Päivän nörttilinkki

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Intian gini index on ihan keskitasoa. Samassa luokassa esim Australian, Portugalin ja Gambian kanssa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.07.2019 12:36 ^ Intian gini index on ihan keskitasoa. Samassa luokassa esim Australian, Portugalin ja Gambian kanssa.
Erikoista. Kuitenkaan Australiassa porukka ei käsin tyhjää paskahuusseja?

edit: onhan siellä Australiassa aboja kyllä. Mutta Portugal? Onko Intiassa kuitenkin niin iso keskiluokka, että tuo selittää. Mutta siellä on kuitenkin mun käsittääkseni porukkaa, joka on selvästi köyhempää kuin Portugalin köyhät..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Edit: katsoin sekä World Bank että CIA ginin ja tosiaan Intian Gini on selvästi pienempi kuin esim. Yhdysvaltojen.

Uskoakseni selitys onkin, että Intiassa on kuitenkin niin vähän oikesti rikkaita, että se alentaa giniä. Eli yksi mun premissini oli väärä; Intiassa onkin vähän monimiljonäärejä verrattuna asukaslukuun. Esim. SIngaporen ja Yhdysvaltojen (molempien BKT selvästi Suomea korkeampi) gini on korkeampi, koska molemmissa maissa on paljon rikkaita.

Ginin kannalta ei ole oleellista, että ei ole köyhiä, vaan että ei ole rikkaita..

Intia on menestyksekkäästi noudattanut sosialidemokratiaa; eriarvoisuus poistuu helpoiten, kun rikkaita ei ole liikaa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei se noin mene. Gini kuvaa tulojen jakautumisen epätasaisuutta, eikä ota kantaa tulotasoon millään lailla. Intiassa jengi on tasaisen persaukista ja australiassa tasaisen hyvätuloista.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.07.2019 19:13 ^ ei se noin mene. Gini kuvaa tulojen jakautumisen epätasaisuutta, eikä ota kantaa tulotasoon millään lailla. Intiassa jengi on tasaisen persaukista ja australiassa tasaisen hyvätuloista.
Näin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.07.2019 19:13 ^ ei se noin mene. Gini kuvaa tulojen jakautumisen epätasaisuutta, eikä ota kantaa tulotasoon millään lailla. Intiassa jengi on tasaisen persaukista ja australiassa tasaisen hyvätuloista.
Sitähän mä just jälkimmäisessä postauksessani yritin sanoa. Jos Intiassa olisi enemmän rikkaita, gini nousisi, vaikka köyhien ja keskiluokan tulot pysyisivät ennallaan. Tarkennan vielä, että jos Intian rikkaat olisivat rikkaampia.

Kyllä me molemmat ymmärrämme, mitä gini mittaa. Se mittaa tulojen jakaantumista, ei tulotasoa. Mutta jos rikkaat ovat rikkaampia, se nostaa giniä, koska silloin tulot jakaantuvat epätasaisemmin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ jos intiassa kaikki muut rikastuisivat, paitsi köyhät, niin sekin nostaisi giniä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.07.2019 16:25 ^ jos intiassa kaikki muut rikastuisivat, paitsi köyhät, niin sekin nostaisi giniä.
juu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Maalämpökin on ydinvoimaa :wink:

No jos ollaan tarkkoja (ja miksi ei oltaisi!), niin tietysti vain n. puolet siitä.

Hieno homma tuo ST1-reikä on. Mielenkiintoista olisi tietää, mikä tulee lämpönergian hinnaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ruokanörteille tiukkaa asiaa ravitsemustekniikasta.


Ep37 William Davis MD Cardiologist Reveals the Solutions to Modern Chronic Disease
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös tuo viljakammo ole todettu paskapuheeksi ihan säännöllisesti?

Vaimon siskon lapsi on muka erityisherkko, keliaakikko, laktoosiintoleranssinen ja joka toiselle ainesosalle allerginen tai ainakin erityisherkkä. Mistään ei tietenkään ole lääkärin diagnoosia. Ihan normaali lapsi ilman mitään erityistarpeita ruokavalion suhteen.

Jokainen aikuinen saa omillla rahoillaan syödä miten huvittaa. Mutta annetaan lasten syödä suositusten mukaan ja pysytään pois verovaoin kustannetusta terveydenhoidosta, jos se ketoosi pikku hiljaa 20v kuluessa paskoo elimistön.

Syöminen ei ole vaikeaa. Paljon kasviksia. Monipuolisesti protskuja. Vähän tyydyttyneitä rasvoja. Siihen päälle liikuntaa ja panemista. Hiilarit perussuomalaisesta ruisleivästä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2019 22:16 ^ Eikös tuo viljakammo ole todettu paskapuheeksi ihan säännöllisesti?

Vaimon siskon lapsi on muka erityisherkko, keliaakikko, laktoosiintoleranssinen ja joka toiselle ainesosalle allerginen tai ainakin erityisherkkä.
Veljen lapset ovat kanssa noudattaneet tuontapaista ruokavaliota. Eli ei viljoja ja paljon kovia rasvoja, toisaalta myös paljon kasviksia mutta ei perunaa. (Äitini ei sitä oikein voinut sulattaa.) Veljen vaimolla ilmeisesti on viljoista tullut iho-oireita. Lapset ovat kouluikäisinä kyllä saaneet syödä vapaammin. Täytyy kyllä sanoa, että veljeni on nyt keski-ikäisenä todella hoikka ja itselläni on liikaa vatsaa. (Vaikka itse olin melkein 30-vuotiaaksi paremminkin normaalipainon alarajalla.)
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Toisaalta en liho helposti, vaikka kuinka söisin. Samassa 190 cm / 100 kg pysyy (kunnes pituus alkaa laskea...)

Lounas on tavallaan yksi päivän kohokohta, lähimmässä paikassa on kaloista pidetty huolta. On voissa uivia perunoita, öljyssä keittejä porkkanoita (joka päivä) ja leivitettyjä leikkeitä. Ja jälkiruuaksi suklaavaahtoa, suklaaneliöitä jne. (Paikka on itse asiassa eläkeläisten suosiossa.)

Tänään kun paikka oli täynnä hampurilaisbuffan takia, kävelin vähän pidemmälle - ja huomasin että ruoka ei maistu aina samalta.

(Liikkuakin pitäisi, mutta se on eri keskustelu.)
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tässä "minun naiseni", avaruuslentohistorioitsija Amy Shira Teitel Apollon ajoista ja miksei enää nykyään onnistu.

Tuttua juttua. Senkin tiesin, ettei Kennedyä avaruuslennot oikeasti kiinnostaneet. Se oli uutta, että Kennedy halusi peruuttaa Apollo-lennot. Niin olisi ehkä käynyt, ellei Kennedyä olisi ammuttu. (Ettei vaan olisi ollut NASA asialla.. :mrgreen: )

Apollo's Legacy is Keeping Us Grounded

Jatkona Amyn huumoria, My Daily Makeup Routine! Narrated by my Boyfriend!

Nörttien kommentit Youtubessa ovat hyviä:

Omar Terol2 vuotta sitten
all of us dudes watching a make-up tutorial LMAO


Ville N2 vuotta sitten
Phew, it was just pete.


Patrick H.2 vuotta sitten
I'm a grown man watching Makeup-Tutorials narrated by a cat... And I am ok with that. Oh boy :D


RetroExotica2 vuotta sitten
Amy, you broke a million nerd hearts with that headline. You really did. And then we clicked and found out it was Pete, and we're like "oh OK she meant Pete. Whew." Good headline writing though - YOU MADE US CLICK ON THE LINK!


gothatway092 vuotta sitten
For real, she's the beautiful nerd girl that all us nerd guys pine over.





This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Microsoftin seuraava Flight Simulator on melkoinen järkäle: Kaksi petatavua (ihan totta) maisemaa, kaksi miljoonaa kaupunkia, 40 000 lentokenttää...

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... b618d8931f

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bhven kirjoitti: 02.10.2019 19:06 Microsoftin seuraava Flight Simulator on melkoinen järkäle: Kaksi petatavua (ihan totta) maisemaa, kaksi miljoonaa kaupunkia, 40 000 lentokenttää...
Hmmm... minulla oli ja kai vieläkin Flight Simulaattorin varhempi versio. Sain laittomana kopiona treffaamaltani misulta. (Muuta en Saanut)

Isänikin kokeili. Ja ajoi heti Cessnalla pilvenpiirtäjän seinään.

Joystikkikin on, mutta enemmän pidän sotilaskonesimulaattoreista.

Äh.. ei niinkään, vaan helpoista vanhanajan Pelikaanin Arcade-peleistä. Joilla yhdellä koulutin itseni ilmavoimien everstiksi. Aikana jolloin 50-penninen kävi automaateille 2-euroisesta. Minulla oli muovikassillinen 50-pennisiä.

Nykyään ei ole kuin hedelmäpelejä eli yksikätisiä rosvoja. Ennen oli paremmin.

Ketjuun että tässä siitä Warp Drivesta eli Alcubierre drivestä. Itse en usko, heillä liikaa katsottu Star Trekiä. Ja tuo Harold "Sonny" White on kyllä Nasan miehiä, mutta sellainen ehkä hyödyllinen kylähullu.

Hössöttää myös "virtuaalihiukkasten" käytöstä ajoaineena ionimoottorien tapaan.. EM-drivestä ym. Tuloksista ei vaan kuulu. Elleivät ole siirretty "Deep Black"-osastoon.

This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Gat »

The Space Shuttle (Narrated by William Shatner)

Kuitenkin... vaikka olin niin innostunut ensimmäisestä sukkulalennosta.... säästösyistä turvaton ja kuolettava rakennehan (kaikki samassa nipussa) se oli, eikä mennyt muuanne kuin matalalle kiertoradalle. Paljon kalliimpikin käyttää kuin kertaheitot kantoraketit vaikka muuta oletettiin. Cool silti. Mutta kahdesti liian hot.

This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Gat »

Nasan entinen tutkija yllättää: löysimme jälkiä elämästä Marsista jo 1970-luvulla, ihmiskunta ei ollut valmis siihen

Eihän tuossa paljon uutta ole. Pitkään on ollut julkista, että vaikka Viking-luotaimet eivät löytäneet elämää, joku "käytti" ravintoliuoksen. Nykyään spekuloidaan, joskos Marsin pinnan alla syvällä on vielä alkeellista elämää. Mutta riittävän ulottuvia poria ei luotaimissa ole.

Enemmän mietitään kaasuplaneettojen kuiden jääpinnan alaisia. Mutta sinne varsinkin on vaikea saada mitään sondia.

Olisihan se tieteellisesti ja jopa uskontojen kannalta kova juttu. Että onko elämä siellä tehnyt abiogeneesin itsenäisesti, vai ovatko ns. panspermian levittämiä. Onko DNA-koodi sama.

Ei sieltä kirjojen Dejah Dorista tai vihreitä jättiläisiä löytyisi. Mutta elävä mönjäkin olisi kova juttu.

Olikos se Antarktikselta löydettiin v. 1996 kauan sitten Marsista asti roiskahtanut meteoriitti, jossa näkyi fossilisoituneita muodostumia. Jotka näyttävät Maan bakteereilta, mutta ovat pienempiä. Vastaavia näytteitä on sittemmin löytynyt enemmänkin. Mutta eihän ne elävia enää ole, mahdollinen elävä aines on korvautunut kivellä, kuten fossileisssa aina. Hitto, minullakin on kambrikauden triilobiitti!

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/def ... 84cba27caa
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Googlettamatta väittäisin, että tiedetään, että on myös epäorgaanisia prosesseja, jotka olisivat voineet johtaa samaan lopputulokseen.

Edit:https://en.wikipedia.org/wiki/Viking_la ... ed_release

Lopputulos on, että testin tulos oli epäselvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 15.10.2019 20:12 Enemmän mietitään kaasuplaneettojen kuiden jääpinnan alaisia. Mutta sinne varsinkin on vaikea saada mitään sondia.

Olisihan se tieteellisesti ja jopa uskontojen kannalta kova juttu. Että onko elämä siellä tehnyt abiogeneesin itsenäisesti, vai ovatko ns. panspermian levittämiä. Onko DNA-koodi sama.

Ei sieltä kirjojen Dejah Dorista tai vihreitä jättiläisiä löytyisi. Mutta elävä mönjäkin olisi kova juttu.
Näittenhän kanssa on yritetty nimenomaan huolehtia, ettei kuita saastuteta maasta tulleella materiaalilla. Tiedä häntä sitten voittaako uteliaisuus jossain vaiheessa, kun lähetetään luotaimia, joilla voisi tutkiakin jotain, eikä vaan turhaan pudotettaisi maan bakteerikantaa pinnalle.
Gat kirjoitti: 15.10.2019 20:12 Olikos se Antarktikselta löydettiin v. 1996 kauan sitten Marsista asti roiskahtanut meteoriitti, jossa näkyi fossilisoituneita muodostumia. Jotka näyttävät Maan bakteereilta, mutta ovat pienempiä. Vastaavia näytteitä on sittemmin löytynyt enemmänkin. Mutta eihän ne elävia enää ole, mahdollinen elävä aines on korvautunut kivellä, kuten fossileisssa aina. Hitto, minullakin on kambrikauden triilobiitti!
Tässähän oli juuri phys.orgissa pari viikkoa sitten uutinen, että Australiassa saatiin varmistus vanhimpiin tunnettuihin kuuluvasta eloperäisen materiaalin löydöksestä. En nyt tuosta uutisesta löytänyt silmäillen, mutta muualta oli löydetty vanhoja mikrobien fossiileiksi ajateltuja löydöksiä, jotka sittemmin olivat osoittautuneet virhetulkinnan tuloksiksi. Mahdollisesti sama juttu Mars-meteoriiteissa, muillakin mekanismeilla voi syntyä jotain joka vähän muistuttaa fossiileja.

https://phys.org/news/2019-09-earliest- ... cient.html
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Phys.orgin kautta tutustuin myös hiukkasfysiikka käsittelevän artikkelin otsikon kautta sanontaan: "Ménage à trois". Ei tarvinnut googlettaakaan merkitystä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Gat »

"Minun naiseni" Amy Shira Teitel selittää mikä on nyt perustettava USA:n "Space Force". Siis Armyn, Navyn, U.S Marinesin, Coast Guardin ja Air Forcen tasolla.

Ei avaruushävittäjiä, kunhan yhdistettäisiin cia:n, Air Forcen, Navyn ja osin Nasankin militäärikäytön avaruussysteemit saman hallinnon alle. Ei juuri muuta kuin tiedustelusatelliitteja, ennakkovaroitussatelliiteja, sotilaskäytön kommunikaatiosatelliitteja ja sitä mitä on jäljellä mahdottomasta Reaganin "Star Wars"-bluffista nyt samaan aselajiin.

Tuossakin on paljon hyvää historiaa, joka ei varmaan ketään täällä kiinnosta. Minä taas tiesin jo vanhastaan.

This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän nörttilinkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin