Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25745
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:^ Whatever, uutta en osta. Ainakaan ennen kuin muutan mieleni.

Mutta asiasta toiseen. Pojalle pitäisi laittaa jonkinlainen tietokone pelikäyttöön. Rahaa budjetoitu 350-400 euroa. Oon ajatellut, että käytetty pelikone varmaan antaisi parhaan vastineen rahalle, mutta olisiko jollain asiantuntevaa kommenttia laitevaatimuksiin. Poika ei ole vielä online taistelupeli-iässä, joten en aio ostaa parasta mitä rahalla saa, vaan riittää, että koneella pyörii sujuvasti minecraft.

Sen verran olen katsellut, että tuolla summalla näyttäisi saavan jonkun neliydinrungon erillisellä näytönohjaimella. Riittääkö, kun noiden taso on sinnepäin vai pitääkö osata metsästää joku tietty komponentti?
Miksi et osa konsolia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Miksi et osa konsolia?
Koska konsoli ei ole tietokone. Uskon, että tietoteknisen osaamisen kehittymisen kannalta on parempi räpeltää ja säätää tietokoneen kanssa kuin vain pelata konsolilla. Tietokoneella kun voi tehdä muutakin kuin vain pelata.

Toisaalta konsoleita jo löytyy taloudesta ja joitakin pelejä nyt vaan on parempi pelata hiiren ja näppäimistön kanssa kuin konsoliohjaimella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25745
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Miksi et osa konsolia?
Koska konsoli ei ole tietokone. Uskon, että tietoteknisen osaamisen kehittymisen kannalta on parempi räpeltää ja säätää tietokoneen kanssa kuin vain pelata konsolilla. Tietokoneella kun voi tehdä muutakin kuin vain pelata.

Toisaalta konsoleita jo löytyy taloudesta ja joitakin pelejä nyt vaan on parempi pelata hiiren ja näppäimistön kanssa kuin konsoliohjaimella.
Ok. Toki PC on yleiskone. Pelkkään pelikäyttöön konsoli on imho parempii. Mutta tämähän on nettipalstojen iskuisuuskysymys.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23529
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Paitsi ettei konsolilla mitään kivoja pelejä pelata.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Ok. Toki PC on yleiskone. Pelkkään pelikäyttöön konsoli on imho parempii. Mutta tämähän on nettipalstojen iskuisuuskysymys.
Sun pitäis lukea enemmän PC master race -propagandaa :kele:

Kuten sanottu, niin kosketusnäytöllisiä tabletteja ja konsoleita on jo taloudessa. Käyttökelpoiset tietokoneet sen sijaan ovat työnantajien omaisuutta, eikä lasta viitsi niille päästää.

Sitten on vielä sekin, että lapsi on itse rahat säästänyt nimenomaan tietokonetta varten. Mä olen vain ottanut varsinaisen hankintavastuun ja valintaoikeuden itselleni, kun oletan osaavani hoitaa sen paremmin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25745
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti:
Sitten on vielä sekin, että lapsi on itse rahat säästänyt nimenomaan tietokonetta varten..
Hienoa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21432
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kosketusnäyttö lähiirellä käytettäväksi tarkoitetussa läppärissä on ihan turha jos sitä ei käytä ja hirveä jos käyttää. On aika hassua, että kosketusnäyttöä tarjotaan innolla vaikka touchpadiakaan ei ole saatu toimimaan kunnolla suurimmassa osassa läppäreitä. Yritin kerran käyttää duuni-yogaa pelkkänä tablettina rautakaupassa ihan vaan ostoslistana. Aivan kammottava kokemus. Luuri hoiti sitten saman asian samalla softalla paljon paremmin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Sitten on vielä sekin, että lapsi on itse rahat säästänyt nimenomaan tietokonetta varten. Mä olen vain ottanut varsinaisen hankintavastuun ja valintaoikeuden itselleni, kun oletan osaavani hoitaa sen paremmin.
Meinaatko nyt hankkia läpsää vai pöytäkonetta? Sopivaa pöytäkonetta on mahdollisuus tuunata kun se vääjäätön 3d-shootterivaihe tulee.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Meinaatko nyt hankkia läpsää vai pöytäkonetta? Sopivaa pöytäkonetta on mahdollisuus tuunata kun se vääjäätön 3d-shootterivaihe tulee.
Pöytäkonetta. Muokattavuuden ja paremman hinta/teho -suhteen takia. Bonusta myöskin, ettei sitä saa niin helposti kotoa mukaan, niin jää turhat tietokoneen mukaanottotinkaukset kokonaan pois.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Meinaatko nyt hankkia läpsää vai pöytäkonetta? Sopivaa pöytäkonetta on mahdollisuus tuunata kun se vääjäätön 3d-shootterivaihe tulee.
Pöytäkonetta. Muokattavuuden ja paremman hinta/teho -suhteen takia. Bonusta myöskin, ettei sitä saa niin helposti kotoa mukaan, niin jää turhat tietokoneen mukaanottotinkaukset kokonaan pois.
Kustannustehokkain tapa on tietty kasata itse, erityisesti kun kotelo, virtalähden ja käyttis-ssd siirtyy aina kokoonpanosta toiseen jos ovat laadukkaita, mutta moinen tunkkaaminen tuskin kaikkia kiinnostaa. Pojan hanke on sen verran kannatettava, että mä melkein subventoisin itse lopun ja ostaisin riittävän laadukkaan pohjakombon esim. omakone.fi:stä. Halvin taitaa olla 589 kuin laittaa 120 gb SSD:n. Voi sitten jatkaa säästöhommia jos haluaa parempia osasia, esim. erillisnäytönohjaimen pyörittämään niitä "oikeita" pelejä. (Toki juuri tuolla kokoonpanolla menee sitten heti virtalähdekin vaihtoon.)
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:Pojalle pitäisi laittaa jonkinlainen tietokone pelikäyttöön. Rahaa budjetoitu 350-400 euroa.
Niinhän siinä taas kävi, että rahaa meni yli budjetoidun, mutta se tuntui tulevaisuuden kannalta järkevältä sijoitukselta. Kokonaishinnaksi tuli 480 euroa. Poika kaivoi lompakosta viimeisetkin setelit ja minä sponssasin loput. Kone ja näyttö ostettiin käytettynä ja mielestäni ihan hyvin vastinetta rahalle. Isolla kotelolla ja kohtuullisen kokoisella virtalähteellä oleva runko, jossa:

Intel i5 prossu (4 core), 4 GB RAM (16 GB max), Teran perinteinen kovalevy, CAD painotteinen 512 MB näytönohjain ja asiallinen 26" näyttö.

Prossutehojen, kotelon ja näytön uskoisi riittävän aika pitkälle. Muilta osin konetta pystyy hyvin parantelemaan pikku hiljaa tarpeen ja varallisuuden mukaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23529
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pöytäkoneessahan on juuri päivitettävyys etuna.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25745
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti:Pöytäkoneessahan on juuri päivitettävyys etuna.
Juu. Halutessaan pöytäkoneeseen voi yksi kerrallaan vaihtaa kaiken.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kuinka vitun pösilö pitää olla, että tarjoaa ratkaisuja lukematta mikä on käyttötarkoitus. Pöytäkone on ylivertaisesti kustannustehokkain pelialusta ja nämä sun lumia-höperöintisi eivät sovi sen paremmin käyttötarkoitukseen kuin budjettiinkaan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23529
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Läppärillä ei tee yhtään mitään ilman hiirtä, näppistä ja näyttöä. Kuulostaa turhakkeelta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Kirjoittamisen ilosta olen jotakin mieltä.
Mielipiteellä ei vaan ole mitään arvoa, jos se ei liity mitenkään käsiteltävään asiaan. Jo pelkkä lumia menee reilusti yli budjetista ja vielä enemmän ohi käyttötarkoituksesta. Oikeastaan vähän loukkaavaa pohtia hankintani mielekkyyttä, kun tarjoamisi vaihtoehto on noin epäonnistunut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:No olihan se satasen kalliimpi, mutta pikemminkin ehdotin lumiaa siksi että henkilökohtainen tuntuma tekniikan tulevasta kehityksestä on tuohon suuntaan pikemminkin kuin pöytäkoneitten suuntaan.
Muistitko nyt varmasti huomioida näytön ja raudan suorituskyvyn vaikutuksen tuota kustannusarviota tehdessäsi? Nopeella vilkaisulla näyttäis, että tuon puhelimen rauta vastaa satasen arvoista käytettyä pöytäkonetta.

Mobiililaitteita löytyy kyllä, mutta nyt oli ihan oikeasti haussa pelikone, kuten heti ensimmäisessä viestissä kirjoitin. Pelikone on aina pöytäkone, koska, vielä tänäpäivänäkin, mitä enemmän tehoa sitä parempi. Poika on kyllä sellaisia nähnyt kavereillaan, joten oli hyvin tietoinen alusta asti siitä minkä näköistä vempelettä on hankkimassa. Jos ollaan ostamassa läppäriä, padiä tai puhelinta, niin silloin ei olla olla ostamassa pelikonetta, vaan konetta jolla voi ehkä myös pelata :leuhka:

Disclaimer: Mä en henkilökohtaisesti ole koskaan omistanut pelikonetta enkä ole oikeastaan koskaan halunnutkaan omistaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Mutta edelleen, ainut syy miksi kaikin voimin välttelin halua kirjoittaa aiheesta on, että en tiedä tarkemmin asiasta.
Olisit vaan välttänyt pontevammin, ei näytä kovin onnistuneelta.
rajallista tietoa sisältävän kommentoinnin kun yhdistää omiin ennakkoasenteisiinsa
Eiks tää oo vähän niinku sun tavaramerkki?
Viimeksi muokannut So Hard, 04.01.2016 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja elco »

No mitens sitten hyvä ultrabook? MacBook Air on lopultakin hajoamassa käsiin kahden vuoden jatkuvan tuskatilan jäljiltä. Kriteereinä keveys, 256+ SSD, näyttö ja yleinen huolettomuus. Ja kastroin itseni ennemmin kuin ostan apple-tuotteen.

Dell XPS 13 on kovasti suositeltu, mutta suomihinta on jotain 1700-1900e mikä vaikuttaa vähän kalliilta. Kolmen vuoden onsite-tuki kuulostaa kyllä todella hyvältä.

Ei tarvitse ehdottaa symbian-puhelinta tai pädiä. Pädit on ämmille.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Omassa i7...
On ne markkinamiehet ovelia. Ehdin jo kuvitella, että onpas sulla suorituskykyinen ja edullinen laite...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9462
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Omassa i7...
On ne markkinamiehet ovelia. Ehdin jo kuvitella, että onpas sulla suorituskykyinen ja edullinen laite...
Niin?
Niin, että syntynyt mielikuva oli kahdeksan ytiminen tehomylly, mutta totuus on energiapihi mopo. Ehkä energian säästäjistä parhaita, ellei jopa paras, ja tehoiltaan varmaankin hyvin riittävä käyttötarpeeseensa, mutta jokatapauksessa tuntuu, että lankesin markkinamiesten lankaan ja kuvittelin laitteesta enemmän kuin se toimittaa. Oma vika tietysti, kun ei ole kiinnostanut seurata prosessorien kehitystä ja nimeämislogiikkaa aktiivisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:Dell XPS 13 on kovasti suositeltu, mutta suomihinta on jotain 1700-1900e mikä vaikuttaa vähän kalliilta. Kolmen vuoden onsite-tuki kuulostaa kyllä todella hyvältä.
No se kait on universaalisti the Läppäri tällä hetkellä. En kyllä maksaisi onsitesta moista preemiota kun Saksan amazonista saisi neekerimallin 1100 ja keskimallin 1250.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Niinno, siinä on vaan väärä näppis ja se jos mikä on neekeröintiä.

Onsite-tuki on aivan saatanan hyödyllinen silloin kun kone menee rikki: mäkin kanssa on ollut sietämätöntä tuskaa ja olen vierestä katsonut jatkuvaa koneen postittamista ruotsiin korjattavaksi. Kyllä mä siitä satasen vuodessa maksan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25745
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: Onsite-tuki
Tuleeko joku narisevaääninen kynäniska kotiin uuden koneen kanssa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Tuleeko joku narisevaääninen kynäniska kotiin uuden koneen kanssa?
En tiedä, mutta luulisin, että sama meno kuin yrityspuolella: jos kone ei toimi niin jäppinen tulee paikan päälle ja vaihtaa komponentteja niin kauan että toimii.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication