Päivän linkki

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 9:27

Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus on vähintäänkin kyseenalaistavan kritiikin kohteena, vaikka toki literalismilla sanotaan, että vapautta ei rajoiteta, kunhan kysytään.

:?:

Mitä tällaista olet havainnut? Tarkoitatko, että Mannerheimintielle leiriytymistä paheksutaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Wikipediassa tuohon kohtaan otettiin kysymykseksi "painostetaanko ihmisiä liittymään tai olemaan liittymättä ammattiliittoihin"? Kuten sanoin, painostusta tai vainoa en toki näe, vaan kyseenalaistavaa kritiikkiä. Venkoiluissa siitä, miten tuosta sitten peräydytään korostamalla kysymistä jne, viittaan ehkä lähinnä Romakkaniemen sekoiluihin, jotka ovat jonkin verran ansaittua huomiota saaneet. Tuskin aiemmin olisi ministerikään viitannut työmarkkinapamppuihin julkisesti ay-mafiana. Kuten muissakin kohdossa, diskurssin koventuminen ja Overtonin ikkunan siirtyminen on minusta selvä fakta, vaikka vielä ei mitään kovin huolestuttavia asioita tapahdukaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:00 Wikipediassa tuohon kohtaan otettiin kysymykseksi "painostetaanko ihmisiä liittymään tai olemaan liittymättä ammattiliittoihin"? Kuten sanoin, painostusta tai vainoa en toki näe, vaan kyseenalaistavaa kritiikkiä. Venkoiluissa siitä, miten tuosta sitten peräydytään korostamalla kysymistä jne, viittaan ehkä lähinnä Romakkaniemen sekoiluihin, jotka ovat jonkin verran ansaittua huomiota saaneet. Tuskin aiemmin olisi ministerikään viitannut työmarkkinapamppuihin julkisesti ay-mafiana. Kuten muissakin kohdossa, diskurssin koventuminen ja Overtonin ikkunan siirtyminen on minusta selvä fakta, vaikka vielä ei mitään kovin huolestuttavia asioita tapahdukaan.
Mielestäni sinä annat aivan liikaa painoarvoa joidenkin yksittäisten höyrypäiden twiittailuille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:00 Wikipediassa tuohon kohtaan otettiin kysymykseksi "painostetaanko ihmisiä liittymään tai olemaan liittymättä ammattiliittoihin"? Kuten sanoin, painostusta tai vainoa en toki näe, vaan kyseenalaistavaa kritiikkiä.
Tänä keväänä painostuksesta on uutisoitu ihan säännöllisesti.

Ahtaajien ay-vaikuttaja kirjoittaa rikkurien hirttäytymisestä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a ... 384a4bb26b

Rikkurit ulos satamista - adressi
https://www.adressit.com/rikkuritulos

Valmetin Rautpohjan tehtaalta löytyi rikkureita, ammattiosaston lehti kutsui rotiksi ja elukoiksi
https://www.ksml.fi/paikalliset/6641646
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2024 10:02
urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:00 Wikipediassa tuohon kohtaan otettiin kysymykseksi "painostetaanko ihmisiä liittymään tai olemaan liittymättä ammattiliittoihin"? Kuten sanoin, painostusta tai vainoa en toki näe, vaan kyseenalaistavaa kritiikkiä. Venkoiluissa siitä, miten tuosta sitten peräydytään korostamalla kysymistä jne, viittaan ehkä lähinnä Romakkaniemen sekoiluihin, jotka ovat jonkin verran ansaittua huomiota saaneet. Tuskin aiemmin olisi ministerikään viitannut työmarkkinapamppuihin julkisesti ay-mafiana. Kuten muissakin kohdossa, diskurssin koventuminen ja Overtonin ikkunan siirtyminen on minusta selvä fakta, vaikka vielä ei mitään kovin huolestuttavia asioita tapahdukaan.
Mielestäni sinä annat aivan liikaa painoarvoa joidenkin yksittäisten höyrypäiden twiittailuille.
Nämä esimerkkeinä mainitut höyrypäät ovat siis lakisääteistä tehtävää toteuttavan keskuskauppakamarin pomo sekä elinkeinoministeri. On ihan tarpeeksi syytä olla huolissaan, kun poliittinen todellisuutemme on sellainen, että tällaisilla paikoilla on henkilöitä, joita pidetään ilman muuta sellaisina höyrypäinä, että heidän jutuilleen ei voi antaa painoarvoa. Heillä on institutionaalista painoarvoa, halusimme tai emme. Tämä on ikään kuin se pointti tässä. Meillä on höyrypäät toimeenpanovallan ykköspaikoilla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2024 10:02
urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:00 Wikipediassa tuohon kohtaan otettiin kysymykseksi "painostetaanko ihmisiä liittymään tai olemaan liittymättä ammattiliittoihin"? Kuten sanoin, painostusta tai vainoa en toki näe, vaan kyseenalaistavaa kritiikkiä. Venkoiluissa siitä, miten tuosta sitten peräydytään korostamalla kysymistä jne, viittaan ehkä lähinnä Romakkaniemen sekoiluihin, jotka ovat jonkin verran ansaittua huomiota saaneet. Tuskin aiemmin olisi ministerikään viitannut työmarkkinapamppuihin julkisesti ay-mafiana. Kuten muissakin kohdossa, diskurssin koventuminen ja Overtonin ikkunan siirtyminen on minusta selvä fakta, vaikka vielä ei mitään kovin huolestuttavia asioita tapahdukaan.
Mielestäni sinä annat aivan liikaa painoarvoa joidenkin yksittäisten höyrypäiden twiittailuille.
Nämä esimerkkeinä mainitut höyrypäät ovat siis lakisääteistä tehtävää toteuttavan keskuskauppakamarin pomo sekä elinkeinoministeri. On ihan tarpeeksi syytä olla huolissaan, kun poliittinen todellisuutemme on sellainen, että tällaisilla paikoilla on henkilöitä, joita pidetään ilman muuta sellaisina höyrypäinä, että heidän jutuilleen ei voi antaa painoarvoa. Heillä on institutionaalista painoarvoa, halusimme tai emme. Tämä on ikään kuin se pointti tässä. Meillä on höyrypäät toimeenpanovallan ykköspaikoilla.
Tässä on ehkä luonnekysymys. Minä en usko mihinkään suuriin muutoksiin missään asiassa. Jos joku esittää, että joku asia on merkittävästi erilainen tulevaisuudessa, ensimmäinen ajatukseni on epäusko. En siis usko, että suomalainen demokratiakaan on 10 tai 20:n vuoden kuluttua merkittävästi erilainen kuin nyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2024 10:17
urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:06
James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2024 10:02 Mielestäni sinä annat aivan liikaa painoarvoa joidenkin yksittäisten höyrypäiden twiittailuille.
Nämä esimerkkeinä mainitut höyrypäät ovat siis lakisääteistä tehtävää toteuttavan keskuskauppakamarin pomo sekä elinkeinoministeri. On ihan tarpeeksi syytä olla huolissaan, kun poliittinen todellisuutemme on sellainen, että tällaisilla paikoilla on henkilöitä, joita pidetään ilman muuta sellaisina höyrypäinä, että heidän jutuilleen ei voi antaa painoarvoa. Heillä on institutionaalista painoarvoa, halusimme tai emme. Tämä on ikään kuin se pointti tässä. Meillä on höyrypäät toimeenpanovallan ykköspaikoilla.
Tässä on ehkä luonnekysymys. Minä en usko mihinkään suuriin muutoksiin missään asiassa. Jos joku esittää, että joku asia on merkittävästi erilainen tulevaisuudessa, ensimmäinen ajatukseni on epäusko. En siis usko, että suomalainen demokratiakaan on 10 tai 20:n vuoden kuluttua merkittävästi erilainen kuin nyt.
Voi olla. Ehkä luonnekysymys on sekin, että mun mielestä tuo kuulostaa epäilyttävästi sotaveteraaniargumentilta. Kyllä Suomi on nyt erilainen kuin 20 vuotta sitten. Ei kovin radikaalisti, mutta joissain asioissa. Kuten sanoin, en odota radikaaleja muutoksia nytkään, mutta muutosta epämiellyttävään suuntaan yhtä kaikki. Se, että muutos olisi pienempi kuin katastrofaalinen, ei ole hirveän hyvä syy olla puhumatta siitä. Ainakaan keskustelupalstalla. Varsinkin kun riski, vaikka pienikin, todella epämiellyttävään muutokseen on olemassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:24
James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2024 10:17
urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:06
Nämä esimerkkeinä mainitut höyrypäät ovat siis lakisääteistä tehtävää toteuttavan keskuskauppakamarin pomo sekä elinkeinoministeri. On ihan tarpeeksi syytä olla huolissaan, kun poliittinen todellisuutemme on sellainen, että tällaisilla paikoilla on henkilöitä, joita pidetään ilman muuta sellaisina höyrypäinä, että heidän jutuilleen ei voi antaa painoarvoa. Heillä on institutionaalista painoarvoa, halusimme tai emme. Tämä on ikään kuin se pointti tässä. Meillä on höyrypäät toimeenpanovallan ykköspaikoilla.
Tässä on ehkä luonnekysymys. Minä en usko mihinkään suuriin muutoksiin missään asiassa. Jos joku esittää, että joku asia on merkittävästi erilainen tulevaisuudessa, ensimmäinen ajatukseni on epäusko. En siis usko, että suomalainen demokratiakaan on 10 tai 20:n vuoden kuluttua merkittävästi erilainen kuin nyt.
Voi olla. Ehkä luonnekysymys on sekin, että mun mielestä tuo kuulostaa epäilyttävästi sotaveteraaniargumentilta. Kyllä Suomi on nyt erilainen kuin 20 vuotta sitten. Ei kovin radikaalisti, mutta joissain asioissa. Kuten sanoin, en odota radikaaleja muutoksia nytkään, mutta muutosta epämiellyttävään suuntaan yhtä kaikki. Se, että muutos olisi pienempi kuin katastrofaalinen, ei ole hirveän hyvä syy olla puhumatta siitä. Ainakaan keskustelupalstalla. Varsinkin kun riski, vaikka pienikin, todella epämiellyttävään muutokseen on olemassa.
Juu, ei mulla mitään puhumista vastaan ole.

Tästä tuli muuten mieleen Osmo A Wiiolle kreditoitu sitaatti "lyhyellä tähtäimellä kehitys yliarvioidaan, pitkällä aliarvioidaan". Eli 50 vuodessa jotain jo tapahtuu (kuten itse asiassa nämme tämän keskustelun aloittaneestakin linkistä).

Ps. Overtonin ikkunan siirtyminen on mielestäni ainoa konkreettinen asia, mikä on tapahtunut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ja vielä yksi luonnekysymys on ehkä sekin, että mun mielestä asioiden kiinnostavuus on usein kääntäen verrannollinen niiden konkreettisuuteen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2024 10:54 Ja vielä yksi luonnekysymys on ehkä sekin, että mun mielestä asioiden kiinnostavuus on usein kääntäen verrannollinen niiden konkreettisuuteen.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kun nyt mennään oikein eläkeläinen muistelee -osastolle, niin mulle merkittävin hämmästyksen aika elinaikani lähihistorian muutoksessa on se, että vielä ainakin 60-luvun lopulla raskaaksi tullut lukiolainen joutui eroamaan koulusta. Tätä en tietenkään itse muista, mutta äitini kertonut ja olen sen myöhemmin kirjallisista lähteistäkin vahvistanut. Obs! Ei liity allekirjoittaneeseen.

:on:
sivu 30

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin