Paljonko rahaa häälahjaksi

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Lolita »

ninnithequeen kirjoitti:En kerro ja ei ole kutsuttu.
Höpsö, se oli vitsi. Se on perhejuhla lähipiirille. Onnea jo etukäteen :h:
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ninnithequeen

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Lolita kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:En kerro ja ei ole kutsuttu.
Höpsö, se oli vitsi. Se on perhejuhla lähipiirille. Onnea jo etukäteen :h:
Mistäs tiedät ettei mun kommentti ollut vitsi :D
Tai että onko sinne kutsuttu muita kuin me ;)
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5047
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Häät = rahankerjuujuhla?
Jos ei ole varaa järjestää juhlia tai niiden takia menee/on menossa konkurssiin, niin voisi miettiä kannattaako niitä häitä järjestää (ainakaan sillä hetkellä: avioliittoon ja siten perintäoikeuteen vaikuttavan paperin saa muullakin tavalla, jos kysymys on oman "instituution turvaamisesta").

Itse en kehtaisi väsätä mitään lahjalistoja (kuten nykyään on muodikasta ja tavarataloihin saa oikein tehdä omat listansa, joiden perusteella vieraat voivat sitten käydä lahjansa ostamassa), koska kyse ei ole mistään hyväntekeväisyysjuhlasta, jossa on tarkoitus kyniä vieraat. Jos joku tuttu/sukulainen haluaa oma-aloitteisesti osallistua juhlien kustantamiseen, se on heidän asia.

Paljon kauniimpi ele mielestäni on tuoda itsensä ja vapaaehtoisesti oman harkinnan mukaan jotain pientä. Itse en tosin koe olevani oikeutettu menemään kirkossa naimisiin (mahdollisesti avioaikeiden tullessa ajankohtaisiksi sitten joskus), koska kokisin sen ehkä (en ole vielä ihan varma, mietin sitä joskus, jos on tarve) kohdallani olevan tekopyhää. Milloinkas olen kirkossa viimeksi käynytkään: Joskus pari vuotta sitten serkun häissä. Muuten en käy lainkaan.

Uskoa toki voi ilman kirkossa ravaamistakin, mutta moni kaiketi valitsee kirkon vihkimispaikakseen nimenomaan perinteiden takia, ei niinkään uskon, otaksuisin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5047
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ai niin, voisin vatata kysymykseenkin - anteeksi aiheesta eksyminen. Mielestäni riittävä summa on oman maksukyvyn mukaan. Miksi sinun pitäisi sotkea taloutesi sen takia, että sinut on kutstuttu juhliin? On vähän suhteellista tuo rahankin arvo: toiselle 100 euroa ei ole mitään, toiselle 20 euroa voi olla juuri kipurajan alla.

Jos ystäviäsi ovat, varmaan ymmärtävät tämän eivätkä loukkaannu. (Voiko todellinen ystävä loukkaantua/suuttua sen takia, ettei saa ystävältään omasta mielestään tarpeeksi rahaa?)
Bliss

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Lolita kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Ja nyt alkoi kuuma pohtiminen, mitä ihmettä me haluamme häälahjaksi :shock:
Milloin ne on? Onko Kitinä kutsuttu?

Ei muuta kuin alat kierrellä sopivia kauppoja ja sinne mistä löytyy eniten tarpeellista, avaat lahjalistan.
Ei kun eniten kaikkea KIVAA. Ninnin lahjalista taitaa löytyä Indiskasta... :roll:
MGandhi

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Elppis kirjoitti:50 euroa on hyvä summa. Saman olen itse antanut häälahjaksi. Miehen kanssa kun mentiin, pistettiin molemmat 50€ pottiin.
Lool! Itse olin ehdottamassa 1000€

Ehkä mä oon vähän hukassa tällasissa asioissa. Mutta toisaalta tollasten lahjojen jälkeen voi olla varma, että saa kutsun muidenkin häihin. :D
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Elppis »

MGandhi kirjoitti:
Elppis kirjoitti:50 euroa on hyvä summa. Saman olen itse antanut häälahjaksi. Miehen kanssa kun mentiin, pistettiin molemmat 50€ pottiin.
Lool! Itse olin ehdottamassa 1000€

Ehkä mä oon vähän hukassa tällasissa asioissa. Mutta toisaalta tollasten lahjojen jälkeen voi olla varma, että saa kutsun muidenkin häihin. :D
Mitäs sä teet 16.8.2007 ? *winkwink*





ps. älkää edes kehittäkö tästä mitään.
The great club outshines the individual, always and forever.
Leila

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Leila »

Mä olen joskus mokannut noiden häälahjojen kanssa tosi pahasti. Kerrankin ostin lahjan toivelistan ulkopuolelta. En minä tajunnut, että sitä listaa pitää noudattaa. Luulin, että se on pelkkä suositus. Onneksi ei ole ollut vuosiin häitä, eipähän tarvitsen miettiä lahjoja. Köyhänä opiskelijana oli suorastaan pirullista, kun ensin piti osallistua rahallisesti kavereiden polttareiden järjestämiseen ja sitten vielä hommata niitä häälahjoja.
Niin, sopiva summa häälahjaksi on se, minkä pystyy laittamaan ilman että oma elämä siitä kärsii.
ninnithequeen

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:Ei kun eniten kaikkea KIVAA. Ninnin lahjalista taitaa löytyä Indiskasta... :roll:
Sä tunnet mut liiankin hyvin :D
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Saz »

Vaikea juttu tuo kahiseva lahjana. Lahjaesineen tai -asian muodossa se että käyttää vain 50e ei tunnu vielä pihiltä. Mutta henk.koht. jos aikoisin hyvää ystävää käteisellä lahjoa niin en kehtaisi alle 100 euroa laittaa.
Sinkkumatti

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Sassukka kirjoitti:jos aikoisin hyvää ystävää käteisellä lahjoa niin en kehtaisi alle 100 euroa laittaa
Oikeesti. On rahan arvo kyllä muuttunut, tai sitten täällä isolla kirkoolla tienataan vaan niin paljon enemmän, kuin tuolla böndellä. Vielä 90 luvun alkupäässä normaali häälahjaosanotto oli 50 mk per turpa, jos kerättiin vaikka yhteistä lahjashekkiä kaverille.

Nyt sama raha olisi alle 10 euroa, jota ei kylllä takuulla kehtaa edes antaa.. Miten ihmeessä summa on yli kymmenkertaistunut tässä ajassa :shock:

Mut joo. Mulla on kaverin häät edessä syyskuussa. Pyytivät rahaa lahjaksi häämatkakassaan, koska 10 vuoden yhdessäolon aikana ovat jo kaiken tarpeellisen ehtineet hankkia. No, kaveri tienaa noin miljoona mummoa vuodessa. Sillekkös pitäsi sit heittää niinQ satku matkakassaan? :kontrolli:
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Leila kirjoitti:Mä olen joskus mokannut noiden häälahjojen kanssa tosi pahasti. Kerrankin ostin lahjan toivelistan ulkopuolelta. En minä tajunnut, että sitä listaa pitää noudattaa.
Mä olen yhtä poikkeusta lukuunottamatta ostanut aina listan ulkopuolelta enkä ole edes tajunnut mokanneeni. Mitä vittua toivovat kaikkea ihan törkeän kallista! En ole koskaan huomannut ainakaan että minua olisi tästä syystä paheksuttu.

Ja missä niitä körttimummohäitä järjestetään? Omalle kohdalle ei ole sattunut yksiäkään vaan lähes poikkeuksetta häät ovat olleet kesän parhaat bileet. Vieläkin muistellaan serkkujen kanssa lämmöllä niitä jo kolme kesää sitten saimaan rannalla vietettyjä :h:
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Sinkkumatti kirjoitti:
Mut joo. Mulla on kaverin häät edessä syyskuussa. Pyytivät rahaa lahjaksi häämatkakassaan, koska 10 vuoden yhdessäolon aikana ovat jo kaiken tarpeellisen ehtineet hankkia. No, kaveri tienaa noin miljoona mummoa vuodessa. Sillekkös pitäsi sit heittää niinQ satku matkakassaan? :kontrolli:
Eikös tollaisessa tilanteessa lahja ole enemmänkin symbolinen ele? Silloin summalla tuskin on niin väliä. Mä en jotenkin muutenkaan usko että ne hääparit istuu illalla availemassa shekkejä ja merkkailemassa vieraitaan listaan "pihit", "kelvolliset" ja "anteliaat".

