päiväkirjoja, ihan totta puhuakseni.
Kolmaalta väitän, että on välillä vapauttavaa kirjoittaa ihan vain onelinereita sen kummemmin yrittämättä tai muuten vaan kevyttä puuta heinää.
Se vain ei tule multa luontevasti. Taidan olla liian jäykkä. En mä osaa edes tanssia.
elco kirjoitti:Aah ja ooh! Että oikein L-arvosana luetun ymmärtämiskokeissa?!1
Hassua, että vanhempi ja maailmaa nähnyt ihminen jaksaa vaivautua vittuilemaan 22-vuotiaalle nuorelle tytölle.
Mitä muita suuria saavutuksia elämässäsi on ollut? Läskin besserwisserin pokaaminen jostain vitun chätistä lasketaan. Entä sun faijalla? Tienaako faijasi edes hyvin?
Neljä vuotta lukiossa, lähemmäs kymmenen reputettua kurssia ja elämänkatsomustiedon kirjoittaminen reaalissa. Tuskinpa se mikään saavutus kenenkään mielestä oli. Ennemminkin pakko.
mustakikkeli kirjoitti:Älä toki meistä tai ihmettelyistämme välitä. Olemassaolosi ei riipu kummastakaan meistä kahdesta, tai edes yhdestä.
Isoin ongelmani on varmaankin se, että otan itseni aivan liian vakavasti. Ei näet ole helppoa välittää toisista.
Onhan sinulla sentään epätavallisen terve itsetunto, aivan kuten meillä kaikilla.
Taisitkin eilen sanoa, että minulla on kovin viileä ulkokuori. Say hello to the Pope.
AarneAnkka

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

-Superior- kirjoitti:lähinnä mustakikkelin ja AarneAnkan kritiikin takia tuntuu, että elän ihan omissa maailmoissani.
Kalikoita lentelee ja koiria älähtelee. Itse kuhunkin kritiikki näköjään sattuu. Satuttaminen ei ollut tarkoitukseni, vaan enemmänkin tarkoitus oli ihmetellä omaa vajavaista hahmotuskykyäni.

Luulisi kyllä Herra Manalan öyhö-röykytyksessä harjaantuvan kestämään aika kohtuutontakin kritiikkiä.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

AarneAnkka kirjoitti:Itse kuhunkin kritiikki näköjään sattuu. Satuttaminen ei ollut tarkoitukseni, vaan enemmänkin tarkoitus oli ihmetellä omaa vajavaista hahmotuskykyäni.
Taas! :-p Ei mua satu, Aarne. :)
Luulisi kyllä Herra Manalan öyhö-röykytyksessä harjaantuvan kestämään aika kohtuutontakin kritiikkiä.
Ongelma on siinä, etten tunnista rakkaudentunnustuksia. :-p
AarneAnkka

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

-Superior- kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:Satuttaminen ei ollut tarkoitukseni
Ei mua satu, Aarne. :)
Okei no, väärä termi. Ei ollut myöskään tarkoitus loukata tai vittuilla.
mustakikkeli

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

-Superior- kirjoitti:Taisitkin eilen sanoa, että minulla on kovin viileä ulkokuori.
Anteeksi vaan, mutta puhuin silloin kylläkin itsestäni!

Tosin, välillä menen hämilleni tässä loputtomassa sarkasmin, muka-itseironian, parodian ja ensimmäisessä persoonassa kirjoitettujen piikittelyjen suossa, enkä tiedä milloin ollaan tosissaan ja milloin puolestaan jekutetaan toisia. Olenhan sentään tymä. Kunpa ihmiset tarkoittaisivat aina mitä sanovat!
AarneAnkka

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

mustakikkeli kirjoitti:Tosin, välillä menen hämilleni tässä loputtomassa sarkasmin, muka-itseironian, parodian ja ensimmäisessä persoonassa kirjoitettujen piikittelyjen suossa, enkä tiedä milloin ollaan tosissaan ja milloin puolestaan jekutetaan toisia. Olenhan sentään tymä. Kunpa ihmiset tarkoittaisivat aina mitä sanovat!
Toikin oli varmaan muka-muka-muka-muka-sarkasmia, mutq mä oikeesti toivon joskus noin.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

AarneAnkka kirjoitti:Okei no, väärä termi. Ei ollut myöskään tarkoitus loukata tai vittuilla.
En mä vittuiluista pahastu. Rinnastani löydettiin 15-vuotiaana kasvain, ja kuvittelin silloin kuolevani. Sen hirveän pelon ja epätoivon jälkeen en ole viitsinyt enää suhtautua oikein mihinkään ihan hirveän vakavasti. Varsinkaan loukkauksiin tai niiden yrityksiin. Mitäs muuta ne ovat kuin toisten ihmisten mielipiteitä? Tai pahimmillaan vain kaunaa.
mustakikkeli kirjoitti:Tosin, välillä menen hämilleni tässä loputtomassa sarkasmin, muka-itseironian, parodian ja ensimmäisessä persoonassa kirjoitettujen piikittelyjen suossa, enkä tiedä milloin ollaan tosissaan ja milloin puolestaan jekutetaan toisia. Olenhan sentään tymä. Kunpa ihmiset tarkoittaisivat aina mitä sanovat!
Hitto. Sä olet ihastunut muhun.
mustakikkeli

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

-Superior- kirjoitti:Hitto. Sä olet ihastunut muhun.
Oliko tuo taas sarkasmia, vai onko kaikki sallittua sodassa ja rakkaudessa? Kumpaa tämä on? Vähän molempia? Mistä muusta ihastuksen huomaa paitsi rintojen punehtumisesta ja jöpötyksestä?

Ps. Kilpailet juuri MF:n kanssa. Ihastukseni Patziin meni jo ohi.
mustakikkeli

Re: Ihan hulluu hei!

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

AarneAnkka kirjoitti:
Olenhan sentään tymä. Kunpa ihmiset tarkoittaisivat aina mitä sanovat!
Toikin oli varmaan muka-muka-muka-muka-sarkasmia, mutq mä oikeesti toivon joskus noin.
Miksi toivot minun olevan tymä? Olisiko minua silloin helpompi käsitellä ja johdattaa harhaan?

Sarkasmin, muka-itseironian yms. taakse piiloutuminen luo turvallisuudentunnetta. Kun pitää toiset jatkuvassa epätietoisuudessa siitä kirjoittaako avautumisiaan tai muutakaan tosissaan vai ei, varmistaa itselleen useita pakoreittejä epämiellyttävistä tilanteista. Emme voi tietää olinko tosissani kirjoittaessani hiljaisista ja liikkumattomista naisista (mistä Hermine sai oivan jatkokeskustelun aikaiseksi), tai onko Supparilta oikeasti löydetty kasvainta teininä. Tämä kaikki saattaa olla vain harhaa.
Vastaa Viestiin