Gattaca kirjoitti:
Marginaalista lisäkulumista voisi olettaa jarrua painettaessa/vapauttaessa. Mutta aika pientä. Ja tietty sekin, että peruuttaessa varsinkin haluis itse säätää nopeuden, ja tuon kanssa sitä ahtaissa paikoissa voi joutua säätämään jarrulla.
Ja tämän katsot ongelmaksi minkä takia? Eikö nopeutta ahtaissa paikoissa ole helpompi säätää a) jarrulla kuin b) kaasulla, kytkimellä ja jarrulla? Omakohtaisen kokemukseni mukaan automaatilla on juurikin paljon helpompaa ja näppärämpää kyseinen touhu.
Ja jarrut automaateissa kyllä kuluvat enemmän kuin manuaalivaihteisissa, mutta se ei johdu tuosta mainitsemastasi ryömimisominaisuudesta vaan siitä, että esimerkiksi moottoritieltä pois tultaessa vauhti otetaan yleensä pois pelkästään jarruttamalla, vaihdekeppiin kajoamatta. Itse kyllä automaatillakin ajaessani vähennän vauhtia moottorijarrutuksella heittämällä pienempää vaihdetta sisään sopivan moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi. Säästää sekä jarruja että polttoainetta.
Eikä perinteisessä automaattaivaihteistossa mitään kytkinasetelmaa ole, joka kytkeytyisi ja epäkytkeytyisi jarrua painaessa. Kyllä siellä vaihde päällä tuodaan aina moottorin voima momentinmuuntimelle saakka, vaikka seisottaisiin jarrun päällä. Tämähän nimenomaan tekee sen efektin, että auto ei loivissa mäissä ala valumaan taaksepäin. Tuota ryömimisnopeutta voidaan kyllä halutessa säätää, ja jopa kytkeä pois käytöstä kokonaan. Jarruja se ei tosiaan kuluta, mutta bensaa se sen sijaan jonkin verran kuluttaa - moottori joutuu koko ajan tekemään vähän enemmän töitä pysyäkseen käynnissä kuin N tai P -asennoissa, kun osa voimasta viedään suoraan vaihteistolle. Vastaava efekti syntyy manuaalivaihteisessakin, kun kytkintä nostaa (jarrun kanssa tai ilman) vaihde päällä sen verran, että kytkin alkaa ottaa kiinni ja moottorin kierrokset hieman laskevat tämän "rasituksen" edessä. Ajotietokoneen omistavat voivat todeta (jos ajotietokone näyttää kulutuksen puolella paikallaanollessa l/h lukemia) sen hetkellisen kulutuksen lievänä kasvamisena.
En muuten myöskään ole vielä törmännyt yhteenkään automaattivaihteiseen autoon, joka lähtisi käyntiin vaihde päällä. Se on itse asiassa katsastustekninen vaatimus, että auto EI saa käynnistyä kuin P:llä tai N:llä, joten ei sitä autoa jarrun takia sen vuoksi "pidä" käynnistää. Mutta vaihteen kytkeminen on monesti helpompaa, kun auto makaa pienessä mäessä jarrun varassa eikä P-vaihteen vaihteston lukkovivun varassa. Sen takia automaattivaihteisen kanssa kannattaakin käyttää aina seisontajarrua jos ei pysäköi ihan tasaiselle. Nimittäin jos jätät auton loivaan mäkeen pelkästään P-vaihteen varassa, voi käynnistämisen jälkeen vaihdevalitsimen siirto pois Parkilta olla vähän helvetin vaikeaa. Sen kun vielä teet ilman jarrua, niin saatat oikeasti rikkoakin jotain.
JoeB kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole syynä juurikin tuo moottorijarrutuksen puute.
Mikä? Kaikki ne automaattivaihteiset autot mitä olen ajanut (ja niitä on muuten paljon, viimeksi eilen kävin ostamassa kauppauuden sellaisen) ovat kyllä moottorijarruttaneet halutessa erittäin voimakkaastikin. Niin tämä eilen koeajon perusteella ostamani 6-portainen VW:n tiptronic-vehjekin, kuin '68 Rolls-Roycekin ja erilaiset uudet ja vanhat jenkit. Sitä automaattivaihteistoa pitää vaan osata käyttää. Ei se voi tietää, haluatko kaasua nostaessasi rullata rauhallisesti ja ekologisesti vai käyttää tehokkaampaa moottorijarrutusta. Tietysti jarrupolkimen käytön analysointi tässä hieman auttaa, ja yleensä kytkeekin bensiininsyötön saman tien kokonaan pois. Mutta ei automaattivaihteisto ehdi vaativien jarrutusten perään, ja vaihteiden automaattinen vaihtaminen moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi tekisi ajosta nykivää. Ja se jos joku on asia, mitä automaattivaihteiston omistaja autoltaan EI halua.
Ja monen vähän vanhempaa tekniikkaa olevan neliportaisen automaattivaihteiston (jossa ei ole tiptronic-ominaisuutta mutta pakkovaihteet kylläkin) kakkosvaihde vastaa manuaalivaihteisen kolmosvaihdetta pyöreästi. Miksei se kelpaa moottorijarrutukseen vähän isommissakin nopeuksissa? En itse ole vielä kertaakaan törmännyt automaattivaihteisen kanssa tilanteeseen, jossa ei lootasta olisi löytynyt sopivaa pykälää harjoittaa moottorijarrutusta. Vanhemmissa 4-portaisissa on yleensä kaikki vaihteet käytettävissä (OD, D, 2, 1 tai D, 3, 2, 1), ja uusimmissa elektroninen tiptronic-tyylinen manuaalikäskytys sekä monesti sport-ohjelmat jotka soveltuvat herkemmän kiihdyttelyn lisäksi myös moottorijarrutteluun paremmin.