Alan vaihto

Yleinen lätinä jä kitinä
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Kreitsu kirjoitti:Pitäisikö olla yrittämättä, koska ei ole takeita.
Pitäisi, koska on typerää ja täysin hukkaanheitettyä lähteä edes opiskelemaan alaa, jossa työllistyminen on hyvin epävarmaa, jo harvojen virkojen ja tilaisuuksien muodossa.
Esim. serkkutyttöni opiskeli uskonnontutkijaksi 6 vuotta. No nyt se on uskonnontutkija jo ties kuin monetta vuotta ja elää isinsä rahoilla, kun omalla alalla vaan ei ole töitä.

Ei koko elämää voi laskemoida etukäteen
Ei koko elämää, mutta sentään opiskeluaikaa pidemmälle. Ei se niin vaikeaa ole, ja siinä vaiheessa kun vaikkapa opintojen puolivälissä huomaa että duunia ei ole, täytyy tehdä jo toinen ratkaisu ja vaihtaa alaa sellaiseen, jossa on tulevaisuutta.
Itse kuitenkin kannatan omien intressien seuraamista ja niiden mukaan elämistä: kävi miten kävi.
Kuten sanoit, oma on valintasi.
Viimeksi muokannut Sinkkumatti, 21.08.2006 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Kreitsu kirjoitti:
Sinkkumatti kirjoitti: Ei se mikään viha ole, vaan säälitys siihen, että koko opiskeluaika käytetään sellaisen asian opiskeluun joka ei pahimmassa tapauksessa koskaan elätä.
Se vaan on minusta erittäin typerää, ja siinä vaiheessa menettää oikeutensa valittaa töiden puutetta.
No höh, mistä juuri joku henkilö X voi omalla kohdallaan tietää, että koska työllisyys ei tietyllä alalla Ö ole paras mahdollinen, ettei juuri hän työllistyisi. Pitäisikö olla yrittämättä, koska ei ole takeita. Ei koko elämää voi laskemoida etukäteen eikä oikeastaan mistään ole takeita. Itse kuitenkin kannatan omien intressien seuraamista ja niiden mukaan elämistä: kävi miten kävi.
Itse kannatan järkevää harkintaa. Esim. taideaineiden opiskelu ei juuri koskaan tuo varmaa työpaikkaa.

Suoritustason tehtäviä on puolestaan aina tarjolla. Suosittelen kaikille talonrakennusalan opiskelua. Kuten jo aiemmin on käynyt ilmi, varma, hyväpalkkainen ammatti on taattu.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5044
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Sinkkumatti kirjoitti:
Kuten sanoit, oma on valintasi.
Niin onkin ja olen siihen hyvin tyytyväinen. :)
Uusiopehmis

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

WanhaPervo kirjoitti:Kyllä jokaisen tulisi realistisesti selvittää eri alojen työllistymismahdollisuuksia ennen opintoihin ryhtymistä.

Olisi kaikkein kannalta parempi, että ylikouluttamista vältettäisiin.
Suhdanneherkillä aloilla se voi olla vähän vaikeaa. 90-luvulla itkettiin kamalasti, että Suomen taloutta tukkii se, ettei tietotekniikan osaajia kouluteta tarpeeksi. Nyt taas itketään sitä, että tietotekniikan aloituspaikkoja on aivan liikaa. Vrt. analogiapuolelta valmistunut insinööri, jonka töihin tullessa (vaan ei opintoja aloittaessa) huomaa valmistuneensa keskelle digitalisoitumisen murroskautta.

Sinänsä ilmassa ollut lakiajatus, että opinahjojen pitäisi pääsykoe -yms. markkinointimateriaalissa kertoa valmistuneiden työllistymisestä faktoja ei olisi lainkaan paha.
mustakikkeli

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Uusiopehmis kirjoitti:Sinänsä ilmassa ollut lakiajatus, että opinahjojen pitäisi pääsykoe -yms. markkinointimateriaalissa kertoa valmistuneiden työllistymisestä faktoja ei olisi lainkaan paha.
Kuten myös palkkauksesta. Edelleen keuhkoan siitä nuoresta opiskelijaneitokaisesta joka valitti kovaan ääneen yliopiston ruokalassa kuinka järkyttynyt hän on kun hänelle selvisi juuri miten surkea palkkaus hänen alallaan on. "Alalla" hän ilmeisesti tarkoitti kirjastonhoitajia tjsp., minne sitten otaksuikaan työllistyvänsä.

Meinasin huudahtaa viereisestä pöydästäni että olisi kannattanut miettiä noita asioita ennen opintoahjon valintaa eikä itkeä jälkikäteen, mutta en halunnut vihanneskeittolautasta naamalleni.
huima

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja huima »

mustakikkeli kirjoitti:Meinasin huudahtaa viereisestä pöydästäni että olisi kannattanut miettiä noita asioita ennen opintoahjon valintaa eikä itkeä jälkikäteen, mutta en halunnut vihanneskeittolautasta naamalleni.
Pöh.

Parempi vaan ettei työllistysasioita liikaa julkisteta. Mistä muualta saadaan muuten lisää strippareita ja nättejä kotiäitejä inisnööreille?
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

huima kirjoitti:
mustakikkeli kirjoitti:Meinasin huudahtaa viereisestä pöydästäni että olisi kannattanut miettiä noita asioita ennen opintoahjon valintaa eikä itkeä jälkikäteen, mutta en halunnut vihanneskeittolautasta naamalleni.
Pöh.

Parempi vaan ettei työllistysasioita liikaa julkisteta. Mistä muualta saadaan muuten lisää strippareita ja nättejä kotiäitejä inisnööreille?
Mistäs muualta ne puistokemistit saadaan kuin loistavan uran meneettäneistä työttömistä miehistä?

En ole koskaan etsinyt kotiäitiä itselleni, mutta enhän minä olekkaan insinööri.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

WanhaPervo kirjoitti:Suoritustason tehtäviä on puolestaan aina tarjolla. Suosittelen kaikille talonrakennusalan opiskelua. Kuten jo aiemmin on käynyt ilmi, varma, hyväpalkkainen ammatti on taattu.
Miten käy rakentajalle kun tulee lama ja taloja on yhtäkkiä liikaa?

Paras ratkaisu olisi löytää jokin harvinainen ala, jolla ei ole kovaa kilpailua ja ruveta yrittäjäksi. Esim. kuoma-autojen kuormapeittojen teko. Myös teollisuuden erilaiset laitehuoltajat, jotka kiertää lääniä omalla autolla. Sellaisia töitä olisi tarjolla pilvin pimein. esim. hissien huoltoasentajia haetaan kokoajan.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

WanhaPervo kirjoitti:
Turbohaltija kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:
Muurarin hommissa on se paha puoli, että siinä pitää tehdä jotain.

Kun takka pitää muurata, niin takka pitää muurata. Siinä ei auta selittely antiikin filosofian, Wittgensteinimaisen dekonstruktion, logiikan ja empirian eron, Suomen ilmapuolustuksen ja EU:n etujen ja haittojen käsittelyn ohella.
Kommenttisi on typerintä, mitä olen pitkään aikaan lukenut. Lisäksi siinä on kirjoitusvirhe.
Kiitos.

Sinä vaikutat olevan herkkähipiäinen ja nopeasti suuttuva. Samanlaista käytöstä olen havainnut ennenkin, esimerkiksi täällä. Liekö tuolla luonteenpiirteellä jotain osuutta siihen, että et ole 34 vuotiaana saanut vakinaista työtä?
Ole hyvä. Ajattelin ensin, että en vastaa sinulle, koska yrität vain ärsyttää. Viimeinen murjauksesi ansaitsee kuitenkin täsmennyksen. Opettajat aloittavat uransa tekemällä sijaisuuksia ja pätkätöitä. Ei ole mitenkään epänormaalia, että niihin menee useampi vuosi. Itse olen ollut jatkuvasti työllistetty viimeiset kymmenen vuotta ja siinä sivussa toteuttanut monia henkilökohtaisia ja uraan liittyviä projekteja. Myös omaisuutta on kertynyt. Itse asiassa minulla menee hyvin. Mutta olet myös oikeassa. Olen luonteeltani kärsimätön ja haluaisin enemmän. Siksi mietin alan vaihtoa. Tässä ketjussa on esitetty ihan hyviäkin ajatuksia siihen liittyen. Parhaat ajatukset ovat kuitenkin tulleet Kreivittäreltä. Kyllä sellaiseen alaan pitää panostaa, jonka kokee omakseen. Olen päätökseni tehnyt. Jätän takan muuraamisen edelleenkin sinulle ja kaltaisillesi. Minä teen sen missä olen hyvä ja teen sen paremmin kuin koskaan ennen.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Turbohaltija kirjoitti: Kyllä sellaiseen alaan pitää panostaa, jonka kokee omakseen. Olen päätökseni tehnyt. Minä teen sen missä olen hyvä ja teen sen paremmin kuin koskaan ennen.
Eli:
Turbohaltija kirjoitti:minun pitäisi olla valmis aina vuoden välein muuttamaan, mikä estää tehokkaasti kaiken muun mielekkyyden elämästä, kuten esimerkiksi kumppanin löytämisen ja perheen perustamisen. Pidän opettamisesta, mutta en silti halua elää pelkälle työlle.
Palaat alkuun, todetaksesi taas hetken kuluttua saman ongelman. Ei kait työn pitäisi missään nimessä olla SE tärkein asia elämässä?
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

[quote="Sinkkumatti"]

Eipäs väännellä. Eihän tämä ole sinun ongelmasi muutenkaan. Ehdotuksesi muurariksi ryhtymisestä oli ihan hyvä. Mietin sitä. Mutta ei minusta tulisi hyvää muuraria. - Mulla on muitakin resursseja. Mietin vaihtoehtoja, joissa koulutuksestani on hyötyä. Niitä on, älä ole huolissasi.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Turbohaltija kirjoitti:
Eipäs väännellä. Eihän tämä ole sinun ongelmasi muutenkaan.
Eipäs nyt oteta nokkiinsa. Sinä kysyit palstalla alanvaihtoa ja minä vastasin. Ei se muurarin homma ainut mahdollinen ammatti maailmassa ole. Se oli vaan ehdotus, jonka tyrmäsit jo siksi, ettei käsityön ammattilaisuus kiinnosta.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Sinkkumatti kirjoitti:
Eipäs nyt oteta nokkiinsa. Sinä kysyit palstalla alanvaihtoa ja minä vastasin. Ei se muurarin homma ainut mahdollinen ammatti maailmassa ole. Se oli vaan ehdotus, jonka tyrmäsit jo siksi, ettei käsityön ammattilaisuus kiinnosta.
No problemo. Kiitos ajatuksistasi. Mulla nyt vain ei ole juurikaan taipumuksia käsityöläiseksi.

Oman alan tulevaisuus näyttää sittenkin hyvältä. Uusin Opettaja-lehti: "Opettajapulasta on tulossa konkreettista todellisuutta lähimpien vuosien aikana. 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa syntyneet suuret ikäluokat ovat tulossa eläkeikään. Noin 37 prosenttia peruskoulun ja 46 prosenttia lukion opettajista on yli 50-vuotiaita. 58-vuotiaita on noin 11 prosenttia."

:cheer:
hermine

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mulla ainakaan ei ole tavoitteena siirtyä yliopistolta työelämään vaan löytää työelämästä nykyistä pitkäaikaisempi rahoittaja jotta voin jatkaa opiskelua. Onneksi olen valmistumassa työvoimapulaiselle alalle, joten seuraavaksi voisinkin alkaa opiskella jotain ihan epäjärkevää. Ajatuskin siitä, että joskus valmistuisin ihan lopullisesti niin ettei minulla muka enää olisi mitään kiinnostavaa opittavaa, tai että opiskelu olisi vain jonkinlaista välivaihe ennen "oikeaa elämää" (sinkkumatin kommentti vanhempien nurkissa asumisesta) on absurdi. Suurin osa töistäkin on sitä saman toistamista päivästä toiseen ja uusista ajatuksista vain rangaistaan, mitä elämää se sellainen on, jossa itseään saa toteuttaa vain muutaman tunnin viikossa jonkun ihan muusta elämästä irtiolevan harrastuksen parissa?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Sinkkumatti kirjoitti:
Jos minä saisin päättää, ei yksikään ihminen tuhlaisi yliopistossa 5-7 vuotta valmistuakseen työttömäksi tyhjäntoimittajaksi ja ikuiseksi opiskelijaksi. Kaikki tuohon valmentavat koulutukset kun olisi ammuttu alas :P
Sinkkumatti kirjoitti: Ei se mikään viha ole, vaan säälitys siihen, että koko opiskeluaika käytetään sellaisen asian opiskeluun joka ei pahimmassa tapauksessa koskaan elätä.
Se vaan on minusta erittäin typerää, ja siinä vaiheessa menettää oikeutensa valittaa töiden puutetta.
Sinkkumatti kirjoitti: Pitäisi, koska on typerää ja täysin hukkaanheitettyä lähteä edes opiskelemaan alaa, jossa työllistyminen on hyvin epävarmaa, jo harvojen virkojen ja tilaisuuksien muodossa.
Esim. serkkutyttöni opiskeli uskonnontutkijaksi 6 vuotta. No nyt se on uskonnontutkija jo ties kuin monetta vuotta ja elää isinsä rahoilla, kun omalla alalla vaan ei ole töitä.
Duoda duoda..
Etkös anna perustutkimukselle arvoa?
Saisiko olla vain kaupallisesti hyödynnettäviä aloja?
Minusta saa ja pitää olla tähtitiedettä, biologiaa, historiaa, psykologiaa, miksei uskontotiedettäkin. Tyhmä ja sivistymätön maailma tämä olisi ilman "hyödytöntä" perustutkimusta. Sellaisia opiskelemaan hakeutuvat ovat useimmiten kiinnostuneet niistä aiheista sen aiheen itsensä vuoksi, sellaisiakin on. Toinen juttu sitten, että työnsaanti voi olla vaikeaa, jos ala ei ole kaupallisesti sovellettavissa. Silti kuka niillä aloilla aloittava opiskelija tietäisi, saako hän työtä alallaan vai ei? Ja osasta tulee kuin tuleekin tutkijoita ja puhtaan tieteen jatkajia. Silti, ehkä opiskelijapaikkojen vähentäminen olisi joillakin aloilla aiheellista, perustutkimuksen tarpeet ovat paremmin arvioitavissa kuin talouselämän muutokset.

Minä itse olen kummajainen opiskelumotivaatiossakin.¨
En nimittäin sitten niin millään keksinyt alaa, jolle sopisin. Laudaturin paperit lukiosta, ja silti tuntuu ettei minusta ole mihinkään. Käden taitoa vaativat alat oli ilman muuta mahdottomia. Lyhyen matikan (pitkässä tipahdin jo ekana kuukautena) lukeneena siihen aikaan lääketiede ja tekniset alat olivat pois laskuista. Menin lukemaan biologiaa vähän epäpuhtaalla motiivilla, ei tieteen itsensä takia vaan tarkoituksena pätevöityä luonnonsuojeluun tai eläinsuojeluun. Siellä en sitten millään selvinnyt kasvien- ja hyönteisten tunnistuksesta, muistini ei riitä niihin pikkueroihin ja latinalaisiin nimiin. Kemiasta ja biokemiasta vielä selvisin, mutta matikka lähti pitkän matikan tasolta, joten se siitä. Ainia missä pärjäsin, oli fysiologinen eläintiede, ja se taas olisi tarkoittanut jatkuvaa eläinkokeiden tekoa ja ristiriidassa sille miksi koko paikkaan hain. Sekin muuten viittasi teknisiin taipumuksiin, elukoiden mekanismit.. mutta inssiksi menon esteenä oli se lyhyt matikka.. Minulla oli romanttisia haaveita suurpetojen tutkimisesta tai gorillojen kyttäämisestä Afrikassa, mutta käytännössä suomalaiset eläintieteen tutkimusprojektit silloin olivat luokkaa jonkun lätäkön vesiliskopopulaation ekologia. Enkä ole koskaan ollut mikään lintubongari tai kasvien keräilijä kuten useimmat biologit.

Historiaan vaihdoin kai kun en mitään muuta keksinyt. Osin mielenkiintoista, enimmäkseen puuduttavaa luennoilla istumista. Selvää oli, etten töitä sillä koskaan saa. Eihän tuo Turbokaan pysyvää alan työtä ole saanut edes opettajan pätevyydellä, selvä merkki minulle sekin. Toinen sen alan kaverini on ollut mm. varastomiehenä, matkahuollossa ja muuttomiehenä. Minulta se opiskelu oli vain hengissäpysymistä. Koko ajan masennuksen lamauttamana ja toivoa vailla. Eli siis motivaatio ja innostus puuttui.. ja en tiedä mikä olisi oikea ala jonne olisin päässyt ja siellä pärjännyt.

Filosofiasta kiinnostuin, mutta sekin negatiivisen aggrettumisen kautta siihen paskanjauhantaan. Filosofeille nyt varsinkaan ei ole töitä.

Isä aikoinaan sanoi että menisin lukemaan lakia. Mutta ala tuntui niin kuivakkaalta ja minulla on huono muisti. Ja olen anarkisti, koko laki ja järjestys tuntui vieraalta.

Uusiopehmis kirjoitti: Suhdanneherkillä aloilla se voi olla vähän vaikeaa. 90-luvulla itkettiin kamalasti, että Suomen taloutta tukkii se, ettei tietotekniikan osaajia kouluteta tarpeeksi. Nyt taas itketään sitä, että tietotekniikan aloituspaikkoja on aivan liikaa. Vrt. analogiapuolelta valmistunut insinööri, jonka töihin tullessa (vaan ei opintoja aloittaessa) huomaa valmistuneensa keskelle digitalisoitumisen murroskautta.
Jep.
Kohta alkaa Nokiallakin iso luuta käymään. Osaajia kun löytyy Kiinasta ja Intiasta paljon halvemmalla. Meillä toivottomilla työttömillä tampioillakin näkyy se trendiherkkyys. 90-luvun loppupuolella kurssitettiin vaikka kuinka paljon työttömiä alkeistason nettinörteiksi, ja sitten se kupla puhkesi. 4 vuotta työkokemustani ei ole mitään, selainpää ei ole mitään, sitä teetetään ilmaiseksi sukulaispojilla tai kaltaisillani alipalkatuilla. Toki netti on enimmäkseen sen tason bulkkityötä, mutta oikeaan työpaikkaan pitäisi nykyään osata kaikki mahdollinen ohjelmointi. Eikä minulla ole siihen kykyä eikä kiinnostusta. Vielä hölmömpi oli media-assistenttikurssi, jossa oikein opetin alkeisnettisivuosuuden. Kurssin pääaihe oli multimediaromppujen tekoa! Siis haloo isokin hyöty sen kurssin läpäisseille nykyään? Ohimeneviä buumeja.

Sitten tietysti nyt kun lopultakin olen saamassa maatilan, niin eikös EU tukahduta sen peltoviljelypuolen ja ala on yleisesti halveksuttu. Enollani sentään oli jonakin vuonna kunnan isoimmat veroäyrit, eikä hän ikinä koskenut metsiin, pelkkä viljely riitti.

Turbohaltijan duunarihakuisuudesta tuli mieleen:
Voin olla väärässä täällä Kitinän rinnakkaistodellisuudessa. Mutta nykyään duunarin hommiin vaaditaan yleensä amiksen käynti. Poikkeuksena vanhat duunarit jotka aikoinaan pääsivät työelämään ilman koulutusta. Ja vielä nykyään ne, joilla on ylimaallisen hyvät kädentaidot mihin vaan käytännön hommaan. Amiksen käynniksi menisi Turbolla, luulisin. Turbolla on kyllä kokemusta nuorison kanssa työskentelystä ja hän kuulemma "pitää ihmisistä" (YÖK!). Mutta silti olla yhtenä OPPILAANA koiran kehitystasolla olevien amiskakrujen kanssa on jotain, johon minun on vaikea Turboa kuvitella. Tuollainen sivistynyt keski-ikäistyvä maisterismies erottuisi siellä kuin törröttävä tulehtunut ideaalisiitin.

Pääkaupunkiseudulla sentään riittää "paskaduuneja", ja ilmeisesti niistä maksetaankin ihan liikaa :D Mutta joo, helpompi sekin jos jo asuu pääkaupunkiseudulla ja äitikin on siellä :D Itse en siihen helvettiin paskapätkätöihin lähde, sori vaan moralistit.

Eilisen paikallislehdessä (taitaa olla jo roskissa) oli tämän seudun työllisyystilanteesta. Täällä Keski-savossa on Suomen suurin työttömyysaste, olikos se peräti 12 tai 15 prosenttia. Erityisesti työttömyyttä on kaupan, palvelujen ja käsityöammattien aloilla. Työttömiä on moninkertainen määrä kaikkien alojen avoimiin työpaikkoihin nähden (tarttis löytää se lehti ja varmistaa luvut).

Sanomattakin selvää, että muita kuin amisduunaripaikkoja täällä ei ole avoinna juuri koskaan. Täytetytkin akateemista tai opistokoulutusta vaativat on jotain lääkäreitä, paperikoneinssejä, opettajia, työkkärin sosiologeja ja kunnan virkamiehiä poliittisissa viroissa. Merkonomeja on kaupoissa ja kirjanpitäjinä. Pienyrityksiä ei mahdu lisää. Jos uusi tulee, joku muu tekee konkan. Tännehän en toki jäisi, mutta kun en osaa mitään pääkaupunkiseudullekaan vakityöhön kelpaavaa ja käden taitoja minulla siis ei ole niin yhtään.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

hermine kirjoitti:Mulla ainakaan ei ole tavoitteena siirtyä yliopistolta työelämään vaan löytää työelämästä nykyistä pitkäaikaisempi rahoittaja jotta voin jatkaa opiskelua.
Toivottavasti jaat oppimasi yhteiskunnalle ja parannat maailmaa, ettei mene haihatteluksi koko elämä. Opiskelussa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta jos opiskelee vain uuden tiedon omaksumiseksi ilman edes jonkinlaisia tavoitteita tiedon jalostamiseksi, sen hyödyntämiseksi tms., se on evoluution vastaista ajan tuhlausta. Valmiiksi pureskellusta tiedosta ei ole hyötyä, jos sitä ei jatkojalosta. Fakki-idiootteja on jo nyt liikaa. Tieto ei ole mikään itseisarvo, se on hyödyke, jota tulee muovata niin että maailma pelastuu.
Paras päivä ikinä.
Turbohaltija

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Gattaca kirjoitti:
Sinkkumatti kirjoitti: Selvää oli, etten töitä sillä koskaan saa. Eihän tuo Turbokaan pysyvää alan työtä ole saanut edes opettajan pätevyydellä, selvä merkki minulle sekin.
Et tietenkään lukenut, mitä yläpuolella kirjoitin. Sulta puuttuu pitkäjänteisyyttä. Olen saanut koulutuksellani tehdä viisi vuotta oman alani töitä. Kaikki työpaikkani olen saanut kilpailemalla muiden hakijoiden kanssa. Kilpailussa valttia on ollut koulutukseni sekä tietenkin koko ajan karttunut työkokemus. En näe mitään syytä, miksi en saisi virkaakin ennen pitkää. Todennäköisesti niin tulee käymään.

Herminen puheenvuoro oli hyvä. Kiinnostus opiskella lisää on oikeaa elämää siinä missä halu tehdä töitäkin. Ei siihen ole kenelläkään urputtamista, miten ihmiset haluavat elämänsä elää. Itse olen opiskellut koko ajan lisää ja elättänyt itseni tekemällä töitä.
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti:Etkös anna perustutkimukselle arvoa?
Tottamunassa annan, mutta jos niitä hommia ei riitä kaikille, niin mitä järkeä lähteä väkisin alalle joka ei elätä?
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Koulutus pitäisi nähdä henkilökohtaisena investointina tulevaisuuteen. Tuottamattomien investointien tekeminen on tyhmää.

Kun itse investoin johonkin 7 vuotta elämästäni ja opiskelin 240 opintoviikkoa, niin en todellakaan olisi halunnut tehdä sitä turhaan.

Voisin nytkin helposti jatkaa opiskelua. En kuitenkaan tee niin, koska siitä ei olisi minulle mitään hyötyä.

On tyhmää ylikouluttaa itseään.
Viimeksi muokannut WanhaPervo, 22.08.2006 9:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Gattaca kirjoitti: Etkös anna perustutkimukselle arvoa?
Varmasti tiedät, että opiskelu ja tutkimus ovat eri asioita?
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti:Voin olla väärässä täällä Kitinän rinnakkaistodellisuudessa. Mutta nykyään duunarin hommiin vaaditaan yleensä amiksen käynti. Poikkeuksena vanhat duunarit jotka aikoinaan pääsivät työelämään ilman koulutusta. Ja vielä nykyään ne, joilla on ylimaallisen hyvät kädentaidot mihin vaan käytännön hommaan. Amiksen käynniksi menisi Turbolla, luulisin. Turbolla on kyllä kokemusta nuorison kanssa työskentelystä ja hän kuulemma "pitää ihmisistä" (YÖK!). Mutta silti olla yhtenä OPPILAANA koiran kehitystasolla olevien amiskakrujen kanssa on jotain, johon minun on vaikea Turboa kuvitella. Tuollainen sivistynyt keski-ikäistyvä maisterismies erottuisi siellä kuin törröttävä tulehtunut ideaalisiitin.
No eihän sitä nyt kukaan aikuinen mies mihinkään amikseen mene. Aikuikoulutuskeskukset ja kurssikeskukset ovat sitä varten.

Tuossa hyvä esimerkki kaverista, joka laman loppupuolella ja seudulla jossa ei ollut töitä, hankkiutui Jurvaan aikuiskoulutuskeskukseen verhoilijalinjalle. Nykyään näyttää yrittäjänä menevän melkoisen hyvin ja homma senkun paisuu.

http://www.aamon.com/
WanhaPervo

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Jyrki73 kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Suoritustason tehtäviä on puolestaan aina tarjolla. Suosittelen kaikille talonrakennusalan opiskelua. Kuten jo aiemmin on käynyt ilmi, varma, hyväpalkkainen ammatti on taattu.
Miten käy rakentajalle kun tulee lama ja taloja on yhtäkkiä liikaa?

Paras ratkaisu olisi löytää jokin harvinainen ala, jolla ei ole kovaa kilpailua ja ruveta yrittäjäksi. Esim. kuoma-autojen kuormapeittojen teko. Myös teollisuuden erilaiset laitehuoltajat, jotka kiertää lääniä omalla autolla. Sellaisia töitä olisi tarjolla pilvin pimein. esim. hissien huoltoasentajia haetaan kokoajan.
Jos opiskelee esim. putkimieheksi, niin hommat eivät lopu näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Saneerauskohteita riittää. Aina jossain on putkiremontti.
Uusiopehmis

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Riemumieli kirjoitti:Toivottavasti jaat oppimasi yhteiskunnalle ja parannat maailmaa, ettei mene haihatteluksi koko elämä. Opiskelussa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta jos opiskelee vain uuden tiedon omaksumiseksi ilman edes jonkinlaisia tavoitteita tiedon jalostamiseksi, sen hyödyntämiseksi tms., se on evoluution vastaista ajan tuhlausta. Valmiiksi pureskellusta tiedosta ei ole hyötyä, jos sitä ei jatkojalosta. Fakki-idiootteja on jo nyt liikaa. Tieto ei ole mikään itseisarvo, se on hyödyke, jota tulee muovata niin että maailma pelastuu.
En mä nyt noin sanoisi. Kyllähän esim. rokin soittaminen kasvattaa kansantaloutta jos sattuu myymään, mutta ei se siitä sen järkevämpää touhua tee - silti kukaan ei kyseenalaista rokinsoittajan valintaa (paitsi vanhemmat) tehdä sitä mistä tykkää. Kyllä tiedon opiskelu omaksi iloksi ja omasta kiinnostuksesta on ihan yhtä hyväksyttävää kuin opiskelu euronkuvat silmissä. Siinä voi mennä kauemmin löytää paikkansa työelämässä, mutta luulen että miltei kaikki suuret keksinnöt ja ajatukset ovat syntyneet sellaisten yksilöiden työn tuloksena, jotka ovat rohkeasti vetäneet omaa linjaansa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Turbohaltija kirjoitti:
Gattaca kirjoitti: Selvää oli, etten töitä sillä koskaan saa. Eihän tuo Turbokaan pysyvää alan työtä ole saanut edes opettajan pätevyydellä, selvä merkki minulle sekin.
Et tietenkään lukenut, mitä yläpuolella kirjoitin. Sulta puuttuu pitkäjänteisyyttä. Olen saanut koulutuksellani tehdä viisi vuotta oman alani töitä. Kaikki työpaikkani olen saanut kilpailemalla muiden hakijoiden kanssa. Kilpailussa valttia on ollut koulutukseni sekä tietenkin koko ajan karttunut työkokemus. En näe mitään syytä, miksi en saisi virkaakin ennen pitkää. Todennäköisesti niin tulee käymään.
Äh. Luinhan. Kehuit jopa että omaisuutta on kertynyt, mitä ihmettelen opettajan pätkätöillä.
Sanoinkin tuossa "pysyvää" työtä, tarkoittaen totta kai virkaa. Itsehän valitit pätkätyöläisyydestäsi ja nyt sitten olet määrittelemättömässä "paskatyössä", joka ei ilmeisesti ole opettamista. Ja siksi suunnittelit duunariksi ryhtymistä.

