Lomamatkaretostelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.04.2023 19:58 Amsterdam. Toimiva maa. Vähän tyyris, mutta edes olut halvempaa.
Pyöräilijöitä saa väistellä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ pyöräilijöillä on fiksusti omat väylät. Menee toki tovi, että oppii noita väistämään kun menevät mummopyörilläänkin ihan kovaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kesällä Veronaan mahd.

Aurinkomatkojen kaupunkilomien hotellikuvaukset Veronan suhteen olivat surkeat. Ei esim sanota, että hotellissa on ilmastointi. Toki sitten voi muista lähteistä hotellin nimellä kaivaa esiin saman asian, mutta eo:n takia meni hermo ja en halua Aurinkomatkoilta hotellia varata. Ilmastointi on mulle tärkein kriteeri hotellia varatessa. Yli 20 vuotta sitten vietin yhden tuskallisen yön porilaisessa hotelissa, jossa ei ollut ilmastointia ja silloin lupasin itselleni, että en enää koskaan nuku hotellissa, josta ilmastointi puuttuu.

Airbnb:llä huonekuvaukset ovat sen sijaan hyvin tarkkoja.

Ajateltiin, että voisi kokeilla sitä. Onko kokemuksia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 8:30 Ajateltiin, että voisi kokeilla sitä. Onko kokemuksia?
Airbnb toimii niin kuin hotels.com, booking.com etc, trivago, jne. Kaikki mitä olen käyttänyt on toimineet. Ei ole ollut ongelmia.

Verona on hieno kaupunki, joskin liian iso mun makuun, niin en ole siellä hirveästi viettänyt aikaa. Amfiteatteri on käymisen arvoinen. Edelleen käytössä toisin kuin Colosseum. Kulttuuripersoona yrittäisi katsoa visiitin silleen, että saa liput sinne katsomaan oopperaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No ei Veronasta, jossa en ole koskaan ollut. Muuten olen joitakin kertoja käyttänyt, koska voi löytää aika kiinnostavia asuntoja kiinnostavilta alueilta. Viimeksi syksyllä asuin muutaman vuorokauden Pariisin Ile Saint-Louisilla vanhassa asuintalossa. Todella charmantti asuinpaikka, jollaista olisi ilman Air Bonoboa ehkä ollut vaikea löytää pariksi päiväksi (ei siinä kyllä ilmastointia ollut, vaan sellainen kosteannihkeä perunakellarin tuoksu, mutta olipahan autenttinen Pariisi-kokemus). Mut joo, speksit on tarkat (takavuosina oli melkein ainoa vaihtoehto, kun halusin olla varma, että Kreetalla ulkouima-allas on varmasti lämmitetty), ja kannattaa jaksaa lukea käyttäjien arviointeja, niin saa aika tarkan käsityksen siitä, mitä on tulossa.

Riskejähän siinä on, joskus jossain Kreikassa vuokraaja peruutti varauksen juuri ennen matkaa, jonka jälkeen oli hankalampi löytää hyvää korvaavaa paikkaa. Saksassa kerran piti olla siisti asunto Heidelbergin vanhasta keskustasta, mutta asuntoa vuokraavan hulttiolääkärin oma matkaohjema oli kuulemma mennyt pieleen eikä ollut kerinnyt asunnolleen siivoamaan ennen saapumistani, jolloin sitten jääkaapissa odottivat homeiset ruokatarvikkeet ja kylppärissä täydet likapyykkikorit. Ja useamman kerran on avaimen nouto muuttunut johonkin lähibaariin tai kauppaan, mikä saattaa huolettaa, mutta ongelmia ei ole ollut. Usein tällaisten riskien tasokin valkenee hyvin lukemalla käyttäjäkokemuksia, niistä kyllä selviää, onko kyseessä hyvin toimiva bisnes vai joku sieltä tännepäin oleva harrastelu.

Jos et halua asua koko reissua kaupungissa, niin Italiassahan on mahtava keskitetty agriturismo-systeemi, josta voi löytää ihan mahtavia majoituksia. Mun parhaita asuinpaikkoja Italiassa on ollut maatilamajoitus Apuliassa, jossa perheen tyttäret laittoivat pyynnöstä illalliset maatilaan omista tuotteista matkailijoille. Laadukasta, autenttista italialaista maalaisruokaa aika mahtavassa ympäristössä. Vaikea olisi sellainen ollut järjestää hotellireissussa.
Viimeksi muokannut urpiainen, 17.04.2023 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 8:30 Kesällä Veronaan mahd.
Verona on oikein hieno paikka, mutta yleisesti ottaen jos menee tuolle seudulle, siinä on junamatkan päässä hyvin toimivilla yhteyksillä aika monta paikkaa. Jos ei Veronasta meinaa mieleistä majoitusta löytyä, lähellä on vaihtoehtoja.

Yleisesti sanoisin, että Italialaiset hotellit ovat kehnosti varustettuja ja nuhjuisia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 17.04.2023 9:36
James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 8:30 Ajateltiin, että voisi kokeilla sitä. Onko kokemuksia?
Airbnb toimii niin kuin hotels.com, booking.com etc, trivago, jne. Kaikki mitä olen käyttänyt on toimineet. Ei ole ollut ongelmia.

No se oleellinen ero Airbnb vs nuo (joista booking.comia olen käyttänyt paljon) mielestäni on, että Airbnb vuokraajat ovat pääsääntöisesti yksityisiä henkilöitä ja noissa muissa taas eivät ole.

Tarkoitus on tosiaan Veronasta tehdä junalla matkoja muihin kohteisiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 17.04.2023 9:45

Yleisesti sanoisin, että Italialaiset hotellit ovat kehnosti varustettuja ja nuhjuisia.
Juu. Muutama kerta ollaan oltu ja tämä on todettu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 9:48
So Hard kirjoitti: 17.04.2023 9:45

Yleisesti sanoisin, että Italialaiset hotellit ovat kehnosti varustettuja ja nuhjuisia.
Juu. Muutama kerta ollaan oltu ja tämä on todettu.
Tuolla on yövytty ja se on ok.

https://www.tripadvisor.com/Hotel_Revie ... eneto.html
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 9:47 No se oleellinen ero Airbnb vs nuo (joista booking.comia olen käyttänyt paljon) mielestäni on, että Airbnb vuokraajat ovat pääsääntöisesti yksityisiä henkilöitä ja noissa muissa taas eivät ole.
Yhtä hyvin mulla on toimineet yksityiset kuin hotellitkin. Sisäänkirjautumisohjeet tosin kannattaa aina tarkistaa, että osaa olla riittävän ajoissa paikalla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Airbnb:llä kait on takuu, että jos myyjä tekee oharin, niin he korvaavat, mutta onhan se silti kökköä. Mutta tosiaan kun valitsee kohteen, josta on paljon arvostelua, vaara lienee pieni.

Huijarit kait ovat uusia kohteita ja yrittävät saada vastoin ohjeita maksamaan Airbnb:n ohi.

Paras lukemani airbnb-tarina on, kun asunnon omistaja tuli aamuyöllä kännissä hakemaan lisää viinaa asunnon kaapista.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.04.2023 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 9:48
So Hard kirjoitti: 17.04.2023 9:45

Yleisesti sanoisin, että Italialaiset hotellit ovat kehnosti varustettuja ja nuhjuisia.
Juu. Muutama kerta ollaan oltu ja tämä on todettu.
It's Italy. Huonekokoja kannattaa kanssa kytätä. Ne voi Italiassa olla yllättävän pieniä. Samoin vedenpaine ja lämminvesi voi olla puutteellisia suihkussa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 9:57 Airbnb:llä kait on takuu, että jos myyjä tekee oharin, niin he korvaavat, mutta onhan se silti kökköä. Mutta tosiaan kun valitsee kohteen, josta on paljon arvostelua, vaara lienee pieni.

Huijarit kait ovat uusia kohteita ja yrittävät saada vastoin ohjeita maksamaan Airbnb:n ohi.
Joo, ei siinä rahaa häviä jos toimii Airbnb:n systeemin puitteissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.04.2023 10:01
James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 9:57 Airbnb:llä kait on takuu, että jos myyjä tekee oharin, niin he korvaavat, mutta onhan se silti kökköä. Mutta tosiaan kun valitsee kohteen, josta on paljon arvostelua, vaara lienee pieni.

Huijarit kait ovat uusia kohteita ja yrittävät saada vastoin ohjeita maksamaan Airbnb:n ohi.
Joo, ei siinä rahaa häviä jos toimii Airbnb:n systeemin puitteissa.
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 17.04.2023 9:58

It's Italy. Huonekokoja kannattaa kanssa kytätä. Ne voi Italiassa olla yllättävän pieniä. Samoin vedenpaine ja lämminvesi voi olla puutteellisia suihkussa.
Eikös tähtien lukumäärä tarkoita, monestako reiästä suihkun suulakkeesta tulee vettä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9391
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.04.2023 10:03
Vagabondo kirjoitti: 17.04.2023 9:58

It's Italy. Huonekokoja kannattaa kanssa kytätä. Ne voi Italiassa olla yllättävän pieniä. Samoin vedenpaine ja lämminvesi voi olla puutteellisia suihkussa.
Eikös tähtien lukumäärä tarkoita, monestako reiästä suihkun suulakkeesta tulee vettä?
Kuulostaa loogiselta :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Airbnb toimi oikein mukavasti. Toki suihkun suulakkeesta tuli luokituksen mukaisesti vettä. Laitoin siitä yv:n vuokraisännälle matkan jälkeen. Hän lupasi tsekata asian, mutta laittoi puolestaan yv:n, että olimme jättäneet paljon roskaa huoneistoon. Jaa? Luulin, että jos maksaa 50€ siivousmaksua, voi huolettaa jättää roskat viemättä :roll:
Anyweis huoneisto vastasi kuvausta ja ilmastointi toimi, joka on mulle tärkein asian majoituksessa.

Veronan oopperajuhlilla käytiin. Kolme ja puolituntia Aidaa suoritettiin. Hämmästyttävää, miten laulajien ääni kantaa ilman sähköistä äänentoistoa. Verona on ihan mukava, mutta toki pieni kaupunki.

Junalla kävimme Venetsiassa (joka oli positiivinen yllätys) ja Gardajärvellä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.07.2023 8:26 Airbnb toimi oikein mukavasti. Toki suihkun suulakkeesta tuli luokituksen mukaisesti vettä. Laitoin siitä yv:n vuokraisännälle matkan jälkeen. Hän lupasi tsekata asian, mutta laittoi puolestaan yv:n, että olimme jättäneet paljon roskaa huoneistoon. Jaa? Luulin, että jos maksaa 50€ siivousmaksua, voi huolettaa jättää roskat viemättä :roll:
Anyweis huoneisto vastasi kuvausta ja ilmastointi toimi, joka on mulle tärkein asian majoituksessa.

Veronan oopperajuhlilla käytiin. Kolme ja puolituntia Aidaa suoritettiin. Hämmästyttävää, miten laulajien ääni kantaa ilman sähköistä äänentoistoa. Verona on ihan mukava, mutta toki pieni kaupunki.

Junalla kävimme Venetsiassa (joka oli positiivinen yllätys) ja Gardajärvellä.
Olen kitinäläiseksi matkustllut hyvin vähän, passinikin on vanhentunut niin kauan sitten etten kehtaa myöntää.

Italiassa olen kuitenkin käynyt kaksikin kertaa, toisen työmatkalla. Lomamatkalla toki yksin ja kävin matkanjärjestäjän reissuilla Venetsiassa ja Firenzessä. Ilman ryhmää olisi ollut ehkä vaikea päästä sisään mihinkään.

Muun ajan ajoin junalla pitkin Adrianmeren rannikkoa. Ooppera ei ole samalla lailla yhtä elitistinen juttu siellä, mutta en käynyt sen enempää opperassa kuin baareissakaan.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Suomeen ensi kuun puolivälissä. Lento taas Edinburghista ja saapi jännitellä, josko on junalakkoja tarjolla. Stressiä hälventääksemme matkustamme jo lentoa edeltävänä päivänä Ediin, niin siinä ajassa ehtii varmaan sinne jotenkin päästä vaikka lakkoja olisikin. Hotelli yhdeksi yöksi Edistä melkein jo varattu. :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Maanantaina Milanoon perunannostolomalle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Helmikuussa pitäisi vähentää lomamatkarahaston budjettia, mutta kohde avoinna. Andalusia kiinnostaisi, mutta taitaa olla aavistuksen turhan viileää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tällä kertaa seikkailen syyslomalla lasten kanssa kotimaassa. Kohteeksi valikoitui lännessä siintävä eksoottinen Nokian Eden.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Toisaalta Nokia on kohteena yhtä tunnettu ripuliepidemiasta kuin vaikka Intia, niin saa pientä jännitystä ja eksotiikkaa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.10.2023 10:43 Maanantaina Milanoon perunannostolomalle.
Milano oli ihan jeesch. Kliseemäisesti milanolaiset tosiaan olivat tyylikkäästi pukeutuvaa porukkaa. Tuulipukuja ei näkynyt.

Ilmeisesti ovat kiinnostuneita sisustamisesta, koska keskustan alueella (jossa asuttiin ja liikuttiin) oli huomattavan paljon erilaista sisustusjutskaa, sekä tietysti pieniä vaateputiikkeja. Lisäksi parikin kertaa ohi käveltiin tilaisuuden, joka muistutti suomalaisia taidenäyttelyn avajaisia (toki porukka tyylikkäämpää), mutta molemmilla kerroilla kyse oli jotain keramiikkaa myyvästä liikkeestä?!

Sää oli kohtalainen 15-17, yhtenä päivänä satoi. Luganossa käytiin junalla. Viimeinen ehtoollinen jäi näkemättä, koska liput menneet 1kk eteenpäin.

Milanon tuomiokirkko (onko tämä käännösvirhe?) oli komea ja katolla käytiin. Suosittelen.

Majoitus airbnb taas ja toimi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin