Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Leevi »

^Ymmärsitkö lukemasi tai mitä oletuksia maalailit? En väittänyt, että jos hintapyyntö on perusteettoman korkea, niin ei pitäisi tinkiä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Leevi kirjoitti:^Ymmärsitkö lukemasi tai mitä oletuksia maalailit? En väittänyt, että jos hintapyyntö on perusteettoman korkea, niin ei pitäisi tinkiä.
500 K asunto on jo käsitteenä kumma, jos ei puhuta rakennuskustannuksista.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Leevi kirjoitti: . Kaikki ne jotka kehoittaa myymään halvalla voi itse näyttää esimerkkiä ja myydä omaisuutensa pilkkahintaan..
Pointtini oli, että jos haluaa myydä ko. asunnon, kannattanee pudottaa hintaa, kun se on ollut joulukuusta asti myynnissä tuloksetta. Kysyntä ja tarjonta junous.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Minkälaista tukea kiinteistösijoittamiseen saa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:~Asumistuki, asumislisä.
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kerran olen osallistunut Hitas-arvontaan ajatuksella, että jos voitan, laittaisin asunnon vuokralle.

Nyt olisi uusi arvonta vieläpä Jätkäsaaressa!

Mutta pikaisesti katsoen ei mielestäni kannata. Tai noh.. ideaalitilanteessa voisi päästä siihen, että vuokralainen maksaisi yhtiölainen pois ja 25 vuoden jälkeen olisi sitten velaton asunto omistuksessa.

https://samoanheikki.fi/

https://samoanheikki.fi/#asunnot

30 neliön yksiö olisi 246 900. Sellaisesta saisi vuokraa Jätkäsaaressa ilmeisesti hiukan yli 900.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Onko yhtiön nimen takana joku tarina?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Heikki oli luvannut keksiä nimen yhtiölle, mutta lähti lappiin lomalle juuri ennen deadlinea. Kysyjälle sitten vastasi:

"samoan
heikki"
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Ilmeisesti Samoa tulee ihan vain Jätkäsaaren perusnimistöstä, ja tuon rakennusfirman hallituksen puheenjohtaja Heikki Jotain oli jo 90-luvulla tullessaan firman johtoon päättänyt, että firman asuintalojen tuotenimi on heikki, ja rakennetut talot ovat heikkejä. Tylsää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yksiössä myyntihinta 74 304. Vuokra 920 - hoitovastike 224 - rahoitusvastike 719 = -23 euroa. Eli maksamalla 74304 euroa saisi parhaassa tapauksessa itselleen 25 vuodessa yksiön Jätkäsaaresta.

Jos sen sijaan maksaisi koko kauppahinnan omalla rahalla, saisi rahalle parhaassa tapauksessa 3,4%:n tuoton. Todellisuudessa tietysti vähemmän, koska asunto on välillä tyhjä. Toki Jätkäsaaressa varmastikaan ei pitkään. Luottotappioitakin saattaa tulla. Lisäksi tietysti asuntoa pitää joskus remointoida.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

James Potkukelkka kirjoitti: 31.01.2022 10:06 Yksiössä myyntihinta 74 304. Vuokra 920 - hoitovastike 224 - rahoitusvastike 719 = -23 euroa. Eli maksamalla 74304 euroa saisi parhaassa tapauksessa itselleen 25 vuodessa yksiön Jätkäsaaresta.

Jos sen sijaan maksaisi koko kauppahinnan omalla rahalla, saisi rahalle parhaassa tapauksessa 3,4%:n tuoton. Todellisuudessa tietysti vähemmän, koska asunto on välillä tyhjä. Toki Jätkäsaaressa varmastikaan ei pitkään. Luottotappioitakin saattaa tulla. Lisäksi tietysti asuntoa pitää joskus remointoida.
Eikö vuokralaiset tuota lisäksi ongelmia, jotka jäytää sielua rahanarvoisesti?

TA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 31.01.2022 10:05 ^... tuon rakennusfirman hallituksen puheenjohtaja Heikki Jotain oli jo 90-luvulla tullessaan firman johtoon päättänyt, että firman asuintalojen tuotenimi on heikki, ja rakennetut talot ovat heikkejä.
Eivät sitten varmaan koskaan rakenna tänne
https://www.google.com/maps/place/Hevon ... kgEEcGVhaw
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Stadinarska kirjoitti: 31.01.2022 10:26
James Potkukelkka kirjoitti: 31.01.2022 10:06 Yksiössä myyntihinta 74 304. Vuokra 920 - hoitovastike 224 - rahoitusvastike 719 = -23 euroa. Eli maksamalla 74304 euroa saisi parhaassa tapauksessa itselleen 25 vuodessa yksiön Jätkäsaaresta.

Jos sen sijaan maksaisi koko kauppahinnan omalla rahalla, saisi rahalle parhaassa tapauksessa 3,4%:n tuoton. Todellisuudessa tietysti vähemmän, koska asunto on välillä tyhjä. Toki Jätkäsaaressa varmastikaan ei pitkään. Luottotappioitakin saattaa tulla. Lisäksi tietysti asuntoa pitää joskus remointoida.
Eikö vuokralaiset tuota lisäksi ongelmia, jotka jäytää sielua rahanarvoisesti?

TA
Totta. Stressin arvoksi jos laskee 1000 euroa kuukaudessa, menee selvästi miinukselle!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja exsu »

Nuo Helsingin neliöhinnat on ihan älyttömiä. Katsoin just Porissa myytävää yksiötä, joka myydään vuokrattuna. Vuokra oli jotain 400, yhtiövastike satasen ja asunnon hinta 15 000. Siinä jos saa vuokralaisen pysymään niin on omillaan aika pian. Asunnon arvo ei varmasti kasva, mutta vuokratuloa tulee niin kauan kun joku siinä asuu.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Suomi-Areenan aikaan saa ton verran yöltä! Lisäksi jos kepu saa vielä uudestaan korkeakouluministerin paikan, Pori saanee yliopiston, ja sit kysyntä nostaa jo kivasti hintoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla on ollut asuntovahti Porista päällä jo pitkään. Kämpän saa käteisellä ja siitä saa yhdistetyn naisluolan/ Airbnb:n. Sitten jos kyllästyy niin vuokralle.

Pitkään on liioittelua. Mutta on ollut!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 31.01.2022 11:29 Nuo Helsingin neliöhinnat on ihan älyttömiä. Katsoin just Porissa myytävää yksiötä, joka myydään vuokrattuna. Vuokra oli jotain 400, yhtiövastike satasen ja asunnon hinta 15 000. Siinä jos saa vuokralaisen pysymään niin on omillaan aika pian. Asunnon arvo ei varmasti kasva, mutta vuokratuloa tulee niin kauan kun joku siinä asuu.
Pitää varmistaa, ettei tuosta asunnon hinnasta jäänyt nolla pois? Koska jos ei jäänyt niin tuohan olisi aivan loistava sijoitus. 24%:n tuotto?? Eihän tuollaista saa mistään muualta laillisesti. Vaikka olisi puolet ajasta tyhjänä, olisi edelleen loistava sijoitus.

Kyllä tässä täytyy olla jokin koira haudattuna, koska tuohan olisi lupa painaa rahaa??

Paljonkohan toimeentulotuessa hyväksytään asumismenoksi Porissa? Jos 400 maksettaisiin toimeentulotuesta, ei haittaaa vaikka vuokralainen olisi työtön. Itse asiassa se olisi vain hyvä, koska tod. näk. ei muuttaisi pois.

En voi uskoa, että markkinat jättävät rahaa pöydälle, tässä täytyy olla jotain mitä en tajua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ No tosta ostamaan. Putkiremontti tulossa, mutta sekin tuntuu oudon hintaiselta. Jotain kummaa tapahtuu Porissa. https://www.etuovi.com/kohde/70002217?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eli vanha 70-luvun alun porilaisyksiö maksaisi n 6% uuden helsinkiläisyksiön hinnasta, mutta vuokrataso olisi noin 44% uuden helsinkiläisyksiön hinnasta. Voisiko tuo olla mahdollista, jos sossu maksaisi tuon 400, niin silloin toimeentulotuen varassa asuville ei olisi mitään merkitystä, olisko vuokra 0 vai 400 euroa. Mutta silloinkin luulisi syntyvät kilpailua asuntojen laadulla.

Jos tuo pitää paikkansa, musta tulee Porin Trump!

Periaatteessa voisi olla, että sossu pitäisi yllä vääristynyttä vuokratasoa. Mutta silloinkin ahndeiden sijoittajien pitäisi nostaa yksiöiden hintoja :think:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 31.01.2022 12:17 Jotain kummaa tapahtuu Porissa. https://www.etuovi.com/kohde/70002217?
Yleisenä kommenttina Porista, että mielestäni kesäaikaankin kokoluokassaan ankea ja retardi kaupunki. Paljon vanhaa ja ränsistynyttä taloa, eikä keskustassa juuri ollenkaan uudisrakentamista. Onko edes muuttovoittokaupunki. Viime kesältä nämä havainnot, kun vuokrasin lasten kanssa muutamaksi päiväksi airbnb huoneiston.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

200 näyttävät olevan halvimmat yksiöt. Eli exun 400 euroa on poikkeustapaus.

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot/Pori?page=1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto ... -202442670

Tästä saisi kalustetun yksiön 198€/kk. Kitarakin kuuluu vuokraan !1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Aika fiksu konsepti. Sisällytetään vuokraan edellisten vuokralaisten jättämät rojut ja sitten vähennetään ne takuuvuokrasta, jos kuluvat.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.01.2022 13:07 ^ Aika fiksu konsepti. Sisällytetään vuokraan edellisten vuokralaisten jättämät rojut ja sitten vähennetään ne takuuvuokrasta, jos kuluvat.
Tuo on entinen Airbnb asunto. Sen takia kalustettu ilmeisimmin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mun ensisijainen tähtäin ei ole kk- vuokramarkkinoille, joten en siihen taustaselvitykseen niin keskittynyt.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Vastaa Viestiin