Sulla kun on kielitaitoa ja tosiaan se yleishissan pohjakin ja olet pääkaupunkiseudulla niin jos opettaminen (yök) ei ole sulle ihan henki ja elämä niin entäs jos tosiaan kyselisit vaikka niiltä kustantamoilta duunia?
Sinkkumatti kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Etkös anna perustutkimukselle arvoa?
Tottamunassa annan, mutta jos niitä hommia ei riitä kaikille, niin mitä järkeä lähteä väkisin alalle joka ei elätä?
No miten se tutkimus sitten jatkuisi, jos kukaan ei lähde niille aloille? Eikä ne asiasta innostuneet aloittaessaan tiedä, ketkä heistä alan duunia saa.
WanhaPervo kirjoitti:
Gattaca kirjoitti: Etkös anna perustutkimukselle arvoa?
Varmasti tiedät, että opiskelu ja tutkimus ovat eri asioita?
Tietysti.
Mutta ainakin niillä aloilla, joille hakeuduin, siis biologia ja hissa, EI ole mihinkään "oikeaan" kaupallisesti hyödynnettävään työhön valmistavaa koulutusta. Vaan se on perustutkimuksen tulosten opettamista ja tutkimusmenetelmien opettamista. Käytännön puoli oli laboratoriotyön harjoittelua ja sitten lähteiden etsinnän ja arkistojen kaivelun harjoittelua. Sama on varmaan jossain tähtitieteessä ja fysiikassakin luulisin. Ja useimmilla humanistisilla aloilla. Jotkut psykologia, sosiologia ja luonnontieteissä geologia ja kemia sitten valmistavat kaupallisiinkin töihin.

Lapsellinen kun olen, en vieläkään tajua miten lukiolaiskakrut osaavat olla niin vastuuntuntoisia ja aikuismaisen (minusta) tylsiä, että hakeutuvat jollekin varsinkin talouselämän alalle johonkin vitun kauppikseen tai sitten lakia lukemaan. Minä kun olin populaarijulkaisuista tiedettä pienen ikäni lukenut, niin totta kai oli jänskempää mennä sinne missä niitä puhtaita tieteitä opetetaan.

Teknisille aloille hakeutumista ymmärrän paremmin. Jälkikatsannossa on selvää, että minun psyykelläni ja motivaation takia olisi pitänyt valita ala, jossa oikeasti oppii jonkun itseä kiinnostavan ammattitaidon. Mutta kuten sanoin, monivajakkina ei vieläkään tule mieleen mikä se olisi voinut olla. Käden taidoissa olen tumpelo, inssiksi tai lääkäriksi (mieluummin elänlääkäriksi) opiskelu oli out lyhyen matikan takia silloin, eikä se lakikaan inspannut. Ja selvää oli, että semiherraspentuna Yliopistoon menen. Enkä voi kuvitella itseäni tradenomikirjanpitäjänäkään, kuolisin siihen. Kauhean vähäiset mahdollisuudet minulla.
Sinkkumatti kirjoitti: No eihän sitä nyt kukaan aikuinen mies mihinkään amikseen mene. Aikuikoulutuskeskukset ja kurssikeskukset ovat sitä varten.
Voi olla. Itse en enää pysy kärryillä nykyajan eri koulutusmuodoista. Vaikka aikuiskoulutuskeskuksessa siis yhden syksyn opetinkin. Itse kävin välillä "amiksenkin" mutta se oli vuoden aikuislinja maatalouskoulussa ja sama tutkinto käteen kuin nuoramiksilla monessa vuodessa. Onneksi junioriamikset oli erikseen, mutta kun niihin törmäilin ajattelin että voi helvetti, ei tuollaisten sekaan, ei.
Viimeksi muokannut Gattaca, 22.08.2006 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Sinkkumatti

Re: Alan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Gattaca kirjoitti: No miten se tutkimus sitten jatkuisi, jos kukaan ei lähde niille aloille? Eikä ne asiasta innostuneet aloittaessaan tiedä, ketkä heistä alan duunia saa.
Duunista ei tietoakaan, mutta silti opiskellaan. Eikö tuo sinusta ole yhtään hölmöä?
Vastaa Viestiin