Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
http://youtube.com/watch?v=W63xoQE_OOg
Tarvitaanko nopeusrajoituksia ja kontrollia? Toimivatko ne liikenteessä oikeasti? Säästävätkö ne henkiä?
Olen viime aikoina kiinnittänyt entistä enemmän huomiota erilaisiin artikkeleihin, joissa pohditaan ihmisiä osana erilaisia systeemeitä -- ja kaupunkiliikenne on mitä mielenkiintoisin seurattava systeemi.
Asiat joihin olemme tottuneet, eivät välttämättä toimikaan ihmisten kanssa niin kuin olemme olettaneet - esimerkkinä liikennevalot. Alla lyhyt ja mielenkiintoinen artikkeli siitä kuinka liikennevalojen korvaaminen liikenneympyrällä on parantanut liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jh ... ffic04.xml
Nämä ajatukset resonoivat mukavasti suhteessa muihin ajatuksiin dynaamisista systeemeistä, joissa ulkopuolinen kontrolli ei välttämättä oikeasti autakaan asiaa - vaan tekee esimerkiksi liikenteen sujumisesta tahmeaa ja tekee liikenteessä kulkijoista kärttyisiä, koska heidän pitää totella juuri siihen tilanteeseen sopimatonta sääntöä -- esimerkiksi odottaa valoissa, vaikka ympäristössä ei ole ketään muuta.
Millä tavoilla tulevaisuudessa liikenne voisi toimia joustavammin?
Menisikö Helsinki sotkuun jos osa liikennevaloista lähtisi pois ja liikennevirrat suunniteltaisiin niin, että yhteenliittymiin tulee liikenneympyröitä ja eritaso-liittymiä isojen megaliikennevalojen sijaan?
Miten itse parantaisit kaupunkiliikenteen sujuvuutta?
Tarvitaanko nopeusrajoituksia ja kontrollia? Toimivatko ne liikenteessä oikeasti? Säästävätkö ne henkiä?
Olen viime aikoina kiinnittänyt entistä enemmän huomiota erilaisiin artikkeleihin, joissa pohditaan ihmisiä osana erilaisia systeemeitä -- ja kaupunkiliikenne on mitä mielenkiintoisin seurattava systeemi.
Asiat joihin olemme tottuneet, eivät välttämättä toimikaan ihmisten kanssa niin kuin olemme olettaneet - esimerkkinä liikennevalot. Alla lyhyt ja mielenkiintoinen artikkeli siitä kuinka liikennevalojen korvaaminen liikenneympyrällä on parantanut liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jh ... ffic04.xml
Nämä ajatukset resonoivat mukavasti suhteessa muihin ajatuksiin dynaamisista systeemeistä, joissa ulkopuolinen kontrolli ei välttämättä oikeasti autakaan asiaa - vaan tekee esimerkiksi liikenteen sujumisesta tahmeaa ja tekee liikenteessä kulkijoista kärttyisiä, koska heidän pitää totella juuri siihen tilanteeseen sopimatonta sääntöä -- esimerkiksi odottaa valoissa, vaikka ympäristössä ei ole ketään muuta.
Millä tavoilla tulevaisuudessa liikenne voisi toimia joustavammin?
Menisikö Helsinki sotkuun jos osa liikennevaloista lähtisi pois ja liikennevirrat suunniteltaisiin niin, että yhteenliittymiin tulee liikenneympyröitä ja eritaso-liittymiä isojen megaliikennevalojen sijaan?
Miten itse parantaisit kaupunkiliikenteen sujuvuutta?
-
- Kitisijä
- Viestit: 3044
- Liittynyt: 26.03.2006 21:27
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
- -- - ---- - -- -joo.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
-
- Kitisijä
- Viestit: 2582
- Liittynyt: 14.08.2005 23:46
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Yksityisautoilu pitäisi muutenkin siivota keskustoista.
Nyt penikseni on fantastinen!
