Tytöt ja pojat

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Pyry-Matias

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Gattaca kirjoitti:Ja älkää sotkeko äiteeni tisuja tähän!!!
Joo, toi oli vain viittaus toissapäiväiseen(kö?) imetyskeskusteluun. Eli Viihde-osion joku teeveestä tulee ohjelmaa ketjuun. Se 4D, jossa äidit eivät malttaneet jättää lasta imettämättä kouluiässä, jottei se lapsi vaan suutu heille. Tuli silloin mieleeni, ettei niilläkään äiteillä vahvasti mene. Toin asian ilmi nyt hieman kömpelösti (en jaksanut kirjoittaa viittausta silloin), myönnän.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Clay »

Gattaca kirjoitti:
Ja älkää sotkeko äiteeni tisuja tähän!!!
Pystyt tisut sotketaan joka paikkaan ja joka paikassa, spruits.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mitenkähän pariutumisen kävisi, jos kaikki kasvatettaisiin niin sukupuolettomasti kuin mahdollista? Muistan taannoisen lehtiuutisen, jossa todettiin, että lisääntymiseen ei tarvita enää miestä, koska hedelmöitymiseen ei välttämättä tarvita miehen sukusoluja. Homma onnistui naisen soluistakin suoritettuna. Onko sukupuoleton kasvattaminen globaali salaliitto, jolla miehet yritetään syrjäyttää ja tehdä maailmasta yksisukupuolinen tai ehkä kaksineuvoinen niin kuin kastemadoista?

:bling:
Paras päivä ikinä.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Pyry-Matias kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Ja älkää sotkeko äiteeni tisuja tähän!!!
Joo, toi oli vain viittaus toissapäiväiseen(kö?) imetyskeskusteluun.
Ei äitee imettänyt minua tavallista pitempään. Suuria vauvaiän kiukkuja kuulemma tuli siitä, että äiteen pystytisut oli niin täynnä (pullistuneena) maitoa, etten saanut nänniä kunnolla suuhuni. Perkele, vieläkin vituttaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Gattaca kirjoitti:Ei äitee imettänyt minua tavallista pitempään. Suuria vauvaiän kiukkuja kuulemma tuli siitä, että äiteen pystytisut oli niin täynnä (pullistuneena) maitoa, etten saanut nänniä kunnolla suuhuni. Perkele, vieläkin vituttaa.
Mutta eikös sinusta tullut kookas mies, joten turha valittaa tuosta(kin). Liekö ongelman ydin täynnä oleva rinta vai tietyn muotoinen nänni. No oli miten oli, kyllä kuka tahansa oppii pienellä treenaamisella tissiä imemään. Tietäähän sen siitäkin, että aikuisenakin homma toimii, miksei sitten vauvana, jos vaihtoehtona on nälkäkuolema. Luultavasti moni luopuu leikistä, kun eivät kestä vauvan katkeraa itkua ja ärsytystä, mikä ei tosiaan kovin kivalta kuulosta.
Paras päivä ikinä.
Aito_Johanna

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Laitatko lisätietoja tutkimuksesta. Vaikka linkin.

Öh, kun nyt näytät kouluttuneen "väärään ja naisia alistavaan" ammattiin niin koetko näin tosiaan tapahtuneen? Tekivätkö vanhempasi mielestäsi virheen ja olisit oikeasti halunnut olla extreme urheilija tai valuuttameklari?
Ei ole linkkiä. Eräs opettaja yliopistolla kertoi tuosta vuosia sitten. Myöhemmin myös isäni puhui samasta tutkimuksesta. (Liian suuri yhteensattuma, että molemmat olisivat keksineet saman tarinan omasta päästään, joten eiköhän tutkimus oikeasti ole tehty ;) )

Minä en ole tässä kiistassa asettunut kummallekaan puolelle. Tuon vain mielestäni kiinnostavia pointteja esille. Olen ND:n kanssa samaa mieltä siitä, että sukupuoli ei saa olla este tehdä itseä kiinnostavia asioita. Kuinka siitä kukaan voisi olla eri mieltä?

Toisaalta en ole varma, onko nyt sitten niin vaarallista, jos poikavauvoja kehutaan reippaiksi pojiksi ja tyttövauvoja suloisiksi tytöiksi. Elämä menee liian vaikeaksi, jos koko ajan yrittää kieli keskellä suuta olla mahdollisimman neutraali. Mutta tuskin näiden juttujen tiedostamisesta haittaakaan on.

Omaan kasvatukseeni olen tyytyväinen enkä koe, että minua olisi ahdettu mihinkään muottiin. Molemmilla vanhemmillani on sama matemaattis-luonnontieteellinen koulutus, mikä varmaankin vaikutti siihen, että mitään "tytöille sopii hoiva-ala ja pojille insinööritieteet" -maailmankuvaa mulle ja siskolleni tosiaankaan ei ole tyrkytetty. Päinvastoin kannustettiin lukemaan lukiossa pitkää matikkaa yms, ja luinkin.

Kuitenkin olen lapsesta asti ollut luonnostani tyttömäinen/naisellinen ja monella tapaa solahtanut ihan pakottomasti ns. perinteiseen naisen rooliin. Pidin pikkutyttönä nukkeleikeistä, halusin naamiaisissa aina pukeutua prinsessaksi, tykkään kodinhoidosta yms. Siksi toisaalta ymmärrän hiukan myös pertti-tix-riemumieli-linjalaisia. Ärsyttää, kun tasa-arvofanaatikot välillä haluavat lyödä meihin "naisellisiin" naisiin (tai "miehisiin" miehiin?) leiman "alistettu sukupuolensa uhri". Pitäisi kiroilla ja remuta ja pelata jalkapalloa, vaikka se ei tule luonnostaan. Antakee meidänkin olla mitä olemme.
Aito_Johanna

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Tuli vielä mieleen yksi esimerkki äärineutraalista puhetavasta: Kaverin kaveri on tiedostava äiti, joka ei halua tyrkyttää pienelle pojalleen valmista heteromiehen mallia. Kerran hän oli jossain tilanteessa lirkuttanut lapselleen: "Sitten kun sinä olet iso poika, sinäkin tuot kotiin näytille jonkun ihanan tytön!" Sitten hän oli huomannut, mitä oli tullut sanottua, ja korjasi: "Tai siis tuot näytille jonkun ihanan ihmisen!" Eihän voi tietää, tuleeko pojasta hetero vai homo, joten pitää olla neutraali...
Minusta tuo menee ylilyönnin puolelle. Eihän voi sanoa mitään, jos koko ajan pitää varoa.
Tix

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Tix »

Liberaalit vanhempani ostivat minulle nappulana vaatimuksestani tyttöjen mallisen pyörän eivätkä edes ihmetelleet mitään. Ainoa asiasta leukaillut naapurin nappula sai kurmootusta ja lopetti leukailun. Miksikö vaadin sellaista? No kun se oli pikkunappulan mielestä niin paloauton värinen.
NuoriDaavid

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:sai kurmootusta .
Onko Tixkin pohojanmaalta? Luulin että tuota sanaa käytetään vain siellä?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Aito_Johanna kirjoitti:Tuli vielä mieleen yksi esimerkki äärineutraalista puhetavasta: Kaverin kaveri on tiedostava äiti, joka ei halua tyrkyttää pienelle pojalleen valmista heteromiehen mallia. Kerran hän oli jossain tilanteessa lirkuttanut lapselleen: "Sitten kun sinä olet iso poika, sinäkin tuot kotiin näytille jonkun ihanan tytön!" Sitten hän oli huomannut, mitä oli tullut sanottua, ja korjasi: "Tai siis tuot näytille jonkun ihanan ihmisen!" Eihän voi tietää, tuleeko pojasta hetero vai homo, joten pitää olla neutraali...
Minkähän ikäinen poika oli kyseessä? Vaatii vähintäänkin kieroa mielenlaatua puhua pienelle pojalle jostain vitun sussuista. Ihmissuhteista ei ole kuin harmia, joten niiden "ihanuuden" oppiminen kannattaa jättää oman oivalluksen varaan (ei tarkoita seksuaalikasvatuksen unohtamista). Ennen sekoamisvaihetta on syytä hankkia koulutus ja muut jutut, koska ennen pitkää aika menee vain pillun tai siis sukupuolielimen perässä juoksemiseksi.
Paras päivä ikinä.
Tix

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:
Tix kirjoitti:sai kurmootusta .
Onko Tixkin pohojanmaalta? Luulin että tuota sanaa käytetään vain siellä?
En. Kurmootus on vaan mainio sana.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Tix kirjoitti:Liberaalit vanhempani ostivat minulle nappulana vaatimuksestani tyttöjen mallisen pyörän eivätkä edes ihmetelleet mitään. Ainoa asiasta leukaillut naapurin nappula sai kurmootusta ja lopetti leukailun. Miksikö vaadin sellaista? No kun se oli pikkunappulan mielestä niin paloauton värinen.
Pojat sano mun JOPOA "naistenpyöräksi". Tuli trauma. Vieläkin herään itkien.. :roll:
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jatkona edelliseen kommenttiin tarkoittiko äiti sanomalla "sinäkin" sitä, että hänkin toi kotiin näytille tytön eli että oli siis löytänyt itsensä ja alkanut ahmia karvalankamattoa?
Paras päivä ikinä.
Tix

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Pojat sano mun JOPOA "naistenpyöräksi". Tuli trauma. Vieläkin herään itkien.. :roll:
O tempora, o mores. Nythän Jopo on hyvin hip ja cool.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Tix kirjoitti:O tempora, o mores. Nythän Jopo on hyvin hip ja cool.
Onko tuo ihme, kun pojatkin ovat hartiattomia luusereita ynnä nettirunkkareita?
Paras päivä ikinä.
Aito_Johanna

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Riemumieli kirjoitti: Minkähän ikäinen poika oli kyseessä? Vaatii vähintäänkin kieroa mielenlaatua puhua pienelle pojalle jostain vitun sussuista. Ihmissuhteista ei ole kuin harmia, joten niiden "ihanuuden" oppiminen kannattaa jättää oman oivalluksen varaan (ei tarkoita seksuaalikasvatuksen unohtamista). Ennen sekoamisvaihetta on syytä hankkia koulutus ja muut jutut, koska ennen pitkää aika menee vain pillun tai siis sukupuolielimen perässä juoksemiseksi.
Käsittääkseni sellainen ihan vaahtosammuttimen kokoinen.
Näin sinkun näkökulmasta voin yhtyä paheksuntaasi, koska miettikää, mitä suorituspaineita ja velvollisuuden raskasta taakkaa äiti lataa poikaparkansa harteille! :D Itse olen kokenut ihan riittävän vittumaisina jo sukulaistätien satunnaiset "nooooo, onkos sinulla jo poikaystävä?" -lässytykset about siitä lähtien kun olin ehkä 13. Ajatella, jos oma äiti olisi inkuttanut "jostain ihanasta ihmisestä, jonka tuot näytille" jo ennen kuin opin puhumaan. Huh.
Aito_Johanna

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Riemumieli kirjoitti:Jatkona edelliseen kommenttiin tarkoittiko äiti sanomalla "sinäkin" sitä, että hänkin toi kotiin näytille tytön eli että oli siis löytänyt itsensä ja alkanut ahmia karvalankamattoa?
Eiku tämä kohtaus kai tapahtui häissä tai kihlajaisissa.
Aito_Johanna

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Hei! Onhan mulla ainakin yksi hämmentävä muottiinahtamiskokemus! :idea: Olin ottanut rippileirille iltalukemisiksi Tuntemattoman sotilaan. Eräs rippikoulukaveri, ujonsorttinen vaalea lihava tyttö, kommentoi: "Eikö toi oo poikien kirja?"
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Aito_Johanna kirjoitti:Eiku tämä kohtaus kai tapahtui häissä tai kihlajaisissa.
Toisaalta eivätkös ainakin tytöt seukkaa nykyään jo alle 10-vuotiaina ja ovat muutenkin aikuisia jo 5-vuotiaina ja hukkuvat sitten järveen kun iso 8-vuotias ei kyennytkään valvomaan nuorempiaan?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Aito_Johanna kirjoitti:Itse olen kokenut ihan riittävän vittumaisina jo sukulaistätien satunnaiset "nooooo, onkos sinulla jo poikaystävä?" -lässytykset about siitä lähtien kun olin ehkä 13. Ajatella, jos oma äiti olisi inkuttanut "jostain ihanasta ihmisestä, jonka tuot näytille" jo ennen kuin opin puhumaan. Huh.
No arvaa miltä MINUSTA tuntuu, kun äiteeni vaatii lapsenlapsia ja yhtenään sanoo, että minun pitäsi löytää joku mukava tyttö ja perustaa perhe. Olen koettanut selvittää, että ei niiku onnistu, mutta ei mene läpi. Kun sanon, että olen luopunut yrityksestäkin, niin tuo sanoo, että kyllähän sinua naiset kiinnostaa, et muusta puhukaan. Johon minä että joojoo, mutten mä naista saa ja tiivistelmänä näitä Kitinävuodatuksia.

Mutta äiteekin on IHMINEN, eikä tajuu että on synnyttänyt epäihmisen. Horisee vain omista kymmenistä nuoruuden heiloistaan, tansseistaan ihmetellen miksen minä mene tansseihin, niinkuin museotansseja enää olisikaan, jne..

EDIT: Tuossa neuvoja vastaviin sukulaistilanteisiin "Ilman naista"- sarjakuvasta (joka on niin kipeän totta vaikkei useimmat naiset ymmärrä):
http://kvantti.tky.fi/in/10.shtml
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
PerttiMakimaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Aito_Johanna kirjoitti:Tuli vielä mieleen yksi esimerkki äärineutraalista puhetavasta: Kaverin kaveri on tiedostava äiti, joka ei halua tyrkyttää pienelle pojalleen valmista heteromiehen mallia. Kerran hän oli jossain tilanteessa lirkuttanut lapselleen: "Sitten kun sinä olet iso poika, sinäkin tuot kotiin näytille jonkun ihanan tytön!" Sitten hän oli huomannut, mitä oli tullut sanottua, ja korjasi: "Tai siis tuot näytille jonkun ihanan ihmisen!" Eihän voi tietää, tuleeko pojasta hetero vai homo, joten pitää olla neutraali...
Minusta tuo menee ylilyönnin puolelle. Eihän voi sanoa mitään, jos koko ajan pitää varoa.
Voi äitiparka ja voi lapsiparka.

Voi tulla sellainen "Everybody dance now" -kohtaus teini-iässä jos tajuaa, että hänen äitinsä on varautunut pojan homouteen ja alkaa pohtia miksi hän aina silloin tällöin sai pinkkejä paitoja. :D

Mutta ei tosiaan heteroutta kaikkein miehisimpini harrastuksineen (kuten ei mitään muutakaan) tarvitse tuputtaa lapsille. Jos lapsi on jostakin kiinnostunut sitä voi tukea. Sen verran voi ajatella itseä, että jos on kiinnostunut jostakin joka repii sinua palasiksi niin ei ihan hihku riemusta jokaisen uuden kokemuksen kohdalla.

Tämä lapsena, teini-ikä erikseen.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Tuli mieleeni kysymys, miten onnellisia parit ovat kulttuureissa, joissa vanhemmat valitsevat lapsensa puolison. Jotenkin on mieleeni jäänyt, että suhteet kestävät paljon paremmin kuin länsimaissa, mikä viittaisi siihen, että vanhemmat tietävät parhaiten. Ja totta onkin, että heillä on elämänkokemusta ja ulkopuolelta tarkkailijat pystyvät objektiiviseen arviointiin. Tarkoittaako tämä, että parhautta on määrätä tarkkaan jälkikasvunsa tekemisistä, muuten menee vituralliksi? Vai muistinko kaiken aivan väärin, koska olen kontrollifriikki???
Paras päivä ikinä.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^noissa kulttuureissa ei tosin suurimmassa osassa ole käsitystä avioero. se on tosiaan kunnes kuolema erottaa, vaikka kuinka ukko hakkais, pettäis ja olis muutenkin täysi urpo.
Me transmitte sursum, Caledoni!
PerttiMakimaa

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

par-sky kirjoitti:^noissa kulttuureissa ei tosin suurimmassa osassa ole käsitystä avioero. se on tosiaan kunnes kuolema erottaa, vaikka kuinka ukko hakkais, pettäis ja olis muutenkin täysi urpo.
Ei tuohon muita kulttuureita tarvita. Tuohan kuulostaa ihan Björkvistien avioliitolta, tosin en tiedä pettikö jompi kumpi..
Aito_Johanna

Re: Tytöt ja pojat

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Riemumieli kirjoitti:Tuli mieleeni kysymys, miten onnellisia parit ovat kulttuureissa, joissa vanhemmat valitsevat lapsensa puolison.
Olen kuullut, että niissä kulttuureissa avioliittoa ei mielletä romanttiseen rakkauteen ja eroottiseen vetovoimaan perustuvaksi kahden kaupaksi, kuten länsimaissa nykyään. Yhtä tärkeää ellei tärkeämpää kuin se, millaisen aviopuolison saa, on se, millaisen anopin, apen, koko laajan sukuyhteisön, aseman ja mukavan kodin saa. Niinpä se, onko aviomies/vaimo ihan just sellanen ihquraksupossukka kuin olisi toivottavaa, ei kai ole niille niin iso issue.
Vastaa Viestiin