Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
SikaMika

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Manaaja kirjoitti:^ Oot varmaan kokeillu mutta kysyn silti: Ootko kokeillut näpyttää sitä Fn-funktionäppäimen alta löytyvää näytönvaihto- tai pimennysnappulaa? Yleensä möllöttää jossain siellä F5:n lähimaastossa. Eli Fn+F5 tjsp.
Enpä ole kokeillut, kokeilen seuraavan kerran kun taas käy näin. Tuntuu siltä, että kone vain kaipaa hellyyttä ja huolenpitoa; kun molemmat nukumme yön yli, kehrää kone taas kuin mitään ei olisi tapahtunut. Laitoin mä jonkun Windows-osion tsekkaustyökalun pyörimään yöksi, sovitaan että se sitten tepsi tähän vaivaan.

Koneen näytönohjain on kyllä työläs vihollinen. Sillä on omaa muistia 256MB mutta joko määrä ei riitä mihinkään tai sitten ohjaimessa on jotain vikaa. Konetta tosin mainostettiin multimedia-koneena, mutta aika heikosti tuntuu hanskaavan multiploituneita medioita. Ongelmien alku ja juuri on tuo koneeseen liitetty toinen näyttö, jonka ensimmäistä kiinnikytkemistä ennen kaikki toimi normaalisti. Nyt näytön ei tarvitse olla edes kytkettynä läppäriin, ohjain saattaa silti kaataa koko käyttiksen. Daamin samanlaisessa koneessa täsmälleen sama tarina. Ohjain myös "unohtaa" toisen näytön olemassaolon tai ei huomaa koko näyttöä laisinkaan, jolloin asetukset pitää käydä näppäilemässä uudestaan. Eilen repertuaariin tuli uusi variaatio kun toisen näytön kiinni liitettyäni pimeni läppärin oma näyttö; ohjain tekin ulkoisesta näytöstä ykkösnäytön ja läppäristä kakkosen. Käytin härveliä jo huollossa ja siihen vaihdettiin uusi emolevy, mutta ainakaan se ei vaikuttanut tilanteeseen millään lailla. Paskat möivät.
Dumis

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Riittäkse PS3 slimin 250gb mihinkään jossei asenna mitään sataa peliä kovolle, vaan luultavasti enimmäkseen kattelee blyyräytä? Pari kaveria on nyt ainakin kommentoinut siitä melusta ettei heitä häirää paljoa. Aattelin ite käydä toteamassa metakan ja sitten mahdollisesti ostaa. Jos alkaa vituttaa, niin voihan sen palauttaa ja ottaa 80gb elin wanhan version.
bedlam

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Dumis kirjoitti:Riittäkse PS3 slimin 250gb mihinkään jossei asenna mitään sataa peliä kovolle, vaan luultavasti enimmäkseen kattelee blyyräytä?
No mulle riitti 60 gigaa parin vuoden ajaksi ihan mainiosti. Parikymmentä peliä tuli varmaan asenneltua tuossa ajassa.
Dumis

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Dumis »

bedlam kirjoitti:
Dumis kirjoitti:Riittäkse PS3 slimin 250gb mihinkään jossei asenna mitään sataa peliä kovolle, vaan luultavasti enimmäkseen kattelee blyyräytä?
No mulle riitti 60 gigaa parin vuoden ajaksi ihan mainiosti. Parikymmentä peliä tuli varmaan asenneltua tuossa ajassa.
Ok, täng juu.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dumis kirjoitti:Pari kaveria on nyt ainakin kommentoinut siitä melusta ettei heitä häirää paljoa. Aattelin ite käydä toteamassa metakan ja sitten mahdollisesti ostaa.
Pelatessa noi metakat tuskin haittaa ketään täysjärkistä, mut jossain blyyrei-leffan hiljaisessa kohtauksessa voi haitatakin. Muista pistää se vehje rasitukselle vähän pidemmäksi aikaa joko jollain blyyrei-leffalla tai sitten jollain graffaintensiivisellä pelillä, että tietää miltä se kuulostaa. Äänet pelistä pois ja mietit että kattoisit just jotain Titanicin jatko-osan kaikista herkintä kohtaa kun pitäisi just alkaa vääntää sitä tippaa silmäkulmasta. Siihen sitten suhteutat sen metelin niin.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Maanis, muistan nähneeni sinulta viestin jossa sanottiin Slimin olevan Fattya huonompi DVD-leffojen katselussa. Mikä se oli? Skaalain kökkö vai mikä?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Ainakin DVD-audion taajuusvaste oli huonompi kuin fattyssä. Kuvallisia eroja ei juuri liene.

"We submitted the unit to our Tech labs, and in their opinion it measures worse than the original machine. While the console can spin CDs, it’s no replacement for a CD player. The original was actually surprisingly good in this regard, delivering only 137.9ps of measured audio jitter; it was let down mainly by issues relating to the cabinet and its rigidity."

"But with this iteration there’s a notable increase in audio jitter, which is up to 461.7ps. And as a DVD player it’s poor, with a measured high frequency response of -6.14dB. ‘This is where the wheels fall off – a dreadful figure,’ bemoans the Lab report."
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja par-sky »

kone sekosi ja jouduin asentamaan vistan uudestaan. Nyt tästä ei enää tule ääntä ulos. Miten saan taas äänen raikuamaan koneesta?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

par-sky kirjoitti:kone sekosi ja jouduin asentamaan vistan uudestaan. Nyt tästä ei enää tule ääntä ulos. Miten saan taas äänen raikuamaan koneesta?
Asentamalla äänikortin ajurit.

Tai kääntämällä volumesäädintä ylöspäin.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Manaaja kirjoitti:
par-sky kirjoitti:kone sekosi ja jouduin asentamaan vistan uudestaan. Nyt tästä ei enää tule ääntä ulos. Miten saan taas äänen raikuamaan koneesta?
Asentamalla äänikortin ajurit.

Tai kääntämällä volumesäädintä ylöspäin.
Volumenappia kokeiltu :)

mistäs mä ne ajurit keksin?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Millaisilta levyiltä asensit sen Vistan? Onko asennuslevyt poltettu silloin joskus koneen oston jälkeen samalla koneella? Jos levyt ovat CD-levyjä niin, niitä pitäisi olla 3 kpl. Se 3.levy on ajureille. Jos levyt ovat DVD-levyjä niin, samat tiedot on kahdella levyllä. Tai niin olen ymmärtänyt. Jos ei sitä ajurilevyä ole huomattu polttaa silloin kun, kone oli uusi niin, se onkin huonompi juttu. Sitten pitää alkaa etsiä valmistajan nettisivuilta. Ja tutkia mikä on äänikortin tyyppi.

Ai niin; Onko johdot kiinni, ja oikeissa paikoissa? koneen sisäinen vai ulkoinen kaiutin? Tarvitseeko kaiuttimet ovat jännitesyötön sähköverkosta?
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Jyrki73 kirjoitti:Jos levyt ovat CD-levyjä niin, niitä pitäisi olla 3 kpl. Se 3.levy on ajureille. Jos levyt ovat DVD-levyjä niin, samat tiedot on kahdella levyllä. Tai niin olen ymmärtänyt.
No olet ymmärtänyt päin persettä. Ei niiden levyjen määrä todellakaan ole mikään vakio, eikä järjestetty, valmistajasta riippuen.

Ne ajurit kannattaa hakea ihan valmistajan kotisivujen support-osastolta katsomalla laitteen tarkka mallimerkintä ensin koneen pohjasta jos kyseessä on läppäri. Jos kyseessä on pöytäkone niin löytynee mallimerkinnät jostain muualta. Jos kyseessä on itse kasattu kone, kannattaa soittaa kasaaja takaisin paikalle.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja par-sky »

vista on ihan aidolta ja alkuperäiseltä microsoftin levyltä. Ja juu, pitää olla ulkoset kaiuttimet, joista olen kyllä aika varma että on oikein. Lukeeko se äänikortissa mimmonen se on? Ja tuota... miltä äänikortti näyttää?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

par-sky kirjoitti:vista on ihan aidolta ja alkuperäiseltä microsoftin levyltä. Ja juu, pitää olla ulkoset kaiuttimet, joista olen kyllä aika varma että on oikein. Lukeeko se äänikortissa mimmonen se on? Ja tuota... miltä äänikortti näyttää?
Käy ny vielä varmistamassa myös Windows Updaten kautta löytääkö kyseinen systeemi koneellesi puuttuvia ajureita. Joskus löytää.

http://www.windowsupdate.com
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja par-sky »

hirveen kasan oon päivityksiä updatesta ladannu, mutta ei oo ainakaan vielä ruvennu ääntä pihisemään :(
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Eli sieltä "Hardware, optional"-päivitysosion alta ei löytynyt mitään asiaankuuluvaa? No ei sitten. Hyvä kuitenkin että jotain tietoturvapäivityksiä tulit ilmeisesti ladanneeksi tjsp.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kellään pointtereita hyvään telkkaritarjoukseen?

Vaatimukset:
- 37"-42"
- FullHD
- Hyvä SD-kuva
- Musta joka on mustaa
- DVB-C -viritin (mielellään HD)

Toivomukset:
- Matala jalusta ja suhteellisen ohut kehyksen alaosa niin, ettei televisiokuvan alareuna mieluusti nousisi yli 15cm pöydän pinnasta.
- Hinta alle tonnin
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

Manaaja kirjoitti:Kellään pointtereita hyvään telkkaritarjoukseen?
Itse selvittelin asioita justiinsa, kävinläpi seuraavia paikkoja:
- Konebox
- Verkkokauppa
- Kodin Ykkönen
- pari eri Mustaa pörssiä ja Veikon Konetta

.. lopputulos oli että telkkarin sain halvimmilla City Marketista ( 42LH3000, 649 plussatarjous ja siitä vielä hieman pois ).

Missään ei pihille ollut todella loistavia tarjouksia tuota lukuunottamatta, vaan hinnat olivat aika lailla satasen sisällä paikasta toiseen. Kyse on enemmän siitä, että minkä laatutason haluaa sillä tonnillaan saavuttaa ja/tai uskooko, että ne useammat sataset oikeasti parantavat laatua.

Minulle paras hintalaatusuhde oli LG:ssä. Sonyjen kuvanlaatu miellytti silmää, mutta eipä toisaalta Samsungitkaan olleet huonoja. Yhtään hyvää Philipsiä en nähnyt.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Ens viikonlopuna pitäisi laittaa uuden tietsikan osat tilaukseen. Rahaa olisi käytettävissä rautaan n 700€, sisältäen hdmi-näytön. Käyttikseksi ajattelin seiskaa.
Tekeekö Aerocool M40 microATX kotelolla mitään?
Ja paskat! Ei ehdi. Ostan jonkun valmiin (ja paskan?) tietokoneen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

huima kirjoitti:.. lopputulos oli että telkkarin sain halvimmilla City Marketista ( 42LH3000, 649 plussatarjous ja siitä vielä hieman pois ).
LG:stä on yksi kokemus vajaan kahden vuoden takaa. Siinä oli ongelmana lähinnä se, että viritettyjä kanavia ei tuntunut saavan fiksusti haluamaansa järjestykseen. Mites tuossa? Pystyykö normaalia digikuvaa katselemaan ilman ranteidenviiltelyä?
bedlam

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Manaaja kirjoitti:Kellään pointtereita hyvään telkkaritarjoukseen?

Vaatimukset:
- 37"-42"
- FullHD
- Hyvä SD-kuva
- Musta joka on mustaa
- DVB-C -viritin (mielellään HD)

Toivomukset:
- Matala jalusta ja suhteellisen ohut kehyksen alaosa niin, ettei televisiokuvan alareuna mieluusti nousisi yli 15cm pöydän pinnasta.
- Hinta alle tonnin
MikroBitin testivoittaja parin kuukauden takaa.

Testissä hinnaksi ilmoitettu n. 1400 euroa, joten ei varmaan paha kauppa. Sisältää hd-virittimen.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Lueskelin TM 20/09 40-42" telkkarivertailun, ja taisin tulla siihen tulokseen että ostan uuden telkkarin vasta sitten kun niissä on terrestrial-verkon HD-viritinkin sisäänrakennettuna. Siitäkin huolimatta että asun nyt kaapelitaloudessa. Ei vaan huvita ostaa taas yhtä uutta viritinvammaista non-future-proof televisiota, joka tarvitsee kylkeensä kiinni uusia apupyöriä vuoden tai kahden kuluttua.

Kuvanlaadullisesti Sonyn ja Samsungin kalliimmat LCD-mallit alkavat näemmä jo päästä pansun plasmojen kanssa samoille hoodeille, mutta LG/Philips -paneelit jäivät vielä ainakin kontrastisuhteissa aika kauas taakse.

Sain tuossa muuten yhden Sony Ericssonin G502 -puhelimen leikkikaluksi. Hämmästyttää edelleen miten vaikeaksi puhelimen käyttö voidaan naapurimaassamme tehdä. Kun en siis esimerkiksi löydä PUHELINLUETTELOA puhelimesta. Käynnistettäessä puhelin kysyi ohjatun asennuksen jutut ja kopioi SIM-kortin sisällön numeroineen puhelimen muistiin, mutta kun yhteystietoihin menee, sieltä löytyy ainoastaan asiakaspalvelunumerot, numeropalvelunumerot ynnä muut sellaiset. Itse tallennetut puhelinnumerot ovat jossain todella salaisessa paikassa.

Edit: Wow, toinen yritys kopioida kaikki 100+ nimeä SIM-kortilta puhelimen muistiin, aiheutti sentään aakkosissa neljän ensimmäisen nimen ilmestymisen yhteystietoihin! Sony Ericsson rules!
bedlam

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Manaaja kirjoitti:Sain tuossa muuten yhden Sony Ericssonin G502 -puhelimen leikkikaluksi. Hämmästyttää edelleen miten vaikeaksi puhelimen käyttö voidaan naapurimaassamme tehdä. Kun en siis esimerkiksi löydä PUHELINLUETTELOA puhelimesta. Käynnistettäessä puhelin kysyi ohjatun asennuksen jutut ja kopioi SIM-kortin sisällön numeroineen puhelimen muistiin, mutta kun yhteystietoihin menee, sieltä löytyy ainoastaan asiakaspalvelunumerot, numeropalvelunumerot ynnä muut sellaiset. Itse tallennetut puhelinnumerot ovat jossain todella salaisessa paikassa.
Ei se Nokioissakaan sen loogisemmin aina pelaa. Osa numeroista saattaa olla sim-kortilla, osa puhelimen muistissa ja osa muistikortilla. Tiedä sitten millä logiikalla niitä tietoja aina mihinkin menee.
Manaaja

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

bedlam kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Sain tuossa muuten yhden Sony Ericssonin G502 -puhelimen leikkikaluksi. Hämmästyttää edelleen miten vaikeaksi puhelimen käyttö voidaan naapurimaassamme tehdä. Kun en siis esimerkiksi löydä PUHELINLUETTELOA puhelimesta. Käynnistettäessä puhelin kysyi ohjatun asennuksen jutut ja kopioi SIM-kortin sisällön numeroineen puhelimen muistiin, mutta kun yhteystietoihin menee, sieltä löytyy ainoastaan asiakaspalvelunumerot, numeropalvelunumerot ynnä muut sellaiset. Itse tallennetut puhelinnumerot ovat jossain todella salaisessa paikassa.
Ei se Nokioissakaan sen loogisemmin aina pelaa. Osa numeroista saattaa olla sim-kortilla, osa puhelimen muistissa ja osa muistikortilla. Tiedä sitten millä logiikalla niitä tietoja aina mihinkin menee.
Kyllä sen ihan itse saa määritellä yleensä minne ne nimet ja numerot tallentuu. Vanhemmissa puhelimissa yleensä meni automaattisesti SIM-kortille ja uusimmissa taas puhelimen omaan muistiin. Kyllä ne silti on aina saanut siirrettyä puhelimesta toiseen helposti kopioimalla kaikki SIM-kortille ja sitten uudesta puhelimesta SIM-kortilta puhelimen omaan muistiin.

Tämä proseduuri nyt ei kuitenkaan parista yrityskerrasta huolimatta onnistunut Sony Ericssonilla. Yritin kahteen kertaan jopa kopioida noksusta nimet uudelleen SIM-kortille. SonyEkkeri vain jostain syystä ei halua nähdä kuin SIM-kortilla vakiona olevat palvelunumerot. Äärimmäisen raivostuttavan paska puhelin. Ei ole tässä 17 vuoden aikana vastaavaa tapahtunut minkään Nokialaisen tai muunkaan kanssa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23534
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kysymys palstan raksamiehille.

Tekisi hiukan mieli tuohon kiukaan taakse pamauttaa hiukan kiveä.

Mikä olisi vaivattomin tapa?

Purkaa seinästä vain vaadittava osa pois, täräyttää taakse joku sopiva levy ja tuhertaa nuo siihen kiinni?

Ja loppujenlopuksi tilata ammattilainen korjaamaan jäljet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.