NuoriDaavid kirjoitti:
Kitkojen käytön lisääminen lisää onnettomuuksia.
Käsittääkseni Norjassa ja Ruotsissa on kitkarenkaiden määrää lisätty poliittisilla päätöksillä viimevuosina. Olisko sulla intoa etsiä ko. maista jotain tilastoa väitteesi tueksi?
Ei ole.
Perustan väitteeni siihen yksinkertaiseen mitattavissa olevaan ja mittauksilla todennettuun faktaan, että kitkarenkaiden kitkakerroin on nasterenkaiden kitkakerrointa alhaisempi lumella ja jäällä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
NuoriDaavid kirjoitti:
Kitkojen käytön lisääminen lisää onnettomuuksia.
Käsittääkseni Norjassa ja Ruotsissa on kitkarenkaiden määrää lisätty poliittisilla päätöksillä viimevuosina. Olisko sulla intoa etsiä ko. maista jotain tilastoa väitteesi tueksi?
NuoriDaavid kirjoitti:
Kitkojen käytön lisääminen lisää onnettomuuksia.
Käsittääkseni Norjassa ja Ruotsissa on kitkarenkaiden määrää lisätty poliittisilla päätöksillä viimevuosina. Olisko sulla intoa etsiä ko. maista jotain tilastoa väitteesi tueksi?
Helpottaaksesi elämääsi kävin ystävällisesti etsimässä sun puolesta.
"Nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista löytyy
hyvin monenlaista tietoa, mutta uskottavimmin nastarenkaat
laskevat hvj-onnettomuusriskiä talvikeleillä 4-6 %
kitkarenkaisiin verrattuna"
Kitkarengas vaatii hieman enemmän ennekointia ja keliolosuhteiden seurantaa ja malttia erityisen liukkaina päivinä, mutta kyllä ero sen verran pieni on, että vaikea uskoa terveydenhoidon kustannusten nousevan lisääntyvien onnettomuuksien myötä enempää, kuin pienemmällä teiden kulumisella ja pölyhaittojen pienemisellä säästettäisiin. Tämä nyt toki on ihan mutuoletetus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo kirjoitti:
Käsittääkseni Norjassa ja Ruotsissa on kitkarenkaiden määrää lisätty poliittisilla päätöksillä viimevuosina. Olisko sulla intoa etsiä ko. maista jotain tilastoa väitteesi tueksi?
Tuota ei ole, mutta mikä tahansa talvirengastesti varmaan kertoo omaa karua kieltään siitä kuinka kaukana kaikki kitkat ovat nastoista. Tuollaisesta testistä kitkojen onnettomuusriskin lisääntymiseen voi tehdä raketoivalla päättelyllä, johon ei urpiaiset pysty.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Paras nastarengas 40.7 metriä
Paras kitkarengas 53.8 metriä
ABS jarrutus lumella
Paras nastarengas 52.6 metriä
Paras kitkarengas 54.3 metriä
Käsittelykoe jäällä (kierrosaika sekuntia)
Paras nastarengas 61.3
Paras kitkarengas 69.6
Käsittelykoe lumella (kierrosaika sekuntia)
Paras nastarengas 59.4
Paras kitkarengas 60.3
Nastarenkaat voittavat kitkat kaikissa turvallisuutta kuvaavissa parametreissa. Mielestäni on itsestään selvää, että jos autoilijat vaihtavat turvattomampiin renkaisiin, onnettomuudet lisääntyvät. Onnettomuuksien lisääntyminen lisää sairaanhoitokustannuksia ja vähentää verotuloja.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 06.11.2013 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
NuoriDaavid kirjoitti:Mielestäni on itsestään selvää, että jos autoilijat vaihtavat turvattomampiin renkaisiin, onnettomuudet lisääntyvät.
Ongelmapää ei ole edes nuo parhaat renkaat, vaan keskiverrot tai huonot kitkat eivät pärjää edes heikolle nastarenkaalle. Ja saituri ostaa kun halvalla saa.
Olen harkinnut Nokian uusia kitkoja kärryyn. Syynä yksinkertaisesti se, ettei täällä etelässä juuri nastoja tarvitse ja silloin kun tarttee, ei ole iso ongelma jättää autoa pihaan. Nastojen melu jurppii todella kun ajelee suolattua maantietä.
Otetaas nyt tosta sun linkkaamastasi loppuyhteenveto vastaukseksi Elcolle.
elco kirjoitti:Tuota ei ole, mutta mikä tahansa talvirengastesti varmaan kertoo omaa karua kieltään siitä kuinka kaukana kaikki kitkat ovat nastoista. Tuollaisesta testistä kitkojen onnettomuusriskin lisääntymiseen voi tehdä raketoivalla päättelyllä, johon ei urpiaiset pysty.
"The fact that the results, at least for injury accidents, display a very clear dose-response pattern (see Figure S.1), and that they agree very well with the results of the previous study suggest as the most reasonable conclusion that reduced use of studded tyres is associated with a quite modest increase in the number of injury accidents. For
insurance reported accidents (mostly property damage only accidents), no effects could be detected."
Päättelysi tosiaan raketoi aika paljon enemmän kuin todellisuus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Paitsi nuo halpiskitkat, niin ongelma on myös keskieuroopasta tilatut kitkarenkaat. Niiden pito jäällä on täysin alaarvoinen.
Pölyongelmasta. Kitkarenkaisiin siirtyminen tarkoittaa myös hiekotuksen ja/tai suolauksen lisääntymistä. Hiekoituksen aiheuttama lisähaittaa pölyn muodossa kumoaa moninkertaisesti nastarenkaiden aiheuttaman tiepölyn määrän. Lisäksi kansantaloutta rasittaa lisääntyneen hiekoituksen ja suolauksen aiheuttamat vauriot aujoneuvokannalle, siis itse hiekan ja suolan suorien kulujen lisäksi. Ei myöskään pidä unohtaa suolan haittoja luonnolle ml. pohjavesi.
Osan noista tutkimuksen tuloksista, vaurioden suhteen, selittää varovaisemmaksi muodostunut ajotapa. Tämä taasen tarkoittaa pahempia ruuhkia, ainakin pidentyneitä matka-aikoja. Lisäksi raskaan kaluston nyt saama etu nastojen karhentamasta tienpinnasta poistuu ja sen aiheuttamat ongelmat kasvavat.
Viimeksi muokannut Dynamo, 06.11.2013 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vagabondo kirjoitti:
Päättelysi tosiaan raketoi aika paljon enemmän kuin todellisuus.
Haluatko vielä siteerata jotain tutkimusta esim. Singaporesta tai Riosta miten nastarenkaat siellä vaikuttavat?
Norjan kaupunkien olosuhteet ovat aika merkittävästi erilaiset kuin Suomen. Toisekseen, ongelmia ei varmaankaan tule siellä kaupungissa, mutta voi hyvinkin tulla, jos esim. ajaa noiden kaupunkien välisiä vuoristo-osuuksia.
Olette tekin aika urpiaisia: luette (vähintään) silmä kovana jotain nollatutkimusta joka etäisesti liittyy asiaan ilman mitään omien aivojen käyttöä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
NuoriDaavid kirjoitti:Mielestäni on itsestään selvää, että jos autoilijat vaihtavat turvattomampiin renkaisiin, onnettomuudet lisääntyvät.
Ongelmapää ei ole edes nuo parhaat renkaat, vaan keskiverrot tai huonot kitkat eivät pärjää edes heikolle nastarenkaalle. Ja saituri ostaa kun halvalla saa.
Ongelma on, että ihmiset ajavat talvirenkaansa loppuun eikä vaihda renkaita ajoissa. Kulunut rengas häviää uudelle mallista riippumatta. Tämä tuli hyvin esille aikanaan yhdessä rengastestissä, kun mukana oli edellisen talven testivoittajanastarenkaat yhden talven ajettuna ja hävisi uusille kitkarenkaille kaikissa olosuhteissa.
Talvirenkaita pitää vaihtaa usein, jos haluaa ajaa hyvillä renkailla. Mä oon tyypillisesti vaihtanut 1,5-2v välein pääasiallisessa käytössä olevaan autoon. joku 3-4v alkaa olemaan maksimi-ikä talvirenkaalle, vaikka autolla ei paljoa ajettaisikaan ja kuviota olisi reilusti jäljellä, koska kumi kovettuu ja menettää ominaisuutensa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
- En tunne yhtään kokenutta huumerikostutkijaa, joka olisi sitä mieltä, että huumesota olisi nykykeinoin voitettavissa. Takavarikoimalla huumeet eivät lopu. Eivät myöskään kuriirit. Tuotanto jatkuu ja aina ilmaantuu joku taho täyttämään tyhjäksi jääneen markkina-alueen. Tuotantopään torjunta on sodassa ollut hyvin lyhytnäköistä.
Wow, poliisi joka uskaltaa puhua aiheesta totta? Kaikkea sitä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Haemaeraemies kirjoitti:
Wow, poliisi joka uskaltaa puhua aiheesta totta? Kaikkea sitä.
Mun mielestä tämä on vähän harhaanjohtavaa. Harva poliisi on huumepolitiikan asiantuntija. Tiedon puute ei ole sama, kuin valehtelu.
Noh, mielestäni asiassa ei tarvi olla huumepolitiikan asiantuntija että tulee samoihin johtopäätöksiin mitä kys. poliisihenkilö. Kyse on mielestäni lähinnä siitä, onko Palleja ja Sielua sanoa asiasta ääneen. Uskon miehen vanhan iän helpottavan ulostuloa, politiikolle tuollainen lausunto suomessa on edelleen itsemurha.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
elco kirjoitti:Haluatko vielä siteerata jotain tutkimusta esim. Singaporesta tai Riosta miten nastarenkaat siellä vaikuttavat?
Norjan kaupunkien olosuhteet ovat aika merkittävästi erilaiset kuin Suomen. Toisekseen, ongelmia ei varmaankaan tule siellä kaupungissa, mutta voi hyvinkin tulla, jos esim. ajaa noiden kaupunkien välisiä vuoristo-osuuksia.
Olette tekin aika urpiaisia: luette (vähintään) silmä kovana jotain nollatutkimusta joka etäisesti liittyy asiaan ilman mitään omien aivojen käyttöä.
Kyllä mä olen oman mielipiteeni perustanut ihan omiin kokemuksiini pitkäaikaisena kitkarenkaiden käyttäjänä ja tutkimuksiin nastarenkaiden haitallisuudesta. Mua ei toki haittaa, että tutkimukset renkaiden todellisesta turvallisuusvaikutuksista tukee omaa näkemystäni, mutta sinua se selvästi tuntuu häiritsevän. Ymmärrettävää toki kun olet eri mieltä.
Vuoristoteillä laki yleensä määrää, että auton varusteisiin pitää kuulua lumiketjut, jolloin vuoristoteillä pärjää hämmästyttävän hyvin kesärenkaillakin. Kitkarenkaiden kanssa niitä ei kylläkään koskaan joutunut maantiellä alle laittamaan, vaikka vastaan on tullut kyllä ihan kaikenlaisia olosuhteita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Haemaeraemies kirjoitti:Kyse on mielestäni lähinnä siitä, onko Palleja ja Sielua sanoa asiasta ääneen.
Ja onko aihe niin sydämen asia, että siitä ylipäätään haluaa remuta julkisuudessa. Ei meillä ole tietoa siitä, miten ns. keskivertopoliisi ajattelee aiheesta yksityishenkilönä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Haemaeraemies kirjoitti:Kyse on mielestäni lähinnä siitä, onko Palleja ja Sielua sanoa asiasta ääneen.
Ja onko aihe niin sydämen asia, että siitä ylipäätään haluaa remuta julkisuudessa. Ei meillä ole tietoa siitä, miten ns. keskivertopoliisi ajattelee aiheesta yksityishenkilönä.
Asia on sillä jamalla, että luulisi sen parissa työstävillä olevan erityistä intoa parantaa sitä aluetta, varsinkin kun itse ovat katsomassa mikä ei todellaakaan toimi ja auta.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Haemaeraemies kirjoitti:In other news, Portland äänesti laillistamisesta:
Portland Question No. 1
Do you favor legalizing marijuana for adults 21 and over?
Yes 9,921 67.29%
No 4,823 32.71%
Pallo pyörii meren takana..
Onko tuo selvä tapaus nyt vai onko kuitenkin jotain jutskia esteenä laillistamiselle? Voiko yksi kaupunki laillistaa marijuanan?
Okei, äänestys koski Mainen osavaltiota. Mutta joo, kyllä voi osavaltio laillistaa,siel on sitten tietty se federal law, mitä voi, tai voi olla seuraamatta. Washingtonissa ja Coloradossa on äänestetty samoin jo aiemmin, ja valtiollinen tuotanto / myynti Coloradossa alkaa ensi vuoden alusta.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.