Mille alalle suuntaisit?

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

EveryWoman kirjoitti:Jatkokysymyksiisi en vastaa, koska i) siihen menisi selvästi enemmän aikaa kuin olin arvioinut, joten en ehdi tehdä sitä kunnolla
Hitto kun sattui tuo takapuoleen nipistys, mutta hereillä olen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Elukka kirjoitti:
Vadim kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Paskiaisia ei ole olemassa (= uskomukseni).
On niitä (= tietämykseni). Jotain olen täälläkin sentään oppinut...
No niin, löytyyhän sitä realismiakin! :P
Selvennettäköön, ettei "täällä" viittaa esim. Kitinään.
So Easy

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja So Easy »

elco kirjoitti:Tämä on itsetuntemus-, horoskooppi- tai muun huuhaaideologian [...]
Tulipa tästä nyt mieleen -- kun koko kevään ja kesän ajan paahdettu projekti tuli keskiviikkona päätökseen ja alkavan loman vuoksi olisi periaatteessa aikaa vaikka tännekin kirjoittaa -- että en lakkaa ihmettelemästä miten uskomattomiin ja ilmeisesti tahattoman läpinäkyviin keinoihin fobioitaan puolustava ihminen on valmis menemään.

Ei jaksa, ei todellakaan jaksa. Omahan on elämäsi.
elco

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja elco »

So Easy kirjoitti:en lakkaa ihmettelemästä miten uskomattomiin ja ilmeisesti tahattoman läpinäkyviin keinoihin fobioitaan puolustava ihminen on valmis menemään.

Ei jaksa, ei todellakaan jaksa. Omahan on elämäsi.
Kato! Pseudopsychoanaalisuusmies numero kaksi heti de Mellon jälkeen!

Kumpi on suurempi: minun fobiani vai sinun itsetuntemuksesi?

Jaksa nyt vähän! Ihan vähän vaikka, jooko? Me kaikki täällä rakastetaan sua.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Mida »

EW, jos jossain vaiheessa kerkiit ja viittit ni määki kyl mialuusti lukisin sellasen selvityksen siitä, millä lailla vaatesuunnittelu ihan käytännös voi helpat itsetuntemukse kans. Sitä o piru vaikee kaivel tuolt muun väittelyn seast ja oma polla ei kans itekses ny vaa tajuu.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Mida »

Ai nii peeäs, kiitti titusti koko foorumille avusta tän mun ammatinvalinnan suhteen :lol:

Mitäs kyselen tyhmiä sitten niin. Kaimää sit kasikymppisenä kekkaan, et hei, siihe ammattii mun olis pitäny puol vuossataa sitte alkaa. Paaaaskat sitä ny taas miättimää. Vanhana sitä vast onki aikaa.
Quarter

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Mida kirjoitti:Ai nii peeäs, kiitti titusti koko foorumille avusta tän mun ammatinvalinnan suhteen :lol:
Raksa-alalle suuntaisin. Putki-, kirves- tai sähkömieheksi. Riittäis rahat ainakin ja töitä on aina. Sit kutsumuksena sosiaalialalle... myöskin töitä kyllä riittää.
NuoriDaavid

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
Tix kirjoitti:Osallistuin keskusteluun, koska halusin pohtia sitä mitä tekisin, jos en tekisi sitä mitä teen. Tämä spinoff tuli siitä, että mielestäni aliarvioit plastiikkakirurgin työtä.
En arvioinut työtä itsessään, vaan sen seurauksia omasta näkökulmastani (olen nähnyt niitä verrattaen paljon ja läheltä).
)
Olet nähnyt vain pienen osan. Jos näkisit minut tai vaimoni, en usko, että ajattelist meidän käyneen plastiikkakirurgiassa.

Vähän sama kuin joku olettaisi kaikkien homojen kikattavan pikkurilli pystyssä ja sanovan "kauheeta".
Elukka

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

NuoriDaavid kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: En arvioinut työtä itsessään, vaan sen seurauksia omasta näkökulmastani (olen nähnyt niitä verrattaen paljon ja läheltä).
)
Olet nähnyt vain pienen osan. Jos näkisit minut tai vaimoni, en usko, että ajattelist meidän käyneen plastiikkakirurgiassa.

Vähän sama kuin joku olettaisi kaikkien homojen kikattavan pikkurilli pystyssä ja sanovan "kauheeta".
:ditto: Näinpä. Onnistunut plastiikkakirurgia ei näytä plastiikkakirurgialta.
Sheetlord

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

NuoriDaavid kirjoitti:Jos näkisit minut tai vaimoni, en usko, että ajattelist meidän käyneen plastiikkakirurgiassa.
Miten sen nyt ottaa:

Kuva
NuoriDaavid

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sheetlord kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Jos näkisit minut tai vaimoni, en usko, että ajattelist meidän käyneen plastiikkakirurgiassa.
Miten sen nyt ottaa:

Kuva
:D

Tiettyä yhdennäköisyyttä on havaittavissa.
Sheetlord

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Plastiikki-kirurgeilla ei varmaan lopu työt tulevaisuudessa. Katselin eilen Hurjaa Muodonmuutosta. Ainakin ensimmäisen potilaan kohdalla lopputulos oli aika vaikuttava: lähinnä nyljettyä kirgiisialaista oravaa muistuttanut frankenstein-meets-trailor-trash-tapaus muovautui - jos ei nyt kauniiksi niin ihan siedettävän näköiseksi. Olisi kiinnostanut tietää, mitä rouvalle tehty "The Works" maksoi, puhuttaneen kymmenistä tai sadoista tuhansista dollareista. Tämä oli toki sponsoroitu juttu, mutta kynnys hakeutua kirurgille tuntuu laskevan koko ajan. Maailmalla teinitytöt saavat nenä- ja tissileikkauksia suunnilleen rippilahjaksi.

Plastiikkakirurgian huono maine johtunee siitä, että homma vedetään usein yli ja pyritään aina johonkin ihan ulkoavaruudesta kotoisin olevaan kauneusihanteeseen. Parempaan lopputulokseen taidettaisiin päästä, jos etsittäisiin ne turpavärkin hyvät piirteet ja korostettaisiin niitä hienovaraisesti.
NuoriDaavid

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sheetlord kirjoitti: Plastiikkakirurgian huono maine johtunee siitä, että homma vedetään usein yli ja pyritään aina johonkin ihan ulkoavaruudesta kotoisin olevaan kauneusihanteeseen. Parempaan lopputulokseen taidettaisiin päästä, jos etsittäisiin ne turpavärkin hyvät piirteet ja korostettaisiin niitä hienovaraisesti.
Ennemmin sanoisin, että että hommaa ei välttämäti "usein" vedetä yli, mutta luonnollisesti juuri ne ylivedetyt tapaukset saavat julkisuutta.

Jos nainen laittaa roiskeläppärintoihinsa sen verran silikonia, että ne ovat luonnollisen kauniin näköiset, niin siitä ei revitä otsikoita.

Sen sijaan "suomen suurimmat silikonit" ovat luonnollisesti Hymy-lehden kansikuvan arvoiset.

Hyvä plastiikkakirurgia luo luonnollisen lopputuloksen, kuten elukkakin totesi. Hyvin pieni osa plastiikkakirurgiasta on Michael Jackson-tyylistä.
Sheetlord

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

NuoriDaavid kirjoitti:Ennemmin sanoisin, että että hommaa ei välttämäti "usein" vedetä yli, mutta luonnollisesti juuri ne ylivedetyt tapaukset saavat julkisuutta
Varmaan jotain tuohon suuntaan - meikäläisen liksoilla kun ei p-kirurgin juttusille ole asiaa. Jos rahaa olisi tuhlattavaksi moiseen, niin uudet leekot laitattaisin.

Alkaa luistamaan vaarallisen lähelle off-topikkia, joten täältä tähän.
NuoriDaavid

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sheetlord kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ennemmin sanoisin, että että hommaa ei välttämäti "usein" vedetä yli, mutta luonnollisesti juuri ne ylivedetyt tapaukset saavat julkisuutta
Varmaan jotain tuohon suuntaan - meikäläisen liksoilla kun ei p-kirurgin juttusille ole asiaa. Jos rahaa olisi tuhlattavaksi moiseen, niin uudet leekot laitattaisin.
Kuorikot ovat yllättävän halpoja. Itselläni on nimeltämainitsemattoman plastiikkakirurgisen toimenpiteen lisäksi laitettu pari kuorikkoa etuhampaisiin jotta hammasrivi saadaan siistiksi. En muista mitä maksoi, mutta ei maksanut paljoa. Ei myöskään sattunut.
Sheetlord

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

NuoriDaavid kirjoitti: [$][ $ ][ $ ][$]
Hum. Täytyypä perehtyä aiheeseen. Pari seuraavaa vuotta varmaan lyhennellään tiukasti asuntovelkaa eikä tungeta siihen varattuja fyrkkaa kirjaimellisesti suuhun.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
Tix kirjoitti:Osallistuin keskusteluun, koska halusin pohtia sitä mitä tekisin, jos en tekisi sitä mitä teen. Tämä spinoff tuli siitä, että mielestäni aliarvioit plastiikkakirurgin työtä.
En arvioinut työtä itsessään, vaan sen seurauksia omasta näkökulmastani (olen nähnyt niitä verrattaen paljon ja läheltä).
)
Olet nähnyt vain pienen osan. Jos näkisit minut tai vaimoni, en usko, että ajattelist meidän käyneen plastiikkakirurgiassa.

Vähän sama kuin joku olettaisi kaikkien homojen kikattavan pikkurilli pystyssä ja sanovan "kauheeta".
Olisi pitänyt muotoilla tarkemmin. Jos minua kiinnostaa keskustella jostakin, aihe koskee harvoin yksinomaan ihmisten ulkonäköä, enkä nytkään kritisoinut plastiikkakirurgian vaikutuksia ulkonäköön vaan ihmiseen kokonaisvaltaisemmin.

Koska minut on näemmä palstalla yhdistetty irl-persoonaani ja on mahdollista että täällä tiedetään esimerkiksi missä olen töissä, mahdollisuuteni osallistua tähän aiheeseen konkreettisten esimerkkien voimalla ovat aika rajalliset. En halua riskeerata asiakkaiden yksityisyyttä.

Sanotaan nyt kuitenkin sen verran, että olen nähnyt useita esimerkkejä siitä, miten ihmisen elämä ja minäkuva muuttuvat plastiikkakirurgian käyttämisen seurauksena ajan myötä, etenkin jos on kyse ihmisistä joiden taloudellinen tilanne sallii toimenpiteitä käytännössä niin usein ja siinä mittakaavassa missä kukin keksii toivoa. Tämä ei tietenkään merkitse, että ensimmäinen toimenpide aiheuttaisi peruuttamatonta vahinkoa. Mutta koska jokainen toimenpide on todennäköisesti askel ei-toivottavaan suuntaan, miettisin ainakin itse aika tarkkaan niistä saatavien hyötyjen laatua ja kestoa ja sitä, millä toimenpiteillä hyödyt olisivat haittoja suuremmat. Ja sitä, kuinka paljon olisin valmis maksamaan näistä hyödyistä (haitat vähennettynä).
NuoriDaavid

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:.

Sanotaan nyt kuitenkin sen verran, että olen nähnyt useita esimerkkejä siitä, miten ihmisen elämä ja minäkuva muuttuvat plastiikkakirurgian käyttämisen seurauksena ajan myötä, etenkin jos on kyse ihmisistä joiden taloudellinen tilanne sallii toimenpiteitä käytännössä niin usein ja siinä mittakaavassa missä kukin keksii toivoa. Tämä ei tietenkään merkitse, että ensimmäinen toimenpide aiheuttaisi peruuttamatonta vahinkoa. Mutta koska jokainen toimenpide on todennäköisesti askel ei-toivottavaan suuntaan, miettisin ainakin itse aika tarkkaan niistä saatavien hyötyjen laatua ja kestoa ja sitä, millä toimenpiteillä hyödyt olisivat haittoja suuremmat. Ja sitä, kuinka paljon olisin valmis maksamaan näistä hyödyistä (haitat vähennettynä).
Ettet vain yliarvioisi omaa havainnointi- ja päättelykyäsi?

Sinulla ei ole mitään todellista mahdollisuutta tietää, mistä hyvänpäiväntuttujen asiakkaittesi ongelmat juontavat.

Yhtä hyvin minä voin väittää, että heidän ongelmiensa syy on se, että he vierailevat liian usein muotivaateliikkeessä. Todennäköisesti sekään ei pitäisi paikkaansa.

Korrelaatio ei merkitse kausaliteettia.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Ettet vain yliarvioisi omaa havainnointi- ja päättelykyäsi?

Sinulla ei ole mitään todellista mahdollisuutta tietää, mistä hyvänpäiväntuttujen asiakkaittesi ongelmat juontavat.

Yhtä hyvin minä voin väittää, että heidän ongelmiensa syy on se, että he vierailevat liian usein muotivaateliikkeessä. Todennäköisesti sekään ei pitäisi paikkaansa.

Korrelaatio ei merkitse kausaliteettia.
Itse asiassa työpaikkani ei ole mikään Stocka vaan sikäli erikoinen tapaus, että suurin osa kanta-asiakkaista voidaan rinnastaa keskihyviin ystäviin, jos arvioidaan vain sitä, minkä verran minä tiedän heidän elämästään (eikä lainkaan esimerkiksi sitä, minkä verran he tietävät minun elämästäni). Luulen, että suurehko osa tästä tiedosta on jopa sellaista, jota he eivät edes kerro oikeille ystävilleen. Kaikki eivät toki kerro kaikkea minullekaan, vaan vanhemmille myyjille jotka ovat palvelleet samoja asiakkaita jopa kymmeniä vuosia (ja jotka työn erityisluonteen vuoksi aika ymmärrettävästikin välillä purkavat näitä asioita hieman puolueettomammalle ja luotettavalle taholle, siis minulle).

Kauneuskirurgiasta jotkut puhuvat meille myyjille aivan avoimesti, eikä niiden puheiden perusteella ole erityisen vaikea muodostaa näkemystä siitä, miten suhde kauneuskirurgiaan ja omaan ulkonäköön muuttuu sitä mukaa kun käyttökertojen määrä lisääntyy. Muutos on hämmästyttävän samanlainen henkilöstä toiseen. Myös muodin aktiivinen seuraaminen tietystä näkökulmasta vaikuttanee samankaltaisesti, joten sikäli et ole tuossa heitossasi niin väärässä kuin ehkä ajattelit. Se, mitä kaikkia ongelmia tästä voi seurata, onkin sitten enemmän omaa arviotani - tokihan asiakkaat pyrkivät ensisijaisesti tuomaan esiin elämänsä hyviä puolia eivätkä vatvomaan itse omasta elämästään tunnistamiaan ongelmia. Logiikkani muodostuu sitä kautta että mietin, millä tavoin oma elämäni olisi erilaista jos suhtautuisin kauneuskirurgiaan, muotiin, itseeni ym. seikkoihin samoin kuin nämä esimerkkihenkilöt.

Olin juuri menossa kirjoittamaan omasta suhteestani kauneuskirurgiaan tuonne rahkiksen ketjuun, koska siellä se on kuitenkin enemmän on topic, joten ehkä siirryt kommentoimaan sinne?
Tix

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Oikeastaan EW:n kirjoittelut vain vahvistavat kantaani! Suomessahan olisi selkeästi tilausta toimintansa eettisesti kestävälle pohjalle perustavalle plastiikkakirurgille, joka ei vain suorittaisi toimeksiantoja sen mukaan mitä asiakas haluaa vaan hoitaisi asiakasta kokonaisuutena, kuten hyvät lääkärit tekevät. Uuden nenän sijasta ohjaus pätevälle psykiatrille tai keskustelu operaation pitkän aikavälin vaikutuksista jne. Asiakkaan edun vastaisista toimenpiteistä kieltäytyminen voisi nostaa paineita siihen, että muiden olisi seurattava esimerkkiä vastaavalla itsesäätelyllä.

Toki on niinkin, että Tallinnan lihaleikkaamot tekevät rahasta joka tapauksessa mitä vaan. Mutta uskoisin, että hyvämaineiselle plastiikkakirurgille joka ottaa asiakkaansa vastaan ihmisinä joilla on ongelma eikä uuden mersun käsirahana olisi markkinat. Vastaavan tyyppistä ihmisten ongelmien ratkaisemiseen tähtäävää työtä teen nytkin ja kieltäydyn asiakkaan kannalta vahingollisista toimenpiteistä riipumatta siitä, mitä he itse ovat asiasta mieltä.

Uskoisin myös edelleen, että ammattieettisesti kestävällä pohjalla plastiikkakirurgi voi parantaa hyvin monen ihmisen elämänlaatua riipumatta sitä onko kyse lääketieteellisin vai kosmeettisin perustein tehtävästä operaatiosta - siitä huolimatta, että EW esittää toisentyyppisiä esimerkkejä kuin ne jotka tiedän.
NuoriDaavid

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

psst^^ siirrä tuo Yleiskeskustelusta löytyvään kauneuskirurgiakeskusteluun.
Elukka

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

EveryWoman kirjoitti: Kauneuskirurgiasta jotkut puhuvat meille myyjille aivan avoimesti
http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Elukka kirjoitti:Wikipedialla päähän
Tiedän, mitä anekdotaalinen evidenssi merkitsee. Sitä en tiedä, mitä haluat sillä minulle sanoa.
Elukka

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

EveryWoman kirjoitti:
Elukka kirjoitti:Wikipedialla päähän
Tiedän, mitä anekdotaalinen evidenssi merkitsee. Sitä en tiedä, mitä haluat sillä minulle sanoa.
Edellä esittämäsi todistelu kauneuskirurgian haitoista pohjautuu
1) anekdoottiaineistoon
ja
2) lisäksi mahdollisesti vinoutuneeseen otokseen,
joten sen todistusvoima on vähintäänkin kyseenalainen.

^Sitä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Mille alalle suuntaisit?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Elukka kirjoitti:Edellä esittämäsi todistelu kauneuskirurgian haitoista pohjautuu
1) anekdoottiaineistoon
ja
2) lisäksi mahdollisesti vinoutuneeseen otokseen,
joten sen todistusvoima on vähintäänkin kyseenalainen.

^Sitä.
Arvelet, että kuvittelen saavuttaneeni aiheesta tieteellisesti kestävää tietoa? Missä kohdassa onnistuin harhauttamaan sinut?

Milloin viimeksi olet esimerkiksi itse esittänyt Kitinässä jotain muuta kuin anekdotaaliseen evidenssiin ja/tai vinoutuneeseen aineistoon ja/tai henkilökohtaiseen kokemukseen perustuvaa? Kuinka yleistä arvioisit sellaisen olevan, ja toivoisitko Kitinässä siirryttävän nykyistä enemmän tiedejulkaisujen referoinnin suuntaan? :D
Vastaa Viestiin