Metsästys

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

Mitä mieltä metsästyksestä?

Olen mies: Metsästän, olenhan tosimies. MYLV!
2
4%
Olen mies: En metsästä, mutta ajatus voisi houkutella.
11
23%
Olen mies: En metsästä, mutta ajatus voisi houkutella.
11
23%
Olen mies: En tule koskaan moista harrastamaan: ei sovi pirtaan.
2
4%
Olen mies: Tappaminen harrastuksena on vastenmielistä.
4
8%
Olen nainen: Metsästys nostaa miehen osakkeita. Grrrr.
2
4%
Olen nainen: Suhtaudun metsästäjiin neutraalisti.
8
17%
Olen nainen: Tappaminen harrastuksena on vastenmielistä.
8
17%
 
Ääniä yhteensä: 48

Avatar
Harold
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 07.08.2006 18:31

Metsästys

Viesti Kirjoittaja Harold »

Perinteisesti metsästystä ovat harrastaneet lähinnä vuorineuvokset ja maaseudun herrasmiehet. Tätä nykyä mukana on kuitenkin yhä enemmän ja enemmän täysin kaupunkilaisiakin. Nyt kun metsästyskausi on osin taas pyörähtänyt käyntiin, yksi jos toinenkin veikko ottaa töistä pidemmänkin loman ja ryntää korpiin, jossa asutaan metsästyskämpissä, vaanitaan, ammutaan ja teurastetaan saalista. Iltaisin otetaan miehissä kunnon tumut, halaillaan, väännetään kättä ja puhutaan postmodernin diskurssin sijaan paskaa. Tosimiehet irtautuvat sivistyksen pintakiillosta.

Harrastatko?

Entä naiset, mitä mieltä pyssymiehistä? Sänkinen mies army-villapaidassaan palaamassa metsistä muassaan sarvikruunu 20-piikkiseltä hirveltä, jonka tappamalla on osoittanut kyvykkyytensä ja raa’an alkuvoimaisuutensa luonnon alistamiseen. Kostuuko pöksyt? Entä onko se mies eikä mikään, joka ei tapa?

(Sukupuolinen syrjintä aiheen suhteen johtuu siitä, että Suomessa metsästäjistä 97 % on miehiä.)
SikaMika

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Harold kirjoitti:
Entä naiset, mitä mieltä pyssymiehistä? Sänkinen mies army-villapaidassaan palaamassa metsistä muassaan sarvikruunu 20-piikkiseltä hirveltä, jonka tappamalla on osoittanut kyvykkyytensä ja raa’an alkuvoimaisuutensa luonnon alistamiseen. Kostuuko pöksyt? Entä onko se mies eikä mikään, joka ei tapa?
Kostuu pöksyt, jos se metsämies haisee lisäksi hielle ja sillä on mahtava kuudesti laukeava puntissaan - ainakin teoriassa.
Avatar
mozart
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 179
Liittynyt: 06.11.2005 22:15

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja mozart »

Nainen ja neutraali.. tuossa mielessä mitä vaihtoehdot antaa ymmärtää. Tosin välillä vituttaa, kun mies juoksee alituiseen korvessa... :x
prosessi

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Harold kirjoitti:Entä naiset, mitä mieltä pyssymiehistä? Sänkinen mies army-villapaidassaan palaamassa metsistä muassaan sarvikruunu 20-piikkiseltä hirveltä, jonka tappamalla on osoittanut kyvykkyytensä ja raa’an alkuvoimaisuutensa luonnon alistamiseen. Kostuuko pöksyt? Entä onko se mies eikä mikään, joka ei tapa?
Sarvikruunun kanssa palaavalta mieheltä kostuisi pöksyt, sen verran pelottava olen vihaisena. Tuon ikäluokan urosten ampuminen on idioottimaista, ja valitettavasti sitä tapahtuu. Tarkoituksenahan on ampua vain vasat ja nuoret yksilöt, jotta ne iäkkäämmät saavat jatkaa sukua rauhassa.

Kaikista surullisinta on, että juuri nuoret, vaikutuksentekohaluiset aloittelevat "metsästäjät" ampuvat noita "vahingossa", kun haluavat viedä jotain näytille kotiin. Ja käytännössä juuri he pääsevät noihin kruunupäihin käsiksi, koska kaikki täysjärkiset passissaolijat ovat antaneet hirven jatkaa matkaansa rauhassa aloittelijan alueelle asti.

Metsästys on siis mielestäni ok, kunhan sitä harjoitettaessa noudatetaan tervettä järkeä ja harkintaa.
1108

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Harold kirjoitti:Harrastatko?
Harrastan.

Hirvestystä, sorsastusta, loukkupyyntiä ja kalastusta. Tuliko kenellekään yllätyksenä?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Lolita »

En harrasta ja suhtautumiseni on neutraali.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
AarneAnkka

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

prosessi kirjoitti:Metsästys on siis mielestäni ok, kunhan sitä harjoitettaessa noudatetaan tervettä järkeä ja harkintaa.
Eikös hirvien tapauksessa Suomessa jopa melkeinpä pakko, jotta kannat pysyvät kurissa (hirvien luonnollisten vihollisten puuttuessa)?
prosessi

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja prosessi »

AarneAnkka kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Metsästys on siis mielestäni ok, kunhan sitä harjoitettaessa noudatetaan tervettä järkeä ja harkintaa.
Eikös hirvien tapauksessa Suomessa jopa melkeinpä pakko, jotta kannat pysyvät kurissa (hirvien luonnollisten vihollisten puuttuessa)?
Juu.
Elukka

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Voisin harrastaa, mutta sattuneista syistä :roll: en mitään 20-piikkistä kruunupäätä kotiin kantaisi. Jos ehtisi joskus metsästyskortin suorittaa, niin appiukko olisi varmasti hyvillään saadessaan jahtikaverin. :think:
Hirvenliha on hyvää, varsinkin grillattuna. Nam. :P
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ajatus voisi houkutella.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
imbesiili

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

Kiinnostaisi. Perinteisesti metsästystä ovat harrastaneet kaikki suomalaiset ennen kuin kaupungistuminen alkoi.
AarneAnkka kirjoitti:(hirvien luonnollisten vihollisten puuttuessa)?
Ihminen(kin) on luonnollinen vihollinen hirvelle. Samaan aikaan tänne rämmittiin jääkauden jälkeen.
prosessi

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja prosessi »

imbesiili kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:(hirvien luonnollisten vihollisten puuttuessa)?
Ihminen(kin) on luonnollinen vihollinen hirvelle.
Olisi luonnollinen vihollinen, jos ihmiset vaivautuisivat metsästämään hieman tehokkaammin. Nykyisellään Suomessa on valtavia alueita, joille kaatolupia tulee paljon enemmän kuin aktiiviset metsästäjät pystyvät metsästämään, syynä että ilman vesirajoja olevia valtavia metsiä ei pystytä haravoimaan kunnolla, kun porukkaa ei riitä. Isäni n. viidenkymmenen hengen hirviporukalle on jo useina vuosina tullut kahtasataa kaatolupaa syksyä kohden, joten hyvä jos puolet on saatu kaadettua.
imbesiili

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

prosessi kirjoitti:ilman vesirajoja olevia valtavia metsiä ei pystytä haravoimaan kunnolla, kun porukkaa ei riitä.
Työttömiä voitaisiin palkata ajoketjuksi. Parin kuukauden keikkahomma.
prosessi

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja prosessi »

imbesiili kirjoitti:
prosessi kirjoitti:ilman vesirajoja olevia valtavia metsiä ei pystytä haravoimaan kunnolla, kun porukkaa ei riitä.
Työttömiä voitaisiin palkata ajoketjuksi. Parin kuukauden keikkahomma.
:P Kuulostaa oivalta idealta, varsinkin suoperäisiä maastoja ajatellen...
imbesiili

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

prosessi kirjoitti:varsinkin suoperäisiä maastoja ajatellen...
Sukset jalkaan ja pelastusliivit.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Lolita »

prosessi kirjoitti: :P Kuulostaa oivalta idealta, varsinkin suoperäisiä maastoja ajatellen...
Suonsilmä on työttömän luonnollinen vihollinen. Saataisiin sitäkin kantaa harvennettua :P
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Bliss

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Valitsen olemattoman vaihtoehdon:
"Olen nainen: En metsästä (vielä), mutta ajatus houkuttelee."
hermine

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja hermine »

Oon harrastanut (tai mitä harrastamisena nyt voi pitää), nykyään mielestäni tappaminen on vastenmielinen harrastus etenkin kun oon nähnyt miten monille se itse metsästys on vaan yks tekosyy lisää päästä äijien kanssa ryyppäämään jonnekin kotijoukkojen ulottumattomiin. Tosin vielä vähemmän arvostan lihansa kaupasta hakevia.
Dumari

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Dumari »

hermine kirjoitti:etenkin kun oon nähnyt miten monille se itse metsästys on vaan yks tekosyy lisää päästä äijien kanssa ryyppäämään jonnekin kotijoukkojen ulottumattomiin..
Onhan noita tekosyitä ollut ties millaisia, itse suosin "kalastamista". Mie tosin syön fisut itte kans.

