Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 05.09.2023 13:13
James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2023 13:12Juu. Mutta ilmeisesti tässä ei voi noin tehdessä hävitä, koska jos apportin laskentaa myöhemmin muutetaan, niin ei se voi takautuvasti toimia. Ei varmasti hyvää tulosta tekevän mutta pienen tasearvon omaavan kannattaa asap tehdä tuo järjestely.
En minä näe mitään estettä muuttaa lakisääteisesti apportin arvostusperusteita takaperoisesti. Joku siirtymäaika siihen varmaan tulisi.

Jaa? Näin maallikosta tuntuisi erikoiselta muuttaa verolainsäädäntöä takautuvasti.

Vai tarkoitko että aiempi apportti tästä hetkestä eteenpäin arvostettaisiin toisin? Se olisi varmasti mahdollista. Mutta ei siinä silloin jo jaettuihin osinkoihin puututtaisi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.09.2023 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2023 13:13
sivustahuutaja kirjoitti: 05.09.2023 12:41
James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2023 12:15 Eli ei siinä teknisesti arvosteta sometähden työpanosta apportina vaas Oy:tä.
Paljonko maksaisit tuosta Oy:sta, jos et saisi sometähden tulevaa työpanosta?
Sometähtien onneksi mun mielipiteellä ei ole merkitystä.
Tuo on kuitenkin se syy, miksi lekurien ja lakimiesten pikkufirmoista ei kukaan ole valmis maksamaan mitään. Niitä ihmisiä kun ei saa orjina siinä mukana.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2023 13:15
So Hard kirjoitti: 05.09.2023 13:13
James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2023 13:12Juu. Mutta ilmeisesti tässä ei voi noin tehdessä hävitä, koska jos apportin laskentaa myöhemmin muutetaan, niin ei se voi takautuvasti toimia. Ei varmasti hyvää tulosta tekevän mutta pienen tasearvon omaavan kannattaa asap tehdä tuo järjestely.
En minä näe mitään estettä muuttaa lakisääteisesti apportin arvostusperusteita takaperoisesti. Joku siirtymäaika siihen varmaan tulisi.

Jaa? Näin maallikosta tuntuisi erikoiselta muuttaa verolainsäädäntöä takautuvasti.
Eihän siinä muuteta verotusta takautuvasti.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tarkensinkin jo viestiäni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Natalia tuntuu olevan perin harmissaan kun hänen verokikkailunsa nostetaan esimerkiksi uutisessa: https://www.hs.fi/talous/art-2000009833076.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Eikös hän ole vasemmiston mannekiini, joka rohkeana nuorena naisena kannattaa äänekkäästi kovempaa verotusta?

Mutta näinhän se vasemmalla aina menee. Älkää tehkö kuten minä, vaan tehkää kuten minä moraaliposeeraan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.09.2023 15:03 ^
Eikös hän ole vasemmiston mannekiini, joka rohkeana nuorena naisena kannattaa äänekkäästi kovempaa verotusta?

Mutta näinhän se vasemmalla aina menee. Älkää tehkö kuten minä, vaan tehkää kuten minä moraaliposeeraan.
En tiedä, mutta jotain tälläistä on vihjailtu netin keskustelupalstoilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onneksi se toinen median rakastama korkeaa verotusta kannattava rohkea nuori nainen ei ole perustanut firmaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Inderes:
Koko Helsingin pörssin arvostus indeksitasolla (fw P/E 12x, P/B 1,6x) on painunut korkojen nousun ja taantumapelkojen saattelemana tasolle, missä historiaan peilattuna on ollut pitkäjänteiselle sijoittajalle mahdollisuus tehdä erittäin hyviä osakepoimintoja. Mielestämme keskipitkällä aikavälillä mielenkiintoisien osakkeiden lista onkin nyt varsin pitkä, ja kartoitamme aktiivisesti uusia mahdollisuuksia laittaa lisää käteistä töihin loppuvuoden aikana. Heikentyvä talousympäristö luo yhä merkittävää epävarmuutta tulosennusteiden kestävyydelle, mutta arvostustasot sisältävät jo paljon pahaa eikä yhtiöitä vaadita ihmeitä myöskään positiivisiin yllätyksiin. Erilaisia huolia markkinoilla on aina ja edessä voi hyvin olla vielä lisää kurjuutta, mutta osakeriskin kantamisesta saa mielestämme nyt hyvän korvauksen masentuneessa Helsingin pörssissä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Täytyy laittaa ostohousut jalkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tässä kuussa tainnut olla vuosikymmenen suurimmat ostot.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

👍🏿
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ HEX:ikö nyt kiinnostaa?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo, osakepoiminnat Helsingistä. Ainakin Fortum ja varmaan TietoEvry.

Viittaan ed. sivun Inderesin kommenttiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ostelin jo lisää Nokian renkaita ja Tokmannia. Fortum ja TietoEvry sitten osingon irtoamisen jälkeen.

