Tosinaisten torstai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Lolita kirjoitti:
Sutenööri kirjoitti:Eli mutsi ei saa koskaan vetää perseitä olalle, jos kotona on kakaroita?
Saa tottakai, mutta lapsilla pitää olla selväpäinen huoltaja, esim. lapsenvahti jää aamuun asti tai lapset on hoidossa jossakin.
Näin pyrkisin toimimaan itse jos minulla olisi lapsia. Ja tällaisissa tilanteissa olen aikoinani lapsenvahtina ollut itse, siis minut varattiin lastenhoitajaksi aamuun asti jo etukäteen ettei vahingossakaan yöllä / aamulla satu lapsille mtn ei toivottavaa..
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

KisSandra kirjoitti:Duoda duoda. Hyy.. huo.. tjn.

Ihan pikkasen venyvä käsite tuo tasan klo 11 ylös näköjään mutta pääsinpä vimein ylös minäkin (jääköön hiustenpesu illemmalle..). Nyt pian kaupunkiin sovittuihin juttuihin ja nähtäväksi jää mitä sen jälkeen..
HEI! On ilmennyt uusia asianhaaroja. Gina olisi kiinnostunut lähtemään kanssamme rulliksilla liikenteeseen. Hän vain ei ehtisi vasta kuin viideksi.. Miten on asian laita, kykenemmekö venymään sinne, vai pitäydymmekö alkuperäisessä suunnitelmassa? It's up to us, ei kuulemma haittaa mitään jos ei passaa tällä kertaa.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

irmelianneli kirjoitti:
KisSandra kirjoitti:Duoda duoda. Hyy.. huo.. tjn.

Ihan pikkasen venyvä käsite tuo tasan klo 11 ylös näköjään mutta pääsinpä vimein ylös minäkin (jääköön hiustenpesu illemmalle..). Nyt pian kaupunkiin sovittuihin juttuihin ja nähtäväksi jää mitä sen jälkeen..
HEI! On ilmennyt uusia asianhaaroja. Gina olisi kiinnostunut lähtemään kanssamme rulliksilla liikenteeseen. Hän vain ei ehtisi vasta kuin viideksi.. Miten on asian laita, kykenemmekö venymään sinne, vai pitäydymmekö alkuperäisessä suunnitelmassa? It's up to us, ei kuulemma haittaa mitään jos ei passaa tällä kertaa.
Mulla alkais pyykkitupa klo 17.. eli mieluummin lähtisin sillonj 15 pintaan.. Voisko Gina tulla vaikka heti seuraavalla kerralla mukaan (mehän siis otetaan tästä nyt tapa :))
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Flipperix

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Melnais kirjoitti:Humalainen aikuinen ei ole lapselle läsnä vaikka onkin fyysisesti paikalla, eikä hänestä ole auttamaan.
Silloinhan ei enää puhuta humalaisesta aikuisesta, vaan pikemminkin liki tiedottomassa tilassa olevasta. Minusta on ollut aikamoisessakin humalassa auttamaan aikamoisessa hengenvaarassakin. Olenko poikkeusyksilö?
Melnais kirjoitti:Sosiaaliviranomaisten tehtävä on käsittääkseni varmistaa että lapsista huolehditaan. Lapsistaan välittävän aikuisen luulisi havahtuvan ihan puhutteluun jossa muistutettaisiin vastuusta. Eli hyvä että heräsit tällä kertaa, entä jos et olisi viinalta havahtunut, tai olisit arvellut olevasi ajokunnossa ja lähtenyt lapsia tuomaan. En kannata hurjia sanktioita ja syyllistämistä sillä ihmiset tekevät virheitä.
Tuolla samalla perusteella unilääkkeitä käyttävä äiti, jolla ei ole ajokorttia tai autoa on suorataan mother from hell? Jos ei ole ajokunnossa, soittaa taksin tai jos on kiire, ambulanssin. Kyllä sen osaa aikamoisessa tuiterissakin tehdä. Keskimäärin ihminen myös nukkuu huonommin humalassa (ei sammuneena, vaan unessa) joten havahtumisargumenttisikaan ei päde.

Toki jos tietää ettei hallitse alkoholinkäyttöään, on tilanne hiukan toinen. Ja jos tietää, että vastuu lapsista siirtyy itselle hetkellä X, täytyy pitää huolta siitä, että on riittävän vastuunkantokykyinen hetkellä X. Mutta tuollainen pirujen maalaaminen seinälle on varmasti mannaa tämänkin palstan nuorille äideille, jotka baarista tultuaan antavat lapsenvahdin mennä kotiin. 1,2% promillessa reaktioaika ja havaintokyky eivät varmastikaan riitä ajoneuvon hallitsemiseen riskittömästi, mutta kuvittelisin että lapsien hallitsemiseen vallan mainiosti.

Yksi osa hyvää vanhemmuttaa on elää myös muutenkin kuin lapsilleen ja yksin lapsien kaikkien potentiaalistenkin tarpeiden ehdoilla. Toisentyyppinen vanhemmuus on yleensä sellaista joka johtaa avioerotilastojen kaunistumiseen, kun elämäänsä tyytymättömät puolisot purkavat tyytymättömyyttään toisiinsa.
CandyMan

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Sutenööri kirjoitti:
Melnais kirjoitti: Kylmää. Entäs jos jompaakumpaa olisi pitänyt lähteä vielä yöllä viemään lääkäriin sen jälkeen kun sinä olit poistunut?
Taksi?
No entäs jos taksikuskikin on kauheessa tuiskeessa, mites sitten?
Sutenööri

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Sutenööri »

CandyMan kirjoitti: No entäs jos taksikuskikin on kauheessa tuiskeessa, mites sitten?
Eihän muslimit saa juoda viinaa. Tosin jos siellä on ratin takana joku apubabu, ei se varmaan edes osaa perille.
CandyMan

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Lolita kirjoitti:Ja kyllä, olen huomannut miten piponi senkun kiristyy kun ikää tulee lisää. Mä paheksun ja moralisoin ja olen suvaitsematon. Mielipiteet tiukkenee.
Joo, kohta varmaan alat ärhistellä kännääville koiran- ja kissanomistajille. Mitäs jos niitä elukoita pitäisi alkaa viedä eläinlääkäriin keskellä yötä?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

CandyMan kirjoitti:Joo, kohta varmaan alat ärhistellä kännääville koiran- ja kissanomistajille. Mitäs jos niitä elukoita pitäisi alkaa viedä eläinlääkäriin keskellä yötä?
Itse olen aina selvinpäin, joten lienen eettisesti ylivertainen yksilö. Ajatus kännissä olevasta äidistä ei ole oikein kaunis, jos siis muuta aikuista ei talosta löydy. Kännissä oleminen tarkoittaa siis sitä, että homma ei oikein enää toimi, puhe sammaltaa, askel horjuu ja kaikki on vähän hankalaa niin kuin Atrian ruokamainoksessa ennen kuin hyvä ruoka tuo paremman mielen.

Ääripäät ovat aina ääripäitä, mutten voi olla sanomatta sitä, että nykyään oletetaan, että mikään elämänmuutos ei merkitse muutosta omassa elämässä. Lausahdukset "Lapset eivät muuta elämäämme" ovat aikamoista scheissea ja jos eivät ole, kertovat todella itsekkäistä ihmisistä.
Paras päivä ikinä.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

KisSandra kirjoitti:Mulla alkais pyykkitupa klo 17.. eli mieluummin lähtisin sillonj 15 pintaan.. Voisko Gina tulla vaikka heti seuraavalla kerralla mukaan (mehän siis otetaan tästä nyt tapa :))
Tottakai! Ilmoittelen hälle! Muuten! Onko sulla tulostinta?? Mikäli on, niin olisko mahdollista että tulisin vaikka sun kautta palatessa, kun mun olis vähän pakko printata yks juttu, ja omat vehkeet ei wörki..
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Flipperix kirjoitti:
En pilko sanomisiasi koska sillä saa aikaan vain takertumista yksityiskohtiin.

Minua kiinnostaa miksi haluat liioitella tätä asiaa noin? Viestissä josta keskustelu alkoi, oli kyse humalasta, joka tuskin aamuun mennessä on laantunut autonajokuntoon, tätä ainakin epäiltiin. Se ei tarkoita kahta viinilasia ruuan kanssa tai muuta varmaan ajattelemaasi akateemista, sivistynyttä ja hillittyä alkoholinkäyttöä. En ole kyseenalaistanut vanhemman kykyä huolehtia lapsistaan ruuan kanssa otetun viinilasin tai muun kohtuullisen käytön jälkeen. En sen puoleen syyttänyt ketään palstan äideistäkään, en tiedä heidän alkoholinkäytöstään. Aiheen täytyy olla sinulle jotenkin läheinen kun tahdot kärjistää sanomisiani.

Joka yksinkertaisuudessaan oli, että kun tietää olevansa vastuussa lapsistaan, pitää pysyä kunnossa jossa pystyy heistä huolehtimaan. Tai siirtää vastuu toiselle aikuiselle. Miksi pitäisi ainoana läsnäolevana aikuisena juoda tai lääkitä itsensä toimintakyvyttömäksi, tai ainakin vajaakykyiseksi? On olemassa vaihtoehtoja, eivätkä ne käsittääkseni rajoita aikuisen yksilönvapautta. Tai jos niin kokee, varmaan ne lapsetkin rajoittavat eikä niiden aika ole vielä, jos koskaan. Ei tämä ole pirujen maalaamista seinille vaan aivan normaalia vastuuntuntoa.

Mainitsit unilääkkeistä rinnastamalla ne alkoholinkäyttöön. Unilääkkeet ovat lääkärin reseptillä määräämiä, ja kuten muustakin reseptilääkityksestä puhuttaessa, on katsottu, että lääkkeistä on enemmän hyötyä kuin niiden ottamattomuudesta. Viinasta ei voi sanoa samaa.
Flipperix kirjoitti: Yksi osa hyvää vanhemmuttaa on elää myös muutenkin kuin lapsilleen ja yksin lapsien kaikkien potentiaalistenkin tarpeiden ehdoilla. Toisentyyppinen vanhemmuus on yleensä sellaista joka johtaa avioerotilastojen kaunistumiseen, kun elämäänsä tyytymättömät puolisot purkavat tyytymättömyyttään toisiinsa.
Tämän lainaan erikseen ja syystä. Älä viitsi. Ellei pidättäydy alkoholinkäytöstä lapsistaan huolehtimisen vuoksi kun saatavilla ei ole toista hoitajaa lapsille alkoholinkäytön ajaksi, on elämäänsä tyytymätön ja kohta eroamassa? Lapset vaativat hoivaa melko lyhyen ajan ja heidän perusturvallisuudestaan huolehtiminen on jotain muuta kuin yksittäiseen, mahdolliseen tarpeeseen vastaamista.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

irmelianneli kirjoitti:Muuten! Onko sulla tulostinta?? Mikäli on, niin olisko mahdollista että tulisin vaikka sun kautta palatessa, kun mun olis vähän pakko printata yks juttu, ja omat vehkeet ei wörki..
Ei ole kotona tulostinta mutta tossa Kansankadulla on lähin meän tmstolla, voidaan kipassa sen kautta tullessa jos haluat.. :)

Nyt mun pitäs olla jo kaupungissa (MINÄ ja MUN lähtemiset!1!) *grr*
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Flipperix

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Melnais kirjoitti:Minua kiinnostaa miksi haluat liioitella tätä asiaa noin? Viestissä josta keskustelu alkoi, oli kyse humalasta, joka tuskin aamuun mennessä on laantunut autonajokuntoon, tätä ainakin epäiltiin. Se ei tarkoita kahta viinilasia ruuan kanssa tai muuta varmaan ajattelemaasi akateemista, sivistynyttä ja hillittyä alkoholinkäyttöä.

Miksi pitäisi ainoana läsnäolevana aikuisena juoda tai lääkitä itsensä toimintakyvyttömäksi, tai ainakin vajaakykyiseksi? On olemassa vaihtoehtoja, eivätkä ne käsittääkseni rajoita aikuisen yksilönvapautta.
Minusta tuntuu, että itse liioittelet tuota asiaa omien kokemuksiesi kautta. Kellään ei ollut mitään hätää, lapset nukkuivat, mitä sillä on väliä jos äidillä on aamulla päänsärky ja tarhaan mennään taksilla? Jotta olisi aamulla lakisääteisesti ajokunnoton, täytyy ei-alkoholisoituneen ihmisen puolilta öin olla käytännössä sammunut, meillä on aika löyhät promillerajat. Toki fiksu ihminen ei aja edes väsyneenä tai alle rajan promilleissa, mutta edelleenkin, mitä ihmeen tekemistä ajokunnolla on lastenhoidon tai lapsirakkauden kanssa?

Mikä on se vajaakykyisyys, mihin nyt vittaat? Toimintakyvyttömyyttä minäkään en hyväksy. Millainen vajaakykyisyys?

Aina ei ole olemassa vaihtoehtoja. Esim. jos juhannuksena lapsiperheet kokoontuvat paikkaan X viettämään juhannusta, ja koko seurue nauttii lasten mentyä nukkumaan alkoholia niin, että kaikki ovat lain mielessä ajokyvyttömiä, niin sosiaaliviranomainen pitäisi kutsua paikalle? Pitäisikö jonkun heistä olla täysin selvinpäin vain siksi, että jos jollekulle lapselle mahdollisesti tulee yön aikana jokin hätä, joka vaatii häntä ajamaan autoa? Ajokykyhän ei salli kahta olutta enempää. Törkeänkin ratin saavuttaa aika pienellä iloisella humalalla.
Melnais kirjoitti:Tämän lainaan erikseen ja syystä. Älä viitsi. Ellei pidättäydy alkoholinkäytöstä lapsistaan huolehtimisen vuoksi kun saatavilla ei ole toista hoitajaa lapsille alkoholinkäytön ajaksi, on elämäänsä tyytymätön ja kohta eroamassa? Lapset vaativat hoivaa melko lyhyen ajan ja heidän perusturvallisuudestaan huolehtiminen on jotain muuta kuin yksittäiseen, mahdolliseen tarpeeseen vastaamista.
Sinä saat sen kuullostamaan siltä, että lapset vaativat hoivaa 24/7 ja sen varalta on aina oltava selvinpäin, tankki täynnä bensaa, kotona ja puoliksi puettuna.

Pidättäydy alkoholinkäytöstä. Miksi? Miten se vaarantaa lasten perusturvallisuuden, että heidän mentyään nukkumaan isi ja äiti tyhjentävät pari pulloa punkkua ja tekevät makkarissaan kliffoja juttuja? Eikö punaviinipullon juonut isä osaakaan enää soittaa puhelimella? Eikö punaviinistä humaltunut äiti osaakaan enää lohduttaa jos tulee painajaisia ja lapsi alkaa itkeä? Oman kokemukseni mukaan osaa.

En tiedä miten helvetin huonot vanhemmat sulla on ollut, mutta omani kyllä osasivat vastata kaikkiin mahdollisiin tarpeisiini, samoin kuin sisarusteni, myös silloin kun eivät pidättyneet alkoholin käytöstä eikä läsnä ollut jotain lasten henkivartijaa. Minusta oli kauhean mukavaa kun heillä oli keskenään niin hauskaa, hymyilin sängyssäni salaa heidän iloiselle naurulleen silloin kun minun piti olla jo unessa. Niinä iltoina kun ilonpidon sijasta kuului tavanomaista kireämpiäänistä väittelyä huolestutti vähän, ja niinä iltoina kun rauhallista keskustelua salaattihaarukoiden kilinän seasta tuntui taas turvalliselta.

Mä haluan ottaa tän näkökulman esiin siksi, että alkoholi on ongelma niille joille se on ongelma. Tässä maassa on valtava määrä vanhempia jotka osaavat käyttää sitä myös kohtuudella. Sinulla on ollut kokemus vanhemmista jotka eivät osaa, ja olisit varmasti hyötynytkin sosiaaliviranomaisten väliintulosta. Vastuuntuntoinen ja lapsirakaskin ihminen saa nauttia alkoholia, saa nauttia elämästään eikä se vaadi mitään erityisjärjestelyä tai kolmatta osapuolta pitämään lasten eduista huolta. Vain tilannetajua.
1108

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Haahaa... Vaihdoin duunipaikkaa!!!
Bliss

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Bliss »

1108 kirjoitti:Haahaa... Vaihdoin duunipaikkaa!!!
Taas?
Etkö sä vasta vaihtanut, vai kuvittelenko mä lukeneeni jotain sensuuntaista??
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23491
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaappia siivoillessa löytyi kuvia jostain kymmenen vuoden takaiselta Goomilta. Kyllä sitä vain joskus on ollut penskan näköinen. Onneksi sentään ulkonäkö on muuttunut vaikkei viisautta olekkaan tarttunut.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dumari

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Tein teille onnettomille tunareille ketjun, jossa voitte jatkaa lapset vs. viina-kekkusteluanne. Täs ketjus ei saa puhua asiaa :wink:

Numba: kuin vitus sä voit jo lafkaa vaihtaa? Et saleen oo tarjonnut (edes) sarviaisia edellisen virman vanhemmille työntekijöillekkään!!!1
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23491
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mitä vaaditaan, että pääsee palkanlaskijaksi? Ei ainakaan laskutaitoa, loogista päättelykykyä tai luetun ymmärtämistä. Eikä näköjään liikaa työintoakaan vaadita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
hermine

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja hermine »

Flipperix kirjoitti:Esim. jos juhannuksena lapsiperheet kokoontuvat paikkaan X viettämään juhannusta, ja koko seurue nauttii lasten mentyä nukkumaan alkoholia niin, että kaikki ovat lain mielessä ajokyvyttömiä, niin sosiaaliviranomainen pitäisi kutsua paikalle? Pitäisikö jonkun heistä olla täysin selvinpäin vain siksi, että jos jollekulle lapselle mahdollisesti tulee yön aikana jokin hätä, joka vaatii häntä ajamaan autoa? Ajokykyhän ei salli kahta olutta enempää. Törkeänkin ratin saavuttaa aika pienellä iloisella humalalla.
Mun mielestä on ihan itsestäänselvää, että jos ollaan juhlimassa seurueessa, johon kuuluu myös pikkulapsia, niin vähintään yksi aikuisista paikallaolijoista on selvänä (tai juo vain enintään pari olutta). Ei pelkän ajokunnon vuoksi, vaan muutenkin. Mun mielestä tätä ei voi kukaan ottaa syyllistämisenä, vaan samanlaisena päivänselvyytenä, kuin että jos otat, niin et aja. Jos halutaan juhlia samallalailla kuin ennen lapsia, niin ei voi olla ylivoimainen tehtävä etsiä niille hoitopaikka/palkata hoitaja siksi aikaa. Ehkä jos kaikki lapset ovat sanotaan nyt vaikka päälle 10-vuotiaita, niin sitten asia voi olla vähän eri. Oon itse käynyt joskus nuorempana Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastenhoitajakurssin, ja meille sanottiin että mikäli vanhemmat ovat pyytäneet iltalastenvahtia ja tulevat selvästi humalassa kotiin, lastenvahdilla on velvollisuus huolehtia siitä, että joku selvä ihminen on huolehtimassa lapsista. Eli jäädä vaikka itse sinne ja laskuttaa vanhempia ylimääräisestä ajasta, siitäkin huolimatta että vanhempien omasta mielestä hoitajaa ei enää tarvita.

Tottakai äiti saa vetää perskännit vaikka joka toinen päivä, jos esim. isä on sen aikaa lasten kanssa selvänä. Ihan sama nukkuvatko lapset tai ei, ne voivat herätä. Eihän vuorotyöläinenkään voi jättää lapsia yöksi yksin kotiin vedoten siihen, että nehän nukkuvat, ei ne huomaa onko hän poissa vai ei. Jos kunnon baarikännejä lähdetään vetämään, niin lastenvahdin palkkaaminen vaikka MLL:ltä (tms. vapaaehtoistyöhön perustuva organisaatio) ihan aamuun asti kaiken varalta ei siinä ole edes iso menoerä.
Flipperix

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Flipperix »

Mä haluaisin nyt kuulla että onko olemassa muita humalatiloja kuin perskännit joissa on täysin avuton hoitamaan lasta vaiko ei? Mulla palais käämi aika huolella jos joku lastenhoitaja alkais tyrkkäämään että jään tänne yöks kun sä et ole ajokunnossa. (Puhumattakaan siitä, että häätoimet tapahtuisivat niskaperseotteella ja hyvin rivakasti.)
Dumari

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Dumari »

hermine kirjoitti:....
Flipperix kirjoitti:Mä haluaisin nyt kuulla että onko olemassa muita humalatiloja kuin perskännit joissa on täysin avuton hoitamaan lasta vaiko ei? Mulla palais käämi aika huolella jos joku lastenhoitaja alkais tyrkkäämään että jään tänne yöks kun sä et ole ajokunnossa.
Tein teille ketjun, jossa voitte jatkaa lapset vs. viina-kekkusteluanne.

Tajuutteks työ? :wink:
Dumari

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Flipperix kirjoitti:Mä julistän tän ketjun viikonpäiväketjuks.
Julista samantien ittes Idiotix.

Ehkäpä tuota teidän ajatuksen virtaa olisi kiva lueskella myöhemminkin ketjusta jossa ei ole "TPK", "mieletön kapula" tai "panettaa" aina joka kolmannen viestin välissä. Toki tekee mieli itsekin kommentoida, mutta ei nyt tässä työpaikalla viitsi/pysty ihan panostamaan 130%.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Koitan vielä selventää sillä asia on mielestäni tärkeä. Tarkoitus ei ole kukkahattu vavisten suojella lapsia kaikelta pahalta ja viinan turmelukselta, minusta sen yhdistäminen lapsiin vain on täysin turhaa. Päihtynyt ihminen ei ole oma itsensä, kuva on liioiteltu ja usein mielialat hyvin ailahtelevaiset. Viina ei vain ole millään lailla tarpeellista, siksi en siitä pidättäytymistä osaa nähdä suurena vaatimuksena.
Flipperix kirjoitti: Kellään ei ollut mitään hätää, lapset nukkuivat, mitä sillä on väliä jos äidillä on aamulla päänsärky ja tarhaan mennään taksilla? Toki fiksu ihminen ei aja edes väsyneenä tai alle rajan promilleissa, mutta edelleenkin, mitä ihmeen tekemistä ajokunnolla on lastenhoidon tai lapsirakkauden kanssa?
Riippuu tietysti siitä lasten iästä mitä väliä äidin/isän kunnolla on. Vauva- ja leikki-ikäisten vaivat vain tuppaavat alkamaan juuri yöllä, ei ole perusteetonta varautua siihen että lapsi tarvitsee hoivaa ympäri vuorokauden kun käytännössä asia on näin. Hieman eri asia toki kun lapsi on murrosikäinen. Mielestäni fiksua on, kuten aiemmin sanoin, pysyä ajokuntoisena (vaikka sitä autoa ei edes olisi, rajaa samalla nautittun viinan määrää) tai hankkia toinen huolehtija lapsille. Ei ylihuolehtimista vaan nimenomaan fiksua.
Flipperix kirjoitti: Mikä on se vajaakykyisyys, mihin nyt vittaat? Toimintakyvyttömyyttä minäkään en hyväksy. Millainen vajaakykyisyys?
Juristin kanssa pitäisi näemmä aina muistaa termit. Ajattelin esimerkkiäsi siitä, miten juovuksissa olit täysin toimintakykyinen, jopa hengenpelastukseen kykenevä, ainakin omasta mielestäsi, mutta et kuitenkaan täysin kyvykäs esimerkiksi siihen autolla ajamiseen tai minun mielestäni lapsista huolehtimiseen. Huolehtiminen sisältää kuitenkin muutakin kuin varsinaisen elossapitämisen.
Flipperix kirjoitti: Aina ei ole olemassa vaihtoehtoja. Esim. jos juhannuksena lapsiperheet kokoontuvat paikkaan X viettämään juhannusta, ja koko seurue nauttii lasten mentyä nukkumaan alkoholia niin, että kaikki ovat lain mielessä ajokyvyttömiä, niin sosiaaliviranomainen pitäisi kutsua paikalle? Pitäisikö jonkun heistä olla täysin selvinpäin vain siksi, että jos jollekulle lapselle mahdollisesti tulee yön aikana jokin hätä, joka vaatii häntä ajamaan autoa? Ajokykyhän ei salli kahta olutta enempää. Törkeänkin ratin saavuttaa aika pienellä iloisella humalalla.
Edelleen, en näe mitään syytä miksi kaikkien pitäisi tilannetta juhlistaakseen nauttia alkoholia. Sinä pidät mielipidettäni ilmeisesti nipottamisena ja aikuisten holhoamisena, minusta viinanjuonti lasten seurassa on vain turhaa. Juhlia voi muutenkin. Miksi alkoholinkäyttö olisi välttämätöntä, se ainoa tapa jolla saadaan juhlatunnelmaa ja voidaan nauttia elämästä?
Flipperix kirjoitti: En tiedä miten helvetin huonot vanhemmat sulla on ollut, mutta omani kyllä osasivat vastata kaikkiin mahdollisiin tarpeisiini, samoin kuin sisarusteni, myös silloin kun eivät pidättyneet alkoholin käytöstä eikä läsnä ollut jotain lasten henkivartijaa. Minusta oli kauhean mukavaa kun heillä oli keskenään niin hauskaa, hymyilin sängyssäni salaa heidän iloiselle naurulleen silloin kun minun piti olla jo unessa. Niinä iltoina kun ilonpidon sijasta kuului tavanomaista kireämpiäänistä väittelyä huolestutti vähän, ja niinä iltoina kun rauhallista keskustelua salaattihaarukoiden kilinän seasta tuntui taas turvalliselta.
Niin, en kieltänytkään etteikö alkoholia voisi nauttia kohtuullisesti, ruokajuomana se tuskin häiritsee ketään. Kiistämättä pelkkä alkoholiin keskittyvä illanvietto taas muuttaa persoonaa viinan vaikuttaessa, tuli siitä henkilöstä sitten hauskempi ja seurallisempi tai riitaisampi ja synkempi, en usko että lapsen on tarpeen sitä todistaa. Punaviinipäinen isä osaa varmasti toimia, mutta lapsen silmiin aikuinen on juopuneena outo eikä oma itsensä.

Annoin omakohtaisen esimerkin, jotta ymmärtäisit miten lapsi voi asiaa ajatella, en ratsastaakseni huonoilla kokemuksilla. Olisin voinut antaa myös esimerkin siitä, miten naapurin akateemisen perheen kolmivuotias istui pihalla puoliltaöin, kun vanhemmat ottivat rapujuhlien yhteydessä sivistyneesti, toisistaan ja seurastaan nauttien pari lasia viiniä. Eivät he olleet alkoholiongelmaisia tai suurkuluttajia, tilanne vain ryöstäytyi käsistä. Oma juhlinta ja hyvä olo nousi lapsen tarpeiden ylle ja valitettavasti aiheutti laiminlyöntiä. Kuten hyvin usein viinan kanssa käy, vaikka tarkoitus kuinka olisi toinen.
Flipperix kirjoitti: Mä haluan ottaa tän näkökulman esiin siksi, että alkoholi on ongelma niille joille se on ongelma. Tässä maassa on valtava määrä vanhempia jotka osaavat käyttää sitä myös kohtuudella. Sinulla on ollut kokemus vanhemmista jotka eivät osaa, ja olisit varmasti hyötynytkin sosiaaliviranomaisten väliintulosta. Vastuuntuntoinen ja lapsirakaskin ihminen saa nauttia alkoholia, saa nauttia elämästään eikä se vaadi mitään erityisjärjestelyä tai kolmatta osapuolta pitämään lasten eduista huolta. Vain tilannetajua.
Kiistän lausuntoasi siltä osin kuin se koskee minua henkilökohtaisesti, sillä aivan yhtä hyvin olisit itse voinut lapsena isän ja äidin vähän juopoteltua havahtua yöllä sairaana ja tarvita apua. Se ei leimaa vanhempia sen kummemmin, olennaista on ottaa asiasta opiksi jotta seuraavan kerran tilanne on järjestetty toisin. Tosin, tuskin yhdenkään lapsen elämä muuttuisi huonommaksi vaikka kaikki vanhemmat lopettaisivat alkoholinkäytön kokonaan. Perusteet viinanjuomiselle ovat vanhempien omissa mieliteoissa, eivät lapsissa, sillä ei oikein voi sanoa että vanhempien alkoholinkäyttö myöskään olisi jotenkin eduksi lapselle.

Kohtuukäyttäjiä on varmasti paljon, kohtuukäyttäjän ei myöskään ole pakko käyttää alkoholia. En oikein ymmärrä miksi olisi niin suuri uhraus olla juomatta lasten nähden itseään humalaan. Tilannetajun käsitys on meillä eriävä, ei siinä muuta.

Tämän tyhjentävämpään selitykseen en taida pystyä. On tietysti totta ettei lasten eteen pysty kaikkea tekemään, eikä tarvitsekaan, rakkaudella niistä tulee varmasti ihan hyviä. Haittoihin nähden tämä vain on mielestäni helppo kohta korjattavaksi, mutta jokainen tekee valinnan itse.
Elämä kantaa, jos sen antaa
hermine

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja hermine »

Flipperix kirjoitti:Mä haluaisin nyt kuulla että onko olemassa muita humalatiloja kuin perskännit joissa on täysin avuton hoitamaan lasta vaiko ei? Mulla palais käämi aika huolella jos joku lastenhoitaja alkais tyrkkäämään että jään tänne yöks kun sä et ole ajokunnossa.
Kait tuolle ajokunnollekin on ihan järkiperusteet liittyen tutkimuksiin siitä, milloin motoriikka ja havainnointikyky eivät toimi tarpeeksi terävästi että ajaminen olisi turvallista. Ei niitäkään rajoituksia ole pelkästään ihmisten kiusaksi tehty. Ihan pikkulapset ovat alttiita vahingoille ja arvaamattomia, kyllä niitä käsitellessä täytyy pystyä olemaan valppaana ja hallita liikkeensä vähintään siinä missä autoa ajaessa.

Tuskin kukaan on soittamassa lastensuojeluviranomaisia paikalle jos äiti ja isi ottavat saunakaljat, mutta jos alkoholimäärä on semmoinen että se alkaa vaikuttaa jo käytökseen, eli kyse ei ole pelkästä maun vuoksi juotavasta "ruokajuomasta", niin tottakai se vaikuttaa myös siihen lasten kanssa olemiseen. Määrät riippuu tietysti hoidettavien lasten kehitystasostakin. Pikkuiset voivat säikähtää sitäkin, jos vanhemmat ovat "outoja", vaikka olisivatkin sitä iloisella tavalla, mikä vähän isomman koululaisen mielestä voi olla vaan hassua.

En ole syyllistämässä ketään siitä, jos tämä tahtoo sillointällöin ottaa, mutten edelleenkään tajua, miksei voi pyytää lastenhoitajaa jos haluaa juoda, vaikka kohtuullisestikin. Juuri siksi on olemassa noita vapaaehtoisorganisaatioita, että laadultaan valvottuja lastenhoitopalveluja voitaisiin tarjota todellisia kustannuksia paljon halvemmalla, että vähävaraisemmillakin vanhemmilla olisi mahdollisuus ottaa sitä tärkeää omaa aikaa tarvitsematta jättää lapsia heitteille. Luulisi että oma iltakin sujuu kivemmin kun tietää että joku on kotona lasten kanssa eikä haittaa vaikka menisi vähän pitempäänkin tai tartte arpoa, että uskallankohan ottaa vielä yhden.
Tiikeriankka

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Vaola kirjoitti:*haukotus*

Inhaa olla vieläkin räkiksessä. Väsyttää entisestään. Ihan kuin ennen ei olisi väsyttänyt ihan tarpeeksi. Pahoin pelkään, että koko kesän jatkunut uupumus on peruja tuosta paisuneesta kilpirauhasesta. Nyt se on toiselta puolelta kasvanut jo miltei leuan alle... Minen haluu leikkaukseen. :cry:
Mulla puuduttaa jo toi rään puhaltaminen ilman kilpirauhasongelmiakin. Haluaisin mennä kotiin nukkumaan.
CandyMan

Re: Tosinaisten torstai

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Sutenööri kirjoitti:
CandyMan kirjoitti: No entäs jos taksikuskikin on kauheessa tuiskeessa, mites sitten?
Eihän muslimit saa juoda viinaa. Tosin jos siellä on ratin takana joku apubabu, ei se varmaan edes osaa perille.
Tuossa vaiheessa kutsuisin kyllä jo kytät paikalle, mutta arvatenkin nekin ovat ihan känässä. Kuten myös sairaalan vastaanoton hoitohenkilökunta. Ja se sairas lapsikin. Juoppoja joka puolella. Yritä siinä sitten auttaa enää ketään.
Vastaa Viestiin