Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jaa? Onhan tuo kulmakerroin selvästi muuttunut -08 ja -20?

Sama käppyrä kuin edellä, mutta suurennettuna

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.02.2022 11:23 Jaa? Onhan tuo kulmakerroin selvästi muuttunut -08 ja -20?
Minusta kehitys näyttää aika tasaiselta kultakannan hylkäämisesta saakka II maailmansotaa lukuunottamatta. En siis väitä tämän näkökulman olevan mitenkään oikea, mutta on se oikeampi kuin jonkun eksponentiaalisen ilmiön ihmettely lineaarisella asteikolla. Tarkastelujakso tosin on vähän lyhyt.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Fed:n tase

Kyllähän ne markkinoilta ostettujen velkakirjojen dollarit menevät johonkin

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuota käyrää ei joo pysty ylläpitämään edes muutamaa vuotta.

2018-2019 on kuitenkin ihan merkittävä jakso, jossa tasetta on saatu pienennettyä. Meriselityksenä voisi olla, että tase on paisunut ennen näkemättömän finassikriisin ja globaalin pandemian takia. Tilanteen normalisoituessa tasetta kuitenkin saatiin pienennettyä ja niin tullaan tekemään pandemian jälkeenkin.

Rommaa tai sitten ei rommaa. Mutta rommaako esim. Kiina ensin? Vai ajaako EU karille? Kuka tietää. 7% inflaatio ei kyllä houkuttele jenkkejä nostamaan käteistä ja odottamaan rommausta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.02.2022 12:38 Vai ajaako EU karille?
Näin käppyrän, jossa Kreikan ja Italian valtionlainojen korot pomppasivat heti, kun alettiin puhumaan ostojen vähittäisestä lopettamisesta. Saa nähdä, selviääkö Euro.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jenkit toipuivat varsin hyvin finanssikriisistä. Euroalue paljon huonommin. Nyt pandemia runteli etelää ja sitten iskee niskaan energiakriisi (koska ilmastonmuutos). Kiinalaiset sähköautot tappavat eurooppalaiset kituuttavat merkit. Miten ihmeessä joku Italia muka pääsee jaloilleen? Tulonsiirtounionilla tuo tietty ratkeaa, mutta onko meidän vassarit valmiita lähettämään Italiaan "tilille ilmestyvää rahaa"?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ehkä nyt..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No ei

:?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.springvest.fi/

Springvest järjestää pörssin ulkopuolisten yhtiöiden anteja. Lueskelin firman listalleottoesitettä, jossa kerrotaan
Lokakuun 2021 lopussa Springvest oli
vähemmistöomistajana 37 Kohdeyhtiössä (”Portfolioyhtiö(t)”). Springvestin toimintahistorian aikana 16 Portfolioyhtiötä
on päätynyt yrityskaupan kohteeksi, listautunut, lopettanut toimintansa tai ajautunut konkurssiin (”Exit-tapahtuma”). Näihin
Portfolioyhtiöihin sijoittaneiden Kohdeyhtiösijoittajien keskimääräinen tuottokerroin sijoitukselleen Exit-tapahtumassa on
ollut noin 2,3x, sijoitusten sisäinen korkokanta ("IRR") noin 24,2 % ja keskimääräinen sijoitusaika Rahoituskierroksesta
Exit-tapahtumaan noin 2,7 vuotta.
Ensimmäinen ajatus oli, miksi ei siis sijoittaisi jokaiseen Springvestin välittämään antiin, jos siitä saa keskimäärin 24% vuotuisen tuoton. Tässä tuotossa ovat mukana myös konkkaan menneet yritykset, eli kyseessä on keskimääräinen tuotto kaikille exiteille (sisältäen myös konkat). Hajauttamalla yritysriski poistuisi ja pääoma tuplaantuisi alle neljässä vuodessa ja kymmen vuoden kuluttua pääoma olisi lähes yhdeksänkertaistunut! Hetken päästä kuitenkin keksin, miksi laskelma ei toimi...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mikäs laskelmissasi oli pielessä? Nuohan ovat ihan hyviä lukuja, jos tulevat toistumaan seuraavan 10v aikana?

Itse pidän näissä ongelmana sitä, että menneillä tuotoilla mainostettaessa sitä helposti pistää pääoman siihen yhteen ylisuoriutuvaan portolioon, joka ei välttämättä enää ylisuoriudukaan seuraavalla 10v periodilla. Jos otetaan 1000 rahastoa, niin niistä 10v kuluttua parhaiten pärjännyt on luultavasti jokin korkeariskisimmistä. Todennäköisyys sille, että tuo korkeariskinen rahasto toistaa ylituottonsa tulevaisuudessa on aika pieni.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tarkastelin asiaa siis siltä kannalta, että ei sijoittaisi Springvestiin, vaan sen välittämiin listaamattomien yritysten anteihein.

Alkuperäisessä laskelmassani on se koukku, että se laskee tuoton niiden Springvestin välittämien antien perusteella, jossa on myöhemmin päädytty johonkin päätetapahtumaan (yrityskaupan kohteeksi, listautunut, lopettanut toimintansa tai ajautunut konkurssiin). Näin on tapahtunut vain 16/37 yrityksen kohdalla. Eli yli puolet yrityksistä on sellaisia, että mitään noista ei ole tapahtunut. Yritys on olemassa, mutta tod. näk se ei maksa osinkoa, eikä jälkimarkkinoita osakkeelle juuri ole. Eli sijoittajan rahat ovat kiinni niissä ilman, että niistä saa sillä hetkellä tuottoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Okei, eli koira oli siis kätketty tuohon, että keskiarvot oli laskettu exit-tapahtumasta, eikä koko sijoitusportfoliosta. Ihan kusetusta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.12.2021 10:46
James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 11:44 Mulla on Tesla-rahat tilillä edelleen. Olleet jo yli vuoden. Pitäisi jotain järkevää käyttöä keksiä..
No niin. Päätös tehtiin mun puolestani. Pankista soitettiin, että jos makuutan rahoja tilillä edelleen, 3/22 alkavat periä 0,6% korkoa. Samalla soittaja luonnollisesti kauppasi tilalle oman kioskin lyhyen koron rahastoa. Korkoriski olisi 0,43, eli jos korot nousevat prosentin, tuo tuottaisi tappiota 0,43% . Eli olisi silti halvempaa kuin pitää rahat tilillä.

Tietysti olisi myös mahdollista jakaa rahat pieniin osiin ja laittaa eri pankeissa olevilla tileille, mutta en jaksa tuohon ryhtyä. Pitäisi availla yritystilejä eri pankkeihin.
Pankki ei tehnytkään päätöstä puolestani :(

Soittivat nyt, että ei alakaan mennä negatiivista korkoa. Inflaatio tietysti laukkaa, mutta odotan edelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Koska parasta ennen -päivä on mennyt ja sisuskumi paistaa, olen siirtynyt uusissa sijoituksissa enemmän vakaisiin osingonmaksajiin, eli tarkoitus ei ole tavoitella kovaa kasvua.

Sitten kun oston aika koittaa (eikö se Putin voisi jo toimia?!) on tarkoitus ostaa Tokmannia. Perusteluna, että ko. kioski on maksanut osinkoa vakaasti n 5% ja tod. näk. maksaa jatkossakin. Uskoakseni brändi on vahva ja Tokmannin myymää tavaraa ostetaan aina ja en usko, että Amazon muodostaa sille merkittävää uhkaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2022 8:29 Koska parasta ennen -päivä on mennyt ja sisuskumi paistaa, olen siirtynyt uusissa sijoituksissa enemmän vakaisiin osingonmaksajiin, eli tarkoitus ei ole tavoitella kovaa kasvua.
Jos vakautta hakee niin parempi ottaa osingot usesta yhtiösta yhdellä lapulla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 21.02.2022 9:06
James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2022 8:29 Koska parasta ennen -päivä on mennyt ja sisuskumi paistaa, olen siirtynyt uusissa sijoituksissa enemmän vakaisiin osingonmaksajiin, eli tarkoitus ei ole tavoitella kovaa kasvua.
Jos vakautta hakee niin parempi ottaa osingot usesta yhtiösta yhdellä lapulla.
Tarkoitatko sijoitusrahastoa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2022 9:12 Tarkoitatko sijoitusrahastoa?
ETF
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2022 8:29 Uskoakseni brändi on vahva ja Tokmannin myymää tavaraa ostetaan aina ja en usko, että Amazon muodostaa sille merkittävää uhkaa.
En näe Tokmannissa mitään brändiä. Se on vain tällä hetkellä ainoa hyvin hoidettu halpakauppa monella alueella. Jos viereen tulisi joku toinen vielä halvempi tai edes yhtä halpa, niin Tokmannin "brändi" tuskin kantaisi.

