Päivän linkki

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä hieman pessimistisesti uskon perustulon lisäävän kaiken maailman elämäntapaintiaanien määrän kasvuun. Onneksi sitä kokeillaan ensin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23652
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti:Mä hieman pessimistisesti uskon perustulon lisäävän kaiken maailman elämäntapaintiaanien määrän kasvuun. Onneksi sitä kokeillaan ensin.
Tämä on mahdollista, mutta uskoisin siltikin jäätävän plussalle jos tukihimmelisossujärjestelmää saadaan purettua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 26066
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Mä hieman pessimistisesti uskon perustulon lisäävän kaiken maailman elämäntapaintiaanien määrän kasvuun. Onneksi sitä kokeillaan ensin.
Paljon riippuu siitä, mikä tulee olemaan turvan taso. Hyvä, että kokeillaan. Jos ei toimi niin ei toimi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9609
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Tosin 7,5 tunnin työpäivät on tosielämässä vain duunarien ja jossain määrin virkamiesten maailmaa, en usko että suomalaiset professionaalit edes virkamiesmaailmassa painavat kellokortilla hommia. En ainakaan tunne yhtään semmoista.
En ole ihan varma mitä tarkoitit, mutta ainakaan minä en ole yli kymmeneen vuoteen tehnyt yhtään tuntia palkallista tai palkatonta ylityötä. Yksittäiset työpäivät toki vaihtelee, mutta ruuhkahuiput on aina purettu työaikajoustojen kautta, jotka on ihan oikeasti saanut pitää pois työtilanteen salliessa, joten keskiarvo on pysynyt tuossa 7,5 tunnissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Tosin 7,5 tunnin työpäivät on tosielämässä vain duunarien ja jossain määrin virkamiesten maailmaa, en usko että suomalaiset professionaalit edes virkamiesmaailmassa painavat kellokortilla hommia. En ainakaan tunne yhtään semmoista.
En ole ihan varma mitä tarkoitit, mutta ainakaan minä en ole yli kymmeneen vuoteen tehnyt yhtään tuntia palkallista tai palkatonta ylityötä. Yksittäiset työpäivät toki vaihtelee, mutta ruuhkahuiput on aina purettu työaikajoustojen kautta, jotka on ihan oikeasti saanut pitää pois työtilanteen salliessa, joten keskiarvo on pysynyt tuossa 7,5 tunnissa.
Mä en tunne kuin yhden verovirkamiehen, joka tekee vain virka-ajan verran töitä. Kaikki muut kaveripiirissä tekee enemmän, usein palkatta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9609
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Mä hieman pessimistisesti uskon perustulon lisäävän kaiken maailman elämäntapaintiaanien määrän kasvuun.
Terminologia on taas hieman vaikeaselkoista, kun en tiedä mitä elämäntapaintiaanilla tarkoitat. Mutta niin kuin minä sen tulkitsen, niin uskon myös kasvuun, mutta näen sen ennenminkin positiivisena ilmiönä ja uskon siitä olevan kokonaisuutena enemmän hyötyä kuin haittaa yhteiskunnalle, sillä uskoisin työttömien joukosta löytyvän riittävästi tekijöitä niiden tilalle, jotka päättävät suunnata henkisempien tavoitteiden perässä uusille urille. Sieltä puuhasteluista voi myös poikia jotain yhteiskunnallisesti merkittävääkin esim kulttuurin tai urheilun saralla.

Näkökantaani toki vaikuttaa se, että olen jonkinlaisena elämäntapaintiaanina vuosia puuhastellut ja perustulo olisi helpottanut silloista elämääni merkittävästi ja parantanut toimintaedellytyksiäni, jolloin olisin ehkä saanut enemmänkin aikaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Mä hieman pessimistisesti uskon perustulon lisäävän kaiken maailman elämäntapaintiaanien määrän kasvuun.
Terminologia on taas hieman vaikeaselkoista, kun en tiedä mitä elämäntapaintiaanilla tarkoitat. Mutta niin kuin minä sen tulkitsen, niin uskon myös kasvuun, mutta näen sen ennenminkin positiivisena ilmiönä ja uskon siitä olevan kokonaisuutena enemmän hyötyä kuin haittaa yhteiskunnalle, sillä uskoisin työttömien joukosta löytyvän riittävästi tekijöitä niiden tilalle, jotka päättävät suunnata henkisempien tavoitteiden perässä uusille urille. Sieltä puuhasteluista voi myös poikia jotain yhteiskunnallisesti merkittävääkin esim kulttuurin tai urheilun saralla.

