Asuntojen hintojen lasku on edessä

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
WanhaPervo

Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Perustelut
1)Hintojen nousu on pysähtynyt http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Asu ... 5220951580

2)Myyntiajat ovat pidentyneet

3)Kauppa on hiljentynyt

4)Myynnissä olevien asuntojen määrä on kasvanut

Pörssissä aina kuplan huipulla ennen pitkää laskukautta kaupan volyymi hiljenee ennen hintojen kääntymistä laskuun.

Asuntojen välittäjät eivät tätä tietenkään sano, koska jos he ennustaisivat hintojen kääntyvän laskuun, niin kauppa pysähtyisi (ostajat jäisivät odottamaan) ja välittäjien tulot putoaisivat.

Jos siis olet asunnon ostoaikeissa, niin odota.
mustakikkeli

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Hintojen nousun hidastuminen tai pysähtyminen ei ole sama asia kuin niiden merkittävä lasku tai romahtaminen. Totta kai yksittäistapauksissa yksittäiset kuplat puhkeavat. Kuten eräs alakerran naapurini, joka oli kuulemma päättänyt ettei myy pikku kämppäänsä alta 80000. Veikkaan että myy, jos haluaa myydä tässä tilanteessa eikä odottaa seuraavaa buumia. Hänelle oli jostain tullut varsin epärealistinen käsitys asuntonsa arvosta.

Uskon varsinaiseen hintojen romahtamiseen vasta sitten jos tänne saadaan 90-luvun alun kaltainen lama, jossa korotkin nousevat todella pilviin kaksinumeroisiin lukuihin, eli ostajat kaikkoavat lähes kokonaan. Hintojen romahtamista on ennusteltu jo monen vuoden ajan, mutta kummasti se on vain antanut odottaa itseään.

Eilen TV-uutisissa taidettiin edelleen todeta että muuttoliike pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun jatkuu vahvana, vai sanoivatko sen jopa kiihtyneen?

Joka tapauksessa, pidemmällä tähtäimellä asuntojen hinnat senkun nousevat, kuten aikaisempinakin vuosina ja vuosikymmeninä. Siinähän potentiaalinen ostaja miettii, kannattaako asua vuokralla ja odottaa sitä mahdollisesti tulevaa romahdusta, ja kuinka kauan kannattaa odottaa. Varsinkin kun joutuu samalla miettimään miten korot muuttuvat, ja pitäisikö samalla jatkaa odottelua josko korot lähtisivät taas vuosien kuluttua laskuun että sitä lainaa uskaltaa varmasti ottaa.
WanhaPervo

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

mustakikkeli kirjoitti:Hintojen nousun hidastuminen tai pysähtyminen ei ole sama asia kuin niiden merkittävä lasku tai romahtaminen.
Ei toki. On kyse siitä, ovatko hinnat nyt kääntymässä laskuun ja olemmeko juuri nyt trendin käännepisteessä
mustakikkeli kirjoitti: Eilen TV-uutisissa taidettiin edelleen todeta että muuttoliike pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun jatkuu vahvana, vai sanoivatko sen jopa kiihtyneen?
Tämä on merkittävä seikka, joka saattaa estää merkittävän hintojen laskun. Toisaalta 90-luvun alussa muuttoliike oli myös voimakasta, mutta hinnat romahtivat. Tuolloin tietysti oli paha lama, eli tilannetta ei voi nykyiseen sikäli verrata.
mustakikkeli kirjoitti: Joka tapauksessa, pidemmällä tähtäimellä asuntojen hinnat senkun nousevat, kuten aikaisempinakin vuosina ja vuosikymmeninä.
Eivät asuntojen hinnat suinkaan ole reaalisesti vuosikymmeniä nousseet

Kuva

Vanhojen kerrostaloasuntojen reaalihintaindeksi vuosineljänneksittäin
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Juu juu. Näköjään se on syksy taas tulossa, kun vanhat kalvopohjat on kaivettu esille. Eikös nuo asunnot ole tänäkin vuonna nostaneet hintaansa 9% jo?
elco

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja elco »

Sinkkumatti kirjoitti:Eikös nuo asunnot ole tänäkin vuonna nostaneet hintaansa 9% jo?
Puulsit sanoi jouden erotiikkaosastossa. Ei ainakaan Helsingin keskustassa ole.

WP:n kanssa olen samaa mieltä volyymin hiljenemistä lukuunottamatta. Kuplan huipulla ja laskun alkaessa volyymi on edelleen suurta ja volatiliteetti on tapissa.

Viime vuodesta jäädään kaupoissa kuulemma ehkä 20% eli kauppahan käy edelleen kuin siimaa. Volakin on aikamoinen, kun edelleen joku pölvästi maksaa sen mitä pyydetään.

t.nimim. Kaupat tehty maaliskuussa
WanhaPervo

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

elco kirjoitti: WP:n kanssa olen samaa mieltä volyymin hiljenemistä lukuunottamatta. Kuplan huipulla ja laskun alkaessa volyymi on edelleen suurta ja volatiliteetti on tapissa.
Pörssiguruja on joka lähtöön, mutta yksi näkemys on, että jos kauppa käy, niin se on hyvä merkki, vaikka hinnat hiukan laskisivatkin. Jos kauppa on kiivasta, niin se kertoo, että lasku ei ole pysyvä, koska sijoittajien usko ei ole mennyt.

Kauppojen määrän hiljeneminen sen sijaan on tuon koulukunnan mukaan paha merkki, joka kertoo, että ihmiset alkavat pelätä kenen käteen musta pekka jää.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

elco kirjoitti:Puulsit sanoi jouden erotiikkaosastossa. Ei ainakaan Helsingin keskustassa ole.
Pari viikkoa sitten tuo uutisissa tuli ja koski pk-seutua. Keskustan osalta en tarkemmin tiedä, mutta ainakin pajamäesä revitään asunnot käsistä ja välittäjät myyvät eioota.

Tämä on taas joka syksyinen kohina. Samoja uutisia oli jo silloin kun itse olin ostamassa asuntoa, ja sen jälkeen joka kesän loppu on menty samoilla uutisilla. Kumma vaan että hinnat silti jatkavat nousuaan..
WanhaPervo

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Sinkkumatti kirjoitti:
elco kirjoitti:Puulsit sanoi jouden erotiikkaosastossa. Ei ainakaan Helsingin keskustassa ole.
Pari viikkoa sitten tuo uutisissa tuli ja koski pk-seutua. Keskustan osalta en tarkemmin tiedä, mutta ainakin pajamäesä revitään asunnot käsistä ja välittäjät myyvät eioota.

Tämä on taas joka syksyinen kohina. Samoja uutisia oli jo silloin kun itse olin ostamassa asuntoa, ja sen jälkeen joka kesän loppu on menty samoilla uutisilla. Kumma vaan että hinnat silti jatkavat nousuaan..
Tosia kuitenkin on, että asuntojen hinnat eivät jatkuvasti voi kohota nopeammin kuin ihmisten reaaliansiot, koska se asunto pitäisi kuitenkin pystyä maksamaan elinikäisillä tienisteillään.

Välittäjillä on uutisoinnissa pahasti oma lehmä ojassa kuten jo avauksessa totesin. Välittäjät eivät koskaan voi ennustaa hintojen laskua, koska se pysäyttäisi kaupan.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

WanhaPervo kirjoitti: Tosia kuitenkin on, että asuntojen hinnat eivät jatkuvasti voi kohota nopeammin kuin ihmisten reaaliansiot,
Ei tietenkään, mutta jo nyt taas maalailtu hintojen romahdus on samaa horinaa. Eipä sen väliä. Jos tuo omakin luukkuni on nostanut 20k€ hintaansa, saa siitä vähän alaskin tulla. Tosin laitoin minäkin omani hiljaiseen myyntiin.. Jos kaupat toteuvat, siirrän ne rahat kesämökkiiin.. kai..
elco

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja elco »

Se on siinä ja siinä, että onko käytetty vuoden 2005 Corvette C6 parempi investointi kuin std. keskustakämppä kahden vuoden tähtäimellä.

C6:n arvonalennus voisi olla kahdessa vuodessa ehkä 15% (80k->68k).

Corvetten takarengas maksaa 400€/kpl ja bensaa Kuluu, joten muuttuvia kuluja ei lasketa.
WanhaPervo

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

elco kirjoitti:Se on siinä ja siinä, että onko käytetty vuoden 2005 Corvette C6 parempi investointi kuin std. keskustakämppä kahden vuoden tähtäimellä.

C6:n arvonalennus voisi olla kahdessa vuodessa ehkä 15% (80k->68k).

Corvetten takarengas maksaa 400€/kpl ja bensaa Kuluu, joten muuttuvia kuluja ei lasketa.
Miksi ostaisit käytetyn? Uusi maksaa kenties 100k?

Kuitenkin mielestäni on valovuosien ero, onko sinulla uusi vai käytetty.

Itse asiaan. Helsingin keskustan yksiö kai on ollut asuntojen hinnan kehityksen periteinen ilmapuntari ja nyt se näyttää laskevaa

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Asu ... 5220951580
elco

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja elco »

WanhaPervo kirjoitti:
Miksi ostaisit käytetyn? Uusi maksaa kenties 100k?

Kuitenkin mielestäni on valovuosien ero, onko sinulla uusi vai käytetty.
Uuden arvonalennus on niin suuri (15% vuodessa), etten minäkään usko asuntojen hintojen laskevan yhtä paljon. Kaupasta ulos ajon hinta on karu.

Korkotason nousu ei yksin riitä asuntojen hintojen romahtamiseen - maltilliseen laskuun se toki riittää. Lisäksi tarvitaan talouden yskähdys. Investointien hidastuminen ja työttömyyden kääntyminen kasvuun on se mitä tässä innolla odotellaan.

Tokiossa asuntojen hinnat laskivat 8 vuotta putkeen, kunnes viime vuonna kääntyivät takaisin nousuun. Toisaalta, vuoden 2000-2001 taantuma ei juurikaan näkynyt Helsingin asuntojen hinnoissa.

On monta kertaa nähty, ettei mikään kasva eksponentiaalisesti maailman tappiin. Voihan se tietty olla, että Helsingin keskustan asunnot ovat tästä poikkeus ja 20% vuosikasvu muodostuu säännöksi miljardi-maajussien punkiessa ytimeen - näinollen vuonna 2016 keskustaneliö maksaa 45000€. Hintatason säilyminen ennallaan merkitsee reaalihintojen laskua noin kolmanneksella kymmenessä vuodessa.

Take your pick. Ei voi tietää. Mutta minusta sillä on aika paljon väliä, että onko samasta asunnosta lainaa sata tonnia vai kaksi.

Lyön nopeimman kanssa kymmenestä ravintola-annoksesta ja Amigon lankkupihvistä vetoa, että asuntojen reaalihinnat ovat 7.8.2008 nykyisen alapuolella. Tämä tarjous on voimassa 21.8.2006 asti.

Täytyy kyllä tunnustaa, että vuoden 2005 C6:n kauppaaminen voi samaisessa talouden syöksykierteessä olla vähän niin ja näin.
mustakikkeli

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

elco kirjoitti:Lyön nopeimman kanssa kymmenestä ravintola-annoksesta ja Amigon lankkupihvistä vetoa, että asuntojen reaalihinnat ovat 7.8.2008 nykyisen alapuolella. Tämä tarjous on voimassa 21.8.2006 asti.
Olen hidas enkä välttämättä haluaisi lyödä tuota vetoa vastaan, koska tuota voi pitää jopa erittäin mahdollisena tulevaisuudenkuvana.

Asunnonostajan kannalta ongelma vain on se, tuleeko lasku olemaan niin merkittävä että odottelu vuokra-asunnossa kannattaa, mukaanlukien pankkien 7.8.2008 tarjoama korkotaso uutta lainaa varten (esim. kiinteällä korolla) verrattuna nykyiseen jne. Ja jos hinnat ovat laskusuunnassa, miten kauan kannattaa odottaa niiden laskemista edelleen vuokra-asunnossa, 1-10 vuotta? Vai olisiko sittenkin pitänyt ottaa jo 7.8.2006 alempikorkoista (kiinteäkorkoista?) lainaa ja maksaa tuo kaksi vuotta kyseisen lainan lyhennyksiä pois sen vuokran puolesta?

Juu ei ole helppoa ei, paljon liikkuvia osia ja what if-tekijöitä. Jos asiat olisivat niin varmoja, voisi meistä useimmista tulla todella rikkaita asuntokaupoilla, kun myisimme ja ostaisimme just oikeaan aikaan. Näppituntumana toki sanon että jos on asuntoaan joka tapauksessa myymässä pois, juuri nyt tai ehkä vähän aikaisemminkin ei välttämättä ollut paskempi aika myydä, vaikka hinnat vielä hieman nousisivatkin. Menkää odotteluajaksenne vaikka äiteenne luokse asumaan ilmaiseksi, niin voitte odotella rauhassa hintojen laskua.
elco

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja elco »

mustakikkeli kirjoitti:myisimme ja ostaisimme just oikeaan aikaan.
Kukaan ei onnistu tässä. Ei ainakaan toistuvasti.

Itse olen sitä mieltä, että keskusta-asuntojen hintataso ei ole enää suhteessa keskituloisen maksukykyyn. Edelleen, koska talous tunnetusti kulkee sykleissä ja nyt eletään kuumaa nousukautta niin päätin myydä asuntoni, jonka arvonnousu oli noin 1000€ kuukaudessa neljän vuoden ajan, missä ei minusta ole mitään järkeä.
silsakenraali™

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

elco kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että keskusta-asuntojen hintataso ei ole enää suhteessa keskituloisen maksukykyyn.
Mä en näistä talousasioista ymmärrä kuin ihan perusteet, mutta tuntuu, että suomalaisilla on yhä enemmän muuta tuloa ja varallisuutta kuin palkkatulo antaa selittää. Tämä "hiljainen" varallisuus tuntuu kasvavan ja olevan selittäjä vaikkapa työyhteisössäni monille yllättäville hankinnoille. Olenko väärässä väittäessäni, että perintöjen yms. kasvun myötä selittyy myös maksukyvyn "liian" alhainen suhde asuntojen hintoihin?
Uusiopehmis

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Laskin miten päin tahansa, en saa samantasoisen vuokra- ja omistusasunnon kustannuksiksi millään sellaista, joka pääkaupunkiseudun hinnoilla tekisivät omistusasumisesta jollain järkevällä mittarilla taloudellisesti kannattavaa. Ihmiset mieltävät "oman" kodin niin tärkeäksi, että maksetaan mitä vaan kunhan vaan korkomenot on pienemmät kuin vuokra. Harva muistaa ajatella että korkomenot ovat vain se toinen puoli, asunto on älyttömän volatiili sijoitus, minkä jo aiemmin tässä keskustelussa näytetty histogrammi on osoittanut ja kiinni olevalle pääomalle pitää aina laskea tuottokorko ja asunnon kuluminen tulee ottaa huomioon.

Halpojen markkinakorkojen harha on vihdoin johtanut tilanteeseen, jota pankinjohtavat ovat varmasti toivoneet - yhä harvempi suomalainen pääsee elinaikanaan asuntovelastaan eroon. Ja markkinat määräävät koron, turha tulla itkemään kun 3% korolla otettu laina onkin 6,5% ja ei ole enää rahaa ostaa voita leivän päälle.

TJEU: Asuntojen hinnat nousivat n. 10% vuoden sisään pääkaupunkiseudulla. Vuokrat n. 2%. Vuokratuoton pitäisi olla suhteessa asunnon pääoma-arvoon, jos markkinat olisivat balanssissa. Ne eivät ole.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Uusiopehmis kirjoitti:Harva muistaa ajatella että korkomenot ovat vain se toinen puoli, asunto on älyttömän volatiili sijoitus, minkä jo aiemmin tässä keskustelussa näytetty histogrammi on osoittanut ja kiinni olevalle pääomalle pitää aina laskea tuottokorko ja asunnon kuluminen tulee ottaa huomioon.
Vielä harvempi muistaa, että käärinliinassa ei ole taskuja. Tietyllä asumistasolla vuokra on stadissa kuukausitasolla halvempaa kuin laina. Ok: lainan maksajan asunto on oma 30+ vuoden kuluttua. Tuo lämmittää ihan saatanasti ikävuodet 30-45 senttiä venyttävää perhettä. Mutta kyllähän sitä 5-kymppisininäkin voidaan irrotella, jää lainan jälkeen rahaa harrikan pitämiseen ja silleen.

