Suomen dieselautokanta on vain hieman päälle 10% Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunnon mukaan. Tästä saamme varmaankin pääasiassa kiittää kireää verotusta ja kalliimpaa hintaakin ehkä..Think kirjoitti:Ajaisivatkohan ne bussista jääneet ihmiset kaikki diesel-autoilla. Tuskin. Lisäksi kulutus on luultavimmin tuota 5 litraa suurempi, koska busseilla kuljetaan pääasiassa taajamissa, joissa myös sen henkilöauton kulutus on hieman enemmän kuin se keskimääräinen kulutusNuoriDaavid kirjoitti: Nykyaikainen henkilöautodieselhän kuluttaa noin 5 litraa sadalla, eli bussissa täytyy olla 95/5=19 matkustajaa, jotta dieseliä kuluu vähemmän/lärvi. Mahtaako ehto keskimäärin täyttyä?
Vihanaiheita kaivataan
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 796
- Liittynyt: 27.09.2006 10:41
- Paikkakunta: Ihmislä
Re: Vihanaiheita kaivataan
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan
«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Ronald Reagan
«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Re: Vihanaiheita kaivataan
Puhumattakaan mikä ero on katalysaattorilla varustetun 1.6 bensapöhökoneen ja bussin 12 litraisen dieselin välillä... Googleta pienhiukkaset...Nasalspray kirjoitti:Sekoitatte keskenänne päästöt ja polttoaineen kulutuksen. Esimerkiksi miltei 20 litraa sadalla kaupunkiajossa kuluttava uusi iso jenkkiveekasi tuottaa päästöjä vain noin kaksinkertaisesti verrattuna 1.6 litran nuhakoneella varustettuun törisijään.
Espoon ja Helsingin väliset bussit eivät myöskään kulje pääosaa matkasta taajama-ajona.
Päästö/kulutusmatematiikka ei ole suinkaan niin lineaarista kuin eri kantoja edustavat osapuolet haluavat tässä esittää. Keskustan autottomuus esimerkiksi vähentää liikennevaloissa ja ruuhkissa seisomisen yms. tyhjäkäynnin määrää merkittävästi joukkoliikennevälineiltä. Yksityisautoilun negatiivisia puolia eivät ole vain yksittäisen auton tuottamat päästöt vaan sen valmistukseen kuluva ekologinen jalanjälki ja sen viemä tila ahtaassa kaupunkiympäristössä.
Kyllä. Kaupunkimaastureilla ajelevat ovat pääsääntöisesti urpoja. Mutta jos päästöjen ja kulutuksen verotusta muutetaan sopivasti, lienevät pian historiaa.
www.junttiauto.com
Kuten tuossa ylempänä sanoinkin bussilla kulkemiseen on muitakin syitä kuin absoluuttinen saastuttaminen.
Veikkaisin, että katumaasturissa tärkeintä on sen omistajille turvallisuuden tunne ja hyvä näkyvyys. Jokainen pakettiautoakin ajanut ymmärtää mistä puhun.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1000
- Liittynyt: 14.08.2005 20:56
Re: Vihanaiheita kaivataan
No ei kai kukaan täsäs ole niin kukaan kuvitellutkaan. Jostain se on kuitenkin näissä väittelyissä lähdettävä liikkeelle ja bensan kulutus on ihan hyvä lähtökohta. Sillä on kuitenkin yhteys pakokaasuihin.Nasalspray kirjoitti: Päästö/kulutusmatematiikka ei ole suinkaan niin lineaarista kuin eri kantoja edustavat osapuolet haluavat tässä esittää.
Ovela kuin orgasmi
Re: Vihanaiheita kaivataan
Turvallisuuden tunne? Siis mikä? Mikä niitä uhkaa?PerttiMakimaa kirjoitti:Veikkaisin, että katumaasturissa tärkeintä on sen omistajille turvallisuuden tunne ja hyvä näkyvyys.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1000
- Liittynyt: 14.08.2005 20:56
Re: Vihanaiheita kaivataan
Nämähän taitaa olla Daven perustamat sivut. Ainakin tämän mainoksen mukaan: http://junttiauto.com/tuotteet/SUV-im-FIN.pdf
Ovela kuin orgasmi
Re: Vihanaiheita kaivataan
Mikä nyt autoillessa uhkaa. Kanssa-autoilijoiden typeryys, matka-ajossa hirvet yms. eläimet ja nykyään enenevässä määrin laiminlyöty tienpito.sanctus kirjoitti:Turvallisuuden tunne? Siis mikä? Mikä niitä uhkaa?PerttiMakimaa kirjoitti:Veikkaisin, että katumaasturissa tärkeintä on sen omistajille turvallisuuden tunne ja hyvä näkyvyys.
Re: Vihanaiheita kaivataan
"En ole koskaan aiemmin tuntenut oloani näin turvalliseksi liikenteessä. Tiedän että pystyn murskaamaan jokaisen vastaantulijan pelkästään autoni massalla. Tää on siis ihan ehdotonta kaikille joille turvallisuus ja mielenrauha on se ykkösjuttu. -Irma"sanctus kirjoitti:Turvallisuuden tunne? Siis mikä? Mikä niitä uhkaa?PerttiMakimaa kirjoitti:Veikkaisin, että katumaasturissa tärkeintä on sen omistajille turvallisuuden tunne ja hyvä näkyvyys.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 796
- Liittynyt: 27.09.2006 10:41
- Paikkakunta: Ihmislä
Re: Vihanaiheita kaivataan
Tämä oli juuri se mitä hain mutta kun en vaan osaa. Hyvä, että joku osaa.Nasalspray kirjoitti:Keskustan autottomuus esimerkiksi vähentää liikennevaloissa ja ruuhkissa seisomisen yms. tyhjäkäynnin määrää merkittävästi joukkoliikennevälineiltä. Yksityisautoilun negatiivisia puolia eivät ole vain yksittäisen auton tuottamat päästöt vaan sen valmistukseen kuluva ekologinen jalanjälki ja sen viemä tila ahtaassa kaupunkiympäristössä.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan
«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Ronald Reagan
«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Re: Vihanaiheita kaivataan
Selvennetään asiaa myös sen verran ettei liikenteen rajoittamisella ydinkeskustassa ole mitään tekemistä esim. luonnonsuojelun ja hiilidioksipäästöjen vähentämisen, vaan lähinnä kantakaupungissa asuvien tai aikaansa muuten paljon siellä viettävien viihtyvyyden parantamisen kanssa (on kivempaa kävellä työpaikalta Stokkalle jos sillä matkalla on vähemmän autoja näköpiirissä). Eli aivan puhtaasti itsekäs perustelu, mikä ei sinänsä ole yhtään epätavallista. Samaa sarjaa kuin vaatimukset somalien ja muiden ulkomaalaisten karkoittamisesta pois Suomesta, monet katsovat oman viihtyvyytensä parantuvan senkin myötä.Lilo kirjoitti:Siis ei kai kukaan yksityisautojen vastustaja täällä väitäkään, että autoilu olisi kaikkiaan kriminalisoitava. Juu, Suomessa tarvitaan autoa. Juu, viisihenkinen perhe tarvitsee -ainakin joissakin tapauksissa- autoa.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö autoilua _ydinkeskustassa_ voisi ihan hyvin rajoittaa.
Tosiasiahan kun on että jos yksityisautoilu keskustaan vaikeutuu, kohdistuu sama liikenne muihin lähialueiden ostoskeskittymiin. Merkittävin (ja ehkä ainoa) oikeasti yksityisautoilua vähentävä asia on tehdä autoilusta kallista, ja tietenkin parantaa julkista liikennettä (sen ihmeen kun Espoossa vielä näkisi, ai niin onhan se metro vihdoinkin menossa johonkin suuntaan usean vuosikymmenen jahkailun jälkeen).
Re: Vihanaiheita kaivataan
Hyvä NamuSetä, muistinkin yhden vihanaiheen vielä.
- Valkoihoiset afrikkalaiseurooppalaiset (kekseliäs ja pirun korrekti termi, eikö?)
- Valkoihoiset afrikkalaiseurooppalaiset (kekseliäs ja pirun korrekti termi, eikö?)
Re: Vihanaiheita kaivataan
Vai että typeryys uhkaa. Ja hirvet vaanivat. Tietkin on ihan surkeassa kunnossa. Koska viimeisin raikas ajokokemukseni Rovaniemelle talvella oli vuonna 2004, en tiedä juurikaan teiden kunnossapidosta Pohjois-Suomessa. Itä-Suomen tieverkko on ollut minulle aina vain mystinen ihailun kohde. Ainakaan niinä 44 edestakaisena kertana, jotka ajoin väliä Kerava/Vantaa/Jyväskylä - Rovaniemi, ei ongelmia syntynyt muiden tien käyttäjien, säiden tai eläintenkään takia. Ehkä olen vain niin hyvä kuski, että pystyin ajamaan niissä vaihtelevissa ajokeleissä, jotka tielleni sattuivat, vaikka allani oli joko 1,3 litrainen vuoden 89 Renault 19 tai 1,6 litrainen vuoden 2001 Renault Clio.PerttiMakimaa kirjoitti:Mikä nyt autoillessa uhkaa. Kanssa-autoilijoiden typeryys, matka-ajossa hirvet yms. eläimet ja nykyään enenevässä määrin laiminlyöty tienpito.
Helsinki-Tampere motarin alku, kehä I ja III, Lahden motari, Itäväylä, Vuotie ja Vihdintie näyttävät nyt olevan tänäkin vuonna ihan samanlaisessa kunnossa tienpidollisesti kuin edellisenä vuonna.
Mä olen kyllä taipuvaisempi uskomaan siihen väitteeseen, että mitä turvallisempi tunne on kuskilla, sitä kovemmaksi tilannenopeus muodostuu. Keleistä riippumatta.
Viimeksi muokannut sanctus, 24.01.2007 13:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Vihanaiheita kaivataan
Varmasti voi ... mutta onko autoilun rajoittaminen Helsingin ydinkeskustasta jotenkin erityisen perusteltua? Tai ylipäänsä onko suomalaisten kaupunkien ydinkeskustojen liikenteen rajoittaminen jotenkin supertarpeellista? Jo nyt Helsingin keskustasta löytyy paljon kävelykaduiksi muutettuja katuja ja parkkimaksut ovat suurempia kuin muualla. Jos on jotain hyviä syitä rajoittaa entisestään autojen tuloa keskustaan, itse äänestän korotettuja maksuja kuin liikenteen kieltämistä kokonaan. Maksakoot ne jotka todella haluavat ajaa keskustaan.Lilo kirjoitti:Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö autoilua _ydinkeskustassa_ voisi ihan hyvin rajoittaa.
Ai niin, on topic: onpa hyvä, että se viha-aihe vihdoin löytyi.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1398
- Liittynyt: 14.08.2005 19:24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vihanaiheita kaivataan
Tarkennetaan: valheellinen turvallisuuden tunne. Kun alla on se mukava pirssi, jossa on kaikki aabeeässät, turvatyynyt sun muut turvallisuudentunnetta pönkittävät vempeleet, niin voikin sitten hyvällä mielellä päästellä menemään vaikka vähän rajoitusten yli sen enempiä varomatta.PerttiMakimaa kirjoitti:Mikä nyt autoillessa uhkaa. Kanssa-autoilijoiden typeryys, matka-ajossa hirvet yms. eläimet ja nykyään enenevässä määrin laiminlyöty tienpito.sanctus kirjoitti:Turvallisuuden tunne? Siis mikä? Mikä niitä uhkaa?PerttiMakimaa kirjoitti:Veikkaisin, että katumaasturissa tärkeintä on sen omistajille turvallisuuden tunne ja hyvä näkyvyys.
Don't Panic!
-
- Kitisijä
- Viestit: 3044
- Liittynyt: 26.03.2006 21:27
Re: Vihanaiheita kaivataan
Keskustan ilmanlaatu? Ruuhkat?Chap kirjoitti:
Varmasti voi ... mutta onko autoilun rajoittaminen Helsingin ydinkeskustasta jotenkin erityisen perusteltua?
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Re: Vihanaiheita kaivataan
Lisäksi kaikkien joukkoliikenteen käyttäjien siirtyminen yksityisautoilijoiksi tukkisi keskustan täysin. Jo nyt suuri osa siellä tapahtuvasta liikenteestä on parkkipaikkojen etsinnästä johtuvaa korttelirallia.Think kirjoitti:Ajaisivatkohan ne bussista jääneet ihmiset kaikki diesel-autoilla. Tuskin. Lisäksi kulutus on luultavimmin tuota 5 litraa suurempi, koska busseilla kuljetaan pääasiassa taajamissa, joissa myös sen henkilöauton kulutus on hieman enemmän kuin se keskimääräinen kulutusNuoriDaavid kirjoitti: Nykyaikainen henkilöautodieselhän kuluttaa noin 5 litraa sadalla, eli bussissa täytyy olla 95/5=19 matkustajaa, jotta dieseliä kuluu vähemmän/lärvi. Mahtaako ehto keskimäärin täyttyä?
Helsingillä on kuulemma suunnitelmissa muuttaa keskustan katuja yksisuuntaisiksi, jotta keskustassa asuvien autot mahtuisivat sinne paremmin. Toteutuessaan keskusta tulee ruuhkautumaan entistä pahemmin.
e.
Re: Vihanaiheita kaivataan
Voihan se olla niin joillakin. Mennee siihen "kanssa-autoilijoiden typeryys" kategoriaan. Mutta eihän niillä voi tietääkseni ajaa kovempaa turvallisesti, kun ovat niin korkeita, päinvastoin.nexie kirjoitti:Tarkennetaan: valheellinen turvallisuuden tunne. Kun alla on se mukava pirssi, jossa on kaikki aabeeässät, turvatyynyt sun muut turvallisuudentunnetta pönkittävät vempeleet, niin voikin sitten hyvällä mielellä päästellä menemään vaikka vähän rajoitusten yli sen enempiä varomatta.
Minulla ei siis ole SUV:ta. Miltei kaikki rahalla saatavat turvalaitteet kylläkin.
Re: Vihanaiheita kaivataan
Aivan, kehien sisällä keliolosuhteet vaikuttavat muuttumattomilta. Saman huomasin ajaessani siellä pari viikko sitten.sanctus kirjoitti:Vai että typeryys uhkaa. Ja hirvet vaanivat. Tietkin on ihan surkeassa kunnossa. Koska viimeisin raikas ajokokemukseni Rovaniemelle talvella oli vuonna 2004, en tiedä juurikaan teiden kunnossapidosta Pohjois-Suomessa. Itä-Suomen tieverkko on ollut minulle aina vain mystinen ihailun kohde. Ainakaan niinä 44 edestakaisena kertana, jotka ajoin väliä Kerava/Vantaa/Jyväskylä - Rovaniemi, ei ongelmia syntynyt muiden tien käyttäjien, säiden tai eläintenkään takia. Ehkä olen vain niin hyvä kuski, että pystyin ajamaan niissä vaihtelevissa ajokeleissä, jotka tielleni sattuivat, vaikka allani oli joko 1,3 litrainen vuoden 89 Renault 19 tai 1,6 litrainen vuoden 2001 Renault Clio.
Helsinki-Tampere motarin alku, kehä I ja III, Lahden motari, Itäväylä, Vuotie ja Vihdintie näyttävät nyt olevan tänäkin vuonna ihan samanlaisessa kunnossa tienpidollisesti kuin edellisenä vuonna.
Mä olen kyllä taipuvaisempi uskomaan siihen väitteeseen, että mitä turvallisempi tunne on kuskilla, sitä kovemmaksi tilannenopeus muodostuu. Keleistä riippumatta.
Mutta ajapa lumipyryn jälkeen (parin kolmen päivän säteellä siitä riittää) Helsingin lähiöstä toiseen pikkuteitä pitkin. Ainakin Etelä-Haaga on aina ihan kamalassa kunnossa.
Ei tuo vauhti itsellä ainakaan erään Boschin keksinnön jälkeen ole lisääntynyt. Ehkä jännittäminen talvella on vähentynyt.
-
- Kitisijä
- Viestit: 18766
- Liittynyt: 15.08.2005 3:14
- Paikkakunta: Hell
Re: Vihanaiheita kaivataan
Nyt olen kuullut dieselmoottorienkin parantuneen, ja suurimman ilmansaateen aiheuttavat kitkarenkaat? Ainakin pienhiukkasten osalta lapatessaan niitä laskeutumisen jälkeen takaisin ilmaan. Lisäksi hymyilen vieressä ryömiville autokolonnoille. Voi raukkoja kyllä pitää todella pitää autopenkillä istumisesta! Otan osaa.
Pyyhin Netikettiin..
Re: Vihanaiheita kaivataan
...kunnes yllättäen vastaan tuleekin Hummeri (videon kohdassa 03:30). Siinä ei paljoa enää kitymaasturitkaan (SUV) auta.Nasalspray kirjoitti:"En ole koskaan aiemmin tuntenut oloani näin turvalliseksi liikenteessä. Tiedän että pystyn murskaamaan jokaisen vastaantulijan pelkästään autoni massalla. Tää on siis ihan ehdotonta kaikille joille turvallisuus ja mielenrauha on se ykkösjuttu. -Irma"
Seuraava askel lienee ihka oma tankki. Ainoa löytyy joku isompi ja raskaampi.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 796
- Liittynyt: 27.09.2006 10:41
- Paikkakunta: Ihmislä
Re: Vihanaiheita kaivataan
Kyllä minun käsittääkseni se on enemmänkin niiden ruuhkien ja ilman laadun takia harkittu asia kuten Tukholmassakin.CandyMan kirjoitti:Selvennetään asiaa myös sen verran ettei liikenteen rajoittamisella ydinkeskustassa ole mitään tekemistä esim. luonnonsuojelun ja hiilidioksipäästöjen vähentämisen, vaan lähinnä kantakaupungissa asuvien tai aikaansa muuten paljon siellä viettävien viihtyvyyden parantamisen kanssa (on kivempaa kävellä työpaikalta Stokkalle jos sillä matkalla on vähemmän autoja näköpiirissä). Eli aivan puhtaasti itsekäs perustelu, mikä ei sinänsä ole yhtään epätavallista.
Niin no jakaantuupahan ympäri pääkaupunkiseutua sen sijaan, että pakkaantuu ahtaaseen niemeen.CandyMan kirjoitti:Tosiasiahan kun on että jos yksityisautoilu keskustaan vaikeutuu, kohdistuu sama liikenne muihin lähialueiden ostoskeskittymiin.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan
«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Ronald Reagan
«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Re: Vihanaiheita kaivataan
Niin mäkin, nimittäin suomalaiset syntyperäiset heinähatut. Juuri luin että jälleen yksi sellainen on raiskannut pari lasta. Ei helvettiläinen... Veikkaan ettei ollut eka eikä vika kerta.PerttiMakimaa kirjoitti:Hyvä NamuSetä, muistinkin yhden vihanaiheen vielä.
- Valkoihoiset afrikkalaiseurooppalaiset (kekseliäs ja pirun korrekti termi, eikö?)
Re: Vihanaiheita kaivataan
Jos ei tietäisi voisi luulla sinun olevan oikeasti kimmastunut, mutta pois se tällä palstalla olevista.CandyMan kirjoitti:Niin mäkin, nimittäin suomalaiset syntyperäiset heinähatut. Juuri luin että jälleen yksi sellainen on raiskannut pari lasta. Ei helvettiläinen... Veikkaan ettei ollut eka eikä vika kerta.PerttiMakimaa kirjoitti:Hyvä NamuSetä, muistinkin yhden vihanaiheen vielä.
- Valkoihoiset afrikkalaiseurooppalaiset (kekseliäs ja pirun korrekti termi, eikö?)
Onko tuo mies sinun lähisukulaisesi vai miksi noin moneen ketjuun tätä linkkiä postaat? Tai no, tähän ketjuun tuollainen aihe kyllä sopii kuin nyrkki silmään.
-
- Kitisijä
- Viestit: 1398
- Liittynyt: 14.08.2005 19:24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Vihanaiheita kaivataan
CandyMan kirjoitti:
Seuraava askel lienee ihka oma tankki. Ainoa löytyy joku isompi ja raskaampi.
Don't Panic!
Re: Vihanaiheita kaivataan
Eikö tämä nyt kannattaisi kerralla laajentaa koskemaan (suomalaisia) miehiä yleensä. Olen tilastoihin perustuvien havaintojeni perusteella tullut siihen tulokseen, että lähes vain ja ainoastaan miehiä kiinnostaa käyttää lapsia oman seksuaalisen halunsa tyydyttämisen välineenä. Puoluekannasta riippumatta.CandyMan kirjoitti:Suomalaiset syntyperäiset heinähatut.