Tai jos istuvat, niin sitten teillä on outoja kavereita.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Saz »

Sinkkumatti kirjoitti: Nyt sama raha olisi alle 10 euroa, jota ei kylllä takuulla kehtaa edes antaa.. Miten ihmeessä summa on yli kymmenkertaistunut tässä ajassa :shock:
Meillä se esim. rippi- tai yo-lahjaksi annettu summa oli aina 500-2000mk. Riippuen siitä kuinka läheinen oli sukulaissuhde. Keväällä serkkutytön ylioppilaslahjukseksi annoin 200e.
Häälahja ei kyllä hyvänkään kaverin kohdalla ole ihan noin paljon, varsinkaan jos porukalla kerää yhteen shekkiin. Silloin ehkä laittaisin 50e, mutta jos yksin jos lahjoisin niin tuskin alle satasta.

Kalliiksihan tämä tulee kun kaverit alkavat mennä joukolla naimisiin! Lähtökohtaisesti mä suosin tavaralahjaa. Ihan siitä syystä, että tykkään shoppailla lahjoja. :P
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja nexie »

Kreitsu kirjoitti:Häät = rahankerjuujuhla?
Kaveri juuri kertoili olevansa likipitäen vararikon partaalla, kun kesään mahtuu parin Hyvän Ystävän häät. Rahaa uppoaa kuulemma polttareihin n. 100 €/häät ja häälahjaan n. 50 - 100 €/häät. Tämän lisäksi on huomioitava, että kummatkin kemut järjestetään Jossain Kaukana täältä, jolloin rahaa uppoaa matkoihin ja majoituksiin. Niin ja toki sen pitää myös itselleen löytää jotain juhlavaatetusta, joten ystävien onni kustantaa sille tänä kesänä > 700 €.
Don't Panic!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Lolita kirjoitti:Se on perhejuhla lähipiirille.
Mitäs myö ollaan? Maksamakkaraa?!

EDIT: Täytyykö meidänkin lähettää tekstiviesti SP numeroon 17222, jotta päästään sisäpiirin jäseneksi viikokosi?
Viimeksi muokannut Mylwin, 03.08.2006 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Sinkkumatti

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

nexie kirjoitti:. Rahaa uppoaa kuulemma polttareihin n. 100 €/häät ja häälahjaan n. 50 - 100 €/häät. .
Niinpä. 100 euroa kaverinpolttareihin per turpa, on ihan minimi. Veikkaampa että meilläkin tuleviin polttareihin menee sellaiset 400-500 euroa helposti per turpa.
Toisaalta, tuo on jo sellainen lahja kaverille, että maksakoot häämatkansa itse :D
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Sinkkumatti kirjoitti:polttareihin menee sellaiset 400-500 euroa helposti per turpa.
MITÄ VITTUA?! Thaimaaseenko olette menossa?! :shock: Karsea summa rahaa, ainakin mun tilipussista.
The great club outshines the individual, always and forever.
bedlam

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Elppis kirjoitti:Thaimaaseenko
Thaimaahan! Huom! Pohjanmaaseen, Alankomaaseen, kasvimaaseen, EI.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja Elppis »

bedlam kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Thaimaaseenko
Thaimaahan! Huom! Pohjanmaaseen, Alankomaaseen, kasvimaaseen, EI.
Shit, sorry Aito_J!
The great club outshines the individual, always and forever.
sanctus

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja sanctus »

bedlam kirjoitti:Thaimaahan! EI.
Väärin!

Vrt. ulkolainen ja kotilainen.
bedlam

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja bedlam »

sanctus kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Thaimaahan! EI.
Väärin!

Vrt. ulkolainen ja kotilainen.
Thaimaaseen on väärinpäs! Varmasti onpas!
swirl

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja swirl »

Kielitoimiston näkemys asiasta.
bedlam

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja bedlam »

swirl kirjoitti:Kielitoimiston näkemys asiasta.
NONI!
sanctus

Re: Paljonko rahaa häälahjaksi

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Enään en ryttyile hyvemmilleni edes kureillani.
Vastaa Viestiin