Mikä on inhokkiverosi?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Täytyypä näin vaalien alla kysyä veronalentajilta, mitä veroa inhoat eniten. Perintövero hiivattiin? Autovero pois? Tuloverot sukkaa? Olet porho ja pääomavero rassaa?

Jos rakastat veroja, senkin saa tunnustaa.
Mulli75

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Ei ole kauan kun mietin miten maksan veroja mutta hyvin vähän olen valtion kukkarosta saanut tai käyttänyt palveluja hyväkseni.
Mikään ei rassaa vielä.
Juhani

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Inhoan aivan erityisesti Ranskan kuninkaan säätämää suolaveroa.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kasettimaksu.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Mulli75 kirjoitti:Ei ole kauan kun mietin miten maksan veroja mutta hyvin vähän olen valtion kukkarosta saanut tai käyttänyt palveluja hyväkseni.
Mikään ei rassaa vielä.
Meinaat ettet ole käynyt edes perskoulua, saatikka lastentarhaa? Sinua ei ole rokotettu eikä hampaitasi höönattu? Onneksi olkoon, olet välttynyt hyvinvointivaltion ikeeltä!
Mulli75

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Vadim kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Ei ole kauan kun mietin miten maksan veroja mutta hyvin vähän olen valtion kukkarosta saanut tai käyttänyt palveluja hyväkseni.
Mikään ei rassaa vielä.
Meinaat ettet ole käynyt edes perskoulua, saatikka lastentarhaa? Sinua ei ole rokotettu eikä hampaitasi höönattu? Onneksi olkoon, olet välttynyt hyvinvointivaltion ikeeltä!
No enhän mä noin vanhoja juttuja muista ja nuohan on sitä pientä perussettiä elinkaaren aikana joita en sitten muista.
NuoriDaavid

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tuloverotuksen jyrkkä progressio on suurin epäkohta. Yli 50:n prosentin menevä marginaalivero on laillistettua rosvousta.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vadim kirjoitti:Meinaat ettet ole käynyt edes perskoulua, saatikka lastentarhaa? Sinua ei ole rokotettu eikä hampaitasi höönattu? Onneksi olkoon, olet välttynyt hyvinvointivaltion ikeeltä!
Kiitollisuuden velka on helvetin huono kannustin jos ei tunne olevansa kiitollinen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Tix

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Tulovero. Demarien salajuoni.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:Tulovero. Demarien salajuoni.
Meinaat että jos kokkarit olisivat vallassa, tuloveroa ei olisi lainkaan?

Hitto vie, alkaa kuulostaa houkuttelevalta. Pitäisköhän äänestää kokkaria.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

En mä maksa sellaisia.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Geetzu

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Vadim kirjoitti:Jos rakastat veroja, senkin saa tunnustaa.
Rakastan! Mutta tulen vielä toivomaan, että perintövero hiivattuisi.
Dr.Diarrhea

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Just nyt perintövero. Yleensä yritän olla märehtimättä veroja, tulee vaan tukka kipeäksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ei yksittäisissä veroissa ole mitään vikaa, ei edes tuloveron progressiossa.

Paskaa on koko paketti, sillä kaiken maailman progressiivisuutta / tukea on kasattu ihan älyttömäksi viidakoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että alle 3000e tuloilla on aika lailla paskan hailee mitä tienaa.

Osmolta tilaukseen perustulopaketti ja heti.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Perintövero. Sen maksaminen on ottanut kupoliin aika pirusti, kun nekin vähäiset perinnöt on varmaan verotettu jo ties kuinka moneen kertaan aikaisemmin.
Äiti ei tiedä
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja cardic »

kirkollisvero. mitaan hyotya siita ei ole ollu eika ole, siksipa eroankin kirkosta. kaikkein naurettavinta on et firmat joutuu maksaan kirkollisveroa eika edes pysty sita millaan valttamaan.
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

En ole koskaan pannut pahakseni verojen maksamista. En kyllä pane pahakseni, jos minulle annetaan enemmän sitä, mistä niitä maksetaan.
Kikkelis kokkelis.
Vihtahousu

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Perintö.
CandyMan

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Työntekoon, yrittämiseen ja kulutukseen liittyviä veroja alas (tulovero, liikevaihtovero jne.). Vastaavasti perintö-, lahja-, pääoma- yms. verot ylös, jotta aktivoidaan ihmisiä ansaitsemaan itse toimeentulonsa ja laittamaan rahojaan kulutukseen sen sijaan että keräävät varallisuutta sivuun perillisilleen tai odottelevat perintöä minkä eteen he eivät itse ole tehneet mitään.

Ihmisten ohjaamista järkevään toimintaan (energian säästö, ympäristön suojeleminen, alkoholin ja tupakan välttäminen) voidaan myös puolestani edistää verojen avulla. Esim. autoverouudistus kuulostaa noin äkkiseltään perusperiaatteiltaan oikean suuntaiselta.
Viimeksi muokannut CandyMan, 11.02.2007 21:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
CandyMan

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Mulli75 kirjoitti:
Vadim kirjoitti:
Mulli75 kirjoitti:Ei ole kauan kun mietin miten maksan veroja mutta hyvin vähän olen valtion kukkarosta saanut tai käyttänyt palveluja hyväkseni.
Mikään ei rassaa vielä.
Meinaat ettet ole käynyt edes perskoulua, saatikka lastentarhaa? Sinua ei ole rokotettu eikä hampaitasi höönattu? Onneksi olkoon, olet välttynyt hyvinvointivaltion ikeeltä!
No enhän mä noin vanhoja juttuja muista ja nuohan on sitä pientä perussettiä elinkaaren aikana joita en sitten muista.
Pointti kai lähinnä oli ettet sinä, ja tuskin juuri kukaan palstalaisista, ole vielä plussan puolella siinä kuinka paljon olet tähän mennessä käyttänyt yhteiskunnan verovaroja vs. maksanut niitä.
Bliss

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Ihan fiilispohjalta - autovero ja polttoaineverot on persiistä. Mä olen hitto sentään jo maksanut veroa niistä rahoista, joilla mä diisselini maksan, ja sitä pirun dieselveroakin pitää maksaa yli 500 eskoa vuodessa, vaikka sille ei enää nykyään juurikaan ole järkevää perustetta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21371
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Itsekin hätkähdin kun tämän näin kerrankin selvästi esitettynä:
http://taloudenrakenteet.vatt.fi/fin/in ... =96&menu=5

Tuolla siis kuvataan kokonaisveroaste tulojen mukaan. Tulos:
- Pienituloinen: 50% kokonaisveroaste
- Keskituloinen: 55% kokonaisveroaste
- Suurituloinen: 60% kokonaisveroaste

Tuota taustaa vasten erot kokonaisverotuksessa ovat varsin pieniä. Tasaveroon ei olisi pitkä matka, kuten talouselämäkin totesi:
http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=1113694
Chap

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja Chap »

sivustahuutaja kirjoitti:Tuolla siis kuvataan kokonaisveroaste tulojen mukaan. Tulos:
- Pienituloinen: 50% kokonaisveroaste
- Keskituloinen: 55% kokonaisveroaste
- Suurituloinen: 60% kokonaisveroaste
Miten nämä lasketaan? Mitä oikeastaan tarkoittaa, että keskituloisen kokonaisveroaste on 55 %?

EDIT: Siis kokonaisveroaste 55 % tarkoittaa bruttotuloista katoaa 55 % erilaisiin veroihin. Mutta koska merkittävä osa veroista ja veronkevennyksistä liittyy kulutukseen, pitää tuossa laskelmassa tehdä jotain oletuksia millainen kulutus on eri tuloluokissa. Varmaankin käytetään jotain keskimääräistä kulutusta per tuloluokka?
PerttiMakimaa

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

CandyMan kirjoitti:Työntekoon, yrittämiseen ja kulutukseen liittyviä veroja alas (tulovero, liikevaihtovero jne.). Vastaavasti perintö-, lahja-, pääoma- yms. verot ylös, jotta aktivoidaan ihmisiä ansaitsemaan itse toimeentulonsa ja laittamaan rahojaan kulutukseen sen sijaan että keräävät varallisuutta sivuun perillisilleen tai odottelevat perintöä minkä eteen he eivät itse ole tehneet mitään.

Ihmisten ohjaamista järkevään toimintaan (energian säästö, ympäristön suojeleminen, alkoholin ja tupakan välttäminen) voidaan myös puolestani edistää verojen avulla. Esim. autoverouudistus kuulostaa noin äkkiseltään perusperiaatteiltaan oikean suuntaiselta.
En kyllä mitenkään ymmärrä tuota näkemystä, että perintövero olisi jotain jonka eteen perinnönsaaja ei olisi tehnyt mitään. Jos tuleva perintö on asunto, kuten se usein on, on ainakin rintaperillinen tehnyt takuulla jotain lisäarvoa tuottavaa siihen. Puhumattakaan kesämökeistä tai metsäpalstoista. Kyllähän vaurauden säästäminen jos joku on jotain joka on geeneissä. Varmistetaan seuraavan sukupolven maksimaaliset selviytymismahdollisuudet.

Jos kiva namusetä kadulla lahjoittaa sinulle jotain se voisi olla sitten toinen juttu. Sitä voisi verottaa vaikka kuinka, puhumattakaan epäilyksistä kaverin motiiveista.

Autoverotusuudistuksen toteutusvaihtoehdoissa korpeaa se, että miksi tutkitaan ihan vakavissaan teknologioita joilla voidaan samalla valvoa kansalaisia kun pelkästään parikymmentä senttiä bensaveroon riittäisi kaikkeen. Ei tarvittaisi virastollista tyyppejä seuraamaan logeja ja/tai laskemaan juuri tämän automallin autonkäyttöveroa. (Tosin tämä virasto taitaisi ollakin juuri SE juttu joillekin tässä uudistuksessa kansalaisten paimentamisen ohella).

Suosikki-inhokki taitaa kuitenkin sittenkin olla "varainsiirtovero" tuloveron progression ohella. Valtion pitää saada oma siivu jokaisesta asuntolainasta.
PerttiMakimaa

Re: Mikä on inhokkiverosi?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Chap kirjoitti:Miten nämä lasketaan? Mitä oikeastaan tarkoittaa, että keskituloisen kokonaisveroaste on 55 %?

EDIT: Siis kokonaisveroaste 55 % tarkoittaa bruttotuloista katoaa 55 % erilaisiin veroihin. Mutta koska merkittävä osa veroista ja veronkevennyksistä liittyy kulutukseen, pitää tuossa laskelmassa tehdä jotain oletuksia millainen kulutus on eri tuloluokissa. Varmaankin käytetään jotain keskimääräistä kulutusta per tuloluokka?
En tiedä koko vastausta kysymykseesi, mutta esitän vastakysymyksen? Ymmärrättekö mitä verokortissanne lukee? Sehän ei ole veroprosenttinne vaan veroprosenttinne miinus viisi-piste-jotakin prosenttia.

Esim. Kortissa 26% -> todellinen palkasta lähtevä raha (ilman liittomaksuja) 31,X%. Eli työeläkemaksut tjsp.

Erkki Liikanen erotti nämä aikoinaan veroprosentista erikseen ja väitti verotuksen laskevan. Siksi monet eivät tajua kovin hyvin veroprosenttiaan.
Vastaa Viestiin