FatLeilah kirjoitti:Tuossa Manalan listassa oli Pirkka-hilloja ja marmeladeja, joiden alkuperämaaksi ilmoitetaan Suomi. Valmistetaanko em. elintarvikkeet todella kotimaisista marjoista vai onko marjat tuotu jostakin Puolasta tai Kiinasta ja keitetty kasaan Suomessa?
Tämähän on erittäin yleistä. Moni kotimainen "jaloste"tuote valmistetaan kyllä kotimaassa, mutta eri raaka-ainekomponenttien alkuperää ei vaadita esille. Monet hillo- ja sienijalosteet, vaikka ovat olevinaan kotimaisia, ovat todellakin ulkomaalaista alkuperää pääraaka-aineiltaan. Ruokavalmisteiden todellinen kotimaisuusaste onkin vielä reilusti esitettyjä lukuja pienempi. Siksipä niitä joutsenmerkkejäkään ei kovin monen paketin kyljestä tarvitse ihastella.
Suvinen kirjoitti:No kappas, Pirkkahan sattuu olemaan Keskon "omaa" halpakamaa! Olipa ISO yllätys, että siitä iso osa tulee ulkomailta. *hoh*
Olet jälleen kerran väärässä. Kuten pertzi jo edellä sanoii, Pirkka on tuotebrändi, jota myydään mielikuva-adjektiiveilla "tutkittu", "turvallinen", "kotimainen", "laadukas". Pirkka on Keskon oma kotimainen laatubrändi.
Sen sijaan Euroshopper-tuotesarjaa myydään mielikuva-adjektiiveilla "ulkomainen", "edullinen", "hintaansa nähden laadukas". Euroshopper-tuotesarja on nimenomaan kehitetty edullisien tuontieineksien tunnusmerkiksi.
Mielikuvista puhuttaen, monellekohan tulee mieleen, että Pirkka luomukeksit ja luomupastat ovat tanskalaisia? Minä ainakin kuvittelisin, että luomuviljatuotteet voisivat suomen kaltaisessa maassa olla ihan kotimaisia...
Mikä ihmeen kesko vastaan Lidl- taistelu tämä mielestäsi on?
Sinähän se väitit Lidlin olevan perseestä ulkomaisine tuotteineen verrattuna kotimaisiin kauppaketjuihin. Ja sanan ULKOMAINEN olet kirjoittanut halventavaan sävyyn sen verran monta kertaa eri elintarviketuotteiden yhteydessä, ettei kenellekään ole varmasti jäänyt epäselväksi, että ulkomaisuus on ollut ykkösperuste ennakkoluuloillesi ja dissaamisellesi. Nyt kun alkaa näyttää siltä että jutuissasi ei ole oikeen minkään näköistä faktuaalista perää verrattuna muiden kauppakeskusten tuotteisiin, alat tietenkin nikottelemaan ja keksiä uusia, entistä subjektiivisempia dissaussyitä.
Luuletko minun olevan niin lukutaidoton tollo, etten osaa itse paketin kyljestä katsoa, missä tuote on valmistettu?
No kun nyt kerran itse asiaa kysyit, niin kyllä, minulla ei ole siitä enää pienintä epäilystäkään.
Ja olethan tietoinen siitä, miten tuotteen alkuperämaa luokitellaan?
Kyllä. Mitä yrität kertoa?
Ja kun olet noin ahkera kaivelemaan nippelitietoa netistä, niin haepa samalla vastaava lista Lidlin tuotteiden alkuperämaista.
Miksi? Samaa ulkomaalaista tuontitavaraa samanlaisissa purkeissa. Minua se ulkomaisuus ei häiritse pätkääkään, päinvastoin; minusta on surkuhupaisaa, että samalla kuin sinun kaltaisesi ennakkoluuloiset ihmiset haukkuvat Lidliä laaduttomista ulkomaisista tuotteista, minua vituttaa Lidlissä asioidessani se, ettei heillä ole ulkomaisia tuoreliha, -kala, eikä kanatuotteita. Brasilialainen pihvikarja kun esimerkiksi hakkaa lihan laadussa kotimaiset lihat 5-0. Joudunkin hakemaan ULKOMAISET tuorelihatuotteet K-kaupasta. Hassua, vai mitä?
Ai niin, ja ihan pakko sanoa, että Myllyn Paras spagetti ON kotimaista. Tarkistin, vittu.
Vittu kannattaa tarkistaa iltapesun yhteydessä. Sen sijaan minulla on tässä juuri nyt kädessäni tuote nimeltään "Myllyn Paras spagetti 1kg". 100% durumvehnää ja keittoaika muuten on 8 minuuttia. Paketissa lukee
"Valmistettu Italiassa.
Valmistuttaja: MYLLYN PARAS OY PL5, 05801 Hyvinkää"
Sinulla on ilmeisesti todellisia vaikeuksia katsoa itse paketin kyljestä, missä tuote on valmistettu.