Uniongelmia

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
ninnithequeen

Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tässä nyt on viime ajat mennyt niin huonosti nukkuessa, ettei tosikaan. Pari tuntia, pienissä pätkissä. Sängyssä pyörimistä jne.

Päivisin kuljen kuin unessa, on niin väsynyt olo koko ajan. Kohta alkaa olla semmonen vaihe taas, että pakko hakea nukahtamislääkkeet taas. Tosin viimeksikin ne auttoivat tosiaan siihen nukahtamiseen, ja tunnin päästä heräsin. On aika rankkaa tämmönen.

Eräs vanhempi rouva, vanha asiakas, kertoi, että kun hänen miehensä joutui sairaalaan, hän ei saanut nukuttua ollenkaan. Apteekkarilta sitten oli kysynyt että mikä auttaisi että saisi nukuttua. Luontaistuotetta hän vissiin haki, mutta apteekkari oli kehottanut pistelemään puoli pulloa punaviiniä naamaan illalla, niin uni kyllä tulee :D

Onko teillä jotain vinkkejä tai kokemuksia, mikä auttaisi nukahtamaan, ja todella sitten NUKKUMAAN. Mä alan olee aika katki.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Lisätään vielä, että olen opettanut itselleni pahan tavan: katsomme aina televisiota sängyssä iltaisin, ja nykyään sitten uni ei tule ainakaan ellei se telkkari tosiaan ole päällä. Joku "taustahäly" pitää olla. Kummallista.
Quarter

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Elä ressaa, liiku, elä juo alkoholia illalla, elä syö raskaasti illalla ja totani... pane. Seksi rentouttaa...tai ainaki isot pojat kertonu näi.

Yritä olla ajattelematta sitä, että "voi vitun vitun vittu et taaskaan en saa nukuttua ja prkl oon aamulla taas iha paskana ja vittu en taas saa unta ku pyörin ja pyörin". Keskity, rauhotu ja elä anna asioiden vituttaa nii paljoo ku oot punkas.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Quarter kirjoitti:Yritä olla ajattelematta sitä, että "voi vitun vitun vittu et taaskaan en saa nukuttua ja prkl oon aamulla taas iha paskana ja vittu en taas saa unta ku pyörin ja pyörin". Keskity, rauhotu ja elä anna asioiden vituttaa nii paljoo ku oot punkas.
Pakko kyllä sanoa, että paremmin saan nukuttua silloin, kun ukkokulta on kyljessä kiinni.

Enkä mä mitään oikeestaan mieti, mä en vaan saa UNTA. Ja sitten kun saan: herään. Ja taas ootellaan että tulisiko se uni. Vittu.
Quarter

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Quarter »

ninnithequeen kirjoitti:[Enkä mä mitään oikeestaan mieti, mä en vaan saa UNTA. Ja sitten kun saan: herään. Ja taas ootellaan että tulisiko se uni. Vittu.
No nii just... ELÄ RESSAA SIITÄ!! jos ei tu uni ni ei tu. Käy juomas maitoo ja takas petiin. Sauno tai käy lämpimässä suihkussa enne unia. Ja mieti et mikä sua ressaa ja pyri vähentää sitä. Ja liiku. Liikunta rentouttaa ja tekee muutenki hyvää.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä käyn oikeesti melkein joka ilta saunassa. Maitoa juon vain ruoan kanssa.

Oikeesti tuntuu ettei kunnon pitkää unta saa kuin vetämällä perskännit ja sammumalla :roll:

Joku varmaan tietäis jotain niitä mitälie luontaistuotteita, jotka vois avittaa? Haluun kokeilla kyl kaikki ennen lekurin pakeille menoa...
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Lilo »

ninnithequeen kirjoitti:
Joku varmaan tietäis jotain niitä mitälie luontaistuotteita, jotka vois avittaa? Haluun kokeilla kyl kaikki ennen lekurin pakeille menoa...
Valeriaana.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Mäkin haluaisin taas nukahtamislääkereseptin. Unettomuus on yhtä helvettiä. Mulla on tosin se ero että tätä vaivaa ei esiinny joka yö, esim.viime yö meni ihan vallan mainiosti. Ja mun on nimenomaan vaikea nukahtaa.. sit nukun kyllä yleensä ihan hyvin, mut se ite nukahtaminen siis tuottaa vaikeuksia. Ei viitsis joka ilta pyöriä montaa tuntia sängyssä, ja stressata seuraavan päivän mahdollisesta väsymystilasta.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Avatar
voyager2
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 16.08.2005 7:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja voyager2 »

Kärsin itsekkin vuosia samasta ongelmasta ennenkuin menin lekurin pakeille. Harmittaa etten mennyt jo aikaisemmin, koska kunnon yöunen puute vaikuttaa todella paljon elämän laatuun. Ensin alkuun mulle kokeiltiin niitä kaikenmaailman nukahtamis juttuja, mutta nukahtaminen ei ole ollutkaan mun ongelma vaan se että herään jo parin tunnin unen jäkleen, jolloin se unen syvin ja rentouttavin vaihe jää kokonaan pois. Kesti pitkään löytää itselle sopiva "lääkitys" enkä vieläkään nuku koskaan mitään 8:aa tuntia, mutta herään enää 1-2 kertaa yössä joka tuntuu jo ruhtinaalliselta. Jotenka mars lekurille siitä. Syötäväksi ne lääkkeet on tehty eikä nykyiset tabut edes aiheuta riippuvuutta, jota itse alunperin asiassa arastelin. Toi Quarterin heittämä seksi on silti yks parhaista nukahtamislääkkeistä jos ei kyseessä ole tällaisesta kroonikko tapauksesta kuten minä.

Hiljakkoin kuulin myös että hyvän kirjan lukeminen ei ole suotavaa nukkumaan mennessä. Aivot voivat saada liikaa virikkeitä.. hmm.. Siispä jatka vaan näiden vinkkien lukemista täältä..
Ollakko vaiko eikö olla? Kas siinäpä typerä kysymys!
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Minulla aikoinaan auttoi ainakin se että lopetin sängyssä oleilun paitsi nukkumistarkoituksissa (seksuaaliaktiviteetit olivat tietysti poikkeus) toisin sanoen siellä ei telkkua, ei kirjoja kirjoja eikä mitään muutakaan paitsi nukkumista. Siten jos ei nukuttanut illalla niin nousin ylös sängystä ja menin esim sohvalle tekemään jotain muuta (esim rentoutumis harjoituksia) ja sitten yritin uudelleen jonkin ajan kuluttua.

Omat uniongelmani olivat kylläkin enimmäkseen psykologisia ja stressin aiheuttamia joten ne poistuivat lopullisesti elämäntapojen muutoksien myötä mutta tuo nukkumapaikan "pyhittäminen" oli ensimmäinen aktuaalinen teko jonka tein ja se tuntui auttavan ainakin jonkin verran.

Tietoni kemikaalien käytöstä nukkumiseen tai nukahtamiseen onkin sitten senverran vajavaisia että niistä en sano mitään.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mie oottaisin kovasti, että Nuori Daavid vastaisi tähän myös....?
safi

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja safi »

On sellainen yksinkertainen vinkki, että mene töihin. Teet duunia 5pvä/ vko:ssa, vähintään sen kahdeksan tuntia päivässä ja siihen ymppäät vielä kodin hoitamisen ja mahdolliset harrastukset päälle, niin taatusti uni tulee silmään ilman pillereitä.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

safi kirjoitti:On sellainen yksinkertainen vinkki, että mene töihin. Teet duunia 5pvä/ vko:ssa, vähintään sen kahdeksan tuntia päivässä ja siihen ymppäät vielä kodin hoitamisen ja mahdolliset harrastukset päälle, niin taatusti uni tulee silmään ilman pillereitä.
Hyvä yritys Safi *taputtaa*

Juu. Sillon tosiaan sai unta, kun teki kahta duunia. Valitettavasti sitä unta ei juuri töitten takia saanut tarpeeksi, siis nukkua pitkään.
safi

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja safi »

ninnithequeen kirjoitti: Juu. Sillon tosiaan sai unta, kun teki kahta duunia. Valitettavasti sitä unta ei juuri töitten takia saanut tarpeeksi, siis nukkua pitkään.
Kyllä se yksi kokopäiväduuni riittää saamaan unirytmit kohdilleen, aloita nyt edes siitä ja katso sitten jaksatko vielä netissä roikkua aamusta yömyöhään. Minä en ainakaan jaksaisi ja uni tulee väkisin silmään jo ilta yhdeksältä.
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

safi kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Juu. Sillon tosiaan sai unta, kun teki kahta duunia. Valitettavasti sitä unta ei juuri töitten takia saanut tarpeeksi, siis nukkua pitkään.
Kyllä se yksi kokopäiväduuni riittää saamaan unirytmit kohdilleen, aloita nyt edes siitä ja katso sitten jaksatko vielä netissä roikkua aamusta yömyöhään. Minä en ainakaan jaksaisi ja uni tulee väkisin silmään jo ilta yhdeksältä.
Niin, kyllähän mulla duuni on.
En vaan voi (toistaiseksi) tehdä sitä kokopäiväisesti.
Bliss

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Bliss »

safi kirjoitti:On sellainen yksinkertainen vinkki, että mene töihin. Teet duunia 5pvä/ vko:ssa, vähintään sen kahdeksan tuntia päivässä ja siihen ymppäät vielä kodin hoitamisen ja mahdolliset harrastukset päälle, niin taatusti uni tulee silmään ilman pillereitä.
Just. Ei muuten tule. Vai onkohan vika siinä, että teen niitä töitä 7 päivänä viikossa ilman työaikaa.
silsis

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja silsis »

safi kirjoitti:On sellainen yksinkertainen vinkki, että mene töihin. Teet duunia 5pvä/ vko:ssa, vähintään sen kahdeksan tuntia päivässä ja siihen ymppäät vielä kodin hoitamisen ja mahdolliset harrastukset päälle, niin taatusti uni tulee silmään ilman pillereitä.
Ei tarvitse olla pillerien markkinoija sanoakseen, että Safi pieni, me ihmiset olemme erilaisia. Meillä on omat osin fysiologiset syymme kärsiä unettomuutta, silloin kun niin käy.

Safi, kun sä ymmärtäisit, että se miten sinä asiat koet tai miten reagoit ei ole ainoa tapa. Ei ole olemassa tässäkään asiassa oikeaa tapaa, vain erilaisia tapoja.

Eiköhän me kaikki tiedetä, että liikunta ja muu mielekäs puuhastelu auttaa unentuloon ja unen laatuun.
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Minä sain tähän uni/valveillaolo-ongelmaani nyt uudeksi kokeiluksi melatoniinia iltaisin ja aamuisin kirkasvaloa. Katsotaan, josko toimisi. Yöt menee kyllä nyt hyvinkin Tajukankaalla mutta päivisin vielä väsyttää. Eipä tätä ole kyllä testattukaan kovin pitkään ja kun vielä muistaisi nakata sen melatoniinin tarpeeksi ajoissa tauluun, että alkaisi illalla nukuttamaan, koska herätys on kuitenkin vakio. Ei alle 7 h kuitenkaan mulle riitä..
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
safi

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja safi »

silsis kirjoitti:
Ei tarvitse olla pillerien markkinoija sanoakseen, että Safi pieni, me ihmiset olemme erilaisia. Meillä on omat osin fysiologiset syymme kärsiä unettomuutta, silloin kun niin käy.

Safi, kun sä ymmärtäisit, että se miten sinä asiat koet tai miten reagoit ei ole ainoa tapa. Ei ole olemassa tässäkään asiassa oikeaa tapaa, vain erilaisia tapoja.

Eiköhän me kaikki tiedetä, että liikunta ja muu mielekäs puuhastelu auttaa unentuloon ja unen laatuun.
Joo eikä tarvitse olla selvännäkijä nähdäkseen miten tässä ketjussa univaikeuksia kiroavat ovat tietokonetta toimistossa päivät pitkät naputtelevia tai kotona oleilijoita. Se ei vaan ihmiselle ihan riitä, joten mitä tehdään...syödään pillereitä. Just, just mikäs siinä sitten auttaa.

Ihminen on rakennettu niin, että se kaipaa ruumiillista raskasta touhuamista, joko työn merkeissä tai muuten järjestettynä tullakseen väsyneeksi. Tämän erittäin yksinkertaisen asian kun sisäistää, niin jatkuvat univaikeudet ovat muisto vain trarllal lei..
ninnithequeen

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä luulen Safi, ettei sua naurattais muitten ongelmat, jos kärsisit samasta vaivasta itsekin...
Ja mun työni on aika ruumiillista kyllä. Mutta kuten sanottu: en voi käydä duunissa joka päivä, ihan jo lastenhoito-ongelmien takia.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Mulla kans ajoittain uniongelmia. Tähän syynä tietty ensisijaisesti kolmivuorotyö.
Mutta meiän taloudessa eletään seuraavanlaisesti: makkarista karsittu kaikki maholliset ylimääräset sähkövempaimet, jotka voi vähänki aktivoida ihmistä. Ei siis televisiota, tietokonetta, stereoita yms härpäkkeitä. Pieni radio on kyllä, varmuuden vuoksi.
Ennen nukkumaan menoa pyrittävä hieman tasaamaan ja rauhottamaan tilannetta ja mieltä. Sauna auttaa. Lasillinen tai pari punkkua. Seksi, älyttömän hyvä unilääke. Tosin, joskus voi seksin jälkeen olla kyllä taas niin hyperaktiivinen olo, että tahtois vaan lisää ja lisää... mutta voihan sitä ittensä runkatakin uneen. Jos uni ei silti tule, sänkyyn edi pidä jäädä turhia pyörimään. Siinä vaiheessa meen keittiöön ja otan kupillisen kaakaota ja poltan vielä tupakan ja mietin jotain ihan muita juttuja ja kokeilen uudestaan unta. Josa ei vieläkään onnaa, ni sitte olkkariin ja jotain todella puuduttavaa luettavaa, monisärmäinen sosiaalityö on hyvä nukahtamiskirja!
Meillä on sänky rauhotettu vain ja ainoastaan nukkumiseen ja sekstailuun. Ei mitään ylimäärästä. Eikä makkarissa ees oo mitään muuta ylimäärästä, paitsi vaatekaapit tietty. Niin ja se radio. Joskus voi uni tulla paremmin, jos pistää jotain rauhottavaa musiikkia hiljaselle...

Jos näitä konsteja kokeilemalla ei uni silti ole tullut ja tätä unettomuutta ihan vaivaksi asti ja jos tietää, että seuraavana päivänä olisi oltava skarppina, niin sitten otan sen imovane 7,5mg, kokonaisen tai puolikkaan tabletin ja varmasti nukahan (enkä yleensä herää kesken unien). Nukahtamistroppeja en silti enempää ku kahtena kertana peräkkäin, korkeintaan. Yhtälailla hyvästä voisi olla myös se melatoniini ja kirkasvalolampun kyllä haluaisin aamujani valaisemaan ja piristämään, ettei ois näin helevetin väsy nyt päivällä. Nytki tekis hurjasti mieli mennä päiväunille. Päiväunet vaan on saatanasta. Varma tapa menettää yöunet.

Viimeaikoina tosin suurin ongelmani lähinnä on se, ettei sitä yksinkertaisesti vaan malttais mennä nukkumaan. Tahtois höpötellä kaikkea kummaa tai tehä muuten jotain kivaa sen vieressänukkujan kanssa niin että saa sen toisen melkein hermostumispisteeseen... Niin joo, ja Muumit toimii kans hurrjan hyvänä unilääkkeenä. Niitä meillä luetaan iltaisin ääneen. Muumien tarinoissa ne otukset nukkuu paljon. :)
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Terveet elämäntavat auttavat uniongelmissakin. Liikunta pari, kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa pitäisi auttaa. Eikä sitten kahvia, teetä, suklaata, kaakaota, energiajuomia tai muita piristeitä enää illalla. Mieluiten ei ollenkaan, mutta ei ainakaan iltapäivällä. Maito, banaani ja kalkkuna ovat rauhoittavia ruoka-aineita eli niitä kannattaa nauttia iltasella.

Voisiko olla, että telkkari piristää nukkumaanmenohetkellä? Mä ainakin tarvitsen tunnin tai pari rauhoittavaa tekemistä (ei nettiä!) ennen kuin menen nukkumaan.
Kikkelis kokkelis.
Rouva Pupu

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Itse olen kärsinyt univaikeuksista aina kun ollut hieman hektisempi aika eli juuri kolmivuorotyö ja paljon liikuntaa. Silloin tuntuu, että on liikaa energiaa, vaikka oikeasti sitä ei ole.
Olen tehnyt suht samoja asioita kuin mustis ja takuuvarma toimi itselläni on se, etten mene sänkyyn ennenkuin olen väsynyt, muuten pyörin viisi tuntia ympäriinsä. Lääkkeitä en ole kuin kerran muutamaan otteeseen ottanut, jo ihan sen vuoksi, etten mokaile tötterössä töissä ollessa.
Tekemättömyys lähinnä vetää veteläksi, voisi oikeastaan jatkuvasti nukkua.
silsis

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja silsis »

OMIA havaintojani:

-tarpeeksi rasittava liikuntasuoritus jossain vaiheessa päivää, viimeistään loppuen 3 h ennen nukkumaanmenoa
- maha täynnä, jotta olo on tyytyväinen, enkä herää nälkään neljän tunnin jälkeen
- huoneen tuuletus auttaa
- ei missään nimessä sänkyyn lukemaan kirjaa/lehteä ennen nukkumaanmenoa, korkeintaan hetkeksi ja silloin jtk kevyttä kamaa
- masturbointi ei auta, ejakulaatioon päättynyt hyvä seksi ja sitä seurannut energian siirtyminen miehestä naiseen ja raukea olo on päivän täkyni :D
- herkästi ahdistuvana asiat pitää olla selvitettynä ennen nukkumaanmenoa, ei ratkaisemattomia riitoja!
- unirytmin muuttumattomuus
- jos saa jutella hetken jollekin tärkeälle ihmiselle(naiselle) toivottaen hyvää yötä ja muuta lässytystä, josta tulee hyvä levollinen mieli, vältyn myös painajaisilta
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uniongelmia

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Joo, ja sänkyyn silloin kun väsyttää, ei johonkin kellonaikaan vain siksi, että ajattelet, että silloin pitää nukahtaa. Mulla ainakin väsymys tulee ja menee sykleissä ja jos yhden missaa, ei välttämättä kannata mennä sänkyyn pyörimään.

Mä en kyllä aina nukahda heti. Joskus saattaa mennä tuntikin, kun mietiskelen kaikenlaista, siis ihan positiivisessakin mielessä.
Kikkelis kokkelis.
Vastaa Viestiin