mozart kirjoitti:Aika vanha tapa. Silloin, kun minä synnyin, oli jo hyvin monella tyttövauvalla korvikset. Itsellenikin oli ensin aiottu teetättää, mutta kuitenkin venytettiin siihen asti, kun olin 6-vuotias.
Ehkä ajat ovat siinä mielessä muuttuneet, että tänä päivänä reikiä tehdään jo poikavauvoillekin

Itse en ehkä tuohon sortuisi.
Ai, olet femakko? Itse olen tähän saakka kuvitellut nimimerkkisi perusteella jotain muuta.
Ottaen huomioon miten vahvoja pelkotiloja pienet lapset voivat kivun takia synnyttää, ja minkälaisia traumoja siitä voi jäädä esimerkiksi lääkärikäyntejä kohtaan, on minusta ehdottomasti väärin altistaa pieni lapsi lävistyskivuille. Varsinkin kun perusteet jäävät yleensä tasolle "Olisihan se ihanaa kun meidän Vilperi näyttäisi niin menevältä city-vauvalta korvakorujensa kanssa!"
Jokaisella pitäisi olla oikeus oman kehonsa koskemattomuuteen. On totta, että tämä ei päde täysin sen ikäisiin lapsiin, jotka eivät itse kykene suoriutumaan vielä edes perustarpeistaan, mutta järkeä saa silti käyttää. Korvien puhkomista ei voi perustella millään lapsen omalla edulla, siksi se menee mielestäni sen rajan taakse, jota vanhemmilla ei ole oikeus päättää lapsensa puolesta.
Ennen kakarat itkivät kun vanhemmat eivät antaneet ottaa lävistyksiä tarpeeksi nuorena (näin ainakin oman pikkusiskoni suhteen, joka lopulta hankki napalävistyksensä äidin ja isän vastustamisesta huolimatta 15-vuotiaana). Nykyään ne itkevät kun vanhemmat poraavat kakaransa täyteen reikiä ennenkuin ne osaavat edes puhua.
Oi aikoja, oi tapoja.