Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mun hupisalkussa rahastot ajaa aika hyvin yli osakkeista.
hupisalkku.jpg
hupisalkku.jpg (75.39 KiB) Katsottu 737 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Oot vaan ostanut vääriä osakkeita!!1!
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Äijällä on salkussa LGBT-osakkeita!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Poisto: oli väärä ketju.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 28.05.2021 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tuskin ainakaan tiputtaa Nesteen kurssia.

Nesteeltä tulossa uusiutuvaa bensiiniä
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan kiva pörssipäivä noksu+Qt.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tekis mieli ostaa toinen sijoitusasunto. Käsiraha polttelee tilillä, mutta tällä hetkellä on asuntojen hinnat aika korkealla ja epäilyttää onko oikea aika. Luotan puolison asiantuntijuuteen rakenne- ja alueasioissa, joten sen puolesta ei jännitä. Eniten jännittää ulkopuolinen vuokralainen. Olen vuokrannut omistamaani asuntoa vain äidilleni, jolloin moni asia on aika selkeää ja simppeliä. Nyt pitäis sitten kohottaa riskinsietokykyä melko tavalla.

Toinen vaihtoehto olis tietysti paukuttaa nuo jonnekin osakkeisiin tai rahastoihin. Ostin kokeilumielessä nordnetistä nyt muutaamaa muutakin rahastoa sen lisäksi, johon multa on mennyt suoraveloituksena kuukausittain muutamia satasia. Mutta ei tää kyllä tunnu oikein omalta. En jaksa perehtyä riittävällä tasolla ja tunnelma on kun vedonlyönnissä. Asunto olisi kuitenkin konkreettinen ja olemassa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 9:45 . En jaksa perehtyä riittävällä tasolla .
Tilastollisestihan perehtymisestä ei ole mitään hyötyä, koska pitkällä tähtäimellä tikkaa heittävät apinat voittavat salkunhoitajat.

Kukaan ei tietenkään tiedä, mitä tehdä, mutta omasta mielestäni aika ei ole hyvä sijoittamiselle. Teslan myynnistä tulleet rahat olleet tilillä nyt vuoden. Jos olisin sijoittanut heti johonkin hajautetusti, olisin hyvin tod näk voitolla verrattuna tilillä makuuttamiseen.

Mä en stressin takia ostaisi sijoitusasuntoa
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 9:45 Ostin kokeilumielessä nordnetistä nyt muutaamaa muutakin rahastoa sen lisäksi, johon multa on mennyt suoraveloituksena kuukausittain muutamia satasia. Mutta ei tää kyllä tunnu oikein omalta. En jaksa perehtyä riittävällä tasolla ja tunnelma on kun vedonlyönnissä. Asunto olisi kuitenkin konkreettinen ja olemassa.
Tässä pari halpaa ETF:ää:

SP500
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... sp?accid=1

Kehittyvät taloudet
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... ci?accid=1

Maailma
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... ci?accid=1

Noilla saa melkoisen hajautuksen. Seuraksi voi ostaa vaikka suomi-indeksiä, koska pitäähän omaa tiimiäkin kannattaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 9:45 Asunto olisi kuitenkin konkreettinen ja olemassa.
Palaan vielä tähän. JOs sä ostat indeksirahaston kautta vaikka 500:a suurinta yhdysvaltojen pörssissä olevaa osaketta, ovat nekin konkreettisesti olemassa ja omistat pienen murusen niistä jokaisesta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo tää konkretia on tietysti vaikea asia. Mulla oli kerran hukassa mun nordnetin tunnukset enkä ollut käynyt siellä puoleen vuoteen. Sitten kun kävin, niin siellä oli useita tonneja enemmän kun lähtiessä. Mulla ei ole mitään käsitystä koska ne kannattais ottaa ulos, joten ne vaan on siellä. Ja toki vaan sellaisia summia että ei näy elämisessä. Eli vähän kun ei olisi.

Asunto ON olemassa. Siihen voi hätätilassa vaikka itse muuttaa. Se ei ole mikään digitaalinen leima järjestelmässä, vaan seinät ja lattia ja juhlallinen merkintä osakekirjaan pankin kalmeassa neukkarissa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.08.2021 10:23
exsu kirjoitti: 19.08.2021 9:45 Ostin kokeilumielessä nordnetistä nyt muutaamaa muutakin rahastoa sen lisäksi, johon multa on mennyt suoraveloituksena kuukausittain muutamia satasia. Mutta ei tää kyllä tunnu oikein omalta. En jaksa perehtyä riittävällä tasolla ja tunnelma on kun vedonlyönnissä. Asunto olisi kuitenkin konkreettinen ja olemassa.
Tässä pari halpaa ETF:ää:

SP500
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... sp?accid=1

Kehittyvät taloudet
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... ci?accid=1

Maailma
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... ci?accid=1

Noilla saa melkoisen hajautuksen. Seuraksi voi ostaa vaikka suomi-indeksiä, koska pitäähän omaa tiimiäkin kannattaa.
Kiitos! Tutustun.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 12:00 Asunto ON olemassa. Siihen voi hätätilassa vaikka itse muuttaa. Se ei ole mikään digitaalinen leima järjestelmässä, vaan seinät ja lattia ja juhlallinen merkintä osakekirjaan pankin kalmeassa neukkarissa.
Jatkan vielä. Asuntoon liittyy toki isompia riskejä, koska siihen tarvitsee myös lainaa. Rahastossa arvo voi seilata, mutta ei siitä maksajaksi joudu, pahimmillaankin tippuu arvo nolliin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 9:55 Kukaan ei tietenkään tiedä, mitä tehdä, mutta omasta mielestäni aika ei ole hyvä sijoittamiselle.
Jos sijoittaa, kuten monet sijoittaa, kuukausierissä pitkän aikaa, niin eikö ajankohta menetä merkityksensä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Puolen tusinan sijoitusasunnon kokemuksella voinen sanoa, että melko varmasti en ole tuohon touhuun koskemassa tulevaisuudessa.

Riskit on aivan liian isot osakkeisiin nähden ja joutuu näkemään vaivaa ihan liikaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.08.2021 12:07
James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 9:55 Kukaan ei tietenkään tiedä, mitä tehdä, mutta omasta mielestäni aika ei ole hyvä sijoittamiselle.
Jos sijoittaa, kuten monet sijoittaa, kuukausierissä pitkän aikaa, niin eikö ajankohta menetä merkityksensä?
Joo voi olla. Mulla toki tällä hetkellä tilanne, jossa edellisistä asuntokaupoista jäänyttä massia tilillä polttelemaassa, joten en tiedä viittasiko ND siihen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Bluntly kirjoitti: 19.08.2021 12:12 Puolen tusinan sijoitusasunnon kokemuksella voinen sanoa, että melko varmasti en ole tuohon touhuun koskemassa tulevaisuudessa.

Riskit on aivan liian isot osakkeisiin nähden ja joutuu näkemään vaivaa ihan liikaa.
Kun minusta nämä rahastot ja osakkeet tuntuu kauhean vaivalloisilta. Niitä pitäisi jotenkin seurata ja vielä tietää, koska ostaa tai myydä. Asunnon ostaa, remppaa, etsii vuokralaisen ja toivoo parasta. Tietyin aikavälein sama kierros.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.08.2021 12:07
James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 9:55 Kukaan ei tietenkään tiedä, mitä tehdä, mutta omasta mielestäni aika ei ole hyvä sijoittamiselle.
Jos sijoittaa, kuten monet sijoittaa, kuukausierissä pitkän aikaa, niin eikö ajankohta menetä merkityksensä?
Joo. Tasaisesti ostamalla pitkällä aikaa kyllä juuri noin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 12:20
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 19.08.2021 12:07
James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 9:55 Kukaan ei tietenkään tiedä, mitä tehdä, mutta omasta mielestäni aika ei ole hyvä sijoittamiselle.
Jos sijoittaa, kuten monet sijoittaa, kuukausierissä pitkän aikaa, niin eikö ajankohta menetä merkityksensä?
Joo voi olla. Mulla toki tällä hetkellä tilanne, jossa edellisistä asuntokaupoista jäänyttä massia tilillä polttelemaassa, joten en tiedä viittasiko ND siihen.
Mulla kanssa tuo tilanne, että vuosi sitten möin Teslaa ja sen takia salkusta suht suuri osa käteisenä nyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 12:22
Bluntly kirjoitti: 19.08.2021 12:12 Puolen tusinan sijoitusasunnon kokemuksella voinen sanoa, että melko varmasti en ole tuohon touhuun koskemassa tulevaisuudessa.

Riskit on aivan liian isot osakkeisiin nähden ja joutuu näkemään vaivaa ihan liikaa.
Kun minusta nämä rahastot ja osakkeet tuntuu kauhean vaivalloisilta. Niitä pitäisi jotenkin seurata ja vielä tietää, koska ostaa tai myydä.
Kuten edellä sanoin, kukaan ei tiedä. Eli sen takia ei ole mitään tarvetta epäröidä. Ammattilaisetkaan eivät tiedä sen enempää.

Ehkä suurin este kansankapitalismille imho on juuri yleinen käsitys, että menestyäkseen (menestyminen tarkoittaa tässä keskimääräisen tuoton saamista) pörsissä pitäisi tietää jotain. Sijoitusammattilaisten salkut eivät pitkällä tähtäimellä tuota paremmin kuin tikkaa heittävien apinoiden.

Sijoitusasunnon ostaminen oikeasti vaatii jotain osaamista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 12:33
Sijoitusasunnon ostaminen oikeasti vaatii jotain osaamista.
Mun puoliso on ollut sellaisessa firmassa, jonka päähomma oli sellainen asuntoflippauksen kaltainen toiminta, eli halpa pommi, nopee remppa ja lihoiksi. Vuokratoiminta on vähän uudempaa, mutta tavallaan perussetti on hanskassa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 19.08.2021 12:48
James Potkukelkka kirjoitti: 19.08.2021 12:33
Sijoitusasunnon ostaminen oikeasti vaatii jotain osaamista.
Mun puoliso on ollut sellaisessa firmassa, jonka päähomma oli sellainen asuntoflippauksen kaltainen toiminta, eli halpa pommi, nopee remppa ja lihoiksi. Vuokratoiminta on vähän uudempaa, mutta tavallaan perussetti on hanskassa.
Okei. Silloin teillä tod. näk. on osaamista, jota keskiverto asuntosijoittajalla ei ole ja voi olla mahdollista saada ylituottoa. Eli ehkäpä nimenomaan teidän kannattaa sijoittaa ennemmin vuokra-asuntoihin kuin pörssiin.

Jos mä yrittäisin tuota, tod. näk. remppamiehet kusisi linssiin ja tuotot menisi siinä hermojen lisäksi. Ainakaan en osaisi etukäteen arvioida, mitä remontti maksaa ja mitä kannattaa tehdä, jotta mahdollisimman halvalla saataisiin paras rahallinen vaikutus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jotain ajatuksia.

Ensiksi pitää etsiä As. Oy jostain säädyllisestä paikasta ja sen pitää olla melko hyvässä hapessa. Taloyhtiössä ei saa olla paljoa sijoitusasuntoja, vanhuksia tai köyhiä. Jos paljon sijoitusasuntoja niin remontteja ei tehdä ajoissa ja remonttilainaa vaikeampi saada. Vanhukset ja köyhät blokkaa remontit kokonaan. Remontit pitää tehdä mielummin ennakoivasti, että kustannukset jää mataliksi. Tämä taas vaatii hyvää hallitusta.

Sitten asunto on mahdollisesti rempattava, mutta ainakin dokumentoitava ihan pirun tarkasti mahdollisia jälkitarkastuksen korvausvaateita varten.

Sitten etsitään hyvä vuokralainen. Ja sopimus on hiottava ihan viimeisen päälle. Vuosittainen vuokrankorotus onneksi menee helposti elinkustannusindeksiin sidottuna, harvempi edes tajuaa mitä se tarkoittaa (kitinässä tietenkin kaikki kun ollaan joka-alan neroja).
Vuokralainen saatava ottamaan vakuutukset viimeisen päälle.

Ja sitten aletaan toivomaan ettei mitään satu. Vuokralainen voi möhliä, joku muu asukas voi möhliä tai ihan ulkopuolinen voi möhliä. Jos joutuu korjailemaan niin tulee kustannuksia ja vuokralainen ei välttämättä maksa siltä ajalta, voitto pienenee silmissä.

Vuokrasta on aina pistettävä sivuun omaan korjausrahastoon. Verot. Nousevat yhtiövastikkeet. Vuokralainen vaatii uuden jääkaapin.

Vs.

Heitän kuukausittain rahaa rahastoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kaikean tuon lisäksi pörssisijoitukset ovat äärimmäisen likvidejä. Jos tänään tulee eteen rahantarve, rahat on tilillä kauppapäivä + 2 päivän kuluttua. Sijoitusasunnolla ei ihan niin...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mut toisaalta käsistään kätevä voi itse remontoida sitä kämppää. Kyllä mä tietty remontoisin Nokiaakin itse, mut Sari Baldauf ei anna.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin