Eniten ärsyttävät asiat

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

- Paperiton toimisto. Pöydältä ei löydä mitään paperien seasta.
- Vanheneminen ylipäätään. Paikat hajoaa ja dementia iskee.
- Luuserius.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Googlebot

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

PerttiMakimaa kirjoitti:Kröhöm. Jos kustannukset ovat toissijainen asia voitaisiin kai luoda järjestelmä, jossa eniten solidaarisuudesta kiinnostuneet voisivat maksaa enemmän veroja kuin vähemmän solidaariset. Jos vaikka veroehdotuksessa olisi sellainen kohta, jossa voisi ruksata oman solidaarisuutensa määrän prosentteina bruttotuloista.
Joo, ja samalla pitäisi saada samaiseen veroilmoitukseen ruksitettavia kohtia haluaako maksaa mitään moottoriteiden rakentamisesta, ooppera- ja musiikkitalojen rakentamisesta, maatalouden tukemisesta jne.

Pointtini oli enemmänkin se että peruslähtökohtana on idioottimaista sanoa hengenhädässä olevalle ihmiselle "sori, emme halua auttaa sinua, kustannuskysymys". Jos asiaa katsoo ainoastaan kustannuskysymyksenä kuten sinä tunnut tekevän niin olet aivan oikeassa: meidän ei kannattane ottaa maahan yhtään pakolaista, sekä meidän tulisi lopettaa välittömästi esim. kehitysapu. Fuck them.
Tuohon elämänohjeeseen. Itseasiassa taidan joutua osittain myöntämään tuon. Yleisesti ottaen olen kiinnostunut vain lähipiirini elämästä. Itseasiassa en edes tajua miksi minun pitäisi kantaa mukanani koko maailman syyllisyyden taakkaa? Vai onko tämä sitä "mitä ne meistä muuten ajattelevat" juttua?
Ajattelisin kyseessä olevan enemmän niitä huuhaa-empatiakykyjuttuja, siis se että osaa asettautua muuallakin asuvien ihmisten asemaan ja ymmärtämään heidän hätäänsä, vaikkei heidän ihonvärinsä sattuisikaan hotsittamaan.
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Googlebot kirjoitti:
Tuohon elämänohjeeseen. Itseasiassa taidan joutua osittain myöntämään tuon. Yleisesti ottaen olen kiinnostunut vain lähipiirini elämästä. Itseasiassa en edes tajua miksi minun pitäisi kantaa mukanani koko maailman syyllisyyden taakkaa? Vai onko tämä sitä "mitä ne meistä muuten ajattelevat" juttua?
Ajattelisin kyseessä olevan enemmän niitä huuhaa-empatiakykyjuttuja, siis se että osaa asettautua muuallakin asuvien ihmisten asemaan ja ymmärtämään heidän hätäänsä, vaikkei heidän ihonvärinsä sattuisikaan hotsittamaan.
No aikuisten oikeastihan asia on niin, että maailma on täynnä hätää kärsiviä ja meillä olisi mahdollisuus auttaa heitä. Tälläisiltä asioilta täytyy vain yrittää sulkea silmänsä ja elää omaa elämäänsä täällä suomessa.

Tosiasia on sekin, että me kaikki kuolemme, mutta ei sitä kannata ajatella.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Tälläisiltä asioilta täytyy vain yrittää sulkea silmänsä ja elää omaa elämäänsä täällä suomessa.
Millä perusteella valitset sulkea silmäsi nimenomaan Suomen valtion rajojen ulkopuolella tapahtuvilta asioilta?

Itseäni kiinnostaa enemmän auttaa vaikkapa henkensä kaupalla maanpakoon joutunutta afrikkalaista naisten oikeuksia puolustavaa kääntäjä-kirjailijaa (tämäkin mies käännytettiin maastamme, koska kotimaa oli mukamas riittävän turvallinen hänelle, harkitsi lehtijutussa itsemurhaa) kuin naapurin valkoihoista vaimonhakkaajaa.
PerttiMakimaa

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Googlebot kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Kröhöm. Jos kustannukset ovat toissijainen asia voitaisiin kai luoda järjestelmä, jossa eniten solidaarisuudesta kiinnostuneet voisivat maksaa enemmän veroja kuin vähemmän solidaariset. Jos vaikka veroehdotuksessa olisi sellainen kohta, jossa voisi ruksata oman solidaarisuutensa määrän prosentteina bruttotuloista.
Joo, ja samalla pitäisi saada samaiseen veroilmoitukseen ruksitettavia kohtia haluaako maksaa mitään moottoriteiden rakentamisesta, ooppera- ja musiikkitalojen rakentamisesta, maatalouden tukemisesta jne.

Pointtini oli enemmänkin se että peruslähtökohtana on idioottimaista sanoa hengenhädässä olevalle ihmiselle "sori, emme halua auttaa sinua, kustannuskysymys". Jos asiaa katsoo ainoastaan kustannuskysymyksenä kuten sinä tunnut tekevän niin olet aivan oikeassa: meidän ei kannattane ottaa maahan yhtään pakolaista, sekä meidän tulisi lopettaa välittömästi esim. kehitysapu. Fuck them.
Tuohon elämänohjeeseen. Itseasiassa taidan joutua osittain myöntämään tuon. Yleisesti ottaen olen kiinnostunut vain lähipiirini elämästä. Itseasiassa en edes tajua miksi minun pitäisi kantaa mukanani koko maailman syyllisyyden taakkaa? Vai onko tämä sitä "mitä ne meistä muuten ajattelevat" juttua?
Ajattelisin kyseessä olevan enemmän niitä huuhaa-empatiakykyjuttuja, siis se että osaa asettautua muuallakin asuvien ihmisten asemaan ja ymmärtämään heidän hätäänsä, vaikkei heidän ihonvärinsä sattuisikaan hotsittamaan.
Musiikkitalosta voi kieltäytyä jos ei maksa tv-lupaa. Maataloutta tuetaan, että sinullakin olisi varaa ostaa ruokaa. Moottoritiet ovat ehkä kuitenkin kansantaloutta hyödyttäviä investointeja (=lisäävät yhteistä jaettavaa hyvää) toisin kuin tämä turvasatamana toimiminen. Eli ne eivät ole ihan samalla viivalla.

Mielestäni olen empaattinen. Tästä voinette varmaan esittää muitakin mielipiteitä. Mutta jostakin syystä (ehkä se on tätä empatian puutetta) empatiantunteita eivät minussa herätä mm. selkeästi rikollisen aineksen tuominen maahamme ja epäonnistuminen sen karkoittamisessa takaisin.

Esimerkiksi aasialaisperäinen maahanmuutto on _minusta_ taas hyvinkin toivottavaa.

Kun lukee eilisen hesarista näitä aasialaisten kommentteja tulee ajatus, että meillä olisi opittavaa heidän asenteestaan.

Lainaus:
""Kieli on ylivoimaisesti suurin este saada muita töitä. Mutta monet thaimaalaiset päätyvät opiskeltuaan liike-elämäänkin. Suomalaisen yhteiskunnan ei pidä muuttua, meidän pitää sopeutua.""

Lähde
Storia

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Storia »

NuoriDaavid kirjoitti:Tälläisiltä asioilta täytyy vain yrittää sulkea silmänsä ja elää omaa elämäänsä täällä suomessa.
Sä oot niin liikaa...

Itse aiheeseen: Jos noudattaa Daven ohjetta, ärsyttäviä asioitahan ei itseasiassa ole. Senkun sulkee vaan silmänsä, puff - puis men!

Jos taas nyt kuitenkin koittaisi pysyä hereillä, niin ärsyttäviä ovat ainakin sellaiset ihmiset, jotka sanovat vailla keskusteluhalukkuutta: "kun kerran ennenkin on tehty näin, niin tehdään jatkossakin. Syytä muutokseen ei ole."

:wink:
Googlebot

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

elco kirjoitti:Vaikka rahalla ei näissä hommissa olekaan kai sitten merkitystä niin edelleen tivaan, millainen osuus valtion budjetista pitäisi käyttää pakolaisten ja muiden ei-työperäisten maahanmuuttajien vastaanottoon?
En istu työkseni budjettiriihessä mukana. Periaatteen tasolla lähtisin asiassa kuitenkin enemmän siitä mikä on tarve enkä siitä että tietty rahamäärä pitää käyttää joka tapauksessa. Jos maailmassa ei ole yhtään kriisipesäkkeitä, ei pakolaisiin tarvitse käyttää yhtään rahaakaan.

Aika vaikeaahan tästä on keskustella koska mielipiteet ovat niin kaukana toisistaan. Minulle vain on vieras teitin leirin näkemys ettei muissa maissa asuvia hädänalaisia ihmisiä tulisi avustaa varsinkin jos on nähtävissä ettei kohdemaa kykene suoriutumaan tilanteesta. Taisi teitä sylettää ajatus siitä kuinka Peruunkin virtasi apua eri puolilta maailmaa maanjäristyksen uhreille. Toivottavasti Suomi ei osallistunut heidän avustamiseensa, koska eiväthän perulaiset edes kuulu Pertin lähipiiriin.
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tälläisiltä asioilta täytyy vain yrittää sulkea silmänsä ja elää omaa elämäänsä täällä suomessa.
Millä perusteella valitset sulkea silmäsi nimenomaan Suomen valtion rajojen ulkopuolella tapahtuvilta asioilta?

Itseäni kiinnostaa enemmän auttaa vaikkapa henkensä kaupalla maanpakoon joutunutta afrikkalaista naisten oikeuksia puolustavaa kääntäjä-kirjailijaa (tämäkin mies käännytettiin maastamme, koska kotimaa oli mukamas riittävän turvallinen hänelle, harkitsi lehtijutussa itsemurhaa) kuin naapurin valkoihoista vaimonhakkaajaa.
Suomen (tai EU:n) raja on henkisesti helppo.

Ajan kovaa linjaa suhteessa kotimaiseen rikollisuuteen, eli tuo kysymys ei ole kohdallani relevantti.

Mutta ongelma on se, että tarve on loputon. On helpompi yrittää olla ajattelematta sitä.
Chap

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:No aikuisten oikeastihan asia on niin, että maailma on täynnä hätää kärsiviä ja meillä olisi mahdollisuus auttaa heitä. Tälläisiltä asioilta täytyy vain yrittää sulkea silmänsä ja elää omaa elämäänsä täällä suomessa.
Varmasti on järkevää olla menettämättä yöuniaan jokaisen maailman murheen takia, koska siten ei auta ketään. Toisaalta tilanne on se, että elämme ennennäkemättömän rikkaassa maailmassa ja mielestäni on häpeällistä, että rikkaat maat eivät ole osanneet auttaa kehittyviä maita paremmin. Monet asiat kuten malarian ehkäiseminen, naisten koulutuksen panostaminen jne. eivät edes maksaisi kovinkaan paljon.
PerttiMakimaa

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Googlebot kirjoitti:...Taisi teitä sylettää ajatus siitä kuinka Peruunkin virtasi apua eri puolilta maailmaa maanjäristyksen uhreille. Toivottavasti Suomi ei osallistunut heidän avustamiseensa, koska eiväthän perulaiset edes kuulu Pertin lähipiiriin.
On syytä olettaa, että väärinymmärtämiseni on jo tahallista. Sellaista palstan viihdearvon nostattamista.

Kuka muka tuollaista apua vastustaisi? Humanitäärinen katastrofi on humanitäärinen katastrofi.

Jatkakaa.
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:Monet asiat kuten malarian ehkäiseminen, naisten koulutuksen panostaminen jne. eivät edes maksaisi kovinkaan paljon.
Eikö Bill Gates voisi hoitaa tätä, kun sillä on sitä massia.
PerttiMakimaa

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Aiheeseen liittyen, tuli mieleen osuvat sanat:

"Kehitysapu on rikkaiden maiden köyhien apua köyhien maiden rikkaille"
Chap

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:
Chap kirjoitti:Monet asiat kuten malarian ehkäiseminen, naisten koulutuksen panostaminen jne. eivät edes maksaisi kovinkaan paljon.
Eikö Bill Gates voisi hoitaa tätä, kun sillä on sitä massia.
Sehän hoitaakin.
Quarter

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Googlebot kirjoitti:[Taisi teitä sylettää ajatus siitä kuinka Peruunkin virtasi apua eri puolilta maailmaa maanjäristyksen uhreille.
Luonnonkatastrofit ovat vähän eri asia kun itseaiheutettu tappelu siitä kenen leluilla tällä hiekkalaatikolla leikitään.
Edit, pertti sen sanoikin
Viimeksi muokannut Quarter, 31.08.2007 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
elco

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti: Itseäni kiinnostaa enemmän auttaa vaikkapa henkensä kaupalla maanpakoon joutunutta afrikkalaista naisten oikeuksia puolustavaa kääntäjä-kirjailijaa (tämäkin mies käännytettiin maastamme, koska kotimaa oli mukamas riittävän turvallinen hänelle, harkitsi lehtijutussa itsemurhaa) kuin naapurin valkoihoista vaimonhakkaajaa.
-Kuinka niin henkensä kaupalla?
-Miten niin kotimaa ei olisi riittävän turvallinen?
-Oletko varma, ettei kaveri itse ole vaimonhakkaaja?
-Pitäisikö itsemurhaharkinnan julistelun jotenkin vaikuttaa turvapaikkapäätökseen? Jos kyllä niin eikös tuo olisi vähän ikäänkuin villi kortti?
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Chap kirjoitti:Monet asiat kuten malarian ehkäiseminen, naisten koulutuksen panostaminen jne. eivät edes maksaisi kovinkaan paljon.
Eikö Bill Gates voisi hoitaa tätä, kun sillä on sitä massia.
Sehän hoitaakin.
Aivan!

Kyllä mäkin sitten, kun mä olen yhtä rikas.
Googlebot

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

En vastaa Quarterin umpityperään kannanottoon muuten kuin korjaamalla räikeimmän väärinkäsityksen:
Quarter kirjoitti:
Pakolaisia on aikaisemminkin palautettu ja tullaan palauttamaan kotimaahansa jos ja kun maan olot katsotaan jälleen tarpeeksi turvallisiksi.
Aika naiivia. Mä tahdon nähdä sen päivän kun Afrikassa AK:t vaikenee ja hoksataan et kannattais ehkä olla tappelematta ja alkaa rakentaa omaa maataan.
Mitä kohtaa kirjoittamassani lauseessa et ymmärtänyt? Väitätkö ettei Suomesta ole koskaan palautettu ex-pakolaisia takaisin kotimaahansa olojen rauhoituttua?

Entä jos se tavallinen kansa ei pysty "alkaa rakentaa omaa maataan" jos maa on kriisissä? Olisiko Ruotsiin muuttaneiden suomalaisten sotalasten pitänyt vain jäädä Suomeen rakentamaan omaa maata?
Väärinkäsitysten välttämiseksi, ulkomaalaiset maahanmuuttajat on jees niin kauan kun tekevät töitä ja antavat oman panoksensa maalle jossa asuvat. Ihan siinä missä alkuperäisväestökin.
Teit saman virheen kuin Perttikin myöhemmässä viestissään: sekoitit pakolaiset ja muut maahanmuuttajat toisiinsa. Opetelkaa jo erottamaan nuo toisistaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Suomen (tai EU:n) raja on henkisesti helppo.
Mulle ei. Suomessa on paskapäitä siinä missä muuallakin, ja jos saisin kohdentaa verovarani itse, mainitsemani afrikkalainen olisi kyllä enemmän saamapuolella kuin moni minua maantieteellisesti lähempänä asuva.
Ajan kovaa linjaa suhteessa kotimaiseen rikollisuuteen, eli tuo kysymys ei ole kohdallani relevantti.
No vaihdetaan esimerkkihenkilöksi vaimonhakkaajan kuvitteellinen vaimo, joka pahoinpitelee miestään henkisesti päivästä toiseen. Jos voisin siirtää verovarani häneltä sille afrikkalaiselle, en miettisi sekuntiakaan. Entäs itse?
Mutta ongelma on se, että tarve on loputon. On helpompi yrittää olla ajattelematta sitä.
Kaikkia ei voi auttaa, mutta se ei ole hyvä syy jättää aivoja narikkaan. Ajattelematta jättäminen tuottaa yleensä kokonaisuutena huonomman tuloksen kuin harkittu apu hyvin valittuihin kohteisiin.
Googlebot

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Googlebot kirjoitti:...Taisi teitä sylettää ajatus siitä kuinka Peruunkin virtasi apua eri puolilta maailmaa maanjäristyksen uhreille. Toivottavasti Suomi ei osallistunut heidän avustamiseensa, koska eiväthän perulaiset edes kuulu Pertin lähipiiriin.
On syytä olettaa, että väärinymmärtämiseni on jo tahallista. Sellaista palstan viihdearvon nostattamista.

Kuka muka tuollaista apua vastustaisi? Humanitäärinen katastrofi on humanitäärinen katastrofi.
Eikö esim. (sisällis)sota ole humanitäärinen katastrofi?

Yritä jo päättää, Pertti. Mites se nyt olikaan, etkös sinä väittänyt välittäväsi vain omasta lähipiiristäsi? Mistäs tuo äkillinen empatiakyky Perun maanjäristyksen uhreja kohtaan?
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Suomen (tai EU:n) raja on henkisesti helppo.
Mulle ei. Suomessa on paskapäitä siinä missä muuallakin, ja jos saisin kohdentaa verovarani itse, mainitsemani afrikkalainen olisi kyllä enemmän saamapuolella kuin moni minua maantieteellisesti lähempänä asuva.
Ajan kovaa linjaa suhteessa kotimaiseen rikollisuuteen, eli tuo kysymys ei ole kohdallani relevantti.
No vaihdetaan esimerkkihenkilöksi vaimonhakkaajan kuvitteellinen vaimo, joka pahoinpitelee miestään henkisesti päivästä toiseen. Jos voisin siirtää verovarani häneltä sille afrikkalaiselle, en miettisi sekuntiakaan. Entäs itse?
Mutta ongelma on se, että tarve on loputon. On helpompi yrittää olla ajattelematta sitä.
Kaikkia ei voi auttaa, mutta se ei ole hyvä syy jättää aivoja narikkaan. Ajattelematta jättäminen tuottaa yleensä kokonaisuutena huonomman tuloksen kuin harkittu apu hyvin valittuihin kohteisiin.
Voinemme kuitenkin poliittisena realiteettina hyväksyä, että näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa suomessa ei tulla siirtymään järjestelmään, jossa verovarjensa käytöstä saisi itse päättää. En myöskään usko, että kotimaan sosiaaliturvaa tullaan leikkaamaan kehitysavun tai pakolaispolitiikan hyväksi.

Näin ollen kysymys on lähinnä siitä, lisätäänkö verotusta ulkomaiden auttamiseksi vai ei.
Googlebot

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

PerttiMakimaa kirjoitti:Esimerkiksi aasialaisperäinen maahanmuutto on _minusta_ taas hyvinkin toivottavaa. Kun lukee eilisen hesarista näitä aasialaisten kommentteja tulee ajatus, että meillä olisi opittavaa heidän asenteestaan.

Lainaus:
""Kieli on ylivoimaisesti suurin este saada muita töitä. Mutta monet thaimaalaiset päätyvät opiskeltuaan liike-elämäänkin. Suomalaisen yhteiskunnan ei pidä muuttua, meidän pitää sopeutua.""
Thaimaalaisia pakolaisia Suomeen? Päätä jo halusitko puhua nimenomaan pakolaisista, vai maahanmuuttajista yleensä.
PerttiMakimaa

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Googlebot kirjoitti:Eikö esim. (sisällis)sota ole humanitäärinen katastrofi?

Yritä jo päättää, Pertti. Mites se nyt olikaan, etkös sinä väittänyt välittäväsi vain omasta lähipiiristäsi? Mistäs tuo äkillinen empatiakyky Perun maanjäristyksen uhreja kohtaan?
Olen tarkalleen ottaen vastaan tarpeetonta maahanmuuttoa. Sellaista josta on taakkaa ja ongelmia elämällemme ja kansantaloudellemme. Tässä se nyt on kiveenkirjoitettuna.

Ja kun Kityssä ollaan määritellään "Tarpeeton". Pakolaisten _suurimittainen_ maahantulo on tarpeetonta. Paljon viisaampaa ja kaukonäköisempää olisi antaa suoraa tavara-apua pakolaisleireille ja varmistaa avun perillemeno. Ja auttaa jälleenrakentamisessa jos ja kun kahinat lopulta loppuvat.

Siinä jäisi turha (mielestäsi palauttaminen kotiin on tavoitteena) ja selvästi huonosti onnistuva sitouttaminen yhteiskuntaamme pois. Ja pakolaisstatuksen arviointi ei selvästikään onnistu maamme viranomaisilta, joten jäisi tämäkin epäpätevä välivaihe pois. Ja vähät rahat olisivat käytetty tehokkaammin.

Työperäinen ja mm. mainitsemani aasialaisperäinen maahanmuutto ei taas ole tarpeetonta. Näin verrokkina.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

elco kirjoitti:-Kuinka niin henkensä kaupalla?
Ulkomuistista: Oli mm. kääntänyt naisten itsemääräämisoikeutta ajavia teoksia afrikkalaisille pikkukielille, kun naiset heillä päin eivät muita kieliä osaa, ja muistaakseni itse kirjoittanut jotakin maltillista tekstiä naisten asemasta muissa kulttuureissa esimerkiksi siitä, että tilanne afrikassakin voisi olla toisin, minkä vuoksi tuli vangituksi ja kidutetuksi. Vapauduttuaan jatkoi toimintaansa esim. luennoimalla yliopistossa ja sai erilaisia uhkauksia epävirallisilta mutta ilmeisesti valtion kanssa kytköksissä olevilta tahoilta. Lopulta oli paennut kodistaan viime hetkellä ennen kuin murhaheput kävivät listimässä perheen (muistaakseni pakeni perhettään suojellakseen, ilmeisen myöhässä siis) ja päässyt hädin tuskin itse lähtemään maasta.
-Miten niin kotimaa ei olisi riittävän turvallinen?
Menisitkö itse em. tilanteessa kuinka mielelläsi kokeilemaan?
-Oletko varma, ettei kaveri itse ole vaimonhakkaaja?
En tietenkään, kun en tyyppiä tunne. Mutta ulkomaalaisvirasto varmaan olisi tätä seikkaa palautuspäätöksessään painottanut, jos sellaisesta olisi viitteitä. Päätöstä perusteltiin ainoastaan sillä, että maan tila (siis yleinen tilanne, ei ko. henkilöä koskeva) oli mukamas riittävän turvallinen.
-Pitäisikö itsemurhaharkinnan julistelun jotenkin vaikuttaa turvapaikkapäätökseen? Jos kyllä niin eikös tuo olisi vähän ikäänkuin villi kortti?
Ei pitäisi, vaan tässä tapauksessa pidän sitä signaalina siitä, että jollain UVIssa on sahanpurua korvien välissä. En tiedä, kuinka hyvin itse pysyisin järjissäni, jos olisin onnistunut pakenemaan tuollaista paskaa ja jossain Suomen kaltaisessa maassa minut vain pyhähtäen lähetettäisiin takaisin.
Quarter

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Googlebot kirjoitti: Mitä kohtaa kirjoittamassani lauseessa et ymmärtänyt? Väitätkö ettei Suomesta ole koskaan palautettu ex-pakolaisia takaisin kotimaahansa olojen rauhoituttua?
En toki. Takaisin vaan, kun on aihetta.
Entä jos se tavallinen kansa ei pysty "alkaa rakentaa omaa maataan" jos maa on kriisissä? Olisiko Ruotsiin muuttaneiden suomalaisten sotalasten pitänyt vain jäädä Suomeen rakentamaan omaa maata?
No sit jeesataan, mutta tuonne on syydetty nyt niin paljon rahaa ympäri maailmaa, että ihmetyttää mihin se on kaikki mennyt.
Ja mikäli muistat, Suomi oli pommitettu paskaksi, sotakorvauksia makseltiin ja teollisuus ei ollut juuri jaloillaan... Mutta katsoppa ympärillesi nyt. Miksi Afrikan maat eivät pysty samaan?
Teit saman virheen kuin Perttikin myöhemmässä viestissään: sekoitit pakolaiset ja muut maahanmuuttajat toisiinsa. Opetelkaa jo erottamaan nuo toisistaan.
Jooh... no aivan sama koskee näitä pakolaisiakin. Ehkä suuremmissa määrin pitäisi alkaa rakentamaan elämäänsä, eikä notkua odottelemassa että "jos ne sit kohta...". Tiedän, että sanaa "kiitollisuus" vihataan tässä yhteydessä mutta itse olisin pirun kiitollinen vastaavassa tilanteessa. En hyväksy sitä, että syljetään kasvoille ja aletaan vaatimaan ties ja mitä kun on ensin otettu avosylin vastaan ja annettu rahkeet aloittaa elämä uudestaan. "Mutta kun heillä on niiiiin vaikeaa ja pitää ymmärtää" - ruusuilla tanssimistahan tää meille muillekkin on.
elco

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti:...olisin onnistunut pakenemaan tuollaista paskaa ja jossain Suomen kaltaisessa maassa minut vain pyhähtäen lähetettäisiin takaisin.
Millä perusteella käännytys takaisin tehtiin? Valitettiinko päätöksestä?
Vastaa Viestiin