Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2452
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja KKK »

Aihealue on kyllä mielenkiintoinen. Olen myöhään herännyt tässäkin asiassa. Ennen faijalta perittyä pientä nivaskaa sijoitin lähinnä alkoholiin.
Alkukiiman hieman hellitettyä tajusin että aihetta on ehkä syytä hieman opiskella ennen kuin kylvää pennosensa tuuleen.

Tällä hetkellä itsellä on kolmea eri osaketta joista yksi olisi saanut jäädä ostamatta mutta olkoon nyt odottamassa syklisen talouden seuraavaa vaihetta.

Lisäsi yksi "startup" jonka touhuun ja alaan yleensäkin perehdyin viikonloppuna. Vielä ei ole tullut mitään sellaista vastaan että "myy!" vaan tämän kanssa odotellaan vuosi tai pari. DP eli digital pathology ei ole uusi juttu, maailmalla on kymmenkunta toimijaa mutta koska sekä syöpätautien määrä tuntuu olevan lisäätymään että patologien määrä vähentymään, näen että tälle bisnekselle voi olla tulevaisuutta. Seuraava aihe - josta jo ensimmäisiä tuotteistuksia odotellaan - on luotettavasti tekoälyllä toimiva kuvannosanalyysi joka ennustaa syövän puhkeamisen ennen kuin radiologi sen näkee. Hyvällä tuurilla tautia päästään ennaltaehkäisemään - vaikka tajusinpa juuri että "mitäs apua ennakkotietämisestä on, jos maailmalla ei ole mihinkään syöpätyyppiin vielä ns. ennaltaehkäisevää lääkitystä?" Ehkä ne seuraa sitten perästä, koska maallikon mielestä on kustannustehokkaampaa estää vakava sairaus kuin proaktiivisesti hoitaa sitä, mutkia suoraksi oikoen ajateltuna.

Loput muutamassa eri rahastossa ja EFT:ssä, mukuloilla myös. Mietin sitä DFEN-defenssi-instrumenttiä vielä.
Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Seuraavaksi pitäisi alkaa tuumailemaan osinkokoneita niille kuukausille kun ETF ei maksa tuottoja.

Telia sopisi kuukausien puolesta ja kai firmalla on taas ydinliiketoiminta kuosissa, tosin kaikenlaista sivuhärpäkettä on kuormittamassa. Ja kun on jo kerran polttanut näpit tuon kanssa....
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2452
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja KKK »

Mua edelleen huolestuttaa tää maailman tilanne ja mitä se taloudelle tekee.

Epävarmuus- ja kriisipesäkkeitä on nyt poikkeuksellisen paljon (Venäjä, Ukraina, Gaza vs Israel, Kiinan muuvvsit Taiwaniin, käyttävätkö Intia ja kansallisvaltioiden invataksi pohjois-Korea tilannetta hyväkseen omien tavoitteidensa suhteen eli alkaako Pakistanissa tai etelä-Koreassa ropista)

Trumpin toisella kaudella USA tulee vähentämään Nato-vastuitaan joka takaa muille suurvalloille ja sellaisiksi mieliville enemmän pelitilaa. Se tuo entisestään lisää epävarmuutta. "America First" -ajattelulla oli vankka kannatus molempien jo maailmansotien alla, Korean ja etenkin Vietnamin sodan sekä Aavikkomyrskyjen aikaan eikä tavallinen perusjenkki edelleenkään erityisesti diggaile että omat pojat ja tytöt marssitetaan vaaran tielle milloin mihinkin maailmankolkkaan.

Luulen että USA:n markkina vetää vielä marras-joulukuuhun saakka mutta sen jälkeen kun se yks perkeleen koliikkoaikuinen pääsee taas hämmentämään ja öyhöttämään, tiedä mihin tässä vielä joudutaan. En löisi tällä hetkellä vetoa kenenkään muun kuin Trumpetin puolesta. Ei Bideestä ole haastajaksi, eikä näköjään kenestäkään muustakaan. Edelleen vaan aivot ei meinaa taipua sen tosiasian mukaiseksi että todistetusti patologinen valehtelija-narsisti valitaan TOISEN kerran samaan virkaan eikä ketään tunnu haittaavan että se saatanan tupeen alla on täysin tuulellakäyvä, omaan pressiinsä uskova sekopää jolle ei pitäisi uskoa edes puistovahdin virkaa.

Tulee hetkiä jolloin mietin pitäiskö pakata perhe ja koira, myydä kämppä ja muuttaa Australiaan. Siellä olisi vähän syrjemmässä näiltä sotanäyttämöiltä. Vaikka toisaalta - Australiassa on tilaa ja resursseja, Kiina ja miksei Intiakin tutkailevat taatusti sitäkin suuntaa tarkalla silmällä. Reilu vuosi sitten kun Sydneyssä ja sielläpäin kuukausi pyörittiin, kinkkejä oli jo nyt vähän perkeleesti, samaten inkkareita.

Yritän opiskella joka päivä tätä sijoitusaihetta lisää ja paljon mielenkiintoisia juttuja tästä koko ajan löytää. Sitten pitää sparrata muutama yritysanalisointi että oppii käyttämään tunnuslukuja, laskemaan ne itse ja ymmärtämään syy-seuraussuhteita ja sitten kerrata koko paska. Vasta sitten ostohousut taas jalkaan.

Musti Group -casea seuraan katsomon puolelta, koska se on kiinnostava. En sijoita.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Olin vuosia sitten vähän skeptinen Yhdysvaltojen talouden suhteen. Hetken näytti siltä, että Kiina ja kehittyvät haastavat jenkkejä tosissaan. Tänä päivän kun katsoo ympärilleen, niin yhdysvallat on ainoa pimeydessä loistava kynttilä. EU on itsensä kuoliaaksi reguloiva ulkoilmamuseo. Kiina marssii kohti diktatuuria. Intia on samalla polulla. Latinalainen amerikka on taantunut 2005 tienoilta. Yhdysvallat tuntuu olevan ainoa alue, josta löytyy kykyä innovoida, sekä osaamista ja resursseja rakentaa bisnestä.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2452
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Kiinan kehitys oli mullekin hienoinen yllätys. Keskuskomitean puuttuminen Alibaban ja muiden isojen tekijöiden touhuihin oli minusta hyvin harkitsematon liike. Kai Nalle Puhi ja kumppanit halusivat näpäyttää Jack Maumauta ja muita oligarkkeja etteivät ala kuvitella itsestään liikoja.

Toisaalta - mikä onkaan se Kiinassa tuotetun tavaran laatu? Paskaa. Halvalla tehtyä paskaa. Alkaen ihan kerrostalorakentamisesta (toffee-betonia, TJEU Youtube). Pienemmät kulutustarvikkeet hajoavat käytössä käsiin, viimeksi ranskanperunaleikkuri joka ei kestänyt kolmea käyttökertaa. Tekeehän siinä vähän aikaa hilloa mutta jossain välissä kuluttava kyllä äänestää lompakollaan. Minä kierrän jatkossa(kin) kaukaa "hyvät ja halvat kiinalaistuotteet". Sellaisen jos haluaa, pitää ostaa kolme. Joista kolmas on se muualla kuin Kiinassa valmistettu joka saattaa jopa kestää.

Intian kehitystä seuraan suurella mielenkiinnolla.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Applen kamat kasataan kiinassa ja kovasti niitä kehutaan. Minusta mikään ei viittaa siihen, etteikö kiinassa osattaisi halutessa tehdä priimaa. Siellä vaan kannattaa tehdä myös halvinta paskaa, mitä taas jossain saksassa ei kannata tehdä. Maailmassa jossa länsimaiden on hankala saada kasaan 200 000 tykistöammusta, on aika helppo nähdä mikä merkitys on sillä, että Kiina pystyy halutessaan puskemaan ulos kamaa kuin kamaa miljoonittain.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2452
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Olet oikeassa - tulen sen verran vastaan että "parempaa paskaakin" siellä Kiinan maassa osataan tehdä.

Se vaan vituttaa minua suunnattomasti kun kaikkialla maailmassa aikaisemmin laadukkaampienkin tuotteiden kohdalla laatu ja kestävyys huononee - koska kapitalismi. More profit, senores! Suunniteltuun huonontamiseen, pakkauskoko-gaslightingiin, elintarvikkeiden väärentämiseen... melkein kaikesta on tulossa paskaa. Japsit oli samaten kovia kopioimaan länsituotteita Toisen maailmansodan jälkeen mutta nipponin eetoksella ja työmoraalilla syntyi amerikkailaisiin radioihin ja autoihin verrattuna hyväkatteisia ja -laatuisia tuotteita. Kun taas kinkki kopioidessaan oikoo ihan kaikessa missä voi. Katsokaa nyt niiden "sähköautoja" vaikka. En ottaisi edes ilmaiseksi.

Vaikka Kiinan talous yskiikin tällä hetkellä, en julistaisi että se on kanveesissa. Heillä on resursseja, poliittista tahtoa ja ennen kaikkea kyky strategiseen ajatteluun. Länkkärit miettivät kvartaali tai vaalikausi kerrallaan mutta kiinan poika tekee suunnitelmia vuosikymmenien päähän.

Eksyn aiheesta, sorit siitä.

Mietin seuraavaa sijoituskohdetta ja säästän siihen rahaa. Tänään kiikaroin paria lääketehdasta, mm Orionia.

+ ainakin yksi myyvä tuote miesten yleisimpään syöpään (eturauhanen)
+ tuotanto voittopuolisesti Suomessa - huoltovarmuus poikkeusoloissa
+ tuloskunto minusta vielä varsin hyvä
+ ei tuotantoa "poliittisen riskin" maissa

- pieni tekijä, vaikka Novoon verrattuna
- toimari on istunut pallillaan kohta 15 vuotta - visio? Ideat?
- löytyykö kykyä uusiin hittilääkkeisiin? Kilpailijat painavat lujaa ohi mm diabetes- ja lihavuuslääkkeillä
Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bluntly kirjoitti: 22.01.2024 9:11 Telia sopisi kuukausien puolesta ja kai firmalla on taas ydinliiketoiminta kuosissa, tosin kaikenlaista sivuhärpäkettä on kuormittamassa. Ja kun on jo kerran polttanut näpit tuon kanssa....
Toteutin tänään tulosjulkistuksen dropista. Sain hintaan 2,23 ja päivä päättyi 2,38. Osinko lupaa hyvää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2452
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja KKK »

Bluntly: miksi telia eikä esim elisa? Uteliaisuudesta kysyn
Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

KKK kirjoitti: 27.01.2024 13:19 Bluntly: miksi telia eikä esim elisa? Uteliaisuudesta kysyn
Bluntly kirjoitti: 22.01.2024 9:11 Seuraavaksi pitäisi alkaa tuumailemaan osinkokoneita niille kuukausille kun ETF ei maksa tuottoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Yliopiston työkaveri kirjoittaa LinkedInissä:

"Yritykselle on positiivinen ongelma kun kauppa käy nopeammin kuin pystytään toimittamaan. Se on kuitenkin ongelma. Kirjoitin siihen simppelin ratkaisun:"

Tyyppi siis perusti mm. miestenvaatekauppoja. Tietoliikennetekniikan osaamisella.

"Nosta hintoja"
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 16.03.2024 8:22 Yliopiston työkaveri kirjoittaa LinkedInissä:

"Yritykselle on positiivinen ongelma kun kauppa käy nopeammin kuin pystytään toimittamaan. Se on kuitenkin ongelma. Kirjoitin siihen simppelin ratkaisun:"

Tyyppi siis perusti mm. miestenvaatekauppoja. Tietoliikennetekniikan osaamisella.

"Nosta hintoja"
Et kait ilmaiseksi antanut noin hyvää neuvoa? Sivustahuutaja varmaan osaa sanoa, mikä olisi asianmukainen laskutus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ hinta riippuu ihan powerpointin pituudesta. 10k saa jo ihan hienon, sitä lyhyempää ei usko kukaan. BCG pyytää väh 200k
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hupisalkku vetää ATH, kiitos big sevenin. Vakavamielinen salkku tippunut aika reilusti, kiitos erään kotimaisen löböfirman.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.03.2024 9:26 aiseksi antanut noin hyvää neuvoa? Sivustahuutaja varmaan osaa sanoa, mikä olisi asianmukainen laskutus.
Luovuin pari vuotta sitten osakkuudesta omasta firmasta. Yksi osakas näemmä vetää ansiotuloja sen verran, että on pakosti julkisesti yli 100 000 ansaitsevien joukossa, on ollut jo vuosia. Veljensä ansaitsee vähän vähemmän.

Osaat varmaan itse paremmin nämä optimmoinnit.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ootko ryypännyt koko yön? Viestien ajankohdat viittaisi siihen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 16.03.2024 10:44 ^Ootko ryypännyt koko yön? Viestien ajankohdat viittaisi siihen?
Tietenkin. En tosin muista mitä olisin tänne kirjoittanut, mutta toisaallla kysyttiin, nukunko koskaan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »





Olen katsonut ekan osan. Päivätreidari, joka kasvatti 25 vuoden aikana oman possan (päivätöissä oli salkunhoitaja) muutaman tonnin alkupääoman yli kymmeneen miljoonaan. Osteli Porscheja (rekkari MKTWZRD, pomo soitti ja sanoi idiootiksi :) ), lapset yksityiskoulussa jne. Sitten menetti lähes kaiken. Sitten kasvatti possan uudelleen. Sitten menetti lähes kaiken uudelleen.

Oleellistahan tässä on se, tietääkö/osaako kaveri jotain vai onko kaikki vain sattumaa. En tiedä.

Olen tosiaan katsonut vasta ekan osan. Reilun kahden tunnin paketti :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kuulostaa ihan pirun typerältä jos ei joka voitollisesta veivistä siirrä osuutta turvalliseen komponenttiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 20.03.2024 9:07 Kuulostaa ihan pirun typerältä jos ei joka voitollisesta veivistä siirrä osuutta turvalliseen komponenttiin.
No osti hän talon, lapset olivat yksityiskoulussa ja autot jne. Ei hän ilmeisesti missään vaiheessa joutunut niistä luopumaan. Mutta kaveri on hyvin itsekriittinen, kannattaa katsoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mutta tosiaan mua kiinnostaa varsinaisesti se, tietääkö/osaako kaveri jotain vai onko kaikki vain sattumaa.

Nämä päivätreidarithan aina syyttävät tappiollisia putkia siitä, että "hylkäsivät säännöt". Eli uskovat, että jos olisivat vain noudattaneet ohjeita, olisivat pärjänneet paremmin. Tämähän kuulostaa tietysti jossain määrin myös uskonnolta.

Vesa Puttosen kantahan on, että jos järjestettäisiin globaalit kolikonheiton kisat, niin joku selvityisi koko maapallon voittajaksi. Hän julkaisi kirjoja "100 ikivihreää kolikonheittovohjettä" ja "Elämäni ja kolikonheitto" ja pidettäisiin guruna.

Olen taipuvainen uskomaan Puttosta.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 20.03.2024 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Appivanhemmat suunnittelevat maittensa jakamista ennakkoperintönä. Järkevää, kun jaettavaa on ihan reilusti, mutta kokonaisuus muodostuu useammasta osasta ja useampi jakaja, niin pystyvät lohkomaan maat järkeviksi kokonaisuuksiksi. Saa nähdä miten projekti etenee, mutta eiköhän tässä muutama vuosi ehdi mennä ennenkuin maat vaihtavat omistajaa.

Metsät ja pellot on ihan tervetulleita, mutta siellä on 4 kiinteistöä väisteltävänä jotka kaikki määriteltäisiin purkukuntoisiksi myynti-ilmoituksessa. Se jota meille tyrkytetään olisi noin muuten ihan kelvollinen kesäasunto, mutta sijainti on aivan liian kaukana, että siellä olisi aikaa ja mahdollisuuksia viettää aikaa tässä elämänvaiheessa. Appivanhemmat käy joka vuosi sitä vähän pitämässä kunnossa, mutta pariinkymmeneen vuoteen kukaan ei ole ehtinyt viettämään siellä niin säännöllisesti aikaa, että piha pysyisi kauniina. Ja jos tässä nyt jossain vaiheessa toteutetaan haaveilemamme muutto Espoosta maaseudulle, niin ei sitä aikaa ja käyttöä tolle kiinteistölle ole tulevaisuudessakaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Liityisikö tuohon joku (vähintään moraalinen) velvoite pitää kiinteistö kunnossa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2024 9:44 ^Liityisikö tuohon joku (vähintään moraalinen) velvoite pitää kiinteistö kunnossa?
Vahvasti. Ja edesmennyttä sukulaista lainatakseni; Ulkopuolisille ei saa myydä. Metsät ja pellot tuottaa selvästi enemmän kuin ylläpitoon kuluu rahaa, joten kyseessä on toki puhtaasti ajankäytöllinen ongelma. Toki nämä velvoitteet oletettavasti kuolee appivanhempien mukana, mutta siinä voi vielä kestää aika kauan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 20.03.2024 9:56
James Potkukelkka kirjoitti: 20.03.2024 9:44 ^Liityisikö tuohon joku (vähintään moraalinen) velvoite pitää kiinteistö kunnossa?
Vahvasti. Ja edesmennyttä sukulaista lainatakseni; Ulkopuolisille ei saa myydä. Metsät ja pellot tuottaa selvästi enemmän kuin ylläpitoon kuluu rahaa, joten kyseessä on toki puhtaasti ajankäytöllinen ongelma. Toki nämä velvoitteet oletettavasti kuolee appivanhempien mukana, mutta siinä voi vielä kestää aika kauan.
Hankala juttu. Mitä vaimo ajattelee asiasta? Haluaako hän kiinteistön ylläpitoa (ja vieraille ei saa myydä) vielä vanhempien kuoleman jälkeen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin