Astiastot

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Sannnu

Astiastot

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Vähän tylsä otsikko,mutta tiedustelen, että keräätkö jotain tiettyä astiasarjaa kotiisi? Onko astioiden merkillä tms:lla väliä?

Minkä värisiä astioita, tai mitä sarjaa haarukoita ja veitsiä sinulla on tai juomalaseja. Millä perusteella valitset ne?

Entä kahvimukit?

Mä olen aina ollut kiinnostunut designista, ehkä siksi, että kotonani arvostettiin laatua ja muotoilua. Mä olen viehättynyt Arabiaan..tosin vanhempaan sellaiseen, jota on hankalempi nykyään enää saada...joskus kannattaa toki huutonetistä seurata.

Mulla on teema-sarjan lautasia ja kahvimukeja ja muita tarjoiluastioit. Sitten on myös uutta KoKoa...niitä voi muuten yhdistellä keskenään ihan kivasti..siis teemaa ja kokoa. Kumpaakaan ei ole ihan kokonaista settiä, että löytyisi kaikkia vaikka kuusi ja tarjoiluvadit lisäksi.

sitten sellaista vanhempaa kelta vihreäraidallista arabian lautassettiä 5 kpl en muista nyt nimeä ja muutama vanhempi maitonekka

Haarukat ja veitset Hackmannin savoniaa...

Juomalasit oli mun mielestä huippulöytö. Sellaista paksua lasia, kivasti leikattua...ostin erään kahvilan jäämistöstä...tykkään.

Viinilaseja on sekä arabian vernaa että jotain stockan omaa sarjaa.

Astiat on ihania..niin ja muumimukeista juon aina kaffini.
ninnithequeen

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

No ei sinänsä astiastoja ole...Tärkeitä astioita on mummilta perityt "juhlalautaset" joita käytämme yleensä vain Jouluna. Eivät ole muuten arvokkaita, paitsi tunnearvoltaan. Sitten on 60-luvulta peräisin olevat voileipälautaset, toiselta mummilta ne. Arvokkaimmat, mitä omistan ovat Arabian ikivanhat matalat ruskea-valkoiset kahvikupit. Niitäkin luonnollisesti 3 kpl :roll:
Keräilen ainoastaan pikkuhaarukoita ja veitsiä, joissa otinosana jokin kasvis tai hedelmä. Löytyy jo omenaa, juustoa, chiliä, toisenlaista juustoa, maissia jne. Samoin sokerikko on olevinaan sitruuna, ja suolasirotin on minimaissi. Ne on vaan kivoja :D
Juomalasit ja muut ovat meillä ihan peruskamaa.

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi tuhlata käsittämättömiä summia sellaiseen asiaan kuin astiat. Minusta nättejä kippoja ja kuppeja saa halvemmallakin.
Kerran omistin 4 kpl Iittalan "design-juomalaseja", ja jokainen niistä oli puolessa vuodessa rikki. Hohhoijaa. Eikös astioitten tulisi kestää käytössä, eikä vain näyttää hyvältä?
Sannnu

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

ninnithequeen kirjoitti:Kerran omistin 4 kpl Iittalan "design-juomalaseja", ja jokainen niistä oli puolessa vuodessa rikki. Hohhoijaa. Eikös astioitten tulisi kestää käytössä, eikä vain näyttää hyvältä?
Mullakin on hajonnut iittalan lasit tosi helposti...vaikken edes omista pesukonetta..siellähän niihin voi tulla joku jännite, jonka vuoksi ne sitten poksahtavat.
feliformia

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja feliformia »

ninnithequeen kirjoitti:... kasvis tai hedelmä... juustoa... toisenlaista juustoa...
:shock:

Tahdon kyllä himaan juustopensaan. Nams.
safi

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja safi »

Tunnustan. Kaappini pullistelevat astioita. Enää en niitä ole kuitenkaan itse hankkinut lisää, koska kaikki tarpeellinen on ja aika paljon ylikin. Arkena käytän Arabian Arctica-sarjaa. Juhlakattaus tehdään Arabian Olki- sarjalla.
Laseina arkena ja juhlassa käytän Iittalan sellaisia vihertäviä jalallisia laseja, nimeä en muista. Ja sitten tietysti Pentikin Omena- sarja, joka on mun heikkous. Ovat ihania ja siitä löytyy melkein kaikki sarjaan kuuluvat tarjoiluastiat. Näitä saan aika usein myös lahjaksi.
ninnithequeen

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

feliformia kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:... kasvis tai hedelmä... juustoa... toisenlaista juustoa...
:shock:
Tahdon kyllä himaan juustopensaan. Nams.
Ymmärsitköhän nyt ihan oikein :lol:

Stockalla on muuten juustohöylä, jossa otinosana "juustopala". Tällaista mä toivon Joulupukilta tänäkin vuonna. Joka penteleen vuosi se unohtaa, mistä niitä löytyikään. Meillä kun Stocka on aika pitkälti boikotissa.
Bliss

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Bliss »

safi kirjoitti:Pentikin Omena- sarja
Oli pakko googlettaa tuo. Samaa sarjaa löytyy hirmu määrät mun äidin kaapeista, ihanan vanhanaikaisen oloinen!

Mulla on Arabian (nyk. Iittalan) Teemaa keltaisena, sinisenä ja valkoisena, sekä tätä täydentämässä Arabian sinikeltainen Paratiisi.
Joitakin vanhoja mustia Kilta-astioita löytyy myös, niistä olen kyllä ajatellut luopua, kun eivät sovi mihinkään muuhun värinsä puolesta.

Jotain 1800-luvun lopun venäläisiä kristallilaseja on kaapillinen, pakattuna varastoon kylläkin. Suunnattoman kauniita mutta niin kovin epäkäytännöllisiä. Ei meillä edes juoda niin hienoa viiniä, että noita perintökalleuksia tarvitsisin.

Arkikäytössä Iittalan Kartio-lasit, vaaleansinisenä. Samaa sävyä löytyy Verna-laseja ja tarjoilukippoja. Mondoa ajattelin hankkia...
Kahvini litkin New Yorkin-tuliaisena saadusta NYPD-mukista. Se on kiva, ja siihen mahtuu riittävän paljon :)
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Kerään Iittalan värillisiä laseja ja muumimukeja. Loput astiat on kyllä ihan Ikeasta. Olen kuolannut Sara la mikälien uutusastiastoa musta-valkoisena, mutta vähän epäilyttää kun se ei kestä konepesua. Toinen ihana olis Pentikin vanilja. Aiemmin keräsin Pentikin mansikkaa ja Teemaa, mutta sitten kyllästyin ja myin kaikki pois.
feliformia

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja feliformia »

ninnithequeen kirjoitti: Ymmärsitköhän nyt ihan oikein :lol:
Kyllä tuo aika selkeästi on ilmaistu :wink:
ninnithequeen kirjoitti: Keräilen ainoastaan pikkuhaarukoita ja veitsiä, joissa otinosana jokin kasvis tai hedelmä. Löytyy jo omenaa, juustoa, chiliä, toisenlaista juustoa, maissia jne. ?
ninnithequeen

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

feliformia kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Ymmärsitköhän nyt ihan oikein :lol:
Kyllä tuo aika selkeästi on ilmaistu :wink:
ninnithequeen kirjoitti: Keräilen ainoastaan pikkuhaarukoita ja veitsiä, joissa otinosana jokin kasvis tai hedelmä. Löytyy jo omenaa, juustoa, chiliä, toisenlaista juustoa, maissia jne. ?
No perkele. Joku ruoka-aine piti sanomani :D
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja par-sky »

astioita on kaapit täynnä ja väärällään. teemaa löytyy sinisenä ja keltaisena vaikka minkä moista lautasta, kippoa, kuppia ja vatia. loput on sitten ikeaa/muuta. Löytyy tosin 6 jotain hienoa diipadaapa tarjoiluvatia/lautasta, joita käytän pääsääntösesti kukkalautasina :oops:
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Enpä voi sanoa tällä hetkellä keräileväni oikeastaan mitään. Aikoinaan aloin häälahjaksi tulleen astiakokonaisuuden innoittamana Pentikin Omena-sarjan keräämisen ja sitä onkin kertynyt jonniin verran tähän päivään mennessä. Nykyään ärsyttää koko sarja, olis niin paljon kivempiakin! Ja ne väritkin.. yäääh :roll:
SingleMalt

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Mitä ihmettä naiset tekevät moisilla määrillä astioita?
Mulli75

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

SingleMalt kirjoitti:Mitä ihmettä naiset tekevät moisilla määrillä astioita?
Niinpä ja kaikkeen tavaraan pitää koskea mikä näkösektorille sattuu, pelkkä katseleminen ei riitä. Seuraava suuri askel on se ettei kämppä ole riittävän iso johon mahtuisi ne hamstratut astiat yms.

Lomareissuillakin lapissa kannattaa varoa ettei satu ajamaan Pentikin tehtaanmyymälän ohi (Pellon kunnassa), huutohan siitä tulee jos ei sinne pääse.
BettyB.

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

SingleMalt kirjoitti:Mitä ihmettä naiset tekevät moisilla määrillä astioita?
Tarjoilevat niistä elämänsä miehille herkkuillallisia.

Omasta kaapista löytyy Arabian/Iittalan Teema n. 8-12 hlölle mustana, valkoisena ja nyt myös ruskeana (sopii keittiön värimaailmaan). Myös kahvikupit samaa sarjaa, samoin tarjoiluvadit. Juomalaseina toimii Iittalan Grcic-lasit harmaana ja paremmilla illallisilla vedet, viinit ja snapsit juodaan Iittalan harmaista Mondoista (ei valmisteta enää). Aterimet Hackmannin Hackminnaa. Olen myös pilkunnussijamaisen tarkka keittiön ruoanvalmistusvälineistä, joihin saan uppoamaan tolkuttomia määriä rahaa. Pannut, kattilat ja erityisesti veitset on tarkkoja ostoksia!
Minulla on tarkka ja erittäin yksinkertainen maku, kaverit ovatkin jo oppineet että mitään omasta mielestä kivaa on turha ostaa, se menee kuitenkin kirpparille...
Viimeksi muokannut BettyB., 23.11.2006 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sannnu

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

SingleMalt kirjoitti:Mitä ihmettä naiset tekevät moisilla määrillä astioita?
Musta ainakin on mukava kattaa kauniisti. Teen muutenkin paljon ruokaa ja leivon, niin onhan se mukava laittaa myös kauniisti esiin.

Sitäpaitsi mun mielestä esim. kahvi maistuu paremmalta posliinista kuin pahvimukista ja vielä erityisen hyvältä kauniista mukista.
Edith

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Edith »

Astiastot on perseestä. Melkein yhtä perseestä kuin tämä luento, jolla parhaillani kulutan aikaani.

P.S. Olin kyl aatellu toivoa "Kymmenen vuotta ilman seksiä" -juhliini sukulaisilta Paratiisi-astiastoa, mutta, mutta...
Viimeksi muokannut Edith, 23.11.2006 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Astiat vihreää Arabian 24h, lasit Kartio ja Ultima thule, välineet Savonia.

Plus piljuuna korruptioastiaa/kuppia/mukia sekä opiskeluaikoina ravintelista mukaan "jääneitä" työkaluja.

Pakko kai ostaa setti täyteen kun kerran 24h valmistus loppuu. Tosin 24h kahvimukeilla ei tee mitään, liian pieni pohjapinta-ala suhteessa korkeuteen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
SingleMalt

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

BettyB. kirjoitti:Tarjoilevat niistä elämänsä miehille herkkuillallisia.
Pöh. Käyttäkäää ne rahat mielummin itseenne, ulkonäköönne, vaatteisiin, brasilialaisiin vahauksiin ja kaikkeen muuhun naiselliseen. Paljon järkevämpi sijoitus, kun hiivatin kipot ja kapot. :mrgreen:
BettyB.

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

SingleMalt kirjoitti:Pöh. Käyttäkäää ne rahat mielummin itseenne, ulkonäköönne, vaatteisiin, brasilialaisiin vahauksiin ja kaikkeen muuhun naiselliseen. Paljon järkevämpi sijoitus, kun hiivatin kipot ja kapot. :mrgreen:
Onko mun ulkonäössä ja vaatteissa jotain vikaa?

Katsos kun nämä eivät ainakaan omalla kohdallani ole toisensa poissulkevia asioita.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Think »

ninnithequeen kirjoitti: Keräilen ainoastaan pikkuhaarukoita ja veitsiä, joissa otinosana jokin kasvis tai hedelmä. Löytyy jo omenaa, juustoa, chiliä, toisenlaista juustoa, maissia jne. Samoin sokerikko on olevinaan sitruuna, ja suolasirotin on minimaissi. Ne on vaan kivoja :D
:shock: :shock: :shock: :shock:

Mielestäni tämä on jo riittävän hyvä syy esim. avioeroon. Meillä on kaveriporukassa kiertopalkintona sellainen kakkulapio, jossa on se otinosa tehty mansikoista. Ehkäpä järkyttävin yksittäinen keittiöväline ever. Aina kun joku kaveriporukassa muuttaa uuteen asuntoon saa hän tämän "toivotun" lahjan itselleen tupaantuliaislahjaksi ( toivoen, että toivottavasti joku muuttaa pian jotta siitä pääsee eroon).
Ovela kuin orgasmi
SingleMalt

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

BettyB. kirjoitti: Onko mun ulkonäössä ja vaatteissa jotain vikaa?.
Äh. unohda.
ninnithequeen

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Think kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Keräilen ainoastaan pikkuhaarukoita ja veitsiä, joissa otinosana jokin kasvis tai hedelmä. Löytyy jo omenaa, juustoa, chiliä, toisenlaista juustoa, maissia jne. Samoin sokerikko on olevinaan sitruuna, ja suolasirotin on minimaissi. Ne on vaan kivoja :D
:shock: :shock: :shock: :shock:
Mielestäni tämä on jo riittävän hyvä syy esim. avioeroon. Meillä on kaveriporukassa kiertopalkintona sellainen kakkulapio, jossa on se otinosa tehty mansikoista. Ehkäpä järkyttävin yksittäinen keittiöväline ever. Aina kun joku kaveriporukassa muuttaa uuteen asuntoon saa hän tämän "toivotun" lahjan itselleen tupaantuliaislahjaksi ( toivoen, että toivottavasti joku muuttaa pian jotta siitä pääsee eroon).
Toinen tykkää toisesta ja toinen ei.
Mä ihmettelin ettei kukaan muu ole vielä älähtynyt moisia kammotuksia.
Minusta ne nyt vain ovat hauskoja.

Bluntly taisi saunaillassa kirota yhden tällaisen haarukan, kun ei saanut sillä kunnolla otettua leivänpäällisiä :D

Mä muuten tiedän mistä kakkulapiosta sä puhut. Lähetä mulle :P
Rouva Pupu

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

En keräile mitään astiastoja. Olen kuitenkin jostain syystä saanut monilta lahjaksi erilaisia Cartman mukeja/laseja. Harmi, että osa on mennyt rikki.
Viime jouluna saatiin minun isovanhemmilta, heidän vanha lähes käyttämätön astiasto, joka on neutraali näöltään, kallis ja siitä löytyy kaikki mitä kuvitella saattaa kermakoista keksilautaseen. Hmm, oiskohan ollut kuudelle vaiko kahdeksalle hengelle.
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Astiastot

Viesti Kirjoittaja Think »

ninnithequeen kirjoitti: Mä muuten tiedän mistä kakkulapiosta sä puhut. Lähetä mulle :P
Ja luopuisimme kiertopalkinnostamme! Ehkä sitten jos maailmasta löytyy vielä joku tuotakin mauttomampi keittiöesine. Tuskin tämä on kuitenkaan mahdollista.
Ovela kuin orgasmi
Vastaa Viestiin