Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ei oo pakko jos ei haluu.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ootteks koskaan nähny miltä suorittajan elektroniputki näyttää pyllyssä?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Mistäs tai millaista extrahypersupervoimakasta (tasku)lamppua kannattaa etsiskellä? En löytänyt guuglettamalla "extrahypersupervoimakas (tasku)lamppu". Numba muistaakseni mainosti jossain välissä jotain fikkaria? Saa olla mielellään taskuunsopiva, jos löytyisi hyvä optimi pienen koon (voi pitää mukanaan) ja voimakkuuden välillä.

Tuossa kerran ollessani pimeänä iltana tuttavan tontilla, tuli sinne rajan yli kaksi (vai kolme?) naapurin koiraa murisemaan reviiriään puolustavalle puolta pienemmälle perheen piskille. Urheasti mutta pelokkaasti se yritti siinä murista takaisin, joten tällaisena toiminnanmiehenä päätin tehdä jotain avittaakseni, varsinkin kun joku tokaisi minulle että pikkupiski yrittää puolustaa reviirinsä lisäksi minua. Snif, koskettavaa välittämistä.

Jätin kuitenkin jutsuilut sikseen ettei tule kuolonuhreja, joten hain autosta töistä saamani pikkiriikkisen LED-fikkarin, ja kas niin se murina lakkasi ja naapurin piskit lähtivät perääntymään kun sokaisin niitä silmiin hyvän välimatkan päästä. Eivät tainneet oikein tykätä, hämmentyivät raukat. Voitimme piskin kanssa lebensraumimme takaisin, ainakin toistaiseksi.

Nyt siis haetaan vieläkin voimakkaampaa taskulamppua jolla koirien väliset rajariidat jäävät lopullisesti unholaan. Ja ei, valitettavasti aidan rakentaminen ei ollut vielä mahdollista.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Nyt löytyin 1108:n linkki, mutta linkki ei suoraan toimi. Jos tuolta löytyisi sama tai samankaltaista, tai onko parempia.

http://kitina.net/viewtopic.php?p=39688 ... ht=#396886

http://www.tecsolstore.com/tuotteet.html?id=1/48&ok
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 22.10.2009 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23544
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Tuossa olisi ainakin tehokas, tehokkuus 950 lumenia. Numba mainosti omassaan olevan 170 lumenia. Hintaakin sitten on joo, ja järkyttävän iso ja painava. Ehkä kuitenkin autoon?

http://www.tecsolstore.com/tuotteet.html?id=1/77
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6689
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

http://www.nordictrail.fi/merkit/led-lenser.html

Ei kokemuksia, mutta töiden yhteydessä törmäsin yritykseen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Kai Nalo

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Frederik Krueger kirjoitti: Nyt siis haetaan vieläkin voimakkaampaa taskulamppua jolla koirien väliset rajariidat jäävät lopullisesti unholaan. .
Kuulostaa siltä että pikkuinen koira pääsee hengestään jos sitä ei oteta sisälle tai sitä tonttia tosiaan aidata. Ainakin jos koira viettää aikaansa yksin pihalla, ilman valvontaa.

Tämän syksyisellä jahtireisulla meinasi kaverin Pystykorva päästä hengestään, kun toine kaveri päästi Venäjänajokoiransa irti ja oli vielä itse sisällä talossa hetken. Sillä välin venakko oli ehtinyt iskeä jo hampaansa pystärin kurkkuun ja tämä makasi verilammikossa runneltuna. Henkiin pystäri jäi onneksi, mutta sen pojat oppivat etteivät jätä sekunniksikaan koiriaan irti ilman valvontaa.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Frederik Krueger kirjoitti:Mistäs tai millaista extrahypersupervoimakasta (tasku)lamppua kannattaa etsiskellä? En löytänyt guuglettamalla "extrahypersupervoimakas (tasku)lamppu". Numba muistaakseni mainosti jossain välissä jotain fikkaria? Saa olla mielellään taskuunsopiva, jos löytyisi hyvä optimi pienen koon (voi pitää mukanaan) ja voimakkuuden välillä.
Anttilasta saa ihan hyviä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Manaaja kirjoitti:Anttilasta saa ihan hyviä.
Ookko ollut tyytyväinen? Montako Lumenea (vai lupiinejako ne olivatkin) tuo tuottaa?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Frederik Krueger kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Anttilasta saa ihan hyviä.
Ookko ollut tyytyväinen? Montako Lumenea (vai lupiinejako ne olivatkin) tuo tuottaa?
Huonosti tuottaa lupiineja, mutta orvokkeja ja kakkaroita sitäkin enemmän. Oon ollu ihan tyytyväinen, toi on jo mun toinen. Jos sillä tökkää silmään, se sattuu.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Ankarasti googlettamalla taidan päätyä Led Lenser P7:iin, kai sille luvataan 170-200 Lumenea ja Suomessa siitä köyhtyy kai jotain päälle 50€ (en tarkistanut vielä hintaseurannasta). Liekö tuo sitten sama mikä numballa oli. Se on ihan tarpeeksi pienikin, lähdetään siitä että ei saa ylittää kikkelini kokoa, muuten voisi hävettää.

LL P5R kiinnosti ensin enemmän (kai vähän tehokkaampi, ja ohuempi), mutta ei ole kai vielä markkinoilla, ja siksi toisekseen se ei käytä paristoja vaan jotain ladattavaa akkuhässäkkää, hyi.

EDIT: Innostuin tilaamaan samalla Led Lenser V9 avaimenperälampun, 14€ ja sekin on pienempi kuin kikkelini, jopa lepotilassa. Kohtahan on joulu ja silleesti.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Stinky

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Läppärin näyttö pätkii. Kun vahingossa liikuttaa tota kantta niin kuva häviää. Se näkyy tosi tosi himmeesti siellä taustalla mut periaatteessa näyttö on pimeenä. Ainut millä saan näytön "päälle" on koneen uudelleen käynnistys. Missähän mahtanee olla vika ja mitenköhän sen sais korjattua?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

^ WinAmppisi on varmaan mennyt rikki.

Tarkista ainakin seuraavat asiat:

- konffitiedostot ovat olemassa ja osoittavat oikeisiin paikkoihin
- rekisterissä ei ole mitään kökköä
- logeissa ei ole warningeja eikä erroreita
- tiedostosysteemi ei ole liian fragmentoitunut eikä kiintolevylle tule jatkuvasti lisää bad sectoreita
- muistipalikat on asennettu oikeinpäin koneeseen
- prosessori ei ylikuumene rasitustestissä
- hiiren pohjassa ei ole töhnää

Jos mikään noista ei auta, kannattaa poistaa nykyinen WinAmp-asennus ja asentaa uusiksi, se saattaa myös auttaa joissakin tapauksissa ehkä.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Kai Nalo

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Frederik Krueger kirjoitti: Tarkista ainakin seuraavat asiat:

- konffitiedostot ovat olemassa ja osoittavat oikeisiin paikkoihin
- rekisterissä ei ole mitään kökköä
- logeissa ei ole warningeja eikä erroreita
- tiedostosysteemi ei ole liian fragmentoitunut eikä kiintolevylle tule jatkuvasti lisää bad sectoreita
- muistipalikat on asennettu oikeinpäin koneeseen
- prosessori ei ylikuumene rasitustestissä
- hiiren pohjassa ei ole töhnää.
Hyvä karrikoitu esimerkki siitä, mitä oikea nörtti tekisi. Me tavan tumpelot vaan asennetaan uus versio päälle :D
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

PS3:n levytilan tarpeellisuutta tässä arvon. Onko isompi kuin 80 gigainen levy kuinka tarpeellinen, jos kone ei lähes koskaan tule olemaan netissä, ja jos vekottimeen ei tule ostettua pelejä kuin muutamia silloin tällöin?

Tässä olisi nimittäin sellainen optio, että kun levy on halbaa, niin voisi läppärin 320 gigaisen puskea pleikkaan, jos sellaisen nyt satun ostamaan, ja ostaa läpyskään tilalle vaikka jonkun 500-750 gigaisen limpun. Kannattaako? Mitä tuonne PS3:n levylle voi ylipäätänsä laittaa? Asentuuko kaikki pelit sinne halutessa, ja voiko sen valita pelaako niitä kovalevyltä vai BD-levyltä? Voiko DVD- tai BD-elokuvia kopioida kolmosen kovalevylle ilman modailuja? Onko hyötyy vai eiii?
bedlam

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Manaaja kirjoitti:PS3:n levytilan tarpeellisuutta tässä arvon. Onko isompi kuin 80 gigainen levy kuinka tarpeellinen, jos kone ei lähes koskaan tule olemaan netissä, ja jos vekottimeen ei tule ostettua pelejä kuin muutamia silloin tällöin?

Tässä olisi nimittäin sellainen optio, että kun levy on halbaa, niin voisi läppärin 320 gigaisen puskea pleikkaan, jos sellaisen nyt satun ostamaan, ja ostaa läpyskään tilalle vaikka jonkun 500-750 gigaisen limpun. Kannattaako? Mitä tuonne PS3:n levylle voi ylipäätänsä laittaa? Asentuuko kaikki pelit sinne halutessa, ja voiko sen valita pelaako niitä kovalevyltä vai BD-levyltä? Voiko DVD- tai BD-elokuvia kopioida kolmosen kovalevylle ilman modailuja? Onko hyötyy vai eiii?
Miksi ei lähes koskaan tule olemaan netissä? Kannattaa kai tuota pitää jatkuvasti verkossa jos jonkinlainen reititin löytyy, kun laitteessa kerran sisäinen wlan on. Melkoisesti on vempele kehittynyt parin vuoden sisään jo pelkästään softapäivitysten ansiosta ja näitähän ilmaantuu aina silloin tällöin automaattisesti, jos kone on verkossa.

Itselläni 60-gigainen kovo tuli täyteen pelkistä pelitallennuksista ja -tiedostoista, vaikken edes juurikaan ole laitteella pelaillut. Aikaa siihen meni kuitenkin se 2 vuotta. Vaikka netistä ladattuja pelejä löytyy muutama, niin suurimman osan kovalevystä vievät ihan "oikeiden" BD-pelien levytallennukset. Peleissä ei voi valita, asennetaanko kovolle vai ei. Pelit tekevät automaattisesti asennuksen alussa, joka sitten helpottaa pelaamista latausaikojen lyhentyessä, mutta tietty täyttää samalla kovoa kivasti.

Vaihdoin tuossa kuukausi sitten 60 gigaisen 500 gigaan ja on taas elämä hetken helpompaa. Eihän tuo tullut maksamaankaan kuin sen alle 80 euroa, joten ihan järkevä investointi. Kovollehan pelien lisäksi voi tallettaa vaikka valokuvia, musiikkia ja videoita. Ripatut leffat ovat pyörineet moitteetta. Kohtahan Suomeenkin pitäisi tulla myös pleikkarin videovuokrauspalvelu, jonka käyttö sekin tietty tilaa vaatii.

Ai niin ja kannattaa sitten dvd-katselussa säätää Pleikkari vastaamaan kuvan skaalauksesta hd-töllöön. Ainakin itsellä kuvanlaadun parannus oli kuin siirtyminen dvd:stä teräväpiirtoon. Eipä ollut Panan erillissoittimelle enää mitään käyttöä sen jälkeen.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bedlam kirjoitti:Miksi ei lähes koskaan tule olemaan netissä?
Siksi koska laite tulee asumaan pääasiallisesti kiinteistössä, jossa ainoa saatavillaoleva verkkoyhteys ulkomaailmaan on mokkula.

Kotona on n-standardin wlan, jota PS3 ei taida edes tukea. Mixed-moodeista ei myöskään oikein ole hyviä kokemuksia. Kyllä sen silloin tällöin voi kotiin raahata päivitettäväksi ihan perinteisesti tökkäämällä siihen verkkokaapeli pyllyyn, mutta noin pääasiallisesti laite tosiaan asustanee perinteisten verkkoyhteyksien ulottumattomissa.

Mutta joo, kai toi 80 giganen vois alkuun riittää, eikä mulla käytännössä ole mitään tarvetta isommalle läppärilevyllekään. Läppärissä näyttäis olevan vapaata levytilaa tälläkin hetkellä käytettävissä reilut 130 gigaa paikallisesti ja 300 gigaa lähiverkossa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ens viikonlopuna pitäisi laittaa uuden tietsikan osat tilaukseen. Rahaa olisi käytettävissä rautaan n 700€, sisältäen hdmi-näytön. Käyttikseksi ajattelin seiskaa.
Tekeekö Aerocool M40 microATX kotelolla mitään?
Mitä mieltä olette Genelecin 6010A skobeista? Verkkiksessä kyllä aika hintavat..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti: Tekeekö Aerocool M40 microATX kotelolla mitään?
No, tuskin kellään täällä siitä omakohtaista kokemusta on, joten kannattaa varmaan pikemminkin googlettaa reviewejä, jos löytyy. Mua henkilökohtaisesti vähän ihmetyttää, että miksi haluat tietokoneen halvan ministereosarjan näköiseen koteloon? Sulla joku erityinen tilavaatimus sille asennuspaikan vuoksi?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Jep. Koko on tässä tärkeä valintakriteeri. Jokun testin taisin lukea tuolta Verkkokaupan linkistä.
Toki, jos on kokemuksia joistain samankokoisista niin kertokaa toki.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23544
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos joku tietäisi halvahkon ja toimivan tutkan, jolla voisi tiirailla piuhat ja naulat seinästä niin saa suositella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
SikaMika

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Mitään ideaa mikä vikana kun Windows (Vista) heittäytyy loggautumisen jälkeen black screeniin, eli ruutu möllöttää vain mustana? Ongelmaa edelsi näytönohjaimen jokapäiväinen vittuilu, eli se nakkaa koneen välillä palautumattomaan tilttiin tai vähintään heittää ruudun hetkeksi mustaksi, välillä taasen ei tunnista ulkoista näyttöä tai jos tunnistaa, ei tunnista läppärin omaa näyttöä, kuten tänään oli tapaus. Eli toi ulkoinen näyttö sitä sotkee, mutta miten vitussa saada se takaisin kuntoon ilman uudelleenasennusta, mä kysyn vaan? Kaikki tiedostot sain seivattua vikasietotilassa, mutta normitilassa jumittaa. Auttakee!
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Oot varmaan kokeillu mutta kysyn silti: Ootko kokeillut näpyttää sitä Fn-funktionäppäimen alta löytyvää näytönvaihto- tai pimennysnappulaa? Yleensä möllöttää jossain siellä F5:n lähimaastossa. Eli Fn+F5 tjsp.