Näkökantaani toki vaikuttaa se, että olen jonkinlaisena elämäntapaintiaanina vuosia puuhastellut ja perustulo olisi helpottanut silloista elämääni merkittävästi ja parantanut toimintaedellytyksiäni, jolloin olisin ehkä saanut enemmänkin aikaan.
Tarkoitan sellaista ilmiötä, jossa ihmiset siirtyvät palkkatöistä tulonsiirtojen piiriin vapaaehtoisesti. Esim. ns. eläkeputki on siirtänyt tavattoman määrän työkykyisiä ja osaavia ihmisiä ennenaikaisesti tulonsiirtojen piiriin - ihmiset lopettavat työnteon, koska voivat. Epäilen tämän tuovan enemmän tappiota kuin mitä hyötyjä saavutetaan. Kulttuuri ja (ammatti)urheilu harvemmin tuovat valtion kassaan mitään, etupäässä ne vain vievät.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9609
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Kulttuuri ja (ammatti)urheilu harvemmin tuovat valtion kassaan mitään, etupäässä ne vain vievät.
Mutta ne tuovat sisältöä ja henkistö hyvinvointia myös laajemmalle yleisölle. Parhaimmillaan ne luovat koko kansakuntaa yhdistäviä elämyksiä. Mitä laajemmalla pohjalla niitä harrastetaan sitä suuremmalla todennäköisyydellä sieltä nousee näitä valtakunnallisen huomion saavia huippuja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Kulttuuri ja (ammatti)urheilu harvemmin tuovat valtion kassaan mitään, etupäässä ne vain vievät.
Mutta ne tuovat sisältöä ja henkistö hyvinvointia myös laajemmalle yleisölle. Parhaimmillaan ne luovat koko kansakuntaa yhdistäviä elämyksiä. Mitä laajemmalla pohjalla niitä harrastetaan sitä suuremmalla todennäköisyydellä sieltä nousee näitä valtakunnallisen huomion saavia huippuja.
Elämykset ja huiput, ihan kiva juttu. En silti halua lisää julkisia menoja ja vähemmän veronamaksupohjaa niiden takia.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9609
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Elämykset ja huiput, ihan kiva juttu. En silti halua lisää julkisia menoja ja vähemmän veronamaksupohjaa niiden takia.
Sä lähestyt tätä kovin negatiivisesti. Eikö kuitenkin ole parempi, että ihmiset puuhastelevat edes vaikka jotain heikosti tuottavaa, joka parhaimmillaan saattaa olla jopa yleishyödyllistä, kuin että makaavat kotona syrjäymässä ja elävät täysin yhteiskunnan tuella? Ymmärtäisin huolesi, jos meitä vaivaisi akuutti työvoimapula, eikä itsensä työllistävän tilalle löytyisi toista työntekijää, tai olisit huolissasi, että ihmiset jää kotiin ryyppäämään yhteiskunnan rahoilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Elämykset ja huiput, ihan kiva juttu. En silti halua lisää julkisia menoja ja vähemmän veronamaksupohjaa niiden takia.
Sä lähestyt tätä kovin negatiivisesti. Eikö kuitenkin ole parempi, että ihmiset puuhastelevat edes vaikka jotain heikosti tuottavaa, joka parhaimmillaan saattaa olla jopa yleishyödyllistä, kuin että makaavat kotona syrjäymässä ja elävät täysin yhteiskunnan tuella? Ymmärtäisin huolesi, jos meitä vaivaisi akuutti työvoimapula, eikä itsensä työllistävän tilalle löytyisi toista työntekijää, tai olisit huolissasi, että ihmiset jää kotiin ryyppäämään yhteiskunnan rahoilla.
Minulle on ihan sama ryyppäävätkö, urheilevatko ja sekstailevatko vapaa-ajallaan, jos minun ei tarvitse osallistua sen rahoittamiseen. Jos tarvitsee, minulle on edelleenkin sama mitä tekevät vapaa-ajallaan, mutta lähtökohtaisesti terveen ja työkykyisen pitäisi elättää itsensä työllä eikä tulonsiirroilla. Epäilen, että tämä lisää tulonsiirroilla eläjiä kokonaisuudessaan, ei vähennä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9609
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Minulle on ihan sama ryyppäävätkö, urheilevatko ja sekstailevatko vapaa-ajallaan, jos minun ei tarvitse osallistua sen rahoittamiseen. Jos tarvitsee, minulle on edelleenkin sama mitä tekevät vapaa-ajallaan, mutta lähtökohtaisesti terveen ja työkykyisen pitäisi elättää itsensä työllä eikä tulonsiirroilla. Epäilen, että tämä lisää tulonsiirroilla eläjiä kokonaisuudessaan, ei vähennä.
:sir:

Mä uskon kansalaispalkan kasvattavan tehdyn työn määrää ja vähentävän merkittävästi elantonsa kokonaan tulonsiirroista saavien osuutta. Uskon sen siis ajan kanssa pienentävän tulonsiirroista täyspäiväisesti työskenteleville koituvaa verorasitusta, vaikka muutosvaiheessa rasitus hieman kasvaisikin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16917
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä perustulon yksi ongelma on siinä, että piru asuu taas yksityiskohdissa: homma voisi olla hyvä tai huono riippuen ihan siitä, miten asia tarkkaan ottaen toteutetaan. Kai jotkut ovat jotain yksityiskohtaisia malleja esittäneetkin, mutta en tiedä niiden suhdetta valmisteilla olevaan kokeiluun.

Mun suurin optimismini liittyy siihen, että suomalainen työelämä on ollut perinteisesti vähän on-off: joko ollaan täysimääräisesti töissä, tai täysimääräisesti tukien varassa. Jossain olen ollut näkevinäni jotain laskelmaluontoisia väitteitä siitä, että melkein koko kestävyysvaje voitaisiin paikata sillä, jos täystyöllisten lisäksi tukien varassa olevaa porukkaa saataisiin yhtä hyvin edes matalapalkkaisiin osa-aikatöihin kuin Ruotsissa. Optimistinen perustulotulkinta olisi kai sellainen, että elämäntapaintiaanien määrä pysyisi suht ennallaan, mutta heistä iso osa kustantaisi touhunsa edes osaksi palkkatyöllä, kun ei olisi pelkoa tukien menetyksestä tai byrokratian määrästä. Samalla optimistisella tulkinnalla perustulo voisi olla kovin hyvä vaikka opintoaikojen lyhentämiseen tai erilaisten kokeellisten teatteriseurueiden työn rahoittamiseen pitämällä kahvilaa auki ennen esitystä.

Pessimistiset näkökulmat liittyvät taas siihen, että lyhytaikaisessa ja rajatussa kokeilussa ei välttämättä saada esiin etuja vaan vain haittoja, kun siirtymävaiheessa mahdollisuus houkuttelee tiettyjä tahoja mutta mitään isompaa (järjestelmää tai rakentreellista ilmiötä) ei saada purettua. Ja vielä suurempi pessimismi on toki sitten sen suhteen, että etubyrokratia jää kokonaan purkamatta kun yhdestäkään vanhasta tarveharkintaisesta tuesta ei voida luopua: kun Jeppe juo koko perustulonsa heti rahan tilille kolahdettua, vaikka vuokra, lasten ruoat ja lääkärit ja ties mitkä on maksamatta, niin kyllä siinä sossutätiä ja fattan tiskiä tarvitaan ihan entiseen malliin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Minulle on ihan sama ryyppäävätkö, urheilevatko ja sekstailevatko vapaa-ajallaan, jos minun ei tarvitse osallistua sen rahoittamiseen. Jos tarvitsee, minulle on edelleenkin sama mitä tekevät vapaa-ajallaan, mutta lähtökohtaisesti terveen ja työkykyisen pitäisi elättää itsensä työllä eikä tulonsiirroilla. Epäilen, että tämä lisää tulonsiirroilla eläjiä kokonaisuudessaan, ei vähennä.
:sir:

Mä uskon kansalaispalkan kasvattavan tehdyn työn määrää ja vähentävän merkittävästi elantonsa kokonaan tulonsiirroista saavien osuutta. Uskon sen siis ajan kanssa pienentävän tulonsiirroista täyspäiväisesti työskenteleville koituvaa verorasitusta, vaikka muutosvaiheessa rasitus hieman kasvaisikin.
Toivon sinun olevan oikeassa. Tässä asiassa olisin mielelläni täysin väärässä.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:etubyrokratia jää kokonaan purkamatta kun yhdestäkään vanhasta tarveharkintaisesta tuesta ei voida luopua: kun Jeppe juo koko perustulonsa heti rahan tilille kolahdettua, vaikka vuokra, lasten ruoat ja lääkärit ja ties mitkä on maksamatta, niin kyllä siinä sossutätiä ja fattan tiskiä tarvitaan ihan entiseen malliin.
Mä en kanssa usko siihen, että sossu vakiasiakaskunta merkittävästi kapenisi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9609
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:etubyrokratia jää kokonaan purkamatta kun yhdestäkään vanhasta tarveharkintaisesta tuesta ei voida luopua: kun Jeppe juo koko perustulonsa heti rahan tilille kolahdettua, vaikka vuokra, lasten ruoat ja lääkärit ja ties mitkä on maksamatta, niin kyllä siinä sossutätiä ja fattan tiskiä tarvitaan ihan entiseen malliin.
Mä en kanssa usko siihen, että sossu vakiasiakaskunta merkittävästi kapenisi.
Eiköhän sossu jää jatkossakin tarveharkintaisia tukia varten. Ei itsenäisesti toimivaa systeemiä mitenkään pysty rakentamaan niin, ettei tarveharkintaisille tukitoimille olisi jatkossakin tarvetta, jos halutaan pitää hyvinvointivaltion perinteistä kiinni. Sossusta luopuminen vaatisi niin ison ideologisen muutoksen, etten pidä sellaista todennäköisenä. Mutta jos nyt nuo Kelan toiminnot saisi automatisoitua ja päästäisiin asumistuesta eroon.

Urpiaisen kirjoitukseen oli kyllä hyvin tiivistetty perustulon mahdollisuudet ja uhkakuvat. Hienoa työtä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:etubyrokratia jää kokonaan purkamatta kun yhdestäkään vanhasta tarveharkintaisesta tuesta ei voida luopua: kun Jeppe juo koko perustulonsa heti rahan tilille kolahdettua, vaikka vuokra, lasten ruoat ja lääkärit ja ties mitkä on maksamatta, niin kyllä siinä sossutätiä ja fattan tiskiä tarvitaan ihan entiseen malliin.
Mä en kanssa usko siihen, että sossu vakiasiakaskunta merkittävästi kapenisi.
Eiköhän sossu jää jatkossakin tarveharkintaisia tukia varten. Ei itsenäisesti toimivaa systeemiä mitenkään pysty rakentamaan niin, ettei tarveharkintaisille tukitoimille olisi jatkossakin tarvetta, jos halutaan pitää hyvinvointivaltion perinteistä kiinni. Sossusta luopuminen vaatisi niin ison ideologisen muutoksen, etten pidä sellaista todennäköisenä. Mutta jos nyt nuo Kelan toiminnot saisi automatisoitua ja päästäisiin asumistuesta eroon.

Urpiaisen kirjoitukseen oli kyllä hyvin tiivistetty perustulon mahdollisuudet ja uhkakuvat. Hienoa työtä.
Mä vähän vaan luulen, että perustulosta tulee uusi työmarkkinatuki, jota käytännössä melkein kaikki sossun asukit saavat ja muuten pyöritys jatkuu ihan samana.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12600
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Töitä ei nyt vaan ole enää yksinkertaisesti kaikille.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Homeboy65 kirjoitti:Töitä ei nyt vaan ole enää yksinkertaisesti kaikille.
Töiden määrä ei ole vähentynyt mihinkään, päinvastoin. Niitä vain ei teetetä enää täällä, koska vinkuinkkari tekee halvemmalla. Täälläkin työllisten määrää pystyisi kasvattamaan tappokireää työlainsäädäntöä löystämällä, mutta AY-liike ei olisi asiasta kovasti mielissään -> tapahtuu vasta, kun nykypolitiikka on tappanut torakatkin. Mutta mikään kiinteänkokoinen sokerileipurin kakku työpaikkojen määrä maassamme ei ole.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14971
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Hans Jörgen kirjoitti:Töiden määrä ei ole vähentynyt mihinkään, päinvastoin.
Taitaa olla niin, että esim. duunarityön hinnoittelusta ja työn teettämiseen liittyvästä verokiilasta johtuen se työn määrä, josta kukaan haluaa maksaa, on vähentynyt dramaattisesti, siis nimenomaan sellainen jota ei voi viedä Kiinaan. Automaation ja digitalisaation seuraukset eivät ole ainoita työn tappajia.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4380
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti:Maailmassa on euroopan ulkopuolella monta miljardia ihmistä , jotka ovat valmiita tekemään helvetisti töitä.
Ilmankos tuota Euroopan ulkopuolista aluetta kutsutaan Helvetiksi.
Once you reach a certain age, even minor setbacks become permanent setbacks.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

So Hard kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:Töiden määrä ei ole vähentynyt mihinkään, päinvastoin.
Taitaa olla niin, että esim. duunarityön hinnoittelusta ja työn teettämiseen liittyvästä verokiilasta johtuen se työn määrä, josta kukaan haluaa maksaa, on vähentynyt dramaattisesti, siis nimenomaan sellainen jota ei voi viedä Kiinaan. Automaation ja digitalisaation seuraukset eivät ole ainoita työn tappajia.
Nimenomaan noin, eli kehitysmaissa on varaa teettää ne työt, joita oli ennen varaa teettää täällä ja lisäksi paljon työtä, jota täällä ei ole ollut varaa teettää. Sen seurauksena työn määrä on maailmassa lisääntynyt. Lisääntyisi tietty täälläkin, jos työllistäminen olisi halvempaa, mutta kaikki mikä olisi hyväksi Suomelle on pahasta AY:lle, ja jälkimmäisen etu tunnetusti menee aina ensin mainitun edelle.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Gat »

Hans Jörgen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Hans Jörgen kirjoitti:Töiden määrä ei ole vähentynyt mihinkään, päinvastoin.
Taitaa olla niin, että esim. duunarityön hinnoittelusta ja työn teettämiseen liittyvästä verokiilasta johtuen se työn määrä, josta kukaan haluaa maksaa, on vähentynyt dramaattisesti, siis nimenomaan sellainen jota ei voi viedä Kiinaan. Automaation ja digitalisaation seuraukset eivät ole ainoita työn tappajia.
Nimenomaan noin, eli kehitysmaissa on varaa teettää ne työt, joita oli ennen varaa teettää täällä ja lisäksi paljon työtä, jota täällä ei ole ollut varaa teettää. Sen seurauksena työn määrä on maailmassa lisääntynyt. Lisääntyisi tietty täälläkin, jos työllistäminen olisi halvempaa, mutta kaikki mikä olisi hyväksi Suomelle on pahasta AY:lle, ja jälkimmäisen etu tunnetusti menee aina ensin mainitun edelle.
Paljonkos just sulle maksetaan rahaa? Kai käsität, että halpatyömaan sinua fiksumpi vinkuintialainen tekisi sen sua vähemmällä? Olit sitten liitossa tai et. Joten kai sulle sopii, että sutkin laitetaan paskanstanilaisten palkoille, Suomen talouden yhteisen edun hyväksi? Eikö? Miksi ei?

(niin ja minähän en tee mittään, jos siitä nälvitte. Kahdeksan tonnin mätkyt kaikkein huonoimmasta vuodesta)
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23652
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21688
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän linkki

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:Paljonkos just sulle maksetaan rahaa? Kai käsität, että halpatyömaan sinua fiksumpi vinkuintialainen tekisi sen sua vähemmällä?
Ei työ tekemällä lopu. Taloudellisen aktiivisuuden määrä sen kuin kasvaa ja tuo luo hyvinvointia meille kaikille. Suomalaisten suhteellinen tulotasovinkuintiaan verrattuna saattaa heiketä, mutta tuotannon tehostuessa sillä käteen jäävällä palkalla saa yhä enemmän.

Suomessa työvoima tuntuu vain liikkuvan perin jähmeästi. Duunarit jäävät kasvamaan jäkälää odotellessaan uutta paperitehdasta suljetun tilalle, omaan pitäjään tietenkin.