Mulla tulee tuossa samalla hoidettua myös koiravanhusta, jonka pitää iltaisin päästä sänkyyn makaamaan. Muuten varmaan pelaisin sohvalla röhnöttäen. Pelasin n 2h Alan Wakea.
Pari pientä puutetta tässä vaiheessa esiin:
Ranteet eri asennossa kuin yleensä pelatessa, jotta näytön saa optimikulmaan.
Lisäksi touch padin klikkauksen (jota Alan Wake II:ssa usein) emulointi ei toimi aivan optimaalisesti. Onneksi ko. toiminto pelissä ei ole aikakriittinen.
Pitää ensi kerralla kokeilla pelata työlasein. Nyt pelasin ilman vakiolaseja ja näyttö piti tuoda lähelle nenää.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑07.02.2024 9:47
Kaikki ovat sitä mieltä, että osittain hieno laite, mutta suurin ongelma on kait paino ja kukaan ei oikein keksi, mihin sitä on tarkoitus käyttää.
Hesarin arviosta:
"Testikerran perusteella Vision Pron ylivoimaisesti vaikuttavin ominaisuus ovat Applen lanseeraamat niin sanotut tilavideot (spatial videos). Ne vievät käyttäjän melko tehokkaasti toiseen todellisuuteen.
Kun sarvikuononpoikaset tunkivat syliin, niitä teki mieli yrittää silittää. Silmiin tuijottavan laulajan esitys ikään kuin vain parin metrin päässä ja orkesterin ympäröimänä toi kylmät väreet. Resoluutio oli niin terävä, että se häivytti vaikutelmaa videosta."
Mihin luulet, että tätä käytetään?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka kirjoitti: ↑07.02.2024 9:47
Kaikki ovat sitä mieltä, että osittain hieno laite, mutta suurin ongelma on kait paino ja kukaan ei oikein keksi, mihin sitä on tarkoitus käyttää.
Hesarin arviosta:
"Testikerran perusteella Vision Pron ylivoimaisesti vaikuttavin ominaisuus ovat Applen lanseeraamat niin sanotut tilavideot (spatial videos). Ne vievät käyttäjän melko tehokkaasti toiseen todellisuuteen.
Kun sarvikuononpoikaset tunkivat syliin, niitä teki mieli yrittää silittää. Silmiin tuijottavan laulajan esitys ikään kuin vain parin metrin päässä ja orkesterin ympäröimänä toi kylmät väreet. Resoluutio oli niin terävä, että se häivytti vaikutelmaa videosta."
Paino 600–650 g. Jos naaman eteen ripustetaan päiväksi tuollainen paino, niin toimistotyöntekijän niskavaivat ovat pikkujuttu siihen verrattuna. Onneksi tuo urpiaisen kaavailema user case ei kestä paria minuuttia pidempää
^^^
Paino on tuossa pienempi ongelma. Tekniikka kutistuu koko ajan, joten jos tuolle käyttöä löytää, niin kohta meillä on kevyempi ja sirompi versio.
Itse en usko lähiaikoina tuollaiseen visuaalisesti raskaan AR-toteutuksen lyövän laajasti läpi. Esim. ammattikäytössä kädet vapaana -tarpeisiin parempi ratkaisu olisi sellainen, jossa AI assari lukee ympäristöä ja etsii työssä tarvittavat tiedot. Opastus sitten mahdollisimman pitkälle audiona ja ainoastaan minimimäärä tietoa AR:nä. Jo nykytekniikalla saadaan lasit tämmöiseen käyttöönpaljon sirommiksi.
Eräs ihan toimiva käyttökohde voisi olla koulutus. Jos kouluttaja voi toimia etänä ja AR:n avulla saadaan tuotua esim. laitevalmistajan eri laitteita huoltomiehelle koulutettavaksi, niin Applen lasit ovat nopeasti edulliset. En tosin keksi miksi AR olisi tässä parempi kuin VR.
urpiainen kirjoitti: ↑07.02.2024 9:53
Kun sarvikuononpoikaset tunkivat syliin, niitä teki mieli yrittää silittää. Silmiin tuijottavan laulajan esitys ikään kuin vain parin metrin päässä ja orkesterin ympäröimänä toi kylmät väreet. Resoluutio oli niin terävä, että se häivytti vaikutelmaa videosta."
^ Kyse oli koulutuksesta. Menee aika tyyriiksi, jos koulutettavan pitää mennä uniikkiin as-built-ympäristöön livenä. Toisessa kappaleessa kuvaamani käyttötapa vastaa työssä opastusta, jota ehkä itse mietit.
Kyllä se varmasti on hieno laite, mutta edelleen hiukan epäselvää, mihin sitä pitäisi käyttää. Mutta varmaankin joskus ostan, jahka hinta alkaa olla lähellä tuhatta euroa.
Nykyäänhän PC on yhtä kuin Windows (toki Linuxkin on, mutta se on marginaalinen). Mutta aikojen alussa IBM ja Microsoft kävivät eeppisen taistelun PC:n käyttöjärjestelmästä.
^
Ihan mielenkiintoista tarinaa, mutta pihvi ehkä hukkui:
1. dominantti firma yleensä valitsee epäyhteensopivuuden ja tulokas yhteensopivuuden
2. softan tekijät tykkäävät yhteensopivuudesta ja mahdollisimman laajasta markkinasta
3. ostajat osaavat haistaa alustan verkostovaikutukset, eli he suosivat alustaa, jolla on paljon käyttäjiä, softaa ja pitkä elinkaari
Nuo seikat olivat ratkaisevassa roolissa OS2 tarinassa. Selkeästi Gates softamiehenä ymmärsi mistä on kyse.
Yksi Gates nerouden hetkistä oli, kun hän myydessään MS-DOS:n IBM:n PC:n käyttikseksi, ei halunnut rojaltteja myynnistä, jotta sai luvan myydä MS-DOSia myös muille. IBM suostui koska ajatteli, että eihän muita PC-valmistajia ole..
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 16.02.2024 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.