Luin kirjan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
slam

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja slam »

urpiainen kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:J.M. Coetzee: Häpeäpaalu
Coetzee on kirjailijana minulle uusi tuttavuus, mutta taidanpa tutustua häneen tarkemminkin. Vaikuttava paketti, tämä romaani.
Oi miten hieno kirja! Ja toki kaksinkertaiseen booker-voittajaan ja nobelistiin kannattaa tutustua tarkemminkin (no, itse en ole lukenut kuin tämän ja romaanin Nuoruus). Helposti lähestyttävää, mutta niin älyllisesti kuin moraalisestikin kiehtovaa kirjallisuutta. Kunhan tutustumisretkesi etenee, niin kerro, mitä ajattelet!
Pari kohtaa oli ihan jees. Eli tarkoitan sellaista oivaltamista. + siitä aiheutunutta iloa. Kerronta pysyi jees kasassa. En jaksaisi ihan ykköseksi nostaa kuitenkaan.

ps. Suomalaisessa painoksessa oli yksi sekainen lause ja sanoista puuttui muutama kirjain, kun väänsin sen parissa päivässä eli luin... ehkä en oo ennen havainnut kirjassa noin montaa virhettä sanoissa. mut siitä ropsit suomentajalle.
slam

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja slam »

Ilkka Remes - Uhrilento

Makea kakku, jonka resepti oli selkee. Eli mukaansa tempaava, mutta monet käänteet tiesi ja nuortenkirjamainen seikkailu. "Amerikkalaisen leffan pohjalta tehty tai leffan käsikirjoitus"

Arto Paasilinna - Votolisen vaimo ja muita vanhoja...

Jäi lukematta, ei vain jaksanut... yritin muutamista kohdista lukea, mutta ei jaksanut. Äijä eli isäni selosti vain, että ompas mukavaa tarinaa... Njoo. sanoin vaan, että en saanut luettua.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Karin Slaughter: Triptych

Karin kehittyy kirjoittajana edelleen. Aikaisemmasta sarjasta riippumaton itsenäinen kirja, jonka suurimmat juoniyllätykset on jo ennen puoltaväliä, mutta mitä yllätyksiä! Muuten ihan tavallista Slaughterin tyyliä, jossa ei säästellä verta ja suolenpätkiä niin sanotusti. Hieman liikaa oli yritetty tunkea erikoisia persoonia mukaan, normaalimmat ihmiset olisivat riittäneet.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

William Golding: Merimatka

Hyvä, tosin aika raskassoutuinen.

"Kärpästen herran" voisi btw lukea uudestaankin. :idea:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kiba Lumberg: Repaleiset siivet.

Aivan ihana, kuten Musta perhonenkin, Lumbergin ensimmäinen.

Nyt luen Tuuve Aron Merkkiä ja helkkari, kun se onkin hauska.
Kikkelis kokkelis.
selika

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja selika »

-deleted-
Viimeksi muokannut selika, 10.02.2007 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HellBell
Kitinän uhri
Viestit: 891
Liittynyt: 01.01.2007 18:57

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Pikaluettuna Paulo Coelhon Yksitoista minuuttia. Käsitteli seksiä ja rakkautta kautta rantain ja onnistui enemmän ärsyttämään kuin tekemään minkään muunlaista vaikutusta. Ei uudenlaista näkökulmaa ko.aiheeseen, kyllä sen tajuaa muutenkin, että seksiin ja rakkauteen pääsee parhaiten soljumaan kun Tajuaa jotain siitä toisesta ihmisestä ja tekee yhteisistä asioista ainutlaatuisia.

Pikaluettuna Nabokovin Naurua pimeässä. Olisin lukenut keskittyneemmin ja ylipäätään "kunnolla" mikäli ärsyyntyneisyyden kynnykseni ei olisi ylittynyt siinä vaiheessa, kun huomasin että tässäkin kirjassa toistuu N:ia niin kutkuttava aihepiiri pedofilian rajamannuilta. * paljastuksia* Kuten Lolitassa ja Lumoojassa tässäkin lapsivamppi sekoittaa aikuisen miehen pään ja syöksee miehen lopulta turmioon.
Pistää miettimään että kuinkakohan N niin tykkäilee ko.teemasta.. kerrassaan.
N:n kertojanlahjat ovat kyllä loistot, ei siinä mitään.

Yritän tällä hetkellä lukea N:n ei-pedofiilisävytteistä kirjaa Kuningas, rouva ja sotamies. Ihan ok, joskaan ei aiheuta elämää suurempia tuntemuksia.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

HellBell kirjoitti:.
Hely! <3
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
HellBell
Kitinän uhri
Viestit: 891
Liittynyt: 01.01.2007 18:57

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Mylwin kirjoitti:
HellBell kirjoitti:.
Hely! <3
Sydämiä sinnekin! (yritin googlettaa tähän jonkin sydänkuvan mutten löytänyt kuin kuvia fyysisistä sydänelimistä, heh.)
2. viestini sitten viime toukokuun ja sen perään vielä lisään tervehdyksen kaikille muillekin!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

HellBell kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:
HellBell kirjoitti:.
Hely! <3
Sydämiä sinnekin! (yritin googlettaa tähän jonkin sydänkuvan mutten löytänyt kuin kuvia fyysisistä sydänelimistä, heh.)
2. viestini sitten viime toukokuun ja sen perään vielä lisään tervehdyksen kaikille muillekin!
Mulla oli ikävä!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
HellBell
Kitinän uhri
Viestit: 891
Liittynyt: 01.01.2007 18:57

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Seitsemän salaperäistä tarinaa - Karen Blixen.
Tanskattaren 30-luvulla kirjoittama teos, jonka kertomuksissa ihmissuhteet väpäjävät eroottisen, mystisen, filosofisen ja vanhan ajan tunnuissa. Blixenin tyyli on kiehtovaa, mielikuvituksekasta ja sievistelevää. Se mikä jossain määrin hämmästytti oli B:n omaksuma konservatiivissovinistinen tapa nähdä kertomuksiensa hahmot (ja koko kertomusmaailmansa) kuin miehen silmin; naisia kuvattiin hyväilevästi ja pitkin rivityksin siinä missä miehistä (joihin heteronaisen uskoisi haluavan liittää haavekuvia/kohtelevan heitä kirjallisen vetovoiman tasolla yhtä vahvasti vähintään kuin naisia) riitti muutama pöljä sana. Naiset teon kohteina, katsomisen muotoina, vetovoiman ehdottomina airueina..
Blixen, Blixen.. Nainen joka omaksui sukupuolisen näkemisen (kuten vallitsevana näkemisen tapana oli) harmillisen turhauttavana Toisena. Kirjailija joka olisi voinut kertoa vastaavissa tarinoissaan salaperäisyyksiä siten että katsomistapansa olisi tarjonnut enemmän salaperäistä uutuutta ihmisyydestä (mikä mainio tehtävä siinä olisi ollut senaikaiselle naiskirjailijalle joka harvana muista naisista poiketen kirjoitti vankan mieskirjailijaperinteen lomassa, marginaalista..) kuin vanhan ukkeliperinteen mukaan kirjoitettua mystifiointia kauniista naisista, hyvistä naisista, neitsyistä, ylhäisisistä neidoista et cetera loputtomuuksiin asti.
Ärsyynnyin siitäkin kirjasta. Yllä syitä. Jouduin oikeasti lukemaan kirja-ärsyynnyksieni välissä hieman paremmalle tuulelle saavaa tekstiä ja niin satuin lukemaan Roald Dahlin Helppo nakki-novellikokoelmaa.

Tällaisia tuntemuksia.
Mylwin kirjoitti: Mulla oli ikävä!
Ditto, Myltsi.
Rouva Pupu

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Belle de Jour - Puhelintytön salaiset seikkailut

Ei Belle välttämättä ole kirjoittamisen mestari, mutta ainakin viihteellinen.
Huoraamista, parisuhteilua, kriisejä jne. Yksityiskohtaista kerrontaa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Onko kukaan lukenut jonkun tai peräti kaikki Zadie Smithin kirjat? Tykkääkö joku kovastikin? Mä olen saanut ne kaikki joululahjoiksi ja White Teethiä luin peräti vissiin jotain 50 - 100 sivua. Ei vaan nappaa, liian monisanaista ja jaarittelevaa. Hei, jos on asiaa, sen voi kakaista ulos parilla sanalla. :wink:
Kikkelis kokkelis.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Keikaus kirjoitti:Onko kukaan lukenut jonkun tai peräti kaikki Zadie Smithin kirjat? Tykkääkö joku kovastikin?
Mä oon lukenu just ton valkoiset hampaat, eikä se oikein iskeny mullekaan, parani tosin loppua kohden.
Hämmästyin kun luin että muija on kirjottanu sen vähän yli parikymppisenä, kerronta on ihan ku jonkun mummon kynästä!
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Hellu kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Onko kukaan lukenut jonkun tai peräti kaikki Zadie Smithin kirjat? Tykkääkö joku kovastikin?
Mä oon lukenu just ton valkoiset hampaat, eikä se oikein iskeny mullekaan, parani tosin loppua kohden.
Hämmästyin kun luin että muija on kirjottanu sen vähän yli parikymppisenä, kerronta on ihan ku jonkun mummon kynästä!
:rofl:

Joo, taidan olla henkisesti nuorempi. En jaksa korukerrontaa.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Valkoiset hampaat minäkin olen lukenut. Kokonaan kahlasin läpi, mutta tylsä mielikuva jäi. Nykyisin muistan paremmin kirjasta tehdyn telkkarisarjan, jota en kyllä seurannut.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Edith

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Edith »

Valkoiset hampaat on siis niin parhautta. Hauska kuin mikä, monipuolisesti polveileva ja langat pidetään hyvin käsissä. Siihen verrattuna Nimikirjoitusmies oli vähän pettymys, hyvä kirja, mutta ei niin hyvä kuin tuo edellinen, vähän oli jumittamisen makua. Kauneudesta odottaa vielä lukemistaan.

Suosittelen Erik Wahlströmin Gudia (Suom. Jumala) Oppii vähän ymmärtään tätä maailmaa, kun kirja taustoittaa, että Jumala tätä luodessaaan oli vielä niin nuori. Ja nuoret jumalat helposti tekee vähän virheitä ja nuorilla miehillä on kanssa usein vähän vaikea suhtautuminen esim. naisiin ja sukupuoliasioihin ja omaa valtaa pitää kanssa yrittää pönkittää vaikka logiikankin kustannusella. Sisältää myös ympärileikkausaiheisen homovitsin!
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Edith kirjoitti:Valkoiset hampaat on siis niin parhautta. Hauska kuin mikä, monipuolisesti polveileva ja langat pidetään hyvin käsissä. Siihen verrattuna Nimikirjoitusmies oli vähän pettymys, hyvä kirja, mutta ei niin hyvä kuin tuo edellinen, vähän oli jumittamisen makua. Kauneudesta odottaa vielä lukemistaan.
Ehkä luen Zadie Smithiä sitten kun ilmaisultaan tiiviimmät kirjailijat rupeavat kyllästyttämään. Saat lainata minulta Kauneudesta englanniksi, jos haluat.
Kikkelis kokkelis.
Edith

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Edith »

Keikaus kirjoitti: Saat lainata minulta Kauneudesta englanniksi, jos haluat.
Kiits, mutta kyllä mulle riittää tuo suomennos.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Keikaus kirjoitti:Onko kukaan lukenut jonkun tai peräti kaikki Zadie Smithin kirjat? Tykkääkö joku kovastikin?
:yo: molempiin.

Pidän kovasti. Olen, kuten yleensä, Edithin kanssa samoilla linjoilla (tosin en ole varma, sanoisinko nimikirjoitusmiestä edes hyväksi kirjaksi. Ehkä.):
Edith kirjoitti:Valkoiset hampaat on siis niin parhautta. Hauska kuin mikä, monipuolisesti polveileva ja langat pidetään hyvin käsissä. Siihen verrattuna Nimikirjoitusmies oli vähän pettymys, hyvä kirja, mutta ei niin hyvä kuin tuo edellinen, vähän oli jumittamisen makua.
Suomennoksia en ole lukenut. Edithillä vielä odottavasta, uusimmasta kirjasta olen tarinoinut Kitinässäkin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Ihme tapahtui viime yönä. En saanut unta, oli nälkä. Nousin syömään ja tartuin Zadie Smithin uusimpaan. Luin monta sivua ja jopa pidin. Nauroin, koska sivulla 4 pieraistiin.

Olen kyllä silti sitä mieltä, että niissä kirjoissa, siis sen vähän perusteella, mitä olen lukenut, ei ole seksiä eikä eroottista latausta. Epäilen, että Zadie Smith on aika estynyt. Hän näyttää kärsivän sellaisesta kyynisestä älykkyyden lajista, jonka oireita on se, että kaikki hauska pitää ajatella naurettavaksi ja noloksi ja kaikki vilpitön yksinkertaisuudeksi. Zadie, relaa! Haistele kukkasia! Tanssi kedolla!
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kuka väritti Zadien? En minä ainakaan.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
HellBell
Kitinän uhri
Viestit: 891
Liittynyt: 01.01.2007 18:57

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Keikaus kirjoitti:Onko kukaan lukenut jonkun tai peräti kaikki Zadie Smithin kirjat?..
Mulla on olleet ne mielessä, olen jopa hiplannut niiden kansia mutta vielä en ole edennyt asiassa. Meinaan kyllä tsekata.
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Voi miksi Kata Kärkkäisen Jumalasta seuraavassa on niin über-ihq kansi? Himottaa kun katselee vaikkei juoni vaikutakaan kummoiselta.

Joululomalla luin lähes 700 sivuisen Diana Gabaldonin Muukalaisen, jonka olin haalinut vuosia sitten alennusmyynneistä. Seksiä, juonitteluja ja väkivaltaa skotlannin ylängöillä, unohtamatta vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Me likes. Nyt vaan kun keksisi MIKÄ niistä jatko osista on nro 2... :roll:
selika

Re: Luin kirjan

Viesti Kirjoittaja selika »

-deleted-
Viimeksi muokannut selika, 12.02.2007 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin