Vagabondo kirjoitti: ↑10.01.2023 13:43
Lääkärilläkin on tullut rampattua ja sain Kelalta joululahjaksi uuden Kela-kortin ja korvauspäätöksen Semaglutidiin. Nyt vaan pitäisi saada oma lääkäri pois lomilta kirjoittamaan resepti. Tuollahan pitäisi olla tutkitusti ihan merkittävä laihduttava vaikutus, joten jännä nähdä miten se muuttaa oloa ja näkyykö tulos puntarilla.
Kohta 4 viikkoa takana Semaglutidi kuuria. Ensimmäinen viikko puolikkaalla tabletilla ja sitten täysiannostus. Onpahan ollut eksoottista toistaiseksi. Mä olen yleensä kestänyt aika hyvin lääkkeitä, mutta nyt on ollut kattava kirjo sivuoireita, joskin onneksi koko ajan vähenevissä määrin. Pahoinvointia, jotkut hajut ja ruoka-aineet etoo, närästystä ja ripulia. Yksi saikkupäivä piti pitää silloin kun vaihdoin täyteen annokseen, kun työnteosta ei vaan tullut mitään, mutta enää oireet ei juurikaan vaivaa. Eiköhän tämä tästä.
Positiiviselta puolelta sitten on ollut mielenkiintoista seurata miten voimakkaana kylläisyyden tunne tulee ja selvästi pienemmästä ruoka-annoksesta kuin aikaisemmin. Kylläisyyden tunne myös jatkuu pidempään ja monesti ei ehdi tulla minkäänlaista näläntunnetta ruokailujen välissä. Jos ei pidä ruokailuaikataulusta kiinni, niin ruokailujen väli helposti venyy verensokerin tasapainon kannalta liian pitkäksi. Ruokahalu on myös suuntautunut kevyempiin ja raikkaampiin vaihoehtoihin. Monet rasvaisemmat ruuat etoo tällä hetkellä, niin herkemmin ottaa lautasella salaattia ja kasvisruokaa. Kroppa tuntuu kaipaavan kevyttä ja helposti sulavaa ravintoa. Ravintolassakin on nyt helpompi valita salaatti, kun tietää ettei annoksen syötyä jää nälkäinen olo. Aikaisemmin ravintola-annos salaattia tarkoitti helposti, että lopettaessa on yhtä nälkä kuin aloittaessa
Mä olen pohdiskellut, että tältäkö syöminen normaalista ihmisestä tuntuu? Viimeviikot on vahvistaneet käsitystäni siitä, että mulla on jonkinlainen syömishäiriö ja nyt viimeinkin keho reakoi niin kuin pitää.
Yksi rasittava piirre lääkkeessä on, että se pitää ottaa tyhjään mahaan vähintään puoli tuntia ennen ruokailua. Oman olon kannalta olen huomannut, että tunti ennen ruokailua on parempi vaihtoehto. Lääke vaatiikin vähän suunnitelmallisuutta sen suhteen missä välissä sen voi ottaa minäkin päivänä. Ehkä tähänkin joku rutiini vielä muodostuu.
Kaikki yllä mainittu huomioiden olisi ihme, jos tällä ei paino putoa. Tän aamun punnituksen perusteella -3,1kg lääkityksen aloituksesta, eli melkein kilo viikkoon. Vähän turhan nopeasti lihasmassan säilymisen kannalta, mutta eiköhän tuo vauhti kohta hidastu. Keskimäärin 2kg/kk riittäisi hyvin siihen, että saavuttaisin mun painotavoitteen tänä vuonna. Toivottavasti myös tuo diabetes saadaan tällä kuriin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.