SingleMalt kirjoitti:RolloTomasi kirjoitti:Ainakin joidenkin tekstien perusteella juuri heidan.
Meillä on niin erilainen näkemys asiasta, ettei se taida muuttua, vaikka heittelisimme frisbeenä ajatuksia koko päivän.
Mutta tuosta quotatusta ole jonkin verran samaa mieltä.
Oikeastaan se on lähes paremminkin huvittavaa, kuinka ylempiarvoisena seurustelevat joskus itseään pitävät. Kuinka halpoja katseita sitä saa tai kuinka vähätteleviä kysymyksiä.. "eksä nyt vieläkään ole löytänyt.. jne.."
Niin, tai sitten ajatuksemme ovat lahempana toisiaan kuin paallepain nayttaa. Seurustelevathan pitavat itseaan ylempiarvoisena ja heilla on kokemusta molemmista olotiloista -> he ovat ylempiarvoisia, demokraattisella paatoksella sellaisiksi valittuja.
Ja olethan sinakin jossain sanonut, etta haluat seurustella. Jos silla ei olisi arvoa, niin miksi sitten haluat?
definitely kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että kilpakosijoiden määrä on suoraan verrannollinen siihen, kuinka hyvin osaa markkinoida itsensä ja altistaa itsensä tilanteille, joissa kosiskelutilanteita voi ilmetä. Se, kuinka paljon on kilpakosijoita ei kuitenkaan ole suoraan verrannollista siihen, kuinka hyvin tai onnellisesti sitten oikeasti sitoutuu. Joillain se on jopa kääntäen verrannollista. Suo siellä, vetelä täällä. Mä olen edelleen sitä mieltä, että sitoutuminen on ainakin 90%:lle vain ajan kysymys, jos itse sitoutumista halajaa.
Eiko nyky-yhteiskunnassamme oman itsensa markkinointi ollutkaan hyve? Samoin oman kilpailukykynsa yllapitaminen?
Varmaankaan kilpakosijoiden maara ei liity onnelliseen sitoutumiseen, mutta nythan emme puhuneet onnellisesta sitoutumisesta, vaan parisuhteen tai ihmisen arvostuksesta. Jos se puolestaan kaantaen verrannollista on, niin sehan tarkoittaa, etta ihmisella on enemman arvoa eika etta hanella vahemman olisi.
Mita ajan kysymykseen tulee, niin todennakoisesti juu. Sitoutumiseen kun vaikuttavat niin monet seikat. Silti se ei ole vasta-argumentti siihen, etta ihmisen arvo nousee seurustellessa.
HellBell kirjoitti:
Kritisoin ylipäätään sitä, että ns. parisuhteellisuus olisi mikään arvon mittari - minusta se ei ole. Toiset ovat väen vängällä ängenneet itsensä johonkin parisuhteeseen koska haluavat (tässä juuri parisuhteellisuus arvon mittana) olla parisuhteessa, koska suhteessa oleminen on heille tärkeämpää kuin se kenen kanssa siinä ja mistä syistä (Rakkaudesta? No ei) siinä ollaan..
Ilmeisesti noitakin tapauksia on, jos niin sanot. Jatetaan heidat taman ajatusmallin ulkopuolelle, koska itsearvoinen parisuhteilu on mielestani edelleen ajan haaskaamista.
HellBell kirjoitti:
toisenlainen tapa saada niitä voisi olla esimerkiksi itsensä toteuttaminen siten kuin vain haluaa ja osaa ja saa itseään toteutetuksi, saada siis vaikka tekemisistään itselleen omaa hyödyllisyyden tunnetta ja rakkautta tai sitten olla hyödyllinen ja rakastettu suhteessa muihin ihmisiin esimerkiksi olemalla näille joillekin (hyväntekeväisyystoiminta erikseen) omana itsenään rakastettava ja hyödyllinen ihminen.
Tuo olisi ihanaa, eiko vain? Olisi ihanaa, jos ihminen voisi vain toteuttaa itseaan ja nain olla hyodyllinen. Rakastettu yhta suuressa maarin kuin parisuhteessa oleva. Mutta valitettavasti tuo ei ole totta.
HellBell kirjoitti:
Riittävästi positiivisia ominaisuuksia.. Eli mitä enemmän ihmisessä on myönteisiä piirteitä, sitä enemmän muut ihmiset häntä rakastavat ja sitä 'arvokkaampi' hän on ? En oikein tiedä, asia ei minusta ole näin selkeästi hahmotettavissa oleva yhtälö. Sen perusteella kiltit, kultaiset, avuliaat ja muutenkin kaikin puolin vain mahd.myönteisin piirtein siunatut ihmiset olivat kaikkein rakastetuimpia, mutta näinhän ei useinkaan (vain oma näkemys) ole, kukaan ei jaksa sellaista Miss/Mister KaikinpuolinHyvä-tapausta, sellainen tyyppi ärsyttää ja tähän löytyypi looginen selitys: särmää ei ole tarpeeksi, moniulotteisuutta, kiehtovia ristiriitaisuuuksia ns. hyvien ja pahojen ominaisuuksien väliltä ei heräty ja lisäksi muut ihmiset mieluummin näkevät kielteisiäkin ominaisuuksia jossain toisessa ihmisessä, jotta voivat välistä samaistua/olla samaistumatta niihin ja huvittua toisen ihmisen pöllömmistäkin puolista.
Tassa voidaan todeta, etta tietty maara negatiivisia ominaisuuksia ihmisessa on positiivinen ominaisuus. Ja tiedan kylla, etta se tekee ihmisesta mielenkiintoisemman (olen katsonut muutaman leffan).
HellBell kirjoitti:
... mysteeripläjäys.
Minustakin on mysteeriplajays, mita kaikkea eri ihmiset pitavatkaan positiivisina ominaisuuksina.
HellBell kirjoitti:
Sitä mitä on rakastaa, sen tietämistä ei voi tietää toisen puolesta eikä parisuhteellisuus saati aiempi parisuhdehistoria takaa lainkaan sitä, että tietäisi mitä on rakastaa.
Ilmeisesti olet erehtynyt. Ala valita, niin ovat monet muutkin.
HellBell kirjoitti:
Rakastaminen on yksilöllinen tunne - sen tietää/tuntee sisimmässään jos on rakastanut tai jos paraikaa rakastaa jotain
Niin minakin luulin, mutta olen lukenut suhteilleiden kokemuksia. He tietavat asiasta enemman kuin mina.
HellBell kirjoitti:
Pointit tästä lyhyesti: rakkaus trendi-ilmiönä, lovetusmyllynä vs rakkaus aitona tunteena, vapaana väylänä kaikille, muillekin kuin lovetusmyllyn pyörityssääntöjen mukaisille. Rakkaus vapaampana parisuhderajoista ja idea sen olemisesta arvokasta sinällään ja idea rajojen uhmaamisesta, gallupin muuntamisesta toisenlaiseksi.
Kulttuureissa on trendi-ilmioita, sehan nyt on selvaa. Voimmehan aina yrittaa muuttaa kulttuuria ja arvoja, ei minulla koskaan mitaan sita vastaan ole ollut, tai jatkaa kapinallisina ylivoiman edessa. Mutta talla kertaa tuolla ylivoimalla taitaapi olla asiasta enemman kokemusta, ja heidan silmissaan seurustelemattomat ovat edelleen arvotonta pohjasakkaa.
HellBell kirjoitti:
Mitä tulee seksin harjoittamisen vähyyteen ja sen yhdistämiseen hukkaan heitettyyn aikaan.. Hauska yhtälö kieltämättä, mutta siinä missä aika on jostain toisaalta pois, on se jonnekin toisaalle laitettua ja näiden asioiden suhteen tehdyt valinnat kertovat itse kunkin kohdalla siitä, mitä niinä ajankohtina on pitänyt tärkeämpina tai muuten sellaisina valintoina, joihin on ennemmin kallistunut.
Mutta muita asioita voi tehda myohemminkin, seksin harjoittamista ilmeisesti ei. Ja joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta seksuaalisesti vetovoimaisemmat harjoittavat enemman seksia, ja eiko seksuaalinen vetovoima ole positiivinen ominaisuus?
HellBell kirjoitti:
Tekisi melkein mieli kirjoittaa lisää tästä seksimyllytyksestä, mutta jos en kuitenkaan, ei sillä niin merkitystä.
Valitettavasti silla nayttaa olevan merkitysta, ainakin enemmiston silmissa. Kityssakin on oma erotiikka-palstansa, mutta ei esimerkiksi omia elokuva-, kirjallisuus-, kuvataide-, ja musiikkipalstojaan, vaan ne on kaikki niputettu yhteen. Tai omia palstoja edes sellaisille asioille kuin teologia, filosofia, historia, ulkopolitiikka, sisapolitiikka, kemia, laaketiede, oikeustiede, kalastus, maatalous, yhteiskunta tai astrofysiikka. Tama kertoo seksin asemasta ja arvostuksesta kulttuurissamme ihan riittavasti.
HellBell kirjoitti:
Siten julistavat parisuhteilleet ihmiset julistavat oman rajoittuneen maailmannäkemyksensä ilmoille omista lähtökohdistaan, heille eläminen on siten ollut yhtä kuin eläminen parisuhteessa ja elämäntieto sitä kautta kerääntynyttä. Vitseinä lähinnä sellaiset jutut voi ottaa ja tarjota heille aforismien jälkeisiä hubba-bubbia.. Purkka purkkana.
Vitseina? Kityhan piti EveryWomanin mukaan ottaa tosissaan. Mutta luepa tasta asiaa seka seurustelevien etta seurustelemattomien nakokulmasta:
(Parisuhteilematon)
Melnais kirjoitti:
Ei myöskään saa tietää että joku kaipaa, ei pysty herätessään kurottamaan ja tuntemaan toisen lämmintä ihoa. Ei tiedä että voisi olla joku joka tukee päätöksissä ja auttaa tuskissa, ei usko että toinen voi tuoda sisältöä elämään enemmän kuin mikään populäärikulttuuri. Ei ymmärrä että voi tahtoa tehdä toisen puolesta kaiken vallassaan olevan ja sen ylitse. Ei tiedä mitä on rakastaa.
Elppis kirjoitti:
Funtsikaas sitä, että jos saa kaiken mitä haluaa (eli siis katsoa mitä haluaa, juoda mitä haluaa jne.), ei ole sitä VOITON tunnetta, kun saa tahtonsa läpi, ja näkee töisen kärsivän kun se katsoo jotain hömppäsarjaa, missä naiset puhuu mieshuolistaan ja antaa cosmoneuvoja ja itkee toistensa olkapäille
Enthu kirjoitti:
mä en halua asua loppuelämääni yksin...
PerttiMakimaa kirjoitti:
Aamuyö. Herään. Siinä hän tuhisee hiljaa vieressäni. Nappaan hänet (varovasti herättämättä) syleilyyni ja lämmittelen kuunnellen hänen nukkuvan kehonsa ääniä. Nukahdan.
Ei ole ikävä sinkkuelämää...
Gattaca kirjoitti:Voiko sen muka valita onko parisuhteessa, saako muuten vai onko yksinäinen runkkari?
Think kirjoitti:Eiköhän se vähän niin ole, että yksinolossa on puolensa, mutta parhaimmatkaan hetket yksin eivät ole mitään verrattuna parisuhteen ihan tavallisiin hetkiin. Niistä huippuhetkistä nyt puhumattakaan. Sinkkuus on vähän kun puolikaasulla ajelisi eteenpäin.
RolloTomasi kirjoitti:
Kityn Maailmanvaltiaiden mukaan jos ihminen ei ole elanyt parisuhteessa, han ei tieda elamasta mitaan eika ole edes elanyt.
Exsat kirjoitti:killkill kirjoitti:
Pashat se mitään euforiaa ole. Parisuhde on sitä, että jaksaa työntää toisen kanssa täpötäysiä ostoskärryjä hypermarketissa vastavirtaan perjantai-iltana, kantaa tolkuttoman painavat kauppakassit vesisateessa kotiin kuunnellen toisen osapuolen selvitystä työpäivästään, suostua lukemaan ilta sisustuslehtiä ja katsomaan hääohjelmia ILMAN että tekee mieli vetää itkuraivokännit.
Mä oon varmasti onnellisimmillani juuri noina hetkinä. Kaupassa kahden hengen viikonloppuruokia hankkiessa tuntee itsensä kovasti tärkeäksi, kun vastuulla on jonkun toisenkin ruokahuolto kun vain itsensä.
Geetzu kirjoitti:
olen selkeästi itsevarmempi tässä suhteessa ja olo on huomattavasti turvallisempi kuin mitä se yksin ollessa on ollut. En osaa pelätä edes haavoittumista
AarneAnkka kirjoitti:
Tunnen itseni yksin jopa haavoittuvammaksi.
aimohaiku kirjoitti:
Ei ole. Sinkkuelämässä ei ole mielestäni mitään sellaista, mistä en voisi luopua. Ihmiselo on pitkä ja toisinaan pirun raskas matka kulkea yksin. Kyllä terve ihminen kaipaa sellaista läheisyyttä ja rakkautta, mitä voi saada ainoastaan hyvästä parisuhteesta. Ei siihen kaipuuseen koira tai irtoseksi auta.
pajazzo kirjoitti: En voi silti kieltää, etteikö toisinaan olisi mukava käpertyä jonkun kainaloon. Kokkaaminen tuntuu tyhjänpäiväiseltä vain itseään varten. Koiralle voi höpistä päivän tapahtumista, mutta se vain kuuntelee kauniisti ilman kommentoimista. Sinkkuus tuntuu olevan jatkuvaa kissa- hiiri leikkiä. Siihenkin väsyy. Kaikkein turhauttavinta on se, että aivan liian usein tunteet eivät kohtaa.
Hebuli kirjoitti:
hänellä on kokemattomuutensa takia parisuhteelle ja kumppanilleen mahdollisesti epärealistisia ja ärsyttäviä vaatimuksia.
Mista lahtien eparealistisuus ja arsyttavat vaatimukset on nahty positiivisina ominaisuuksina?
Kerro minulle, miksi markkina-arvosta puhutaan, jos sellaista ei ole kulttuurissamme ainakin jossain maarin?
SingleMalt kirjoitti: Jokainen löytää kyllä seurustelusuhteen, jos tekee riittävän paljon kompromisseja eikä pidä kiinni omista arvoistaan.
Jotkut ihmiset pärjäävät sinkkuina vallan mainiosti, kun taas toiset eivät kykene yksin elämään lainkaan. Omassa tuttavapiirissäni on monta sinkun elämään kykenemätöntä miestä, jotka kulkevat suhteesta toiseen, kuin sukkia vaihtaisi.
Noilla miehilla taytyy olla jotain sellaista arvoa, mita minulla ei ole, koska he saavat naisen itselleen kadenkaanteessa. Mina en ole saanut naista suhteeseen koskaan. Tietenkaan en ole hyva tekemaan kompromisseja enka ymmarra, miksi vain seurustelun vuoksi minun pitaisi luopua omista arvoistani (vaikka arvojen kyseenalaistaminen valilla onkin ihan terveellista). Mutta eiko kykya kompromisseihin pideta meidan yhteiskunnassamme hyveena?
Ja edelleen olen sita mielta, etta jokainen suhdetta haluava ei sellaiseen paase. Kay aloittamassa keskustelu aiheesta "Jokainen löytää kyllä seurustelusuhteen, jos tekee riittävän paljon kompromisseja eikä pidä kiinni omista arvoistaan" osoitteessa
www.pelokkaat.net. Mitakohan siella mahdettaisiin ajatuksesta tuumata?
definitely kirjoitti:
Kaikki seurustelevathan ovat joskus olleet sinkkuja, ja heistä voi tulla sinkkuja joskus uudestaankin, eikä aina omasta tahdostaan.
Ihan vain selvyyden vuoksi viela haluaisin todeta, etta parisuhteilevalla / seurustelevalla ihmisella tarkoitan ihmista, joka edes joskus, vaikka yla-asteella, on seurustellut, enka vain ihmista, joka kyseisella hetkella seurustelee.
Eli ennen seurusteluasi olit sinkku, mutta seurustelun jalkeen sinusta tuli ihminen, joka on joskus seurustellut eli parisuhteileva.