Kuinka ostan digiboksin?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Sheetlord

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Googlebot kirjoitti:Auttaisko antennivahvistin?
Varmaan ihan hyvä veto. Vajaan viikon tallentavan boksin kanssa pelanneena - ei valittamista. Freeze- ja pikselöitymisilmiöitä todella harvoin. Vielä kun sais sen telkkari-asian ratkaistua... siihen asti saa kelvata härski vanha matkatelkkari.
prosessi

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Digiboksi on kaikkea muuta kuin paska ja epäherkkä
Jaa mikäs? Esimerkiksi Nokian digiboksit ovat paskoja ja epäherkkiä.
Topfield.
ja antennin suuntaus oli ihan hyvä digiboksin saapumiseen asti.
Vaan kun analogisen ja digitaalisen kaistan taajuusalueet ovat erilaiset ja lähetyskuviot myöskin. Se, että antennit ovat suunnattuja analogilähetyksiä varten ei tarkoita sitä että ne olisivat oikein digilähetyksiä varten. Tässä vuosi-pari sittenhän oli enemmänkin haloota asiasta.
Minkäs teet kun paras lähetys meille Askolaan tulee Espoosta
No lyhyesti sanottuna: Suuntaat sen perkeleen antennin oikein. Hyvässä digiboksissa on mittarit sekä signaalin tasolle että laadulle.
Itse asiassa ongelmastamme on annettu liian epätäsmällisiä tietoja, jotta niiden perusteella voisi neuvoa mitään. Alunperin tulin vain täsmentämään mitä Elukka noilla palikoilla tarkoitti, enkä ruvennut kuvailemaan sen enempää.

Todellinen ongelma on siis se, että vaikka lähetys suurimman osan ajasta on hyvä, tulee noita palikkahäiriöitä varmaan noin puolen tunnin hyvän katseluajan jälkeen. Silloin ongelma on korjattavissa ihan sillä, että kanavahakunäppäimellä hakee kanavan uudestaan, jolloin yleensä voi taas katsoa puoli tuntia ihan hyvää kuvaa. Eli ongelma ei ole kovin suuri, mutta aiheuttaa kieltämättä vitutusta.

Me vain satumme asumaan niin kaukana mistään lähetyspaikasta kuin Uudellamaalla yleensäkään voi asua, joten häiriöitä tulee väkisinkin. Erona analogisen lähetyksen häiriöihin nämä häiriöt eivät vain korjaudu ilman toimenpiteitä, kun taas analogisen lähetyksen kuvanlaatu voi myös parantua ihan itsestään.

Naapurissa, missä antenniliike kävi hoitamassa suuntaukset, ongelma on ihan yhtä paha kuin meilläkin, sillä erotuksella, että heidän digiboksinsa hakee kanavat uudestaan vain sammuttamalla koko laitteen, eli heillä noista häiriöistä aiheutuu paljon enemmän vitutusta kuin meillä.
Avatar
Teraslilja_m
Kitisijä
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.10.2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Digi-TV tietokoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Teraslilja_m »

Onko kellään kokemusta digi-TV:n katsomisesta tietokoneelta?

Minulla olisi jo
a) 16:10 näyttö
b) 10+ Gigaa vapaata tilaa kovalevyllä
c) Ubunty (linux nörtittömille)

Kokemuksia?
Ainakaan verkkokaupassa tarjonta ei ole kovin reipasta.. vain yhdelle löytyy linux ajurit.
Kysely
Life is complex, it has real and imaginary parts.
Sheetlord

Re: Digi-TV tietokoneeseen?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Teraslilja_m kirjoitti:Onko kellään kokemusta digi-TV:n katsomisesta tietokoneelta?
Uusimmassa (vai oliko toiseksi uusimmassa) Tekniikan Maailmassa oli aika kattavantuntuinen testi ja artikkeli aiheesta. Tuossa muistaakseni todettiin, että Linux-yhteensopivaa korttia on suhteellisen vähän liikenteessä.
Tix

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja Tix »

Tässä sijoitteluvinkki. Ei saakeli että repesin.

Kuva
PerttiMakimaa

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Aito_Johanna kirjoitti:2) Haluan edelleen tallentaa ohjelmia. Tarvitsenko tallentavan digiboksin vai voinko edelleen tallentaa ohjelmia vanhalla VHS-laitteella?

3) Onko jotain muuta, mitä digiboksin ostajan tulee tietää astuessaan sisään digiboksikauppaan?
Eka selvisikin.

Toiseen. Voit halutessasi tallentaa vanhalla VHS-laitteella. Sinun pitää vain kytkeä toinen scart-liitin videoihin, valita videoista av-kanava (kanava, jolla näet digi-signaalin. Näkemisen voi varmistaa katsomalla mitä kuvaa videokanavalta tulee) ja jättää digiboksi päälle nauhoituksen ajaksi. Tässä on menetelmä, jota itse tällä hetkellä sovellan kun olen ollut laiska hommaamaan tallentavan digiboksin. Niissä on softaongelmia.

3. Itse lähtisin hommaamaan digiboksia siten, että vilkaisisin kiinnostavat mallit ja googlaisin ne. Yleensä joku alaan vihkiytynyt nörttipalsta (Afterdawn, dvdplaca) kyllä kertoo mitä vikaa niissä on ja mikä softaversio lopulta niissä toimii.

Digiboksi on ehkä lähempänä tietojenkäsittelylaitetta kuin perinteiset televisiolaitteet. Eli ohjelmistot on hyvä pitää ajantasalla ja toisaalta pitää välttää laitteita, joita ei ohjelmistoa päivittämälläkään saa pysymään riittävällä toiminnallisella tasolla. Ohjelmistopäivityksen voi hoitaa huoltoliikkeissä ellei kaapelisignaalin kautta niitä tule riittävän usein. Kaapelisignaalista päivitys on ainakin noilla medion/vision mitäliemalleilla helppo. Laite ehdottaa sitä itse kesken katselun.

Tällä hetkellä valinta kävisi Handanin perustallentavan ja Procasterin 6100C mallin välillä. Ensimmäinen on niin simppeli ettei siinä voi olla isompia vikoja kun ei ole toimintojakaan. Jälkimmäisen järkyttävä (jatkuvaan tallennukseen liittyvä) softavika on kaiketi juuri korjattu. Näin huhutaan.
PerttiMakimaa

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Herra Manala kirjoitti:Esimerkiksi Nokian digiboksit ovat paskoja ja epäherkkiä.
Hyvä, että firma lopetti sitten niiden valmistuksen jo pari vuotta sitten jos kerran olivat huonoja. :)
Aito_Johanna

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Olen ottamassa ratkaisevaa askelta: olen valinnut netistä digiboksin, joka on tarkoitettu kaapeliverkkoon, jossa on kaksi scart-liitäntää ja joka ei maksa paljon, ja aion huomenna mennä ostamaan sen.
Kysyisin kuitenkin vielä seuraavaa:

Kuulin huhuja, että on olemassa tai on tulossa joku systeemi, jossa kansalaisen ei tarvitse ostaa omaa digiboksia vaan taloyhtiö hankkii yhden ainoan digiboksin, jonka kautta kaikkien asukkaiden telkkarit toimivat. Mikä tämä tällainen on, ja onko huhussa perää? Eikö minun siis tarvitsekaan ostaa digiboksia?
nokkaelain

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Aito_Johanna kirjoitti:Kuulin huhuja, että on olemassa tai on tulossa joku systeemi, jossa kansalaisen ei tarvitse ostaa omaa digiboksia vaan taloyhtiö hankkii yhden ainoan digiboksin, jonka kautta kaikkien asukkaiden telkkarit toimivat. Mikä tämä tällainen on, ja onko huhussa perää? Eikö minun siis tarvitsekaan ostaa digiboksia?
On niitä olemassa, mutta kaapeliverkkoon niitä tuskin tulee niin kauan kuin siellä muutenkin näkyy vanhat kanavat ilman digiboksia.

Antenniverkkoon on olemassa keskusdigibokseja joilla saa näkymään kuusi kanavaa, hintaa n. 3000 euroa. Enemmänkin kanavia varmaan saisi, mutta laite olisi entistäkin kalliimpi. Kaikkia kanavia ei siis noilla nähdä.

Edit: tuo hinta oli joltain digi-infosivulta, todellisuudessa laite ei ole ihan noin kallis. Tyypillisisesti noilla kuitenkin saa 3 tai sen 6 kanavaa.
Savannah

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja Savannah »

Pelkään, että jos ostan digiboxin niin sen seurauksena alan kiinnostua enemmän televisiosta. Mikäli otan huomioon kummallisen taipumukseni kuolata ja haalia kaikkea mahdollista tietokonesälää, niin en todellakaan halua tieten tahtoen itselleni toista yhtä pahaa raha-ja aikareikää.
Aito_Johanna

Re: Kuinka ostan digiboksin?

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

nokkaelain kirjoitti: On niitä olemassa, mutta kaapeliverkkoon niitä tuskin tulee niin kauan kuin siellä muutenkin näkyy vanhat kanavat ilman digiboksia.
Mutta jos nyt ostan digiboksin, hankkiiko taloyhtiöni kuitenkin keskusdigiboksin heti, kun kanavat pimenevät?
Vastaa Viestiin