Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Vadim kirjoitti:Miksi kenenkään pitäisi osata ampua käsiaseella? Jos nyt jätetään poliisit hetkeksi sivuun.
Koska se vain sattuu olemaan erittäin mukava harrastus, samoin voisi kysyä miksi kenenkään pitäisi harrastaa mitään muutakaan ampuma-aseurheilua.

Ei kenenkään tarvitse osata ampua elääkseen mutta jos joku haluaa, niin pitää olla aika hyvät perusteet sen kieltämiseksi. Tarkkuusammunta on erittäin mukava ja rentouttava harraste joskaan en ole henkilökohtaisesti sitä moneen vuorteen päässyt harjoittelemaan sopivien tilojen ja ennenkaikkea ajan puutteen takia.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vadim kirjoitti:Miksi kenenkään pitäisi osata ampua käsiaseella? Jos nyt jätetään poliisit hetkeksi sivuun.
Ymmärrätkös, että vaikka sinusta se ei ole hauskaa, jostakin muusta voi käsiaseella ampuminen olla hauskaa? Samalla tavalla kuin joistakin on hauska harrastaa miekkailua (miekkakin on erittäin kuolettava ase), ilman että heille tulee mieleen oikeasti tappaa ihmisiä miekalla. Ja ovathan kaikki kamppailulajitkin ihmisiä vahingoittavia tekniikoita, joille aika harvalla on käyttöä koska aika harva joutuu tositappeluun. Miksi on sitten nyrkkeily- ja karateseuroja? Niitä ei tarvita!! Pitäisi kieltää!! :D

Suomessa ei saa metsästää pistoolilla, niinhän se on. Loukkupyytäjät voivat kyllä käyttää eläimen lopetukseen. Mutkun... Jokelan tappajakin olisi itse asiassa saanut aikaan paljon pahempaakin tuhoa, jos olisi käyttänyt metsästysasetta, haulikkoa!
Viimeksi muokannut Gat, 09.11.2007 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti:Suomessa ei saa metsästää pistoolilla, niinhän se on. Loukkupyytäjät voivat kyllä käyttää eläimen lopetukseen. Mutkun... Jokelan tappajakin olisi itse asiassa saanut aikaan paljon pahempaakin tuhoa, jos olisi käyttänyt metsästysasetta, haulikkoa!
Itsekään en ymmärrä mikä tekee pitkistä aseista muka vaarattomia. Muranen ja oliko tmä nyt kotkalainen näyttivät, että henki lähtee ihan jousipyssylläkin.

Pelottaa ajatellakin, että jokelaisella olisi ollut pääaseena haulikko ja oikeasti halu tappaa kaikki koulusta löytyvät. Olisi päässyt listoille, sen verran huolellista oli valittujen kohdalla jo nyt.

EDIT: kohta joku mussuttaa aseen piilottamisesta. Jokelalainen tuli kouluun juuri ennen ampumista. Hänellä olisi voinut olla kassissa vaikka panssarivaunu ja kukaan ei olisi huomannut mitään. Pitkät kassit ja salibandypussit, anyone?
safi

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja safi »

NuoriDaavid kirjoitti: En tunne sinua IRL, mutta tämän viestin perusteella et vaikuta kovin tasapainoiselta ja selväjärkiseltä ihmiseltä, erityisesti muistaen mitä tämä ketju koskee. Aiotko kenties seurata Pekka-Eric Auvisen esimerkkiä?
En varmasti vaikuta, enkä taatusti ole sinun mittapuullasi mitattuna millään tasolla tasapainoinen/ selväjärkinen ja olen enemmän kuin hyvin onnellinen asiasta.

Meissä on nimittäin sellainen perustavaa laatua oleva ero, että minä olen valmis tekemään suuriakin muutoksia/uhrauksia elämässäni silloin kun alkaa ahdistaa. Sinä taas kituutat vuodesta toiseen sellaisessa elämässä, joka aiheuttaa lievää ahdistusta ja et ole valmis tekemään asian eteen ainuttakaan parannusta eli vahvistat vain käsitystäni siitä selkärangattomasta paskasakista. Korjaa toki, jos olen väärässä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

safi kirjoitti:Meissä on nimittäin sellainen perustavaa laatua oleva ero, että minä olen valmis tekemään suuriakin muutoksia/uhrauksia elämässäni silloin kun alkaa ahdistaa.
Ihan niin kuin Auvinenkin! Tässäpä älykäs mittari puolijumalien erottamiseksi paskasakista. :perse:
Aito_Johanna

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

safi kirjoitti:
Meissä on nimittäin sellainen perustavaa laatua oleva ero, että minä olen valmis tekemään suuriakin muutoksia/uhrauksia elämässäni silloin kun alkaa ahdistaa.
Todellakin, niin olet! :idea: Muistan, että kun täällä joskus keskusteltiin aiheesta "mitä tekisit, jos kumppanisi lihoisit", sinä vakuutit jyrkästi lopettavasi sellaisessa tilanteessa suhteen siihen paikkaan. Esimerkiksi tätä varmaankin tarkoitat "ahdistuksella", "suurella muutoksella" ja "sillä, että on selkärankaa"?
prosessi

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Aito_Johanna kirjoitti:
safi kirjoitti:
Meissä on nimittäin sellainen perustavaa laatua oleva ero, että minä olen valmis tekemään suuriakin muutoksia/uhrauksia elämässäni silloin kun alkaa ahdistaa.
Todellakin, niin olet! :idea: Muistan, että kun täällä joskus keskusteltiin aiheesta "mitä tekisit, jos kumppanisi lihoisit", sinä vakuutit jyrkästi lopettavasi sellaisessa tilanteessa suhteen siihen paikkaan. Esimerkiksi tätä varmaankin tarkoitat "ahdistuksella", "suurella muutoksella" ja "sillä, että on selkärankaa"?
Luulen, että lihominen on sen luokan osoitus selkärangattomuudesta, että sellaiset ihmiset Safin mielestä olisi parasta siirtää saunan takaa kompostiin.
Aito_Johanna

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

sivustahuutaja kirjoitti:Muranen ja oliko tmä nyt kotkalainen näyttivät, että henki lähtee ihan jousipyssylläkin.
Joo Muranen! Voi sentään, minähän olen unohtanut jakaa kanssanne tämän traagisen "olin siellä" -kokemuksen. Asuin nimittäin vielä Kotkassa ja kävin peruskoulun 9. luokkaa vuonna -94, kun oli case Muranen siinä parin - kolmen kilometrin päässä. Koululla kohistiin hullusta jousipyssyn kanssa ihmisiä jahtaavasta tyypistä, emmekä saaneet mennä välitunnilla ulos. Siskon köksäntunnilla oli piileskelty itkien pöytien alla. Tuntien päätyttyä jouduttiin istumaan pitkään jumppasalissa, ennen kuin me eri suunnalla kuin Muranen asuvat saimme lähteä kotiin (Murasen suunnalla asuvien piti odottaa vanhempia hakemaan). Kotiin kävellessäni vilkuilin ympärilleni, että näkyykö jousipyssymiestä.

"Kriisiapu" ei kai vielä silloin ollut in, koska kukaan ei tarjonnut meille sellaista. Silti minusta tuli näin terve.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

safi kirjoitti:
Meissä on nimittäin sellainen perustavaa laatua oleva ero, että minä olen valmis tekemään suuriakin muutoksia/uhrauksia elämässäni silloin kun alkaa ahdistaa. Sinä taas kituutat vuodesta toiseen sellaisessa elämässä, joka aiheuttaa lievää ahdistusta ja et ole valmis tekemään asian eteen ainuttakaan parannusta eli vahvistat vain käsitystäni siitä selkärangattomasta paskasakista. Korjaa toki, jos olen väärässä.
Minua ilahduttaa, että ne jotka olen luokitellut Kitinässä paskasakiksi muissakin asiakysymyksissä (sinut safi muistaakseni eläinkeskusteluissa) ovat muutenkin paskasakkia!!! :D

Mitä Daven pitäisi tehdä? Jättää vaimonsa ja lähteä rilluttelemaan vai? Sinusta nyt kerrotut ihmissuhdekäsityksesi viittaavat puhtaasti itsekkääseen persoonallisuuteen, joka sopii siihen muuhunkin maailmankuvaasi.

On muutakin arvoja kuin oma etu ja huvi. Niiden takia voi joutua pysymään tilanteessa, joka todella aiheuttaa masennusta. Lojaalisuus puolisoa ja lapsia kohtaan vaikka. Joskus myös ihan pakosta on tilanteessa, jota ei voi muuttaa. Miten koulua inhoavat nuoret esimerkiksi pystyisivät lopettamaan koulunkäynnin? Luuletko, että valtaosa ihmisistä voi vaihtaa työpaikkaansakaan, oli stressi tai pomo miten hirveä tahansa?

Tai mitä vaikkapa minä olisin voinut tehdä viime talven ja kesän masentavassa tilanteessa, jossa asuin 2x4 metrin kopissa KOSKA 76-vuotias äitini tarvitsi auton kuljettajaa ja ruumillisten hommien tekijää siellä maalla KOSKA oli päärakennuksessa palvelemassa 89-vuotiasta sairasta enoani, veljeään. Jättää äitini pulaan ja lähteä? Ja vaikka äitini siellä olo mielestäni oli kohtuutonta sukulaisrakkautta, en olisi saanut pakollakaan äitiä sieltä pois. Välit olisivat menneet poikki. Rakentaa uusi talo viereen? Ei ollut vielä rahaa ja tuohon en niitä kumminkaan haaskaisi. Siispä palelin siellä kopissani masentuneena, koska muuta ei ollut tehtävissä. Paitsi muuttaa päärakennuksen vierashuoneeseen äitini ja isäni lisäksi. Ei hyvä sekään.
Viimeksi muokannut Gat, 09.11.2007 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aito_Johanna

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Merkitkää aikakirjoihin: Gattaca puhuu asiaa.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Gat kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Miksi kenenkään pitäisi osata ampua käsiaseella? Jos nyt jätetään poliisit hetkeksi sivuun.
Ymmärrätkös, että vaikka sinusta se ei ole hauskaa, jostakin muusta voi käsiaseella ampuminen olla hauskaa?
No, itse asiassa minusta käsiaseella ampuminen on ihan hauskaa, ja olen kanniskellut sellaista useamman kuukauden ajan ihan työni puolesta. Kysymys on tietysti rajanvedosta - tuskin sinäkään kannatat dynamiitin myymisen vapauttamista sillä perusteella, että asioiden räjäyttely voisi olla jostakusta mukavaa. Automaattiaseilla rätkättely on ihan hauskaa sekin, puhumattakaan kenttätykillä ammuskelusta, eikä tämä ole mikään vitsi, eräällä armeijakaverillani oli sellainen takapihallaan. Bosniassa kuulemma jengillä saattaa olla tallissaan panssarivaunu, jolla sitten ammuskellaan vuorenseinää, kun on häät; ja joku naapuri voi tulla sitten säestämään Sergeillä. Todella hilpeää, kunnes joku älypää osuu ohilentävään pienkoneeseen. Tositarina tämäkin.

Käsiaseet on tarkoitettu ihmisten tappamiseen, ja niihin liittyy ikäviä mielikuvia. Siksi siviilit eivät tarvitse sellaisia.
prosessi

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Gat kirjoitti:On muutakin arvoja kuin oma etu ja huvi. Niiden takia voi joutua pysymään tilanteessa, joka todella aiheuttaa masennusta. Lojaalisuus puolisoa ja lapsia kohtaan vaikka.
Tämä kuulostaa kyllä aika pelottavalta ajattelumallilta. Jos pysyy väkisin tilanteessa, joka pitää masentuneena, eikä edes yritä muuttaa sitä, ei todellakaan ole lojaalinen lapsille, korkeintaan puolisolle ja omalle mukavuudelle. Eri asia tietenkin, jos lääkkeet auttavat pysymään riittävän tyytyväisenä, tai jos osaa muuttaa asioita tilanteen sisällä, mutta ainakin itse tiedän useammankin sellaisen parisuhteen, joissa lasten etu olisi ollut vanhempien ero. Ensimmäisenä mieleen tulee - yllätys, yllätys - omien vanhempieni avioliitto.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

JoeB kirjoitti:
Vadim kirjoitti:Miksi kenenkään pitäisi osata ampua käsiaseella? Jos nyt jätetään poliisit hetkeksi sivuun.
Koska se vain sattuu olemaan erittäin mukava harrastus, samoin voisi kysyä miksi kenenkään pitäisi harrastaa mitään muutakaan ampuma-aseurheilua.
Metsästääkseen. Kukaan ei kuitenkaan metsästä käsiaseilla vaan muilla kättäpitemmillä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Aito_Johanna kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Muranen ja oliko tmä nyt kotkalainen näyttivät, että henki lähtee ihan jousipyssylläkin.
Joo Muranen! Voi sentään, minähän olen unohtanut jakaa kanssanne tämän traagisen "olin siellä" -kokemuksen..
Tappoikos Mika Muranen kaksi ihmistä jousella? Ja pidätyksen jälkeen sanoi suurimmaksi surukseen, ettei pääse jatkamaan varusmiespalvelustaan. Nyt tulee mieleen kysyä, missä tämä kyvykäs ja isänmaallinen mies sai sotilaskoulutuksensa? Salpausselän ilmatorjuntapatteristossa. Entäs missä minä sain sotilaskoulutukseni? Salpausselän ilmatorjuntapatteristossa! Elliittiä selvästi! :D

(Tosin kun ylppistelin kavereille, kaverit huomauttivat ettei Muranen mitään sotilaskoulutusta ollut saanut, oli vielä alokas :roll: )
safi

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja safi »

EveryWoman kirjoitti: Ihan niin kuin Auvinenkin! Tässäpä älykäs mittari puolijumalien erottamiseksi paskasakista. :perse:
Älykästä tai ei, mutta ilmeisen toimivaa. Ihmisen elämä on jatkuvaa muutosta ja se väki, jota ei sitä suostu hyväksymään putoaa auttamatta kelkasta.
safi

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja safi »

Aito_Johanna kirjoitti: Todellakin, niin olet! :idea: Muistan, että kun täällä joskus keskusteltiin aiheesta "mitä tekisit, jos kumppanisi lihoisit", sinä vakuutit jyrkästi lopettavasi sellaisessa tilanteessa suhteen siihen paikkaan. Esimerkiksi tätä varmaankin tarkoitat "ahdistuksella", "suurella muutoksella" ja "sillä, että on selkärankaa"?
Kyllä sinun johku täytyy nyt yrittää käyttää huomattavasti järeämpiä keinoja, mikäli meinaat saada minut ärsyyntymään.
Historia ja nykyisyys kaksilahkeisten kanssa touhutessani on varmasti hyvinkin värikästä, enkä edes ymmärrä katua mitään tai muuttaa mieltäni. Oletko kenties jotenkin kateellinen? Voin ihan suosiolla antaa sinulle lisää materiaalia kauhisteluun, sillä sitähän riittää. : )
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

safi kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Ihan niin kuin Auvinenkin! Tässäpä älykäs mittari puolijumalien erottamiseksi paskasakista. :perse:
Älykästä tai ei, mutta ilmeisen toimivaa. Ihmisen elämä on jatkuvaa muutosta ja se väki, jota ei sitä suostu hyväksymään putoaa auttamatta kelkasta.
Mitähän tämä "kelkasta putoaminen" oikein tarkoittaa? Eikös tämä Auvinen suorastaan rakastanut muutosta?
SikaMika

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Gat kirjoitti: Tappoikos Mika Muranen kaksi ihmistä jousella? Ja pidätyksen jälkeen sanoi suurimmaksi surukseen, ettei pääse jatkamaan varusmiespalvelustaan. Nyt tulee mieleen kysyä, missä tämä kyvykäs ja isänmaallinen mies sai sotilaskoulutuksensa? Salpausselän ilmatorjuntapatteristossa. Entäs missä minä sain sotilaskoulutukseni? Salpausselän ilmatorjuntapatteristossa! Elliittiä selvästi! :D
Muistan miehen ja tapauksen. Olin itse intissä, kun kuulin uutisen. Nyt tulee mieleen kysyä, mistä tämä kyvykäs alokas lähetettiin "kotiin kasvamaan" yritettyään varusmiespalvelusta ensimmäisen kerran? Vekaranjärveltä. Entäs mistä minut lähetettiin kotiin kasvamaan suoritettuani varusmiespalvelukseni? Nii-i...*lataa ja varmistaa*
Tix

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Itsekään en ymmärrä mikä tekee pitkistä aseista muka vaarattomia. Muranen ja oliko tmä nyt kotkalainen näyttivät, että henki lähtee ihan jousipyssylläkin.
Pitkä ase on liki mahdoton kätkeä siten, että potentiaalinen uhri ei huomaisi jonkun kantavan sellaista. Käsiaseella ei periaatteesa ole metsästyfunktiota.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Pitkä ase on liki mahdoton kätkeä siten, että potentiaalinen uhri ei huomaisi jonkun kantavan sellaista.
Vitsailetko? Haulikon kantaa kahteen osaan purettuna huomaamattomasti käytännössä mihin tahansa. Vessassa tai muualla tehdyn kasauksen jälkeen aikaa laukausten alkamiseen on niin vähän, että aseen pituudella ei ole merkitystä. Itsemurhaa hautova ei-uusavuton kaveri toki sahaa haulikon piipusta rautasahalla puolet pois kouluympäristöä varten.

Lyhyiden aseiden vaarallisuus on hollywood-harhaa. Elokuvissa sankari vetää ppk:lla hedut rynkkyjengiin, käytännössä homma menee toisinpäin.
elco

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja elco »

Vadim kirjoitti: Käsiaseet on tarkoitettu ihmisten tappamiseen, ja niihin liittyy ikäviä mielikuvia. Siksi siviilit eivät tarvitse sellaisia.
Ikävän mielikuvan perusteella pitäisi kieltää samantien sinutkin.

Sotilasvallankaappaus nykysuomessa olisi uskoakseni verraten helppoa. En kannata aseiden monopolisointia valtiolle.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mitä olette mieltä tapahtumien repostelusta iltapäivälehdissä? Mieleen tulee sana miediahuoraaminen, tarkoittaneeko sitten mitään. Iltalehti on aina ollut kuraa, mutta Iltasanomat ainakin esittää olevansa hieman korkeatasoisempi julkaisu. Kenen etuja palvelee esittää yksityiskohtaiset tiedot siitä, missä makasi mikäkin ruumis? Ketä kiinnostaa kahden 14-vuotiaan lapsen "rakkaus" ja se, miten tunteesta saa voimaa kestää rankkoja kokemuksia? Onko oleellista, ampuiko murhaaja 69, 74 vai 1000 laukausta?

Olipa tapauksesta muuten mitä mieltä tahansa, mielestäni voisi puhua enemmän myös uhrien omaisten kurjuudesta. Oli Auvinen sitten koulukiusattu tai mitä muuta tahansa, ei hänen henkilökohtaista vastuutaan voi kiistää. Jos polla ei kestä, on hakeuduttava hoitoon niin kauan kuin järjen valoa on vielä näkyvissä. Jokainen on viime kädessä itse vastuussa omasta terveydestään, se ei ole ensijaisesti opettajien, työntantajien tai lähipiirin tehtävä. Tukea tulee saada ja antaa, mutta muuten lähiympäristön keinot ovat varsin rajalliset. Kaikista koulukiusatuista ei tule psykoottisia tappajia, joten liikaa ei tulisi voivotella hänen kurjaa kohtaloaan. Tämä huolimatta siitä, että nuorten (vrt. aikuisten ja lasten) mielenterveyspalvelut tuntuvat olevan kiven alla niin kuin tämän päivän Hesarista saimme lukea.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Vadim »

elco kirjoitti:
Vadim kirjoitti: Käsiaseet on tarkoitettu ihmisten tappamiseen, ja niihin liittyy ikäviä mielikuvia. Siksi siviilit eivät tarvitse sellaisia.
Ikävän mielikuvan perusteella pitäisi kieltää samantien sinutkin.

Sotilasvallankaappaus nykysuomessa olisi uskoakseni verraten helppoa. En kannata aseiden monopolisointia valtiolle.
Ilmeisesti ei ole aivan perusteeton huhu, että Australia vaikuttaa jollain tavoin aivotoimintaan. Puhuin käsiaseista. Metsästysaseita jäisi suomalaisille vielä hurumykky.
Googlebot

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Gat kirjoitti:
Googlebot kirjoitti:Sen ei tarvitse olla sallittua kaikille ja kaikkialla. Jos vaatimuksena käsiaseampumaharrastukselle olisi ampumaseuraan kuuluminen (joka on velvoitettu huolehtimaan ostamasi tai vuokraamasi aseen säilytyksestä yhtä hyvin kuin mihin aseliikkeet pystyvät), niin ok minulle.
Suomalaiseen tylsäään tottelevaisuusmentaliteettiin sopii hyvin, että mikä ei ole redusoitavissa ehdottoman tarpeelliseksi ja josta voi olla vaaraa, sen voi kieltää. Jos ei itseä se asia kiinnosta, siis.
Minua kiinnostaa, kiinnostukseni kohteena ylläri-pylläri lähinnä practical shooting. Jo kauan sitten armeijan jälkeen kävin katselemassa aseliikkeessä Glockeja sun muita sitä ajatellen.
USA:ssa taas on asejärjestöjen peruslähtökohta, että aseita pitää saada olla yksityisillä kansalaisilla myös nimenomaan itsepuolustussyistä.
Suomessa ei. Silloin tällöin kuulee tilanteista joissa joku "tosimies" esittelee muille juottolaan mukanaan tuomaa luvallista asetta. Sopii vain arvailla kuinka moni kanniskelee niitä mukanaan kaupungilla (muulloinkin kuin radalle mennessään) turvantunteen tms. takia, eli syistä miksi he eivät ole aseelle lupaa saaneet. HSC:n kotisivuilla sanotaan että heidän 1500 jäsenestään lähes puolet on naisia. Mistä tämä mielestäsi kertoo? Ovatko naiset "muuten vaan" innostuneita ajatuksesta ampua radalla, vai onko takana ajatus saada lupa aseelle joka toisi turvaa?
Sinun ehdotuksesi aseiden säilyttämisestä ampumaseuran tiloissa luulen perustuu suurten kaupunkien olosuhteiden yleistämiseen. Esimerkiksi se metsästysseura, johon täälläpäin Savossa kuulun, pitää majaansa 50 km. päässä kaupungista, ja paikkahan on useimmiten tyhjillään oleva puutalo!
Rajasin keskusteluni lähinnä käsiaseisiin, en haulikoihin ja metsästyskivääreihin. Toisaalta voitaisiin sanoa, että metsästysseurasi voitaisiin velvoittaa järjestämään aseiden asiallinen säilytys jotta sillä olisi lupa toimia. Eivät ravintolatkaan ole kadonneet vaikka ensin vaadittiin erillisiä savuttomia alueita, sitten tupakointikoppeja, ja lopuksi täyttä savuttomuutta. Heidän piti vain sopeutua uusiin säädöksiin, ja kas kummaa onnistuivatkin siinä vastaansanomisesta huolimatta.
Myös lähempänä kaupunkia on ampumarata, mutta sittenkö pitäsi aina hakea aseensa omasta seurasta 50 km päästä?
Kyllä, jos ovat niin kädettömiä etteivät pysty muuten asiaa järjestämään. Jostain syystä epäilen että pystyvät, kunhan tulisi pakko järjestää asiat paremmin.
Myöskään et huomioi aseilla harjoittelun KYLMÄHARJOITUSTARVETTA, jota tekevät enemmän ampumista (sekä käsiaseilla että haulikoilla) harrastavat lähinnä kotonaan. Jotkut myös korjaavat aseitaan itse, mikä on hankalaa kylmällä ulkoradalla.
Jälleen, voivat järjestää asian sitten siten että kylmäharjoitustarvetta ei suoriteta kotona, ja ampumaseura järjestää lämmitettyjä koppeja korjauspajaa varten jos kerran on niin vaikeaa.

Keksit keksimällä muka-syitä. Usko pois, kyllä pakon edessä sopeutuu oudon hyvin.
Ja lisäksi.. vaikka asetta ei kaupungilla tai kylillä ladattuna kannetakaan, minusta olisi tunteen tasolla jokseenkin noh.. kuohitsevaa, että olisi omistamansa kapine, jonka joku muu pitääkin lukkojen takana ja jota saa käpistellä vain jotain tunnin kerrallaan ampumaseurassa.
Siinä se vihdoinkin tuli, onneksi uskalsit sanoa sen ääneen. Tuon luulen olevan tärkein, ja monilla ainoa, todellinen syy miksi he haluavat että saavat säilyttää harrastusasetta kotonaan. Lupia niille ei ole kuitenkaan annettu sen takia jotta harrastajat voisivat tuntea olonsa miehekkäiksi tms. rassatessaan ja sivellessään aseita kotonaan ja harjoittelemalla niiden kanssa ilmeitä peilin edessä.

Myönnän että minustakin tuntui aluksi jotenkin "hienolta" pitää .357 magnum-revolveria kaapissa kotonani, huoltaa sitä, purkaa osiin ja takaisin ihan muuten vaan jne. Mutta se on voivoi jos tuo ilo meiltä vietäisiin, kunhan ei viedä itse metsästys- tai harrastustoimintaa. Olisin itse valmis uhrautumaan tuon verran, jos sillä saadaan merkittävästi aseita pois kaduilta. Joo joo, piripäät voivat edelleen saada luvattomia aseita, ne ovat asia erikseen.

Katsotaan sitten uudestaan jos valtiovalta päättää hyväksyä käsiaseiden oston itsepuolustustarkoituksiin. En tosin usko, ja mielestäni parempi niin.
Viimeksi muokannut Googlebot, 10.11.2007 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Googlebot

Re: Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Lisätään vielä ylläolevaan etten välttämättä tarkoittanut ettei kukaan siviili saisi missään tapauksessa säilyttää asetta kotonaan, mutta että sellainen lupa annettaisiin vain poikkeustapauksissa.

Erotan keskustelussa myös toisistaan sen mikä on nykyisen lupakäytännön tarkoitus, ja mihin suuntaan sitä ehkä halutaan kehittää. Jotkut ilmeisesti haluavat että ihmisten pitäisi saada ostaa käsiaseita itsepuolustustarkoituksiin. Se on yksi näkemys.

Pointtini oli että nykyisin tuollaista käytäntöä ei ole, joten nykyisten periaatteiden mukaan voitaisiin yhtä hyvin rajoittaa ihmisten mahdollisuutta säilyttää aseita kodeissaan tai kuljettaa niitä mukanaan kadulla, kunhan ei viedä heiltä mahdollisuutta ampuma- tai metsästysharrastuksiinsa. Nykyisten lupakäytäntöjen tarkoituksena ei ole aseistaa suomalaisia.
Vastaa Viestiin