Kannattaa myös muistaa, että elämme maassa, jossa yhteiskunta rajaa negatiivisen riskin elinolojen suhteen. Näin ollen ei ole mitenkään ylettömän huono juttu, jos sukassa ei olekaan mitään pahan päivän varalta. Pääoman kerääminen on suomessa huomattavan yliarvostettua elämiseen nähden. Tokihan maailmaa rakennetaan omille lapsille, mutta kannattaisi muistaa, että lasten elämää on ennen sitä kuudenkympin korvilla laukeavaa perintöäkin.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Uusiopehmis kirjoitti:Laskin miten päin tahansa, en saa samantasoisen vuokra- ja omistusasunnon kustannuksiksi millään sellaista, joka pääkaupunkiseudun hinnoilla tekisivät omistusasumisesta jollain järkevällä mittarilla taloudellisesti kannattavaa.
Samaa sanoit pari vuotta takaperin. Tuona aikana asuntojen arvo on noussut melkoisesti. Mitäs sinulle on jäänyt vuokra-asumisesta käteen?
Uusiopehmis

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Sinkkumatti kirjoitti:Samaa sanoit pari vuotta takaperin. Tuona aikana asuntojen arvo on noussut melkoisesti. Mitäs sinulle on jäänyt vuokra-asumisesta käteen?
En usko että olen keskustellut aiheesta kuin ehkä n. vuosi sitten. Mitä minulle on jäänyt käteen? Rahaa elämiseen? Säästöjä? Suurin asia miltä olen kuitenkin säästynyt on miljoonan mummona markan laina sijoitukseen jonka arvosta 5 vuoden päästä minulla ei ole mitään hajua. Ensiasunnon ostajalle tämä on tyhmin mahdollinen aika. Minkäs teet, että monet ovat tyhmiä. Mietityttää vaan ihmiset jotka saa 3000 € tuloilla 200.000 € lainoja.

Jos haluan välttämättä riskisijoittaa, ostan osakkeita. Niiden myyminen kun ei vie kattoa päältä.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Uusiopehmis kirjoitti:En usko että olen keskustellut aiheesta kuin ehkä n. vuosi sitten.

Jos haluan välttämättä riskisijoittaa, ostan osakkeita. Niiden myyminen kun ei vie kattoa päältä.
On siitä jo pari vuotta, kun ennustit pian tulevan asuntojen hinnan romahtamisen ja halvoille markkinoille iskemisesi.

Minusta parin vuoden aikana 15k€ hinnan nousu on ihan hyvin, jos vertaa vuokra-asumisessa itselle jääviin euroihin.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Toinen mahdollisuus on toimia kuten eräs tuttavani. Mies asui 12 vuotta helsingissä vuokralla, ja odotti hintojen alenemista. Nyt sitten pakkasi laukunsa ja muutti Ouluun kotiseuduille. Mukaan lähti yksiön huonekalut ja pari kassillista vaatteita. Onhan sekin tietenkin jo jotakin 12 vuoden uurastuksesta PK-seudulla. :wink:
Uusiopehmis

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Sinkkumatti kirjoitti:Minusta parin vuoden aikana 15k€ hinnan nousu on ihan hyvin, jos vertaa vuokra-asumisessa itselle jääviin euroihin.
Niin, se on kieltämättä hyvin, ainoa vaan että ennen kuin myyt kämpän, siitä ei ole euroakaan tililläsi? Jos olisin sinä, tekisin Elcot. Meinaan lainarahalla riskisijoittaminen on aika tuuripeliä.
Sinkkumatti kirjoitti:Toinen mahdollisuus on toimia kuten eräs tuttavani. Mies asui 12 vuotta helsingissä vuokralla, ja odotti hintojen alenemista.
Jos mulla olis 10 vuotta sitten ollut mahdollisuus ostaa kämppä, olisin ostanut. Valitettavasti ei ollut. Tai vaikka 5 vuotta sitten. Mulla on tästä 10 vuoden päästä vähintään 100.000 € säästöjä ja sijoituksia ilman pienintäkään penninvenytystä, en ole missään vaiheessa joutunut tinkimään asumistasossa enkä -tilassa ja asumismenot ovat karkeasti alle puolet siitä mitä asuntolainaisilla kavereillani.

Selitätkö sä nyt mulle missä kohtaa mä häviän, kun en maksa asumisestani ylihintaa? Siinäkö, etten ole lähtenyt spekuloimaan ylikuumentuneilla markkinoilla, että vieläkö voi tyhmiltä pumpata rahaa? Mulla on tullut tässä viimeisen 3 vuoden aikana 2 kertaa vuokranalennus sopivin järjestelyin. :P Onhan se selvää että joillekin riskin ottaminen joskus kannattaa. Mä en vaan ota miljoonan markan riskejä lainarahalla ja vaihtuvalla korolla.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Uusiopehmis kirjoitti:Niin, se on kieltämättä hyvin, ainoa vaan että ennen kuin myyt kämpän, siitä ei ole euroakaan tililläsi?
Jos me molemmat maksamme asumisesta 700 euroa kuukaudessa 3 vuoden ajan. Minä lainaa, ja sinä vuokraa saman verran. Kummanko tilille tuosta summasta luulet jotain palautuvan asunnon vaihtamisen jälkeen?
elco

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja elco »

Sinkkumatti kirjoitti: Mitäs sinulle on jäänyt vuokra-asumisesta käteen?
Et sinäkään ole netonnut nykyisellä asunnollasi yhtään mitään ennen kun olet sen myynyt.

100000 lainan HEX:iin sijoittamalla olisi kahdessa vuodessa tienannut 60000 miinus kulut ja verot. Sijoittamalla russian megabux-rahastoon olisi tienannut vielä enemmän. Eli eipä asunto erityisen hyvä sijoitus olisi ollut. Paljonko Sinulla on lainaa: 50-100k? Aika riskaabelilta kuullostaa sijoittaa 2-3 kertaa vuosinettotulot yhteen kohteeseen.
Sinkkumatti kirjoitti:Toinen mahdollisuus on toimia kuten eräs tuttavani. Mies asui 12 vuotta helsingissä vuokralla, ja odotti hintojen alenemista.
Haluatko siis sanoa, että kaveri teki siis virheen kun ei ostanut asuntoa 12 vuoden jälkeen? Nythän se pitäisi ostaa viimeistään. Jälkiviisas on helppo olla, kuten yo. HEX-esimerkistäni huomaa.

Ei siinä mitään, ehkä olen itse liian konservatiivinen ja häviän koko ajan pirusti laskennallista rahaa, kun en omista asuntoani ja velkarahalla samanarvoista osakesalkkua. Ei voi tietää.
Sinkkumatti

Re: Asuntojen hintojen lasku on edessä

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

elco kirjoitti:Haluatko siis sanoa, että kaveri teki siis virheen kun ei ostanut asuntoa 12 vuoden jälkeen?
Hah. no juu toki.,

Ei, vaan olis ostanut vaikkapa 5 vuoden asumisen jälkeen. Olisi sillä voitolla ostanut vaikka oulusta kokonaan velattoman kämpän.

No joku ostaa asunnon, toinen asuu vuokralla ja kolmas kotona. Ainahan se oma valinta on juurikin se paras. Tosiasia omalla kohdallani on se, että asuntoni arvo on noussut ihan mukavasti, ja olen myymässä pois. En siitä syystä, että pelkäisin hintojen romahtamista, vaan siitä syystä, että haluan sen rahan sijoittaa minulle mielekkäämpään kohteeseen.
Vastaa Viestiin