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Nykypäivän pienet liikenneympyrät mitä on tehty ovat merkkinä epäonnistuneesta liikennesuunnittelusta. Liian pienet liikenneympyrät luovat lisää vaaratilanteita ja ruuhkia jos vaihtoehtoista kulkureittiä ei ole. Yksinkertaisesti pienessä liikenneympyrässä liike pysähtyy ja aiheuttaa tukoksen kun neljästä eri suunnasta tulevat ajoneuvot samaan aikaan ympyrään. Nykypäivän moduuli- ym. yhdistelmäajoneuvot ovat sen verran pitkiä etteivät ne mahdu kulkemaan pienestä liikenneympyrästä ajamatta kanttikiven yli tai koukkaamaan toiselta ulommalta kaistalta. Ilman liikennevalojakin liikenne menee aika sujuvasti jossain määrin jos näköesteitä ei ole ja nopeus on suhteutettu tilanteeseen sopivaksi.huima kirjoitti: Tarvitaanko nopeusrajoituksia ja kontrollia? Toimivatko ne liikenteessä oikeasti? Säästävätkö ne henkiä?
Millä tavoilla tulevaisuudessa liikenne voisi toimia joustavammin?
Menisikö Helsinki sotkuun jos osa liikennevaloista lähtisi pois ja liikennevirrat suunniteltaisiin niin, että yhteenliittymiin tulee liikenneympyröitä ja eritaso-liittymiä isojen megaliikennevalojen sijaan?
Miten itse parantaisit kaupunkiliikenteen sujuvuutta?
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Talla turpeeseen eli ihmiset hautaan. ei. varovaisuutta. itse ainakin olen asiallisesti.
-
- Kitisijä
- Viestit: 18757
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Kyllä ei ainakaan eritasoisia liittymiä kaupunkialueille ne ainakin vaativat niin julmia alueita toiminnalleen, että voidaan hesa päällystää samantein asfaltilla koko alue..
Pyyhin Netikettiin..
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Linkki ei toimi enää. Kyseessä taisi olla speedbandits niminen pätkä. http://www.youtube.com/watch?v=bdA7mYb1Fqs
Eritasoon voi rakentaa myös maan alle, eli keskustatunnelille minulta iso kyllä.Niba kirjoitti:Kyllä ei ainakaan eritasoisia liittymiä kaupunkialueille ne ainakin vaativat niin julmia alueita toiminnalleen, että voidaan hesa päällystää samantein asfaltilla koko alue..
-
- Kitisijä
- Viestit: 18757
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Uusi liikenneruuhka, metro-juna-auto-raitiovaunu-tunnelit sekaisin?imbesiili kirjoitti:Linkki ei toimi enää. Kyseessä taisi olla speedbandits niminen pätkä. http://www.youtube.com/watch?v=bdA7mYb1Fqs
Eritasoon voi rakentaa myös maan alle, eli keskustatunnelille minulta iso kyllä.Niba kirjoitti:Kyllä ei ainakaan eritasoisia liittymiä kaupunkialueille ne ainakin vaativat niin julmia alueita toiminnalleen, että voidaan hesa päällystää samantein asfaltilla koko alue..
Kaikkein helpointa onn kieltää yksityisautoilu kaupunkien keskusta-alueilla.
Juu en vastusta tunneleita, olen usein "tunnelissa" itsekin.
Pyyhin Netikettiin..
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Liikenneympyrät tehdään melko pieniksi juuri siksi, että se vauhti saataisiin sopeutettua tilanteeseen sopivaksi. Muuten tämä keskivertoautoilija ajaa itsensä ja muut hengiltä ympyrässä. Minä, minä, minä.Mulli75 kirjoitti:Nykypäivän pienet liikenneympyrät mitä on tehty ovat merkkinä epäonnistuneesta liikennesuunnittelusta. Liian pienet liikenneympyrät luovat lisää vaaratilanteita ja ruuhkia jos vaihtoehtoista kulkureittiä ei ole. Yksinkertaisesti pienessä liikenneympyrässä liike pysähtyy ja aiheuttaa tukoksen kun neljästä eri suunnasta tulevat ajoneuvot samaan aikaan ympyrään. Nykypäivän moduuli- ym. yhdistelmäajoneuvot ovat sen verran pitkiä etteivät ne mahdu kulkemaan pienestä liikenneympyrästä ajamatta kanttikiven yli tai koukkaamaan toiselta ulommalta kaistalta. Ilman liikennevalojakin liikenne menee aika sujuvasti jossain määrin jos näköesteitä ei ole ja nopeus on suhteutettu tilanteeseen sopivaksi.
Liikenne ei ilmeisesti pysähdy liikennevaloissa, joissa pitää ajaa ylinopeutta valoilta toisille pysyäkseen "aalloissa". Ja sitten kun aalto kuitenkin katkeaa odotella ja odotella.
Jos liikennevalot vaikuttavat hyvältä idealta suosittelen ajamaan mannerheimintien poikki jouluruuhkassa. Ja jos ilman valoja meneminen niin ajakaa kun kaikki valot vilkuttavat keltaista.
Nykysysteemi toimii - valitettavasti vain välttävästi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 3469
- Liittynyt: 23.08.2005 12:00
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Kabul sai muutama viikko sitten ensimmäiset liikennevalonsa. Tai no, ensimmäiset toimivat liikennevalonsa, toimimattomia oli kyllä näkynyt siellä täällä.
Lopputulos on entistäkin pelottavampi. Koska kukaan ei aikaisemmin noudattanut valoja, piti olla jatkuvasti tarkkana kuin porkkana. Nyt vihreän tai punaisen nähdessään tuudittautuu valheelliseen turvallisuudentunteeseen, ja lopputulos voi olla äkkikuolo.
Lopputulos on entistäkin pelottavampi. Koska kukaan ei aikaisemmin noudattanut valoja, piti olla jatkuvasti tarkkana kuin porkkana. Nyt vihreän tai punaisen nähdessään tuudittautuu valheelliseen turvallisuudentunteeseen, ja lopputulos voi olla äkkikuolo.
Re: Nopeusrajoitukset ja liikennevalot
Helsingin liikennesuunnittelu nojautuu paljolti siihen, että yksityisautoilua vaikeutetaan niin paljon, että se pysyy aisoissa. Tavoitteena ei siis millään muotoa ole liikenteen sujuvuus vaan itsetarkoituksellinen hankaloittaminen.
Tällä linjalla on toki positiivisiakin seurauksia: ruuhkia ei käytännössä ole kun autojen määrä keskustassa pysyy aisoissa. Mutta silti henkilökohtaisesti meno pistää vihaksi.
Liikenneviskaalien käsittämättömästä haitanteosta huolimatta liikenne keskustassa sujuu silti verraten hyvin. Malminkadulle johtaa yksi tie, jonka joka puolella tuntuu olevan tietyö: Rautatiekatu, Fredrikinkatu Urho Kekkosen Katu, Lapinrinne ja Runeberginkatu on blokattu (no ok, Runeberginkatua pääsee pohjoisesta sisään ja Salomonkatu taitaa olla auki); lisäksi Lapinlahdenkatu suljettiin yksityisautoilta ilmeisesti Kampin keskuksen tietöiden vuoksi, mutta nyt se "unohdettiin" avata. Eniten vituttaa juuri tämä, että tietöiden poikkeusjärjestelyt muuttuvat pysyviksi. Kaikesta tästä huolimatta pääsen duuniin/duunista puolessa siitä ajasta, jonka bussi veisi.
Keskikaupungin nopeusrajoitukset ovat vitsi: niitä ei noudata kukaan. Eivät bussit, taksit, poliisit tai kukaan muukaan. Ratkaisu ei ole valvonnan lisääminen; valvonnan joka nyttemmin on onneksi olematonta: en ole saanut yhtään sakkoa Helsingissä, vaikka ajan aina ylinopeutta. Helpommalla päästäisiin, jos polizei tai muu rekisterikeskus lähettäisi kaikille rekisterissä olijoille vuosittaisen sakon tai liikennekurimaksun ja nopeudet nostettaisiin edes alkeellisesti järkevälle tasolle.
Liikenteen sujuvuutta parantaisin lähettämällä nykyliikennesuunnittelupossen uudelleenkoulutusleirille. Sillä välin sallisin lähtökohtaisesti oikealle kääntymisen punaisella (joko tulisi liikennemerkki, joka sallii tämän tai kieltää tämän). Nykyiselläänhän jalankulkijoille ja autoille syttyvät vihreät yhtä aikaa, mikä ei oikein palvele kenekään etuja. Kolmenkympin yleisrajoituksen nostaisin takaisin neljäänkymppiin, keskikaupungin pääväylillä (mm. Uudenmaankatu) viiteenkymppiin ja muilla pääväylillä kuuteenkymppiin (mm. Mechelininkatu pohjoisesta Hesperiankadulle, Huopalahdentie). Kaksikaistaisista liikenneympyröistä pitäisi tehdä normi tai vähintään avata kaista hetioikealle (esim. Runeberginkadulta Malminrinteelle).
Tällä linjalla on toki positiivisiakin seurauksia: ruuhkia ei käytännössä ole kun autojen määrä keskustassa pysyy aisoissa. Mutta silti henkilökohtaisesti meno pistää vihaksi.
Liikenneviskaalien käsittämättömästä haitanteosta huolimatta liikenne keskustassa sujuu silti verraten hyvin. Malminkadulle johtaa yksi tie, jonka joka puolella tuntuu olevan tietyö: Rautatiekatu, Fredrikinkatu Urho Kekkosen Katu, Lapinrinne ja Runeberginkatu on blokattu (no ok, Runeberginkatua pääsee pohjoisesta sisään ja Salomonkatu taitaa olla auki); lisäksi Lapinlahdenkatu suljettiin yksityisautoilta ilmeisesti Kampin keskuksen tietöiden vuoksi, mutta nyt se "unohdettiin" avata. Eniten vituttaa juuri tämä, että tietöiden poikkeusjärjestelyt muuttuvat pysyviksi. Kaikesta tästä huolimatta pääsen duuniin/duunista puolessa siitä ajasta, jonka bussi veisi.
Keskikaupungin nopeusrajoitukset ovat vitsi: niitä ei noudata kukaan. Eivät bussit, taksit, poliisit tai kukaan muukaan. Ratkaisu ei ole valvonnan lisääminen; valvonnan joka nyttemmin on onneksi olematonta: en ole saanut yhtään sakkoa Helsingissä, vaikka ajan aina ylinopeutta. Helpommalla päästäisiin, jos polizei tai muu rekisterikeskus lähettäisi kaikille rekisterissä olijoille vuosittaisen sakon tai liikennekurimaksun ja nopeudet nostettaisiin edes alkeellisesti järkevälle tasolle.
Liikenteen sujuvuutta parantaisin lähettämällä nykyliikennesuunnittelupossen uudelleenkoulutusleirille. Sillä välin sallisin lähtökohtaisesti oikealle kääntymisen punaisella (joko tulisi liikennemerkki, joka sallii tämän tai kieltää tämän). Nykyiselläänhän jalankulkijoille ja autoille syttyvät vihreät yhtä aikaa, mikä ei oikein palvele kenekään etuja. Kolmenkympin yleisrajoituksen nostaisin takaisin neljäänkymppiin, keskikaupungin pääväylillä (mm. Uudenmaankatu) viiteenkymppiin ja muilla pääväylillä kuuteenkymppiin (mm. Mechelininkatu pohjoisesta Hesperiankadulle, Huopalahdentie). Kaksikaistaisista liikenneympyröistä pitäisi tehdä normi tai vähintään avata kaista hetioikealle (esim. Runeberginkadulta Malminrinteelle).