Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.01.2022 11:15 Olen aiemminkin linkittänyt tänne yhden Jeremy Granthamin tekstin. Hän ei ole muuttanut mieltään.

https://www.gmo.com/europe/research-lib ... pus-begin/

Mulla on salkusta n 1/3 käteisenä odottamassa. Jos pitäisin rommausta täysin varmana ja kohta tulevana, olisin tietysti 100% käteisenä.
Myyn ehkä puolet nVidiasta tänään :think: Se on mun suurin yksittäinen omistus.
Myin pe puolet nVidiasta ja nyt on lähes puolet käteisenä (ellei oteta huomioon listaamattomia, joiden arvosta on vaikea sanoa mitään). Tod näk menen siis siihen, että puolet on käteisenä (ilman listaamattomia) ja odottelen rommausta, joka sitten tulee joskus. Toivottavasti ei tarvitse odottaa montaa vuotta. Jos menee yli vuoden, voi olla vaikeaa odottaa. :?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000008561506.html

”Meno on kuin 70-luvulla”

Sillä lailla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.currentmarketvaluation.com/

Hyvä saitti, joka tarkastelee US-markkinoita usealla eri mittarilla.

JOhtopäätös; alhaiset korot kannattelevat kursseja. Muilla mittareilla kurssit ovat yliarvostetut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Perjantaina kassillinen SP500 X20 beareja. Indikaatorit näyttää huomiselle laskua, mutta alkaa vähän jo hikikarpaloa nousemaan.


Jep, loppui hermo. +82% jäi tulokseksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.01.2022 18:07 +82% jäi tulokseksi.
:jee:

Itse myin suunnitelmien mukaan nVidiat pois ja nyt en U.S. osakkeita enää omista ja n puolet salkusta on käteistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.01.2022 18:07 Indikaatorit näyttää huomiselle laskua
joo.

https://edition.cnn.com/business/markets/premarkets
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2022 8:23 .. nyt en U.S. osakkeita enää omista...
Operoitko muuten pelkillä suorilla osakkeilla ilman etf:iä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 25.01.2022 9:51
James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2022 8:23 .. nyt en U.S. osakkeita enää omista...
Operoitko muuten pelkillä suorilla osakkeilla ilman etf:iä?
Juu. Kaikki muu suoraan osakkeissa, paitsi norjalainen kiinteistörahasto.

Omistan suoraan osakkeita, koska se on hauskempaa. En usko osaavani osakepoimintaa sen paremmin (tai huonommin) kuin muutkaan, mutta suoraan omistaminen on tosiaan mielenkiintoisempaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onhan sitä perään pienet bullit kokeiltava.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 25.01.2022 11:11 Onhan sitä perään pienet bullit kokeiltava.
Lopeta kun oot voitolla :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2022 11:30 Lopeta kun oot voitolla :D
Huomasin vaaran ajoissa. Jäin omilleni.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Katselin eilen Jerome Powelin lehdistötilaisuutta. Markkina on kyllä hysteerinen korkojen suhteen. Joka kerta, kun Powel sanoi jotain siitä, että työllisyys on ennätysvahvaa tai inflaatio on ongelmallinen, indeksit nytkähtivät.

Onhan se absurdia, että kun yhdysvaltojen työttömyys hakkaa täystyöllisyyden rajoittimeen, bkt kasvaa 4% ja inflaatio on 7, markkina järkyttyy siitä, että FED ottaa puheeksi, että on aika nostaa korkoja nollasta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ SP500 pysyi kuitenkin suht ennallaan. Tutkitsen tuon niin, että markkinat tuntuivat rauhoittuvan. Viime kuukausien laskusta huoimatta SP500 on 12kk horisontilla reippaasti plussalla ja suunnilleen samoissa kuin 6kk sitten.

Olen ymmärtänyt, että markkinoita kiinnostaa eniten FED:in tulkinta taloustilanteesta. Jos korkoja nostetaan, koska taloudessa menee pirun hyvin, niin eihän se ole osakkeille oikeastaan huono juttu. Kasvava talous korvaa FED:in tuen. Lisämausteeksi korkea inflaatio, jonka takia ei oikein käteistäkään kannata pitää. Kaikkien omaisuuserien arostus on tapissa, joten ei niitä osakeita kannata vaihtaa edes NFT kissoihin.

Meillä päätettiin, että myydään SP500:sesta puolet pois, jos FED ei saa markkinaa rauhoitettua. Voi olla, että sitten kun tuon havaitsee, niin on jo liian myöhäistä. Teknokuplan jälkeen on kuitenkin ollut vain yksi isompi dippi (finanssikriisi), joten seuraavaa dippiä odotellessa voi mennä jokunen vuosi. Koronapudotushan oli niin lyhyt ja äkillinen, että sitä ennen myyminen ja pohjilta ostaminen edellyttää aika timattista ajoitusta. Näiltä pohjilta käteisen makuuttaminen tuntuu kuitenkin heikolta vaihtoehdolta sp500:selle. Kehittyvät markkinat eivät oikein ole näyttäneet pärjäävän jenkkifirmoille ja eurooppaan en laajemmin usko. Suomalaisia on ihan tarpeeksi.

Peruutuspeiliin katsoessa minulla muuten oli koronatilanteesta ehkä parempi tilannekuva kuin markkinoilla keskimäärin. Jos sijoitusstrategiani perustuisi aktiivisempaan toimintaan, niin olisin aika hyvin pystynyt myymään ennen droppia ja ostamaan läheltä pohjia. Asunnon ja työpaikan vaihto vain sattuivat samaan aikaikkunana, joten ei vaan päänupissa riittänyt kapasiteetti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Linkitin aiemmin

https://www.currentmarketvaluation.com/

Kaikilla muilla mittareilla, paitsi korkomittarilla, S&P 500 on yliarvostettu. Sen takia mä en oikein usko, että "amps go to eleven", eli arvostustasoja olisi enää mahdollista nostaa niin, että se riittäisi kompensoimaan korkojen nousun. Vaikka korot nousisivatkin sen takia, että menee niin hyvin.

Disclaimer: mun arvaus on yhtä huono tai hyvä kuin muidenkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.01.2022 11:29S&P 500 on yliarvostettu.
Tämä, mutta eri syistä.

Niin teknopainotteinen, että riski on ihan valtava. Toki muutamana viime vuonna tämä on rokannut kovaa, mutta historia ei ole tulevaisuuden tae. Itselläni on siivu Solactive ISS ESG Screened USA-indeksiä seuraavassa, joka nyt on melkein sama.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 27.01.2022 11:34 Niin teknopainotteinen, että riski on ihan valtava.
On SP500 toki isojen teknojen takia riskipitoisempi kuin mitä firmojen määrän perusteella luulisi. Mutta ei se FAANG:in painoarvo nyt mikään älytön ole.

Lisäksi jenkkien teknot tuntuvat pikemminkin vahvistaneen asemaansa viime vuosina globaalisti. Esim. Applen romahdusta matkapuhelimissa on täälläkin moni povannut, mutta niin vaan firma edelleen kaappaa 40% luurien globaalista liikevaihdosta ja huikeat 75% liikevoitosta. Microsoft on aika hajautettu. Alphabetilla ei edelleenkään näy uskottavia kilpailijoita. Teknojen arvostustasot voivat heilua, mutta monet noista tuntuvat olevan firmoina varsin turvallisia sijoituskohteita. Suomalaisista firmoista kaikilla taitaa olla haastavampi kilpailutilanne kuin Googlella.

Tätä tuli joskus ostettua tasapainottamaan juuri teknojen osuutta. Ideana siis salkun rakenteen muuttaminen, eikä teknojen välttely.
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/ ... -edge-msci

Jos unohdetaan paras strategia "myy huipulla ja osta pohjilta", niin mihin laittaisitte Sp500:sesta irronneen pääoman?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.01.2022 13:29 Jos unohdetaan paras strategia "myy huipulla ja osta pohjilta", niin mihin laittaisitte Sp500:sesta irronneen pääoman?
Mun suunnitelmani on siis odotella sitä rommausta ja sitten sijoittaa uudelleen. Sitä odotellessa nyt pankkitilillä rahat. Toistaiseksi pankkini ei ole toteuttanut suullisesti saamaani tietoa laittaa 0,6% neg. korko käteisvaroille. Jos se tulee, niin sitten tod. näk laitan rahat rommausta odotellessa mahdollisimman lyhyisiin korkoihin. Mahdollisesti laitan alle 10% käteisestä yhteen noteeraamattomaan Oy:öön. Mulla nyt kyseisessä yhtiössä hyvin pieni omistus ja ko. kioski nyt suunnittelee uutta antia ja ensi vuonna pörssiin menoa. Mutta jos tuleekin rommaus, tuskin ipoja tulee vähään aikaan.

Jos rommausta ei olekaan vuoden kuluessa tullut, täytyy arpoa uudelleen. Tietenkin silloin sitten harmittaa, jos joutuu ostamaan kalliimmalla kuin nyt :?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos esim. buffet-mittari on oikeassa, niin sitten kehittyvien markkinoiden etf:t alkaisivat viimein tuottaa sitä mitä niiltä on odottanut:
https://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php

Pitää seurata tilannetta ja myydä SP500:sta puolet pois jos meno ei rauhoitu.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hitsin raskasta odottaa rommausta, toivotaan, että nyt 8:30 a.m. ET tulee veret seisauttava lukema :pliis:

https://www.cnbc.com/2022/02/09/january ... -1982.html

7.2 on ehkä maaginen luku. Jos alle sen, tulee relief rally, jos yli, toivottavasti rommaa...

jos 7.2, jäädään ehkä limboon :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16663
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.02.2022 9:01 Hitsin raskasta odottaa rommausta, toivotaan, että nyt 8:30 a.m. ET tulee veret seisauttava lukema :pliis:

https://www.cnbc.com/2022/02/09/january ... -1982.html

7.2 on ehkä maaginen luku. Jos alle sen, tulee relief rally, jos yli, toivottavasti rommaa...

jos 7.2, jäädään ehkä limboon :)
No oliko se nyt 7,5 vai mitä? MItäs nyt tapahtuu?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei tullut rommausta ainakaan vielä :(

Jonkin verran kyllä laskettiin ja tällekin päivälle futuurit punaisella, mutta eivät dramaattisesti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ollaanhan tässä jo vuoden alun huipuista tultu alas 5,5%.

Oma veikkaus on, että koska inflaation on vaikuttanut kova kysyntä ja toimitusketjujen ongelmat, niin sijoittajat ja FED veikkaavat tilanteen mahdollisesti paranevan nopeastikin.

Poliitikot ja keskuspankit ovat niin sitoutuneita ja taitavia velanotossa, että en näe tilanteen muuttuvan muuten kuin selliasen shokin kautta, jta ei ehditä saada kuriin. Tyyliin finanssikriisi. Ja nyt keskuspankit ovat varautuneet tuollaiseenkin, eli heti kun vähän risahtaa, niin kanuuna laulaa.

Finanssikriisistä on jo 14 vuotta. Ties vaikka mentäisiin tästä saman verran eteenpäin ilman kriisiä. Itse veikkaan, että matsi Kiinan kanssa voi hyvinkin olla se seuraava tosi iso.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.02.2022 10:06 ^ Ollaanhan tässä jo vuoden alun huipuista tultu alas 5,5%.

Oma veikkaus on, että koska inflaation on vaikuttanut kova kysyntä ja toimitusketjujen ongelmat, niin sijoittajat ja FED veikkaavat tilanteen mahdollisesti paranevan nopeastikin.

Poliitikot ja keskuspankit ovat niin sitoutuneita ja taitavia velanotossa, että en näe tilanteen muuttuvan muuten kuin selliasen shokin kautta, jta ei ehditä saada kuriin. Tyyliin finanssikriisi. Ja nyt keskuspankit ovat varautuneet tuollaiseenkin, eli heti kun vähän risahtaa, niin kanuuna laulaa.

Finanssikriisistä on jo 14 vuotta. Ties vaikka mentäisiin tästä saman verran eteenpäin ilman kriisiä. Itse veikkaan, että matsi Kiinan kanssa voi hyvinkin olla se seuraava tosi iso.
Katsoin eilen Margin Callin. Kuulen musiikin hiljenevän!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.02.2022 10:06 ^ Ollaanhan tässä jo vuoden alun huipuista tultu alas 5,5%.

Oma veikkaus on, että koska inflaation on vaikuttanut kova kysyntä ja toimitusketjujen ongelmat, niin sijoittajat ja FED veikkaavat tilanteen mahdollisesti paranevan nopeastikin.

Niin. Mutta katso tätä

https://fred.stlouisfed.org/series/CURRCIR

2008 kulmakerroin nousi uudelle tasolle verrattuna aiempaan ja 2020 laitettiin sitten vielä aivan uusi vaihde silmään.

Eli jos katsoo tuota rahan määrään kasvua, en oikein jaksa uskoa virallista selitystä siitä, että kyse on ohimenevästä kysynnän ja toimitusketjun ongelmasta.

Luin lapsena "Kun taivaalta satoi rahaa" ja tiedän, mitä tapahtuu!

Kuva

Ollaanko -08 lähtien huijattu itseämme painamalla rahaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21362
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2022 10:55
Niin. Mutta katso tätä

https://fred.stlouisfed.org/series/CURRCIR

2008 kulmakerroin nousi uudelle tasolle verrattuna aiempaan ja 2020 laitettiin sitten vielä aivan uusi vaihde silmään.
Katsot käyrää väärällä asteikolla. Yleensä aina kannattaa käyttää logaritmista asteikkoa. Logartimisesti rahan painaminen on ollut tasaista 60-luvulta asti.
Vastaa Viestiin