Epäilen, että Tokmannin halpuuskin on ihan myytti. Veikkaan, että Prisman ostoskori on halvempi. Lidl on myös kova kirittäjä Tokmannille. Tokmanni on yksinkertaisesti liian pieni pärjääkseen. Ei tuon kokoinen kioski pysty hankkimaan halvemmalla tai järjestämään halvempaa logistiikkaa, varsinkaan kun kauppa myy vähän sitä sun tätä ja myynti per tuotesegmentti jää alhaiseksi. Ymmärtääkseni pörssiin tähtäävä Puuilo pyrkii ihan samaan positioon kuin Tokmanni, joten molempien kannattavuus voi pian olla muisto vain.

Jos uskallat tehdä aktiivisijoittajan field tripin pohjoiseen, niin Laajalahden Brediksessä on vierekkäin Tokmanni, Lidl, Puuilo ja Rusta.

Verkkokauppa tuskin on Tokmannille uhka, koska sen asiakaskunta ei ehkä koskaan eksy verkkoon.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 21.02.2022 9:12
James Potkukelkka kirjoitti: 21.02.2022 9:12 Tarkoitatko sijoitusrahastoa?
ETF
Tykkään osakepoiminnasta ajanvietteenä, vaikka ETF voisi toki olla järkevämpi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.02.2022 9:42

Jos uskallat tehdä aktiivisijoittajan field tripin pohjoiseen, niin Laajalahden Brediksessä on vierekkäin Tokmanni, Lidl, Puuilo ja Rusta.
Täytyy ottaa varuilta golf-kamat mukaan, niin jos tutut näkee, niin sanon olevani matkalla Tapiola golfiin!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Brändistä; jos kysyy sadalta kadulla kävelijältä, mistä saisi halvalla vessaharjan ja kumisaappaat, uskoakseni aika moni sanoo Tokmannin.

Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju n 200:lla myymälällä ja sillä on Europrisin kanssa Shanghaissa tuontiyhtiö ja aikomus on perustaa Europrisin kanssa uudet tuontiyhtiöt Bangladeshiin ja Vietnamiin. Ei se tietysti LIDL:lle voi pärjätä hankinnassa, mutta kyllä uskoakseni suomensarjassa pärjää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pointtini siis oli, että Tokmannin asema voi heikentyä nopeastikin, koska mitään pitemmän tähtäimen kilpailuetua tai differoivaa tekijää ei ole.

Vertailun vuoksi: Lidlille ei ole koskaan tullut suoraa kilpailua, eikä sellaista ole näköpiirissäkän. Lidl pysyy ainoana keskikokoisena hyvän valikoiman halpakauppana. Prisma voi olla ostoskorina halvempi, mutta monelle Lidl on ajankäytön kannalta parempi diili. Enka muuten käsitä miten Brediksen halpaliikkeistä muut kuin Lidl voivat tehdä tiliä. Lidl on nykyään oikein hyvä kauppa ja esim Brediksen Lidl vetää väkeä. Lidliin verrattuna Tokmannilla on hyvin hiljaista. Rusta ja Puuilo uusina tulokkaina sitten rokottavat osan Tokmannin asiakasvirrasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.02.2022 11:45 ^ Pointtini siis oli, että Tokmannin asema voi heikentyä nopeastikin, koska mitään pitemmän tähtäimen kilpailuetua tai differoivaa tekijää ei ole.

Vertailun vuoksi: Lidlille ei ole koskaan tullut suoraa kilpailua, eikä sellaista ole näköpiirissäkän. Lidl pysyy ainoana keskikokoisena hyvän valikoiman halpakauppana. Prisma voi olla ostoskorina halvempi, mutta monelle Lidl on ajankäytön kannalta parempi diili. Enka muuten käsitä miten Brediksen halpaliikkeistä muut kuin Lidl voivat tehdä tiliä. Lidl on nykyään oikein hyvä kauppa ja esim Brediksen Lidl vetää väkeä. Lidliin verrattuna Tokmannilla on hyvin hiljaista. Rusta ja Puuilo uusina tulokkaina sitten rokottavat osan Tokmannin asiakasvirrasta.
Juu, ei sillä Tokmannilla mitään vallihautaa ole.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Firman tilillä 35 000, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Epäilisin että kaikki luetellut toimijat tulevat ottamaan osumaa Amazonista. Kivijalkamyyminen ei ole mikään tulevaisuuden rahasampo.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin