Eniten ärsyttävät asiat

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hellu kirjoitti: Mä en tajuu yhtään sitä että esim. sienistä puhutaan kevyinä huumeina, nehän on niin heviä kamaa ku vaan voi olla!
Se on suhteellista. Toiselle ihmiselle alkoholi on heviä kamaa josta repeää dissosiatiiviset tunnelmat. Psykedeelit ei todellakaan ole varomattomien käsiin tarkoitettuja leluja, vaikkakin järjen kanssa pääsee jo hyvin pitkälle.

Ne ei sovellu päänsekoittamiseen tai todellisuuspakoiluun ja sen monet ihmiset ei koskaan opi käyttämään niitä "oikein. Ei varsinkaan ne jotka ovat tottuneet käyttämään alkoholia päihteenään. Mikään ihme että repeää pahoja matkoja kun holtittomasti syö niitä jossain festareilla tai ihmisjoukossa, samanlaisella asenteella kuin vetäis viinaa. Ne rankaisee typerää ja mielestäni se on melkein oikein.

Henkilökohtainen haaveeni olisi että voisi käydä "'päihdeajokortin" jolla sitten saisi haltuunsa ja saisi järjestää istuntoja. Ei olisi kaikkien tarjolla, mutta niiden saatavissa jotka oikeasti tahtoo ja osaa.

Ja kyllä, saat sinä poltetuasi elämän pilalle, kysymys ei ole siitä. Saat elämäsi pilalle niin monella muullakin asialle, mutta mitä nyt itse tahdon alleviivata on:

A: eikö ihminen ole itse kykeneväinen päättämään millä muuttaa oman tajunnantilaansa?

B: onko järkeä ylläpitää lakia, josta on enemän haittaa kuin hyötyä yhteiskunnalle pitkässä juoksussa?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Haemaeraemies kirjoitti:
Hellu kirjoitti: Mä en tajuu yhtään sitä että esim. sienistä puhutaan kevyinä huumeina, nehän on niin heviä kamaa ku vaan voi olla!
Se on suhteellista. Toiselle ihmiselle alkoholi on heviä kamaa josta repeää dissosiatiiviset tunnelmat. Psykedeelit ei todellakaan ole varomattomien käsiin tarkoitettuja leluja, vaikkakin järjen kanssa pääsee jo hyvin pitkälle.

Ne ei sovellu päänsekoittamiseen tai todellisuuspakoiluun ja sen monet ihmiset ei koskaan opi käyttämään niitä "oikein. Ei varsinkaan ne jotka ovat tottuneet käyttämään alkoholia päihteenään. Mikään ihme että repeää pahoja matkoja kun holtittomasti syö niitä jossain festareilla tai ihmisjoukossa, samanlaisella asenteella kuin vetäis viinaa. Ne rankaisee typerää ja mielestäni se on melkein oikein.

Henkilökohtainen haaveeni olisi että voisi käydä "'päihdeajokortin" jolla sitten saisi haltuunsa ja saisi järjestää istuntoja. Ei olisi kaikkien tarjolla, mutta niiden saatavissa jotka oikeasti tahtoo ja osaa.

Ja kyllä, saat sinä poltetuasi elämän pilalle, kysymys ei ole siitä. Saat elämäsi pilalle niin monella muullakin asialle, mutta mitä nyt itse tahdon alleviivata on:

A: eikö ihminen ole itse kykeneväinen päättämään millä muuttaa oman tajunnantilaansa?

B: onko järkeä ylläpitää lakia, josta on enemän haittaa kuin hyötyä yhteiskunnalle pitkässä juoksussa?
Hevillä kamalla tarkotin just sitä ettei sienten kanssa kannata leikkiä, en sitä että ne pitäis johonkin heroiiniin rinnastaa.
Mun kokemukset on ollu sen verran tajuntaa räjäyttäviä etten kevyiks niitä kutsuis, mun mielestä siinä ei oo mitään suhteellista.

Toi päihdeajokortti olis tietty ihanteellinen, mutta se kun kerran on utopiaa niin huumeita ei tulis mun mielestä laillistaa.
Koska

A) 18-vuotiaana ei mun mielestä ymmärrä sitä vaaraa joka päihteissä piilee, niistä ei pääse eroon ihan noin vaan.
Ajattelen näin koska oon ite hirvee juoppo ja muutenkin sellanen joka koukuttuu kaikkeen mitä älyää kokeilla. (Tiedoks kuitenkin kaikille etten harrasta kovia huumeita..) Kieltolaki voimaan, kiitos!

B) Ei siinäkään oo järkee että nisteillle annetaan ilmanen annos päivittäin jossain klinikalla ettei hivit sun muut leviäis.
Ei se tuolla Hollannissa ja Sveitsissäkään oo pelkästään ratkaissut ongelmia vaan myös tuonut niitä.
Oon sitä mieltä että Suomessa laillistamisella olis paljonkin haittavaikutuksia, ollaanhan se nähty jo tän viinan kanssa läträämisessä.
En tosiaan haluis törmätä meidän kännissä väkivaltaiseen yläkerran ukkoon kun se on vetäny jotain happoja siihen päälle!!
Siihen voisin suostua että kämpässä saa olla yks kasvi per asukas, kunhan alkoholi tosiaan laitettais pannaan.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hellu kirjoitti: A) 18-vuotiaana ei mun mielestä ymmärrä sitä vaaraa joka päihteissä piilee, niistä ei pääse eroon ihan noin vaan.
Ajattelen näin koska oon ite hirvee juoppo ja muutenkin sellanen joka koukuttuu kaikkeen mitä älyää kokeilla. (Tiedoks kuitenkin kaikille etten harrasta kovia huumeita..) Kieltolaki voimaan, kiitos!

B) Ei siinäkään oo järkee että nisteillle annetaan ilmanen annos päivittäin jossain klinikalla ettei hivit sun muut leviäis.
Ei se tuolla Hollannissa ja Sveitsissäkään oo pelkästään ratkaissut ongelmia vaan myös tuonut niitä.
A: Ikävää että koet olevasi ongelmainen alkoholin edessä tai muuten heikkotahtoinen ,mutta et voi olettaa että muilla olisi samoin, tai muiden tulisi elää samoin. En omista ajokorttia koska en luota itseeni tarpeeksi, mutta en ole kieltämässä ajokorttia muilta.

Kyllä, tuolta löytyy addiktoivia päihteitä , jotka ovat aivan väärissä käsissä jos nuorille päätyvät. Mutta, minkä huumediilerin olet nähnyt kyselevän papereita, tai kertovan mahdollisesta käytön haitoista?

B: En tiiä mistä keksit noita argumentteja B kohtaan, mutta voisin itse selventää: Laittomuus luo itsessään ongelmia mm: epäpuhtaudet, ei mahdollisuutta testauttaa päihteitään, hoitoonhakeutumisen vaikeus ja kaikki tulot rikollisuudelle, puhumattakaan syrjäytymisestä ja sen tuomista ongelmista.

Niin, ne toiset ongelmat.Ne ovat ne ongelmat jotka tulee siitä kun normijantteri joutuu tekemisiin lain pitkän kouran kanssa tai mielivaltaiseen testiin työpaikalla. Ihminen, jolla ei ole elämässään ongelmia satunnaisen pilvenpolton kanssa, saa niitä ongelmia äkkiä jouduttuaan tekemisiin lain/ työpaikan randomtestauksen kanssa. Ja nyt todellakin viittaan kannabista vapaa-aikana nauttiviin yksilöihin.

Ja miten niin ei ole järkeä antaa "ammattinistelle" ilmaiset huumeet? Tottakai on järkeä, ei ainoastaan leviä taudit,mutta myös kuolemantapaukset vähenevät samoin kuin terveydelliset komplikaatiot aineista, jolloin nistit ei kuormita terveydenhuoltoa niin paljon.

Naapurin reijon autonikkuna ei ole ehkä lyötynä sisään NiiloNistin toimesta , että saa myytävää seuraavaa fiksiä varten. Saattaa jopa olla, että NiiloNisti saa oikeaa työtä ja voi koittaa normaalimpaa elämää, kun ei tarvi olla suunittelemassa pystyryöstöä yön tunteina puistossa.

Kysymys ei ole että katoaako kaikki ongelmat tuollaisen ohjelman myötä, vaan että onko ne ongelmat jotenkin hallussa / suhteessa pienempiä. Jos yksikään niilo saadaan töihin tai lopettamaan ryöstely yms , on ohjelma mielestäni onnistunut.

EDIT: Ja meillähän jo on huumeiden "kieltolaki" ja sitä koetettiin myös viinalla. Sehän on toiminut kuin pommi, right? Suomessa ei ole eikä suomeen tuoda huumeita? Niinhän se menee näin kieltolain aikana..
EDIT2: hiomista.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Haemaeraemies kirjoitti: Ikävää että koet olevasi ongelmainen alkoholin edessä tai muuten heikkotahtoinen ,mutta et voi olettaa että muilla olisi samoin, tai muiden tulisi elää samoin. En omista ajokorttia koska en luota itseeni tarpeeksi, mutta en ole kieltämässä ajokorttia muilta.
Muistetaan kuitenkin se fakta, että huumeet koukuttaa suurimman osan käyttäjistä.
Jos sulla ei ole ongelmia päihteiden kanssa niin se ei tarkoita sitä etteikö suurimmalla osalla käyttäjistä olis.
Kyllä mäkin hallitsen alkoholin käyttöni sikäli että käyn duunissa ja elän ihan normaali elämää, mutta suurin osa juopoista on täysin työkyvyttömiä ja muutenkin menettäny otteen elämästään.
Alkoholiongelmathan on vissiin suurin syy työkyvyttömyyteen Suomessa, miks asianlaita olis toinen huumeiden kohdalla?
En vaan usko että laillistaminen kannattais. Täällä Suomessa siis.
Käsitin että puhut muidenkin huumeiden ku kannabiksen laillistamisen puolesta, mäkin oon sen laillistamisen kannalla. Ehkä.
Tai siis siinä ei oo järkee että viina on laillista ja hatsi ei, jos haittavaikutuksia katotaan.

Suomen huumepolitiikka nyt on täysin perseestä, sitä en kiellä. Helsingissä muutamasta kasvista saa sakot ja Raumalla taas joku jätkä sai kuukauden linnaa jostain metsään heittämistään siemenistä.
Ei mitään järkee.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hellu kirjoitti:Muistetaan kuitenkin se fakta, että huumeet koukuttaa suurimman osan käyttäjistä.
Onko tuo "fakta" virallinen vai omasi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bluntly kirjoitti:
Hellu kirjoitti:Muistetaan kuitenkin se fakta, että huumeet koukuttaa suurimman osan käyttäjistä.
Onko tuo "fakta" virallinen vai omasi?
Alkoholi on huume ja se mielestäni ei koukuta suurinta osaa, vaikka koukuttaakin monia ja tappaa 6000 ihmistä vuodessa suomessa.

Tupakkaan puolestaan addiktoidutaan niin vaikeasti, että vain 10% pystyy lopettamaan.

Huumeissa on siis suuria eroja.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos kuitenkin rajataan pahimmat tappajat eli alkoholi ja tupakka pois tästä jutusta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hellu kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti: Ikävää että koet olevasi ongelmainen alkoholin edessä tai muuten heikkotahtoinen ,mutta et voi olettaa että muilla olisi samoin, tai muiden tulisi elää samoin. En omista ajokorttia koska en luota itseeni tarpeeksi, mutta en ole kieltämässä ajokorttia muilta.
Muistetaan kuitenkin se fakta, että huumeet koukuttaa suurimman osan käyttäjistä.
Nyt joudut kyllä kaivamaan todisteita sanojesi tueksi. Tuleeko valtaosasta alkoholin nauttijoista alkoholisteja? Entä yleisesti laittomista huumausaineista,kuinka suuri osa siirtyy ongelmakäyttäjiksi? Miten aineen laillisuus vaikuttaa addiktiopotentiaaliin vai vaikuttaako?

Mikä on tämä addiktoiva huume mihin viittaat,koska ei varsinaisesti ole olemassa geneeristä ryhmää huumeet. Tarkoitatko kenties fyysistä vai henkistä addiktiota? Kun sanot "huume" ,niin puhutko stimulanteista, metyyliksanttiineista, dissosiatiiveistä, kolinergisistä, psykedeeleistä, opiaateista, vai kenties hallusinogeeneistä? Se ei ole katsos ihan kauhean yksiselittäistä.

Eräs luokittelu menee näin: Britannian parlamentin alainen tieteellinen elin, Science and Technology Comittee, on laatinut seuraavan luokittelun, joka asettaa päihteet järjestykseen niiden haitallisuuden mukaan aloittaen ihmisille vahingollisimmasta ja päätyen vähiten haitalliseen: heroiini, kokaiini, barbituraatit, metadoni, alkoholi, ketamiini, bentsodiatsepiini, amfetamiini, psilosybiini, tupakka, buprenorfiini, kannabis, päihteinä käytettävät liuottimet, DOM, LSD, metyylifenidaatti, anaboliset steroidit, GHB, ekstaasi, alkyylinitriitit ja kati.

Näyttääkö lista sellaselta kuin kuvittelet?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Haemaeraemies kirjoitti:Mikä on tämä addiktoiva huume mihin viittaat,koska ei varsinaisesti ole olemassa geneeristä ryhmää huumeet.
Helpoin määritelmä olisi "Aine, jonka tavallinen kaduntallaaja liittää kategoriaan huume". Tai sitten jos hallussapito on kielletty huumausainelain perusteella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Bluntly kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Mikä on tämä addiktoiva huume mihin viittaat,koska ei varsinaisesti ole olemassa geneeristä ryhmää huumeet.
Helpoin määritelmä olisi "Aine, jonka tavallinen kaduntallaaja liittää kategoriaan huume". Tai sitten jos hallussapito on kielletty huumausainelain perusteella.
Heikko perustelu, koska tavallinen kaduntallaaja ei edes tiedosta sitä kirjoa joka on olemassa,saati niitten täysin toisistaan eroavia ominaisuuksa.

Ja voiko laillisuus vaikuttaa sen vaarallisuuteen muuten kuin hallitsemattoman jakelun kautta? Entä addiktiopotentiaali,onko "laillisilla huumeilla" pienempi addiktiopotentiaali kun ne kerran ovat laillisia?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Haemaeraemies kirjoitti:
Bluntly kirjoitti: Helpoin määritelmä olisi "Aine, jonka tavallinen kaduntallaaja liittää kategoriaan huume". Tai sitten jos hallussapito on kielletty huumausainelain perusteella.
Heikko perustelu, koska tavallinen kaduntallaaja ei edes tiedosta sitä kirjoa joka on olemassa,saati niitten täysin toisistaan eroavia ominaisuuksa.
Siis käytettäväksi vain tuossa "fakta" jutun määrittelyssä, että saadaan "lailliset" huumeet kuten alkoholi, tupakka, ja kahvi pois "Koukutuksesta".
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
NuoriDaavid

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Bluntly kirjoitti:Jos kuitenkin rajataan pahimmat tappajat eli alkoholi ja tupakka pois tästä jutusta.
Heroiinin koukuttavuus on muistikuvani mukaan samaa luokkaa kuin tupakalla. Lähes kaikki muut lienevätkin sitten vähemmän koukuttavia.
masa

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja masa »

Nykyisen duunin sisältö ja kehitys. Paskaa vaan tulee lisää tuutin täydeltä ja hommat sen kun lisääntyy. Vitut sanon minä, ja
ei kun työhakemuksia maailmalle.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Bluntly kirjoitti: Siis käytettäväksi vain tuossa "fakta" jutun määrittelyssä, että saadaan "lailliset" huumeet kuten alkoholi, tupakka, ja kahvi pois "Koukutuksesta".
Mielestäni noita "laillisia" tulisi vertailla yhtälailla laittomien kanssa, jotta saadaan jonginlainen tuttu mittari millä vertailla asioita. Aika moni on kuiteskin maistanut ellei jopa käyttänyt kahvia, tupakkaa ja alkoholia.

EDIT: Addiktiotaulukkoa täältä http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/kehi ... tiaali.htm
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Haemaeraemies kirjoitti:Mielestäni noita "laillisia" tulisi vertailla yhtälailla laittomien kanssa, jotta saadaan jonginlainen tuttu mittari millä vertailla asioita. Aika moni on kuiteskin maistanut ellei jopa käyttänyt kahvia, tupakkaa ja alkoholia.
Ei ehkä kanssa vaan noita vasten niin kansa näkisi mitkä on niitä todellisia huumeita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Haemaeraemies kirjoitti: Mikä on tämä addiktoiva huume mihin viittaat,koska ei varsinaisesti ole olemassa geneeristä ryhmää huumeet. Tarkoitatko kenties fyysistä vai henkistä addiktiota? Kun sanot "huume" ,niin puhutko stimulanteista, metyyliksanttiineista, dissosiatiiveistä, kolinergisistä, psykedeeleistä, opiaateista, vai kenties hallusinogeeneistä? Se ei ole katsos ihan kauhean yksiselittäistä.
No heroiini nyt esimerkiks. Kun tässä huumeiden laillistamisesta ollaan puhuttu ihan yleisesti ottaen niin käsitin että olisit laillistamassa niitä kaikkia.
Tossa listassa eniten hämmästytti steroidit.
Storia

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Storia »

Hellu kirjoitti: Kun tässä huumeiden laillistamisesta ollaan puhuttu ihan yleisesti ottaen niin käsitin että olisit laillistamassa niitä kaikkia.
Ärsyttää ihmiset, jotka ei vaivaudu lukemaan kunnolla edellisiä kirjoituksia ennen aivopierujaan.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Storia kirjoitti:
Hellu kirjoitti: Kun tässä huumeiden laillistamisesta ollaan puhuttu ihan yleisesti ottaen niin käsitin että olisit laillistamassa niitä kaikkia.
Ärsyttää ihmiset, jotka ei vaivaudu lukemaan kunnolla edellisiä kirjoituksia ennen aivopierujaan.
Ja mihinköhän kirjoitukseen tässä viittaat?
Storia

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Storia »

Hellu:
Haemaeraemies kirjoitti:DISCLAIMER: Ei,en koita tuoda heroiinia ärkkäreihin tai muutakaan sellasta älytöntä.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Yleisellä tasolla nyt vaan keskustellaan, ja mun mielestä jos on valmis suomaan nisteille ilmasen annoksen on valmis tietyssä määrin laillistamaan kyseisen huumeen, tai siis hyväksymään sen.


EDIT: Tuhannesti anteeksi.Kävi kamala kamala kamala moka, ja vahingossa vastasin muokkaamalla vaikka piti laittaa lainaa. Anteeksi vielä kerran,skarppaan nyt kovasti ettei toistu.Kirjoita takaisin mitä laitoit jos viitsit -hämärämies-
PerttiMakimaa

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Haemaeraemies kirjoitti:Se on suhteellista. Toiselle ihmiselle alkoholi on heviä kamaa josta repeää dissosiatiiviset tunnelmat. Psykedeelit ei todellakaan ole varomattomien käsiin tarkoitettuja leluja, vaikkakin järjen kanssa pääsee jo hyvin pitkälle.

...

Henkilökohtainen haaveeni olisi että voisi käydä "'päihdeajokortin" jolla sitten saisi haltuunsa ja saisi järjestää istuntoja. Ei olisi kaikkien tarjolla, mutta niiden saatavissa jotka oikeasti tahtoo ja osaa.
Seuraavaksi kerrot varmaan olevasi kotoisin läntiseltä Uudeltamaalta. *saa kamalan flashbackin* :)
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Hellu kirjoitti:
Hellu kirjoitti:
Yleisellä tasolla nyt vaan keskustellaan, ja mun mielestä jos on valmis suomaan nisteille ilmasen annoksen on valmis tietyssä määrin laillistamaan kyseisen huumeen, tai siis hyväksymään sen.
EDIT: Tämä piti olla vastine mutta laitoin vahingossa muokkaa napilla.Tarkoitus EI OLLUT sensuroida tai muuten vaikeuttaa keskustelua. Olen pahoillani virheestä ja skarppaan ensikerralla.

Ja viesti oli siis:

Näen asian niin että on parempi koittaa kaikin keinoin vähentää paatuneiden ammattinistien luomia ongelmia yhteiskuntaa kohtaan.Nämä tapaukset ovat perinteisen päihdehoidon ulkopuolella ja ainoastaan kuormittavat nykyistä hoitojärjestelmää, vieden mahdollisuuden hoitopaikan ihmisiltä joilla on vielä toivoa. Siis vielä kerran; sveitsin, hollannin, saksan ja englannin tyyliin jakeluun pääsisi vain pitkäaikaiset ongelmaiset jotka ovat epäonnistuneet toistuvasti vieroituksessa.

Kun lienee totta, että paatunut piikkiheroinisti ei ihan parilla-kolmella vieroituskerralla pääse tavoistaan eroon, koska ongelma tuossa vaiheessa on paljon syvempi ja monivaiheisempi kuin pelkkä addiktio. Sen addiktion voittaminen vaatii perustavanlaatuista remonttia elämäntapohin, sosiaaliseen ympäristöön yms, ja jos taistelet vieroitukseen pääsyn tai vieroitushoidon kanssa, on vaikea remontoida noita tekijöitä.

Mutta siis,jossittelen ny vähän :

Jos annostetulla heroiinilla saadaan se nisti lopettamaan ryöstely, diilaus ynnä muut yhteiskunnalle ikävyyksiä aiheuttava toiminta ,on se kannattava ratkaisu.

Jos tasalaatuisella ja hallituilla annoksilla saadaan eri akseleiden terveydenhoito henkilökuntaa vapaaksi, ja paikkoja auki vieroitukseen ihmisille JOILLA ON VIELÄ REALISTINEN TOIVO PARANTUA, on se kannattava ratkaisu.

Jos määrätyllä heroiinilla saadaan palautettua yksilö työelämään ja luomaan jonginlaisen sosiaalisen verkoston, ollaan paljon paremalla pohjalla heroiinista vierottautumisen kanssa. Koska vieroitus lähtee aina henkilöstä itsestään, niin uskon että ihminen jolla on jotain elämää, on paljon paremassa tilanteessa taistelussa addiktiotaan vastaan.

Lainaan vielä HPPRY:n suomennosta:

Huumausaineiden dekriminalisointi todennakoisesti myos vahentaisi rikollisuutta ja prostituutiota. Sveitsissa on saavutettu myonteisia kokemuksia huumausaineiden reseptijakelukokeilusta narkomaaneille, joka on jatkunut vuodesta 1994.

Poliisirekisterin, syyttajaviranomaisten tilastot ja narkomaanien haastattelututkimukset ovat osoittaneet rikollisuuden laskeneen voimakkaasti. Tulot rikollisesta toiminnasta putosivat 59%:sta 10%:iin kokonaistuloista. Kokeiluun osallistuneiden rikokset laskivat 60% ensimmaisen 6 kuukauden aikana. Kayttajien sosiaalinen ja terveydellinen tilanne parani myos.

Riski HIV tartuntaan vaheni ja narkomaanien psyykkinen terveys parani. Saannollisesti tyossa kayvien maara kasvoi 14%sta 32%iin. Reseptijakelun menestyksellisyydesta kertoo myos se, etta kokeilun jatkamista kannatti kansanaanestyksessa 71% aanestaneista.

http://www.marknadskraften.com/artiklar/empiri.shtml

Lahde: Programme for a Medical Prescription of Narcotics: Final Report of the Research Representatives (1997) Zurich: Institute for a Social and Preventive Medicine at the University of Zurich
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Bhven

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Leipä aiheuttaa vakavaa riippuvuutta. Koehenkilöt, joille annettiin vain vettä, alkoivat epätoivoissaan kerjätä leipää jo kahden vuorokauden kuluttua.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Haemaeraemies kirjoitti: Jos annostetulla heroiinilla saadaan se nisti lopettamaan ryöstely, diilaus ynnä muut yhteiskunnalle ikävyyksiä aiheuttava toiminta ,on se kannattava ratkaisu.

Jos tasalaatuisella ja hallituilla annoksilla saadaan eri akseleiden terveydenhoito henkilökuntaa vapaaksi, ja paikkoja auki vieroitukseen ihmisille JOILLA ON VIELÄ REALISTINEN TOIVO PARANTUA, on se kannattava ratkaisu.
Mä vaan jotenkin haluaisin ajatella niin että kaikilla on realistinen toivo parantua, vaikka tiedän ettei olekaan.
Ja tietysti on nää kysymykset, että koska sitten ollaan valmiita luovuttamaan? Mistä tiedetään ettei kuitenkin oltais voitu pelastaa?
Saahan sitä jatkuvasti lukea lehdestä kuinka paatuneet rikolliset ja huumeiden käyttäjät on parantunu ku on löytäny jeesuksen!
Joten ei se ihan ylitsepääsemätöntä voi olla.
Enkä todellakaan tiedä vaikka kaikki oliskin paremmin jos laillistettais, nää on omat fiilikset vaan enkä asiaa varsinaisesti oo miettinytkään.
Ehkä harkitsisin vakavasti jos asiasta tulis vaikka kansanäänestys, vaikka turhaa sekin taitais olla koska en usko että Suomessa menis läpi, ainkaan hyvin, hyvin pitkään aikaan, ennen kuin asiat ovat todella huonosti.
Kaikki sun argumentit on ihan paikkaansa pitäviä, mutta tää on sellanen kysymys joka on mulle liian vittumainen ratkaistavaks joten kai sit mielummin lakaisen sen maton alle.
Luin vähän aikaa sitten Voima-lehdestä entisen FBI-agentin haastattelun, se oli sittemmin siirtynyt vastakkaiselle puolelle eli ajoi huumeiden laillistamista, sekin puhui kyllä ihan asiaa.
Mä ajattelen joitain asioita mustavalkoisesti, niinku tässä kohtaa ihan vaan siten etten haluais kasvattaa lastani Suomessa jossa huumeet on laillisia.

Ja palatakseni siihen kun sanoin että huumeet koukuttaa suurimman osan käyttäjistä, mun kokemuksella suurin osa muidenkin huumeiden kuin heroiinin käyttäjistä on ongelmakäyttäjiä.
Mulla on nyt on tietysti pieni otos, ja voin olla ihan hakoteilläkin, mutta
mun mielestä olet addiktoitunut jos käytät huumeita joka viikonloppu vaikka kävisitkin töissä normaalisti jne.
Sitä en tiedä kuinka haitallista se sitten loppujen lopuksi fyysisesti on.
Sitten taas ihminen joka on vuosia käyttänyt heroiinia tai amfetamiinia päivittäin muuttuu väliinpitämättömäks itseään ja muita kohtaan, ja arvamattomaks.
Kaks kaveria on kuollut heroiiniin, kumpikaan ei edes ollu mikään varsinainen nisti, vaan kuolemat oli toisista ihmisistä johtuvia.
Toinen kokeili ensimmäistä kertaa ja sai liian ison annoksen, toinen kuoli koska kämppään ei haluttu soittaa ambulanssia.
Hirveetä ainetta, reseptillä tai ilman.
Elukka

Re: Eniten ärsyttävät asiat

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Bhven kirjoitti:Leipä aiheuttaa vakavaa riippuvuutta. Koehenkilöt, joille annettiin vain vettä, alkoivat epätoivoissaan kerjätä leipää jo kahden vuorokauden kuluttua.
Korkein addiktiopotentiaali on kuitenkin hapella (O2). 100% tutkituista happiriippuvaisista sai lähes välittömästi aineen käytön lopettamisen jälkeen vakavia vierotusoireita, jotka poikkeuksetta johtivat kuolemaan muutamassa minuutissa.
Vastaa Viestiin