Rasvaprosentti ja ravintolisät

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
chevilyn

Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Kävin tänään mittauttamassa rasvaprosenttini. Mittaus tehtiin pihdeillä ja sain tulokseksi rasva% 16 ja BMI 17,2. Mittaaja ei kommentoinut mitenkään muuten lukemia kun kehotti syömään ravintolisiä, jotta saisin tarpeeksi proteiinia. Olisin kaivannut hiukan enemmän opastusta asian tiimoilta, mutta mittaajalla oli kiire ja hän ei ehtinyt sen tarkemmin neuvomaan (kyse oli kampanjan yhteydessä tehtävästä ilmaisesta mittauksesta). Kysynkin siis teiltä arvon kitinäläiset, että mikä olisi hyvä ravintolisä? Yleisesti inhoan kaikkia esanssilta maistuvia, vaniljan tai suklaan makuisia sörsseleitä. Käytättekö te ravintolisiä ja jos käytätte niin mitä?
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Miksei se kehottanu ensin hankkimaan safkasta proteiineja? Lisistä en tiedä, mutta kohta tähän tulee tiukat faktat ja linkit. :]
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Geetzu kirjoitti:Miksei se kehottanu ensin hankkimaan safkasta proteiineja?
En todellakaan tiedä. Eipä sen puoleen, että syön niin kasvispainotteisesti, että joku ravintolisäkin voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta parashan se aina on jos saa ravinnostaan hivenaineet ja vitamiinit.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

chevilyn kirjoitti:Kävin tänään mittauttamassa rasvaprosenttini. Mittaus tehtiin pihdeillä ja sain tulokseksi rasva% 16 ja BMI 17,2. ... mittaajalla oli kiire ja hän ei ehtinyt sen tarkemmin neuvomaan (kyse oli kampanjan yhteydessä tehtävästä ilmaisesta mittauksesta).
Pihtimittaus on melkoinen taiteenlaji ja vaatii taitoa kohtuullisen tarkan tuloksen saamiseksi. Eli tuota voi pitää referenssinä kun seuraavan kerran käyt samalla mittaajalla, mutta lukemaa ei kannata uskoa orjallisesti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Clay »

chevilyn kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Miksei se kehottanu ensin hankkimaan safkasta proteiineja?
En todellakaan tiedä. Eipä sen puoleen, että syön niin kasvispainotteisesti, että joku ravintolisäkin voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta parashan se aina on jos saa ravinnostaan hivenaineet ja vitamiinit.
Proteiini ei ole hivenaine eikä vitamiini.
Nyt penikseni on fantastinen!
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Bluntly kirjoitti:Pihtimittaus on melkoinen taiteenlaji ja vaatii taitoa kohtuullisen tarkan tuloksen saamiseksi. Eli tuota voi pitää referenssinä kun seuraavan kerran käyt samalla mittaajalla, mutta lukemaa ei kannata uskoa orjallisesti.
Mutta varmaan aikalailla kutinsa pitää. Jos on alipainoa niin prosentti menee naisellakin alle 18:n.

Syöthän sä Chevy ainakin kalaöljyjä?
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Clay kirjoitti: Proteiini ei ole hivenaine eikä vitamiini.
reps
En tarkoittanutkaan, että olisi, tuli vain mieleen, että nekin olisi hyvä saada muualta kun purkista :lol:
Geetzu kirjoitti: Syöthän sä Chevy ainakin kalaöljyjä?
Syön kapseleina ja sen lisäksi monivitamiinivalmisteita.
Viimeksi muokannut chevilyn, 28.08.2007 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Geetzu kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Pihtimittaus on melkoinen taiteenlaji ja vaatii taitoa kohtuullisen tarkan tuloksen saamiseksi. Eli tuota voi pitää referenssinä kun seuraavan kerran käyt samalla mittaajalla, mutta lukemaa ei kannata uskoa orjallisesti.
Mutta varmaan aikalailla kutinsa pitää. Jos on alipainoa niin prosentti menee naisellakin alle 18:n.
Jollakin 20% mittavirheellä pitää kutinsa, mutta teidän painoluokissa tuommoisella ei ole merkitystä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Ei rasvaprosentilla oo mitään merkitystä jos vaan syö oikein. :]
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Geetzu kirjoitti:Ei rasvaprosentilla oo mitään merkitystä jos vaan syö oikein. :]
Niin totta kuin vain voi olla. Ylin tuomari on aina edellisviikolla sopineet housut.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Pyry-Matias

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Olet kasvissyöjäkö? Naiset syövät lähes aina liian vähän proteiinia. Mulla on tähän "teoriakin". Eihän se ole trendikästä syödä lihaa, vaan kasviksii ja niinku sit ravintolisii. Niinku se oravannäköinen Tuomolakin tekee.

Raejuustoo, munanvalkuista ja rahkaa esmes, jos liha on bannissa. Hitto noi lääkärit on kujalla, kun suosittelevat jotain ravintolisiä. Et varmaan ole huippu-urheilija?
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Pyry-Matias kirjoitti:Olet kasvissyöjäkö? Naiset syövät lähes aina liian vähän proteiinia. Mulla on tähän "teoriakin". Eihän se ole trendikästä syödä lihaa, vaan kasviksii ja niinku sit ravintolisii. Niinku se oravannäköinen Tuomolakin tekee.

Raejuustoo, munanvalkuista ja rahkaa esmes, jos liha on bannissa. Hitto noi lääkärit on kujalla, kun suosittelevat jotain ravintolisiä. Et varmaan ole huippu-urheilija?
En syö lihaa yleensä koska elimistöni ei sulata sitä hyvin. Ei siihen liity mitään eettisiä ajatuksia tai trendikkyyttä. Se on vain käytännöllinen ratkaisu ellen halua saada vatsaani kipeäksi. En ole huippu-urheilija vaikka liikunkin paljon. Periaatteessa olen sitä mieltä, että koska tunnen itseni terveeksi ja syön terveellisesti, niin millään muulla ei ole niin suurta merkitystä. Voisihan se silti olla ihan mielenkiintoista kokeilla jotain jauhemaista proteiinivalmistetta.
Pyry-Matias

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Huomaan taas turhautuneeni. Mutta varmasti Bluntly ja mustakikkeli ovat yhtä mieltä siitä, että ensisijaisesti protskun puute tulee korvata perusruoalla. Se on nääs loputon suo, jos heti lähtee kikkailemaan noilla ravintolisillä tai vielä pahempaa -korvikkeilla.

Nykyisellään protskulisät ovat pienen totuttelun jäljiltä täysin juotavaa tavaraa. Eivät maksa suhteettoman paljon ja niistä saatava protsku on koostumukseltaan mainiota. En silti suosittele niitä sinulle.

Maksetaanko niille lekureille näiden ravintolisien markkinoinnista vai mistä moinen ohje kumpuaa? Deiv!?
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

chevilyn kirjoitti:Voisihan se silti olla ihan mielenkiintoista kokeilla jotain jauhemaista proteiinivalmistetta.
Sulla ei taida olla samaa rakkautta ruokaan kuin mulla! :D

Siis hemmetti, mä inhoon kaiken maailman jauheita ja "muista napsia tämä ja tämä aamusta, tätä pitää ottaa aterian yhteydessä ja tämä tarvitsee rasvaa imeytyäkseen" mutta sitten taas onneksi rakastan esim. maitorahkaa aivan yli kaiken (kyllästyykö siihen koskaan, kerro Bluntly?) ja tungen sitä raejuuston ohella ihan mihin sattuu.

Eikö vatsa kestä kanaa tai kalaa? Itse syön - en vatsan vaan pääni takia - nykyään vähemmän punaista mutta kanasta ja fisuista en kyllä luopuis edes myrkkyvaaran vuoksi, kehitä niihin addiktio!

Duunissa oon nyt tykästyny Nutrilett-patukoihin, perkele. Kaveri toi laatikollisen jostain vanhenevia karamellilaatusia ja hemmetti nää on hyviä. Ei saa pian iltarahkaa jos liikaa mussuttaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pyry-Matias kirjoitti:Huomaan taas turhautuneeni. Mutta varmasti Bluntly ja mustakikkeli ovat yhtä mieltä siitä, että ensisijaisesti protskun puute tulee korvata perusruoalla. Se on nääs loputon suo, jos heti lähtee kikkailemaan noilla ravintolisillä tai vielä pahempaa -korvikkeilla.
Jos rahka lasketaan perussafkaksi niin ainut lisämömmö, mitä käytän, on palautusjuoma. Ja sitäkin lähinnä, että pääsen salilta takaisin kotia makaamaan sohvalle puolikuolleena.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Geetzu kirjoitti: Sulla ei taida olla samaa rakkautta ruokaan kuin mulla! :D

Eikö vatsa kestä kanaa tai kalaa? Itse syön - en vatsan vaan pääni takia - nykyään vähemmän punaista mutta kanasta ja fisuista en kyllä luopuis edes myrkkyvaaran vuoksi, kehitä niihin addiktio!
Ei niin minkäänlaista rakkautta ruokaa kohtaan. Syön elääkseni en elä syödäkseni. Kalaa syön monta kertaa viikossa, mutta kanaa tulee syötyä harvemmin. Punaista lihaakin syön silloin tällöin pieniä määriä, mutta addiktioni liittyvät kyllä muualle kun ruokaan :)
Viimeksi muokannut chevilyn, 28.08.2007 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyry-Matias

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Bluntly kirjoitti:Jos rahka lasketaan perussafkaksi niin ainut lisämömmö, mitä käytän, on palautusjuoma. Ja sitäkin lähinnä, että pääsen salilta takaisin kotia makaamaan sohvalle puolikuolleena.
Samis. Reenikavereiden kanssa ollaan sitä mieltä, et kyse ei niinkään ole palautusjuoman ihmeitä tekevästä efektistä, vaan siitä että tavallaan ympyrä sulkeutuu, eikä tartte heti miettiä syömistä, jolla restauroida kataboliassa riutuvia, rikkoutuneita lihassoluja 8)
Rahkapussi

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Eläinperäisen proteiinin voi korvata myös kasviproteiineilla: tofulla, pähkinöillä, linsseillä ja pavuilla. En ole ravitsemustieteilijä, mutta kuulemma kasvisperäistä proteiinia elimistö pystyy käyttämään tehokkaammin hyväkseen kuin eläinperäistä. Myös kokojyväviljoissa on protskuja eli kandee lisätä 1% viiliin ruokalusikallinen venhälesettä. Käynnistää ainakin mun moottorin aamulla. Lisäksi syön lähes päivittäin neljänviljanpuuroa voisilmän kera.

Valitettavasti on niin, että jos haluaa elää kasvisruoalla, on pakko kiinnostua ruoanlaitosta ja ravitsemuksesta. Itse olen hankkinut kaksi kertaa 10 vuoden aikana erittäin pahan anemian (hemot 109), kun olen harrastanut runsaasti liikuntaa ja yrittänyt pärjätä pelkällä kasvisruoalla.

Mä teen esim. aika usein risottoa, jossa korvaan välillä lihan soijarouheella ja pähkinöillä. Olen kuitenkin nykyään sekasyöjä, ostan kyllä mieluummin luomua ja vähärasvaisia elintarvikkeita. Panostan määrän sijasta laatuun.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja saira »

Rahkapussi kirjoitti: Valitettavasti on niin, että jos haluaa elää kasvisruoalla, on pakko kiinnostua ruoanlaitosta ja ravitsemuksesta. Itse olen hankkinut kaksi kertaa 10 vuoden aikana erittäin pahan anemian (hemot 109), kun olen harrastanut runsaasti liikuntaa ja yrittänyt pärjätä pelkällä kasvisruoalla.
Kasvisruokaa syövän täytyy syödä B-vitamiineja, juuri sen niistä B-vitamiineista, joka vaikuttaa raudan imeytymiseen, jää puuttumaan kasvisravinnosta.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Rahkapussi

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

saira kirjoitti:
Rahkapussi kirjoitti: Valitettavasti on niin, että jos haluaa elää kasvisruoalla, on pakko kiinnostua ruoanlaitosta ja ravitsemuksesta. Itse olen hankkinut kaksi kertaa 10 vuoden aikana erittäin pahan anemian (hemot 109), kun olen harrastanut runsaasti liikuntaa ja yrittänyt pärjätä pelkällä kasvisruoalla.
Kasvisruokaa syövän täytyy syödä B-vitamiineja, juuri sen niistä B-vitamiineista, joka vaikuttaa raudan imeytymiseen, jää puuttumaan kasvisravinnosta.
Monipuolisesti B-vitamiinia saa juuri täysjyväviljoista. Siksi esim. ruisleipä, puurot ja leseet KUULUVAT kasvisruokavalioon.
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Rahkapussi kirjoitti: Siksi esim. ruisleipä, puurot ja leseet KUULUVAT kasvisruokavalioon.
Komppaan. Leseet, tofu ja soijatuotteet. Nam nam.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja saira »

Rahkapussi kirjoitti: Monipuolisesti B-vitamiinia saa juuri täysjyväviljoista. Siksi esim. ruisleipä, puurot ja leseet KUULUVAT kasvisruokavalioon.
Nyt muistin tarkemmin, eli B12 on tärkeä ottaa kun on kasvisravinnolla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/B12-vitamiini
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Zeb

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Pyry-Matias kirjoitti: Hitto noi lääkärit on kujalla, kun suosittelevat jotain ravintolisiä.
Oliko se suosittelija jonkin lajin lääkäri sitten vai? Lääkärit eivät käsittääkseni yleisesti suosittele mitään muuta kuin normaalia, monipuolista perusruokaa. Toisaalta, taisi se U.F.O.-mikä-lie-Luukkainen olla sekin lääkäri, joten tästäkin ammattikunnasta löytyy kyllä omat hörhönsä.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Clay »

Zeb kirjoitti:
Pyry-Matias kirjoitti: Hitto noi lääkärit on kujalla, kun suosittelevat jotain ravintolisiä.
Oliko se suosittelija jonkin lajin lääkäri sitten vai? Lääkärit eivät käsittääkseni yleisesti suosittele mitään muuta kuin normaalia, monipuolista perusruokaa. Toisaalta, taisi se U.F.O.-mikä-lie-Luukkainen olla sekin lääkäri, joten tästäkin ammattikunnasta löytyy kyllä omat hörhönsä.
Eikä saa unohtaa palstahörhö NuoriTaavettia, omaa lääkäriämme.
Rahkapussi kirjoitti:..pahan anemian (hemot 109)..
En tajua miten voi olla niin sokea (tai kuuro?) omalle keholleen, että saa jonku vitun anemian. Kyllä mä vaan huomaan heti kropassa, jos syön parikin päivää huonosti, etenkin jos harrastan myös liikuntaa.
Vai onko sulla vaan runsaat mensat? Ei toi 109 meinaan nyt niin paha ole..
Duodecim, terveyskirjasto kirjoitti:Normaalin hemoglobiinin alaraja on miehillä 134 ja naisilla 117 g/l.
Eli itse asiassa 109 on just vähän alle normaalin.
Nyt penikseni on fantastinen!
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Zeb kirjoitti: Oliko se suosittelija jonkin lajin lääkäri sitten vai?
Ei ollut lääkäri ainakaan se joka minulle suositteli ravintolisiä.
Vastaa Viestiin