Aiheesta: voisin kokeilla kyllä, mutta mikään hinku ei ole tappaa mitään.
1108

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja 1108 »

hermine kirjoitti:Tosin vielä vähemmän arvostan lihansa kaupasta hakevia.
Vai niin.

Ei saa metsästää, ei saa syödä lihaa, ei saa kasvattaa kasviksia, ei saa ostaa niitä...

Voi vitun viherpiipertäjäkasvinsyöjälepakko, et taida tajuta että metsästys on todellakin tarpeellista Suomessa. Tai ymmärrät sen varmaan sitten kun hirvi posahtaa tuulilasista läpi. Tai ainiin, taidat liikkua tuulenvoimalla kun se on niin vitun luontoystävällistä.

En arvosta sinua pätkääkään.
Mulli75

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Suoritin metsästyskortin kun olin 15 v. aseitakin oli omia ja rinnakkaisluvalla. Opiskelujen alettua alkoi harrastus hiipumaan ajanpuutteen takia ja muutto toiselle paikkakunnalle lisäsi etäisyyttä sen verran harrastukseen ja tuttuun kotimaastoon katsoin parhaaksi myydä aseet ja luopua rinnakkaisluvista.
hermine

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja hermine »

1108 kirjoitti:Tai ymmärrät sen varmaan sitten kun hirvi posahtaa tuulilasista läpi.
On posahtanut jo. Suurimman osan liikenneonnettomuuksista aiheuttavat kuitenkin muut ihmiset, että aiheellisempana pitäisin esim. nopeusrajoitusten laskemista. Ja joo, hirvet ovat myös syöneet pilalle istuttamaani metsää, mut tuskin siihen auttaisi mitään niiden hirvien ampuminen, kun niitä tulee joka tapauksessa rajan takaa lisää tilalle ja hirvien puuttuessa alueen sudet ja karhut taas ajautuvat hakemaan ravintoa ihmisten alueilta.
Avatar
more
Kitinän uhri
Viestit: 568
Liittynyt: 26.08.2006 9:10
Paikkakunta: Tixi

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja more »

Onhan tuota tullut nuorempana metsästettyä ja maalla kun oltiin niin variksia ja räkliä yms jahdattu vähän niinku ajan kuluksi.
Enemmän kyllä on toi kalastus mun lajia. Pallotin muistaakseni ekan
Almost as brutal as the onslaught of "Matti ja Teppo" - Iron Gland
Pikku-Akka

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja Pikku-Akka »

Olen nainen: Metsästys nostaa miehen osakkeita. Grrrr.

No joo, ehkä pakko vastata noin koska omalle miehelle metstästys on harrastuksista "must" ja rakkain juttu. Mä suhtaudun metsästykseen ehkä enemmänkin neutraalisti kuin kiihkeästi, ennen saatoin lähteä sorsajahtiin mukaan...

Nyt osallistun miehen metästysharrastukseen lähinnä huoltoapuna; ruokin, leikkaan kynnet, harjaan ja kehun hyvistä suorituksista ja joskus hieron kipeytyneitä lihaksia. Tämä avustus koskee siis koiria. Mies saa nylkeä ja suolistaa saaliinsa ihan itse. Saa jopa nautiskella sorsat ja pupusetkin ihan rauhassa.. Minä syön mieluummin vaikka pinaattilättyjä.

Onhan se mies ihanan komea ja miehekäs kun saapuu posket punaisena reissultaan, että polvet ihan tutisee..
swirl

Re: Metsästys

Viesti Kirjoittaja swirl »

Bliss kirjoitti:Valitsen olemattoman vaihtoehdon:
"Olen nainen: En metsästä (vielä), mutta ajatus houkuttelee."
Tämän olemattoman vaihtoehdon valitsen minäkin.
Vastaa Viestiin