Lomamatkaretostelua

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
ninnithequeen

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tix kirjoitti:Se onkin melko lailla valinta tekeekö lapsia ja maksaa asuntolainaa vaiko onko nuori ja matkustelee.
No eipä ollut vaikea valinta.
Tix

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Asuntolainaa? Mitä se on? Mulla on omakotitalo ja kolme muuta rakennusta puolentoista hehtaarin maisemapihalla tunnin matkan päästä Hesasta ja loppujen lopuks ilmaisexi! *retostelee* :D
Aloita retostelu omaisuudestasi sitten, kun siitä on jotain ulkoisesti näkyvää hyötyä, kuten esimerkiksi korkeampi elintaso, sisällökkäämpi elämä tai kainalossa killuva bondtyttö.

Toistaiseksi kuullostaa aika urpolta meiningiltä.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Tix kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Asuntolainaa? Mitä se on? Mulla on omakotitalo ja kolme muuta rakennusta puolentoista hehtaarin maisemapihalla tunnin matkan päästä Hesasta ja loppujen lopuks ilmaisexi! *retostelee* :D
Aloita retostelu omaisuudestasi sitten, kun siitä on jotain ulkoisesti näkyvää hyötyä, kuten esimerkiksi korkeampi elintaso, sisällökkäämpi elämä tai kainalossa killuva bondtyttö.

Toistaiseksi kuullostaa aika urpolta meiningiltä.
Retostelu on Syndiä, parodiaa mulla.

Onkelmaa sikäli, että en haluaisi käyttää rahaa mihinkään, on jäänyt päälle itsellekin äiteestä johtuen ja äiteestä huolimatta. Rahan käyttö on Syndiä. Peltoviljelyyn en haluaisi investoidakaan. Koneiden kunnostuskin maksaa. Ehkä laiskan miehen ruokohelpi kannattaisi sittenkin, vain yksi kylvö/12 vee ja korjuu vuosittain? Ei tarvis kunnostaa puimuria ja kuivuria. Lisäksi häiritsee, ettei mulla koskaan ole selkeää kuukausituloa, on metsät ja tukiaiset vuosittain. Täytys alkaa sijoittamaan varmasti, että säilyisi. Naapurin sulokarjakkoa panisin (tyyppiä venakkotennistähdet ja BLONDI, siis väristä miinusta) Sisältönä alkaisin lopultakin kirjoittamaan rahasta, mutta nettailu on latistanut kykyni paljon alle Elcojen kirjailijanlahjojen. :roll:
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12417
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gattaca kirjoitti:
elco kirjoitti:
Gattaca kirjoitti: Jos sanoisit käyneesi safarilla Keniassa tai kiivenneesi Mount McKinleylle, niin silloin vituttaisi että mitä tuo niistä tajuaa.
No mitens olisivat Machu Picchu, Uusi-Seelanti, Islanti, Tikalin mayarauniot, Sveitsin Alpit, Atacaman autiomaa, Suuri Valliriutta, Uluru, Seychellit, Pääsiäissaari, Tulimaa, Amazon, Volcan Arenal, Egyptin pyramidit, Pariisi, Rooma, Lontoo, Barcelona, Praha, Amsterdam, New York, Havanna, Nizza, Saigon, Hong Kong, San Francisco, Guadalajara, Tahiti, Rio de Janeiro, Valparaiso, Chicago, Dublin, Kööpenhamina, Firenze, Monte Carlo, Montreal, Andorra, Brisbane, Sydney, Perth, Pietari ja Riika?

EDIT: Tasmania unohtui.

Siis selvähän se on, että safari on vielä joskus pakko vetää, mutta aivan yhtä selvää on, että se vedetään Etelä-Afrikassa.
No, et sä niistä mitään kuitenkaan tajua. Joku maisemahuvipuisto sulle vaan.
Mutta olethan sitä mieltä, että sielläkään ei pidä harjoittaa "luonnonsuojelu- ja muuta ympäristövouhotusta". Niinhän?
Luonnonsuojelusta jne. muistakin kauniista aatteista sinä PUHUT, mutta haluat rahaa, auton ja päästä matkustamaan (eikä soutuveneellä saareen juomaan kahvia ja syömään pikkupullia, vaan lentokoneella ulkomaille).

Tulee mieleen eräs tuttava 80-luvulta: hemmo paahtaa luonnonsuojelusta, Linkolasta ja tulevasta ekokatastrofista jne. mutta ajaa autolla, haluaa pukeutua (!) mahdollisimman hyvin, kämppä täynnä viihde-elektroniikkaa ym. kamaa, on töissä vanhempiensa firmassa koska tienaa siellä niin hyvin jne. Ainoat varsinaiset TEOT ovat joidenkin kurjien linnunpönttöjen väsääminen ja vieminen böndelle.

Kuten engelsmannit sanovat: Put your money where your mouth is.

P.S. Tämä oli tarkoitettu ns. rakentavaksi kritiikiksi.
Minä en aja autolla. Turha rahareikä täällä. Ulkomailla en ole käynyt v. 2000 jälkeen. Matkailu ei huvita.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
elco

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja elco »

Gattaca kirjoitti: En tiedä, mutta eiköhän palkkatasossakin toimi se Gaussin käyrä. Sekä keskiarvosta alas että ylös laskee nopeasti.
Hulluutesi ydin on siinä, että projisoit koko Nussivan Maailman yhdeksi ainoaksi otukseksi. Osa elää leveämmin ja osa vähemmän leveästi, mutta jotenkin pistät jokaisen saamisen ja reissun ja paremman leivän oston yhteen tuskapiikkiin, jota sitten vuodatat vuodesta toiseen. Vaikka ilmeisestikin olet varallisuudeltasi koko tämän possen top kolmessa.

En nyt muista montako (kymmentä?) tuhatta tyyppiä Helsingissäkin tienaa minua paremmin.
Gattaca kirjoitti: Rahaa saa olla, mutta sen käytöllä kuten tuollaisella ulkomaanmatkamäärällä retostelu on todellakin retostelua ja moukkamaista, IMHO. Tai jos sellaisen tulo- ja kulutustason kokee "tavallisena" on etääntynyt liikaa väestön valtaosan arjesta. Mutta tämähän on Kitinä, joo.
Olen vallan tyytyväinen siitä, että arkeni on etääntynyt valtaväestön arjesta. Eikä minun tulo- eikä etenkään kulutustasoni ole tavallista, muttei se nyt niin kummallistakaan pitäisi olla.

Mitä hyötyä on rahasta, jollei sitä käytä mihinkään? (Lapsille rahan tekemisen motiivin toki ymmärrän - ainakin tiettyyn rajaan asti. Mutta minä kun en lapsia aio hommata niin en erityisesti näe tarvetta säästää pahan päivän varalle nykyisen keskustayksiön vertaa enempää.) Eipä tuo äkkirikastuminen näytä tehneen sinua järin onnellisemmaksi.
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

Gattaca kirjoitti:
NomenNescio kirjoitti:Viimeisen vuoden aikana olen ollut pari kk Norjassa, Tansaniassa kuukauden, ja käynyt kk reissulla kiertäen Kiinaa, Vietnamia, ja Thaimaata... (Macao ja HongKong lienevät Kiinaan laskettavia? Mutta Guangzhou ainakin on)
:lol: Klassista Kity-surrealismia!!
Olet siis ollut neljä kuukautta vuodesta lomilla, mikä tavalliselle ihmiselle merkitsisi kolmen kuukauden palkatonta lomaa. Ja silti sinulla on ollut varaa lennellä ympäri ympäri maailmaa ja asustella hotelleissa ja kulkea safareilla.

Mistä sinulle sellaisia rahoja maksetaan?
Oletko keksinyt lääkkeen syöpään ja aidsiin ja kasvihuoneilmiöön? Vai vastaatko USA:n ydinpelotteen suunnittelusta? vai.. oletko maanviljelijä? :rofl:

Ai niin TIETYSTI olet SÄÄSTÄNYT kaiken pikku palkastasi, ostamalla ruokakaupasta vain päiväyksen ylittänyttä leipää :D

Kyllä totuus taitaa olla, että Kitinän reissaajille maksetaan aivan kohtuuttomasti rahaa heidän todelliseen arvoonsa nähden. Kupla puhkeaa kun Kitinän ökymatkaajatkin korvataan kiinalaisella työvoimalla kuten köyhempikin väki! :mrgreen:
Kuka sanoi että lomailin Norjassa? Sanoin vain olleeni siellä pari kuukautta. Kyllä minä teen sinne veroilmoituksen kuten viime vuonnakin.

Tämän ammatin etuja on se että kiinalainen ei kelpaa kieltä osaamattomana, ja tähän tarvitsee laillistuksen, eikä työt koskaan lopu vaan tekijöistä on kroonisesti pulaa ja pääsee töihin muuallekin - vaikka Norjaan.
Itse sanon säännöllisesti tuleville puhelinsoitoille "ei kiitos", koska en halua tehdä kyseistä osa-aluetta ammatistani, ja silti niitä tulee suht säännöllisesti.

Tansanian matkan taidan laittaa viime vuoden verotukseen, ainakin siltä osin, jos ammattiliittoni ei anna tukea siihen. Toinen matkalla ollut kollega sai 700 euroa liiton apurahaa, itse en jaksanut hakea etukäteen.. eikä sillä ole niin vieläkään väliä - jos eivät maksa niin en jaksa asiasta edes harmistua. Raha on vain rahaa, ja se mikä oli.. on mennyttä, eikä sitä jaksa miettiä.

Ja säästänyt.. Jooh, ainahan sitä voi elää kädestä suuhun jos haluaa tuhlata viinaksiin tai tupakkaan. Itselläni ei moisia taipumuksia ole, ennemmin matkustan..
Niin juu: Leipäähän en syö, ostan ennemmin sisäfilettä =D - kun se on vain 10 euroa kilo tuolla kaupassa.. (kun tietää mistä ostaa, niin tietää mitä siitä kannattaa maksaa)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16731
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Gattaca kirjoitti:Jos sanoisit käyneesi safarilla Keniassa (...), niin silloin vituttaisi että mitä tuo niistä tajuaa.
Kai olen muistanut raportoida, että olin tuolla alkusyksystä pari viikkoa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Chap

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Chap »

urpiainen kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Jos sanoisit käyneesi safarilla Keniassa (...), niin silloin vituttaisi että mitä tuo niistä tajuaa.
Kai olen muistanut raportoida, että olin tuolla alkusyksystä pari viikkoa?
Mäkin olen ollut. Peräti kaksi kertaa. Mitään en tajunut safarista, mutta rahaa paloi ja lentokoneessa nukuin kun siellä on niin tylsää.
imbesiili

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

Chap kirjoitti:Mitään en tajunut safarista, mutta rahaa paloi ja lentokoneessa nukuin kun siellä on niin tylsää.
Safarilla istutaan autossa ja hoetaan: "awesome, awesome". (Ei omakohtaista kokemusta.)
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Homeboy65 kirjoitti: Luonnonsuojelusta jne. muistakin kauniista aatteista sinä PUHUT, mutta haluat rahaa, auton ja päästä matkustamaan (eikä soutuveneellä saareen juomaan kahvia ja syömään pikkupullia, vaan lentokoneella ulkomaille).
Mielestäni tässä just ihmettelen runsasta matkustelua ja paheksun sellaisella retostelua. Ulkomaille rajoitusti haluan itsekin, mutta lähinnä pitkään haaveilemiini kohteisiin. Kuten just vaikka Afrikka ja Alaska tai Himalaja. Ne taas liittyvät nimenomaan luontohenkisyyteeni. Joy Ja George Adamsonin ja Bernhard Grzimekin kirjat Afrikasta, Jack Londonin ja Farley Mowatin kirjat Pohjois-amerikan erämaista, Himalajan vuorikiipelilijöiden tarinat ym. Niitä lukiessani haaveilin, että pääsisinpä itsekin joskus. Tai edes lentokoneeseen, kun lentokoneista olen innostunut. Vuosikymmeniä olen haaveillut.

Varojen puutteesta johtuen ne haaveet ovat oleet mahdottomia. Siispä tulee inhimillinen kateus ja kummastus, että nykyään noilla reissuilla kulkee porukkaa, jolle ne eivät varmaan ole kovin suuria haaveiden kohteita. Kunhan vaan katsovat nekin muun reissaamisensa ohella.

Sellaiset sloganit kuin "nykyaikainen matkailija vaatii palveluja" tympäisevät minua. Jumalauta jos johonkin edes pääsee ollenkaan, niin sehän on tärkeintä. Ei hotellin taso tai lentoyhtiön palvelu. Lappiakin "tuotteistetaan", ja jos ryyppää Levin hotellikylässä on muka käynyt Lapissa. Kebnekaisella näin kun sinne lensi helikopterilla ulkomaalaisporukka rinteen puoliväliin ja kävivät polvihousuissaan huipulla. Tosi tunturisusia joo. Se maajussi-vanhaenoni kävi lukuisien kaukomatkojensa lisäksi Kilpisjärvellä, Lapin kuuluisin järvi Inarin jälkeen, ja kertoi näin: "Siinä HOTELLIN vieressä oli sellainen PIENI JÄRVI". Ei siis edes tiennyt missä oli! Karua kuultavaa silloin, kun minulla ei ollut varaa ajaa edes Lappiin telttailemaan. Sillä teltassahan lapinreissullla pitää asua eikä hotellissa, perkele. Sen pitäisi olla erämaata!

Massaturismi latistaa kaiken. Kanariansaaretkin olivat 50-60-luvulla eksoottinen paikka. Yrjö Kokko kirjoitti niistä monta kirjaa silloin kun siellä ei ollut juuri mitään massaturismia.. Nyt siellä on jo rannat täynnä homodiskoja turisteille.

Myöskin tuon runsaan reissaamisen rahoitus kummastuttaa. Kaikkein eniten lentelevät varmaan ovat suurituloisia, ja ehkä heidän tulisi muistaa miten prinssi Charlesia opastettiin: "On epähienotunteista huvittaa köyhiä hevospoolotarinoilla".

Tosin jo Yliopiston ruokalassa kuuli yhtenään naapuripöytien köyhien humanisti(!)opiskelijoiden juttelevan miten joku oli taas käynyt Nykissä, toinen Thaimaassa, kolmas BoraBoralla ym. ja minä ihmettelin mitä ihmeen rahoitushanoja niillä jo opiskelijoina sellaiseen oli.

Joten suokoot Linkola ja sinä anteeksi, jos ennen kuolemaa käyn jossain ulkomailla paikoissa, parissa harvassa, jotka minua ovat pikkupojasta asti kiehtoneet. En asusta kalliissa hotelleissa, mutta lentokonetta joudun valitettavasti käyttämään...
Homeboy65 kirjoitti: Kuten engelsmannit sanovat: Put your money where your mouth is.
.
Täytyy myöntää, että tulisi kummia estoja nyt ekasta tilistä lahjoittaa kymppitonni Animalialle tai Greenpeacelle... nuukuus iskee.. :roll:
Homeboy65 kirjoitti: P.S. Tämä oli tarkoitettu ns. rakentavaksi kritiikiksi..
Niinhän sinulla aina.
Jos henkilöön mennään, niin sinussa on kumma ristiriita. Toisaalta vaikutat "edistykselliseltä" :lol: punavihreältä, joka et tykkää kvartääritaloudesta tai uusliberalismista. Sitten aina paskannat sen selittämällä että älkää Suomen köyhät valittako kun neekereillä ja ryssillä on vielä kurjempaa ja kuvailemalla miten mainiosti pienillä tuloilla tulee toimeen. Käytännössä nuo puheet tukevat (varakkaiden) oikeistolaisten politiikkaa.
Homeboy65 kirjoitti: Minä en aja autolla. Turha rahareikä täällä. Ulkomailla en ole käynyt v. 2000 jälkeen. Matkailu ei huvita.
Et ole käynyt rahojen puutteen takia vaan koska ei huvita? Ja viimeksi niinkin kauan sitten kuin 2000? Sehän oli eilen. Auto on maaseudulla melkoinen välttämättömyys.

Mutta ehkä meidän kummankaan ei pitäisi vaatia toiselta "ristiriidattomuutta" jollakin oikeisto-vasemmisto tai luonnonsuojelu- autoilu-lentokonediggailu -asteikolla. Minulla on omat kiinnostukseni ja ne ei mene jonkun puolueen tai ideologian sanelemina.

Sitä en kumminkaan aio tehdä, että selittäsin omat etuni joksikin yhteiskunnan kokonaiseduksi. Niinkuin Kitinän oikeistojengi usein tekee ja "työväenpuolue" Kokoomus. Minä kannatan maataloustukia ja toivon Venäjän puukaupan tyrehtymistä en Suomen, vaan omaksi hyväkseni :D

Energiakasvi ruokohelpi olisi ekologisesti kiitettävä ja vihreiden kannattama vaihtoehto. Itse kuitenkin harkitsisin sitä ITSENI takia, investointien ja työmäärän vähyyden (laiskuuden) vuoksi :D Saisivat tosin nostaa sen rikkaruohon tukia ensin. :D

MUILLE.. äh en jaksa kommenttitageja... nukuttaa.
No vain ELCOLLE: En tiedä tuoko äkkirikastuminen onnea, kun ekat rahat tulivat tililleni vasta viime perjantaina!

Niin ja ihan yhtyhteen Nussiva Maailma-angstini kanssa tämä ei mene. Tietääkseni köyhät ja matkustelemattomatkin ihmiset nussivat, minä en.. :roll:

"Yhtä yksilöä " Tämä MatkaNussimaailma tässä yhteisössä on jotenkin niin, että täällä koetaan sopivana tuollainen retostelu. Joka ennenvanhaan tosiaan olisi ollut moukkamaista. Ennen vaikka käyttikin rahaa (tai sai pillua), siitä ei kerrottu. No.. olenhan itsekin tässä vähän retostellut (joskin toisaalla kuvannut hanurista olevaa tuplahoivaloukkua) ja saattaisin kertoa jos edes vielä yhden kerran saisin pillua :D
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12417
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gattaca kirjoitti: Jos henkilöön mennään, niin sinussa on kumma ristiriita. Toisaalta vaikutat "edistykselliseltä" :lol: punavihreältä, joka et tykkää kvartääritaloudesta tai uusliberalismista. Sitten aina paskannat sen selittämällä että älkää Suomen köyhät valittako kun neekereillä ja ryssillä on vielä kurjempaa ja kuvailemalla miten mainiosti pienillä tuloilla tulee toimeen. Käytännössä nuo puheet tukevat (varakkaiden) oikeistolaisten politiikkaa.
RL-kiireiden (no kiireiden ja kiireiden...) takia vastaan vasta nyt. Minua ihan totta ihmetyttää (edelleen) MIKSI sinä sotket tosiasiat ja mielipiteet noin railakkaasti keskenään?

Miksi ei saisi todeta, että tämä nykyinen köyhyys on kovin suhteellista kun se kerran ON sitä. En minä väitä etteikö suhteellinenkin köyhyys olisi kohtalainen ongelma. Se mitä olen yrittänyt muistuttaa on jotain tällaista: Come on, ei tämä nykyinen köyhyys ole NIIN suurta kurjuutta kuin ennen wanhaan. Eivät lesket ja orvot kerjää enää kadunkulmissa paikatuissa vaatteissaan ja ano leipää maatalousyhteiskunnassa ja olemattoman sos.turvan maassa. Ei tarvitse mennä kuin 50- tai 60-luvuille niin kontrasti on suuri. Kyse on LOHDUTTAMISESTA, ei ongelmien trivialisoimisesta.

Sitten se pienillä tuloilla pärjääminen. Minulla on kokemusta siitä, kuinka persaukisuus lisää mielikuvitusta kummasti. Sitä huomaa että monissa asioissa pystyy kummasti säästämään ja "sumplimaan". Halpaa ja hyvää ruokaa löytyy. Jos laskuja on yhtenä kuukautena liikaa, osan maksamista voi lykätä. Alkon tuotteiden sijaan voi juoda kotiviiniä jne. Huomaa myös että on paljonkin harrastuksia ja huveja jotka ovat joko ilmaisia tai vähintäänkin halpoja. Uskon, että nämä kokemukseni ovat aika yleispäteviä. Myönnän että tällainen pienet tulot= säästäminen= pärjääminen ei aina onnistu. Jos välttämättömät menot ovat suuret.

Suhteellisesta köyhyydestä vielä pari valaisevaa esimerkkiä:

Tämän päivän moni köyhä pärjäilee yhtä hyvin tai vähintään melkein yhtä hyvin kuin 50-luvun YLEMPÄÄN keskiluokkaan kuuluva henkilö.

Tänä päivänä ketä tahansa tulee yhteiskunnan maksamilla korvauksilla PAREMMIN toimeen kuin 60-luvun kokopäivätyötä tekevä sekatyömies tai
pienviljelijä. Jälkimmäiset tosin tulivatkin todella huonosti toimeen.

Eli kyllä tämä nykyinen köyhyys on KESKIMÄÄRIN kovin lievää. Eikä tämän toteaminen mielestäni tue mitään oikeistolaisten politiikkaa. Kyse on aivan neutraalista faktasta joka on kaikkien nähtävillä ja tajuttavissa. Kyllä varmasti poikkeuksiakin löytyy. Sellaisia syrjäytyneitä, jotka ovat todella ns. kusessa.

Sitten se uusliberalismin uhka. Kuka sitä muka ajaa? Oikeisto? Kokoomus? Kokoomus on oikeistopuolueeksi hyvin maltillinen. Ei ole paljon liioiteltu, jos väittää että keskiverto kokoomuslainen on keskiverto usalaiseen republikaaniin verrattuna MELKEIN kommunisti. Kaikki puolueet tukevat hyvinvointivaltiota. Suomalainen (ja Kitinän) oikeistolainen menestyjäkin tajuaa, että nykyinen systeemi merkitsee mm. yhteiskuntarauhaa. Ja että kriisit (ja silloin yhteiskunnan auttava käsi...) kuuluvat kaikkien elämään. Ja että korkeastikoulutettukin voi joutua työttömäksi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Think »

Gattaca kirjoitti: Sellaiset sloganit kuin "nykyaikainen matkailija vaatii palveluja" tympäisevät minua. Jumalauta jos johonkin edes pääsee ollenkaan, niin sehän on tärkeintä. Ei hotellin taso tai lentoyhtiön palvelu. Lappiakin "tuotteistetaan", ja jos ryyppää Levin hotellikylässä on muka käynyt Lapissa. Kebnekaisella näin kun sinne lensi helikopterilla ulkomaalaisporukka rinteen puoliväliin ja kävivät polvihousuissaan huipulla. Tosi tunturisusia joo. Se maajussi-vanhaenoni kävi lukuisien kaukomatkojensa lisäksi Kilpisjärvellä, Lapin kuuluisin järvi Inarin jälkeen, ja kertoi näin: "Siinä HOTELLIN vieressä oli sellainen PIENI JÄRVI". Ei siis edes tiennyt missä oli! Karua kuultavaa silloin, kun minulla ei ollut varaa ajaa edes Lappiin telttailemaan. Sillä teltassahan lapinreissullla pitää asua eikä hotellissa, perkele. Sen pitäisi olla erämaata!
Miksi tästä ja muusta tekstistäsi saa sellaisen kuvan, että toisten matkailu on sinulta jotain pois? Jos joku käy Alaskassa, asuu hotellissa ja pyörii ympäriinsä levitellen rahojaan, niin mitä se on sinulta pois? Miksi se, että haluaa kokea luontoa ja katsella maisemia on jotenkin väärin, jos sen tekee niin, että siirtyy paikasta a, paikkaan b helikopterilla?

Ennenkuin aloitat paasaamisen telttaöistä ja sen sellaisista, väitän, että vaikka olen sinua x vuotta nuorempi, minulla on vähintään tuplasti telttaöitä/vaelluksia/tms. takana sinuun verrattuna. Näin ollen jutuistasi saa sellaisen kuvan, että sinun luontohenkisyytesi on sitä, että nukut yösi teltassa, koska luonnossa kuuluu tehdä niin, eikä siksi että nautit siitä. Voisiko olla jopa niin, että nukkuisit mieluummin hotellissa/mökeissä, jos siihen olisi varaa (tai olisi ollut). Tuollaisen kuvan tekstistäsi saa. Onko ainoa oikea erämatkaaja sellainen, joka nukkuu tähtitaivaan alla vesisateessakin ja syö jäkälää?

Jos huonokuntoisempi ihminen on aina halunnut mennä käymään Kebnekaisen huipulla (ja käyttää apuvälineenään helikopteria), ja haluaa toteuttaa haaveensa, niin miksi se on huonompi asia kuin se, että lennät itse Alaskaan lentokoneella toteuttaaksesi oman haaveesi. Sitäpaitsi etköhän sinäkin sisätiloissa nukkuisi jos Alaskaan menisit :)
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Vaola kirjoitti:Olin todella pöyristynyt ravintoloiden luokattoman huonosta tasosta. Esimerkiksi tilaamani pihvi mediumina saapui pöytään ihan lyttyyn nuijittuna, raakana, täynnä jänteinä.
Äh. Epäilemättä Lourdesissa on varmaan luokattomia turistiravintoloita, mutta olisit voinut ottaa vähän selvää asioista ja mennä johonkin, missä on oikeasti hyvää. Varovainen veikkaukseni on, että menit paikalliseen tusinaravintolaan, jossa plat du jour oli entrecôte. Klassinen pihvi, jonka tiimoilta suomalainen tekee kaksi perusvirhettä:

1) Marisee sen jänteisyyttä. Entrecôten idea on olla jänteinen, siksi se on parhaimmillaan sangen mehukas (=paljon rasvaa).

2) Marisee sen raakuutta. No, pihvit on syötävä raakana, ja suomalainen medium on ranskalaisen ylikypsä. Suomessa joudun jatkuvasti lähettämään pois liian kypsiä pihvejä, koska täällä raaka ei ole raaka.

Jos satumme joskus Ranskanmaalle yhtä aikaa, lupaan viedä sinut herkuttelemaan. Ei kai tuota kitinää saa muuten lakkaamaan?
Tix

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:1) Marisee sen jänteisyyttä. Entrecôten idea on olla jänteinen, siksi se on parhaimmillaan sangen mehukas (=paljon rasvaa).
Onko Entrecôten idea olla myös lyttyyn nuijittu?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:
Vadim kirjoitti:1) Marisee sen jänteisyyttä. Entrecôten idea on olla jänteinen, siksi se on parhaimmillaan sangen mehukas (=paljon rasvaa).
Onko Entrecôten idea olla myös lyttyyn nuijittu?
Ei. Hyvä pointti.
CandyMan

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Vadim kirjoitti:Varovainen veikkaukseni on, että menit paikalliseen tusinaravintolaan, jossa plat du jour oli entrecôte. Klassinen pihvi, jonka tiimoilta suomalainen tekee kaksi perusvirhettä:

1) Marisee sen jänteisyyttä. Entrecôten idea on olla jänteinen, siksi se on parhaimmillaan sangen mehukas (=paljon rasvaa).
Pakko hioa pilkkua että kyseessä ei ole edes "jänteet", vaan lähinnä rasvaa se vaalea töhnä siinä välissä on, kuten pitääkin. Ihan kuten possun kasslerissa, molemmat kun ovat muistaakseni samasta osaa eri eläimiä (possun ja naudan niskaa).
CandyMan

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Vaola kirjoitti:Lähtisin tuonne mieluusti uudestaan. Vaikka jos joskus löytyy joku, jonka kanssa mennä romanttiselle lomalle. Pointtihan kun on siinä, että kaupunki on itsessään niin romanttinen, ettei sit tarvotse muuten hukata aikaa siihen romantiikkaan... :twisted:
Jäin odottamaan lisätietoa siitä "ihan kivasta" paluulennosta jonka aikana kuulemma sait riemua molempiin rintoihisi? Raijan Airillako lensit?

http://www.raijanair.net/
elco

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja elco »

Niin. Ranskassa asuneena on valittaen todettava sikäläisen ravinteliruuan heikko taso noin keskimäärin. Vielä suurempi epäkohta on palvelun täydellisen kehno taso, mikä heijastelee osuvasti ranskalaisten luokattomia käytöstapoja ja yleistä sivistymättömyyttä esim. suomalaisiin verrattuna.

Vadim ksenomaanina tietty on eri mieltä, koska määritelmän mukaan missään ei voi olla alhaisempi sivistys-, ravintola- tai mikään muukaan taso kuin Suomessa - mutta se hänelle suotakoon.

Saahan sieltä hyvääkin tietty, jos tietää minne menee. Sama pätee kyllä varmaan Burkina Fasoon ja Albaniaankin.
Edith

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Edith »

Vähävaraisen retostelua: Sain kuin sainkin stipendin kolmeksi viikoksi Uumajaan touko-kesäkuun vaihteeseen! Kurssia ja opiskelua ohjelmassa, mutta matkat ja majoituksen maksaa yleishyödyllinen taho enkä usko, että opiskelu vie kaikkea aikaa vuorokauden ympäri koko kolmea viikkoa. Ehtinen siis tutustua myös paikkakunnan arvattavasti hulvattomiin kulttuurihistoriallisiin nähtävyyksiin.

Ok, ei kyseessä nyt ihan Pariisi, Rooma, Tukholma tai Reykajavikkaan ole, mutta ilmainen matka kumminkin. Ja kesämatka, ei typerä talvimatka kuten Oslon-matkani taannoin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12417
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Edith kirjoitti:Vähävaraisen retostelua: Sain kuin sainkin stipendin kolmeksi viikoksi Uumajaan touko-kesäkuun vaihteeseen! Kurssia ja opiskelua ohjelmassa, mutta matkat ja majoituksen maksaa yleishyödyllinen taho enkä usko, että opiskelu vie kaikkea aikaa vuorokauden ympäri koko kolmea viikkoa. Ehtinen siis tutustua myös paikkakunnan arvattavasti hulvattomiin kulttuurihistoriallisiin nähtävyyksiin.
Vaasasta ne ennen seilasivat laivalla Uumajaan ja takaisin. Peruskoulun kahdeksannella ihmettelin, kun luokkatoverit jo retosteli tähän tapaan: "Viikonloppuna oltiin taas laivalla. Ja Vinettoa meni..." *muistelee*

P.S. Vinetto= halpa, väkevä viini jolla sai ennen Gambinan ohella halvimmat kännit.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Edith

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Edith »

Homeboy65 kirjoitti: Vaasasta ne ennen seilasivat laivalla Uumajaan ja takaisin. Peruskoulun kahdeksannella ihmettelin, kun luokkatoverit jo retosteli tähän tapaan: "Viikonloppuna oltiin taas laivalla. Ja Vinettoa meni..." *muistelee*
Juu, olen funtsinut, voisinko yhdistää turneeseeni myös Vaasassa käynnin kotiin palatessa. Kantsiskohan? Anna ja Mylwin ovat tuolla Viihde- ja kulttuuriosaston kotimaanmatkailuketjussa niin erimielisiä Vaasan viehätyksestä. Ja moderaattorit, hei, mun sisäistä rauhaani todella järkyttää, että nämä kaksi matkailuketjua ovat eri osastoissa. Tehkää jotain!
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12417
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Edith kirjoitti:
Juu, olen funtsinut, voisinko yhdistää turneeseeni myös Vaasassa käynnin kotiin palatessa. Kantsiskohan? Anna ja Mylwin ovat tuolla Viihde- ja kulttuuriosaston kotimaanmatkailuketjussa niin erimielisiä Vaasan viehätyksestä. Ja moderaattorit, hei, mun sisäistä rauhaani todella järkyttää, että nämä kaksi matkailuketjua ovat eri osastoissa. Tehkää jotain!
Ei se hassumpi paikka ole käydä joskus kesällä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Aito_Johanna

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Harkitsin lomamatkaa parin viikon päästä, kun mulla sattuu koeviikon takia vapaata pitkä viikonloppu. Päätin kuitenkin olla vastuullinen kansalainen ja olla varaamatta lentoa. Ilmastonmuutos on yhteinen ongelmamme.
Sheetlord

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Meksiko, täältä tullaan! Marraskuun puolivälissä kaksi viikkoa mayojen jalanjäljillä! "Senor, una cerveza y tres tequilas, RAPIDO!"

Kuva
Vihtahousu

Re: Lomamatkaretostelua

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Kesä-Dumis on the road:

22-24.6 Juhannuskinkerit Turun saaristossa (tku)

2-5.8 Jyskälän Ajot (jkl)

7-15.8 Sziget (budapestissä)