Tänään ehkä Anoraa. Viinan myynti lienee eläkepäiviksi hyvä turva ja osinkotuotto mukava.

Ymmärtääkseni mahdollinen Alkon monopolin kaatuminenkaan ei tähän vaikuttaisi, koska Anora on siis viinan valmistaja ja tukkumyyjä. Vaikka Koskenkorvaa myytäisiin Prismassa, Anora sen valmistaisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Seppo Saario sijoittaa nykyään pääosin indeksirahastoihin
https://www.salkunrakentaja.fi/2023/09/ ... -rahastot/

iShares Core MSCI World on ittelläkin. Suomen olen jättänyt pois vähän silläkin ajatuksella, että pieni markkina ja saman syklinen riski työmarkkinan kanssa.

SP500:sta löytyy aika lailla, mikä tietty on tuon Worldin kanssa hieman päällekäin. Kehittyviä markkinoita on myös.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pikkuisen mantaa salkkuun. Ainut vain, että vahinnossa ostin AOT:lle kun olin jo siirtänyt rahat OST:lle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 02.10.2023 19:20 Pikkuisen mantaa salkkuun. Ainut vain, että vahinnossa ostin AOT:lle kun olin jo siirtänyt rahat OST:lle.
Päädyin omistajaksi automaattisesti Sammon kautta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tankkailin lisää mantaa, tällä kertaa jopa oikealle tilille. Täytyy nuo vanhat vaihtaa kunhan kurssi on sopiva.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oon pienosakkaana erässä startupissa.

Venäläinen Yhdysvaltojen pakotelistalla oleva oligarkki omistaa suuryrityksestä A lähes 50% ja suuryritys A omistaa yli 25% startupista.

Tästä on nyt harmitusta startupille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ laukaiseeko tuo jo täydet pakotteet vai vaatisiko se tuonne taustalle 51% omistuksen? Muistelen näin. Mutta voi sitä ongelmia tulla aiemminkin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.11.2023 9:10 ^ laukaiseeko tuo jo täydet pakotteet vai vaatisiko se tuonne taustalle 51% omistuksen? Muistelen näin. Mutta voi sitä ongelmia tulla aiemminkin.
Yli 50% olisi täydet pakotteet. Suuryritys A:n toiminta meinasi pysähtyä kun oligarkki omisti yli 50%, mutta A osti oligarkilta osakkeita sen verran, että omistusosuus putosi alle 50%:n.

Yli 25% välillinen omistus tarkoittaa kuitenkin kuulumista "tosiasiallisiin edunsaajiin" ja siitäkin harmitusta. Esim. listautuminen ei onnistu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kolmeen pörssin ulkopuoliseen olen sijoittanut. Yhdestä sain ihan ok tuoton, yksi (tuo jossa oligarkki mukana) vähän fifty-sixty, aika näyttää tuleeko tuottoa. Kolmas pyörähtää ensi kuussa, jos uusi anti ei mene läpi.

En laita tähän viimeksi mainittuun lisää rahaa. Toivottavasti muut laittavat :)

Kaikkiaan oppinut näistä kyllä. Ehkä eniten siinä, että kaikki hienosti excelöidyt suunnitelmat ja haaveet eivät aina toteudu, vaikka firma niihin kovasti uskoisikin :lol:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2452
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja KKK »

Tuntuu olevan henkimaailman juttuja nuo sijoitushommat. Pelureilla lienee konstit kiertää verotusta veroparatiiseillä ja holding-yhtiöillä, valtio vie tavalliselta piensijoittajalta kolmanneksen osinkotuotoista ja korkotuloista. Perkiel. Ei minulla hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamista vastaan mitään ole, mutta säännöt pitäisi olla kaikille samat.

Itsellä on salkussa vähän jotain. Viimein oli "hunch" eli pieni panostus yhtiöön joka kehittää tekoälypohjaisia syövänseulontamenetelmiä. Tekoäly on tapetilla ja syöpätaudit lisääntymässä, tuo saattaapi jollain aikavälillä tuottaa kivastikin.

Oma etiikka ei anna periksi laittaa pennin latia asekauppiaisiin tai tykistöammusten valmistajiin. Niihin sijoittaneille osinko pitäis maksaa yrityksen tuotteina eli kotipalatsiin 155mm tykistöammus.

Jenkkien osakemarkkinoilta saattaapi vuonna 2024 tulla hyvinkin tuottoa koska presidentinaalivuosi perinteisesti toimii niin. Tietty takana on juuri koronaelvytyksen jälkipöhö.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Rahastosijoittajan vinkkelistä kannattaa siis vältellä rahastoja, joissa on esim. Boeingin, Airbussin, Honeywellin, Fujitsun, Rolls-Roycen, General Electricin, osakkeita mukana.
https://www.sipri.org/visualizations/20 ... world-2022
Vastaa Viestiin