Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Geetzu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Kai se on paras vaan asennoitua tiukalla pessimismillä tulevaan niin ei tipahda liian korkealta. :] Muistan ne omat ajatukset 4 vuotta sit viimesilläni, okei, vähän vähemmän pessimismiä jakaisin muille... Esikoisen ekat vuodet on ollu niin super-helppoja et kaikki ne sairastelupirujen maalailut seinille hymyilyttää. Perusnuhakuumeet ja mahapöpöt, eikä mitään muuta, kiitollinen saa olla.

Yksi TERVE lapsi on vaan niin älyttömän helppo kahden TERVEEN lapsen sijasta... Mitään en kadu mutta olen monesti ollut (sairaalla tavallani) kiitollinen niistä parista epäonnisesta raskaudesta siinä välissä. Mielenterveyteni olisi saattanut jäädä prakaamatta mutta jotenkin tuntuu, etten olisi tätä handlannut pienemmällä ikäerolla. Siihen ehkä on syynsä, että väliä hieman tuli (niin kuin kyläilemässänne perheessä).

Toivottavasti mustis jaksais päivitellä kun pieni syntyy, oon ihan koukussa blogiin, vaikka / kun se on niin raskasta luettavaa...
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Kun nyt syntyis edes...
Noh, eipä tullut ainakaan skorpparia tästä masusta ulos. Täytyy alkaa opetteleen, että omaan perheeseen kuuluu kaksi jousimiestä - sitten kun kuuluu.

Mut jos ei jotain hankalaa ja vaivalloista, niin ehkä jopa hyvääkin. Poikanen on oppinut edes suunnilleen nukahtamaan itekseen ja nukkuu jo lähes koko yön! Itepäinenhän tuo on ku perkele, mutta hyvä tästä tulee.
Samaan valvomiseen sitten viimistään vuodenvaihteeseen mahdolliset koliikkivaivat... :roll:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tsemppiä Mustis. :h:
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Palo muuten eilisaamuna noin niiQ maanantain kunniaksi päreet tuohon mieheenki. Hän kun hiukan kiukkusi vähäistä unen määräänsä. Otin ja läksin Espooseen. Hermostuksissaan kysyi, että mitäs jos mä synnytän??! :shock: Mä oon oikeesti tässä kohta 10kk kuvitellut, että se synnytys on se tavoite, millä saadaan lopputulos ulos. :roll:

Sanoin mahdollisesti pistäväni tekstarilla jos ja kun tulee lähtö, jotta mihin sairaalaan suuntaan tai ilmoitan strategiset mitat sitten kun saan tuon pienen sisältäni ulos. EVVK.

Niin, ja se LA ois niiQ tänään hei... :evil:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Ookkonää Epsoossa??? Mie oon kohta kans. Laurinlahessako?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

mustaenkeli kirjoitti:Palo muuten eilisaamuna noin niiQ maanantain kunniaksi päreet tuohon mieheenki. Hän kun hiukan kiukkusi vähäistä unen määräänsä. Otin ja läksin Espooseen. Hermostuksissaan kysyi, että mitäs jos mä synnytän??! :shock: Mä oon oikeesti tässä kohta 10kk kuvitellut, että se synnytys on se tavoite, millä saadaan lopputulos ulos. :roll:

Sanoin mahdollisesti pistäväni tekstarilla jos ja kun tulee lähtö, jotta mihin sairaalaan suuntaan tai ilmoitan strategiset mitat sitten kun saan tuon pienen sisältäni ulos. EVVK.

Niin, ja se LA ois niiQ tänään hei... :evil:
Vähempikin vituttaa. Koitahan jaksaa *hali*
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Elppis kirjoitti:Vähempikin vituttaa. Koitahan jaksaa *hali*
Tää on räjähdelly tasasesti jokatoinen päivä. Tänään ei oo tarttenu, joten huomenna sitte... kiukuttelu ei vaan yhtään tunnu voimistavan noita suppareita... turhauttaa.

Viikonloppuna serkkulikka kysäs, jotta "No, mikset sä synnytä??!!!"
Minä: "Ai, ihan ku se musta olis kiinni?"
serkkulikka: "No kenestäs sitte, sun sisälläshän se lapsi on, että voisit niiQ pikkuhiljaa puskee sen jo ulos tähän maailmaan!"
Tämän jälkeen sanoin tiukasti ja napakasti, ehkä jopa hivenen ilkeästi jotain. Sitten mietin hetken, olisiko pitänyt pahoitella sanomisia ja tulin tulokseen, että ei todellakaan. Mulle ei vittuilla.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Leila »

Meillä on noin puolitoistavuotias ehkäisyneuvoja. Jos minä ja mies ollaan alle puolen metrin päässä toisistamme, niin tyttö tulee viereen huutamaan kuin elukka. Ihan oikeasti tosi kovalla äänellä ja itkun kanssa. Liekö mustasukkaisuutta äidistä vain jotain oidipaalista, en tiedä mutta tosi ärsyttävää varsinkin kun mies tahallaan tulee halailemaan tytön nähden.
Äiti ei tiedä
Geetzu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Meil on yksvuotiaan kanssa sama vaihe. Poika on nähnyt sitä halailua päivittäin koko ikänsä mutta nyt tullaan väliin ja hakataan tarmokkaasti isiä kauemmas. Pusut poikaa vaan naurattavat mutta halailu menee selvästi yli hänen rajansa. :]
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Niijoo, 5kk mitat oli 8260g ja 68,7cm, ja päänympärys huikeat 44cm :D

Eli kasvaa tasaisesti omalla käyrällään, tosin nyt tullut vain 600g/kk painoa kun nuo hampaat vaivaa :( Tai no, yks alahammas puhjennut!

Jätkä nukkui viime yönä 19.45 - 6.45 putkeen :o
The great club outshines the individual, always and forever.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Eilen oli taas neuvola ja sain kyllä huutia olan takaa kun painoa oli tullut lisää 2.5kg (833g/vko) vaikka pitäisi tulla ainoastaan 1.5kg eli sen 500g/vko. Jokainen raskaana ollut/raskauden kanssa tekemisissä ollut tietää että on aikamoista grammapeliä koko homma. Siinä tuli semmosta nalkutusta, että oksat pois syömisistä kun turvotustakaan ei ole. Päässäni mietin samalla, että miten hitossa voin enää terveellisemmin syödä, liikuntaakin harrastan päivittäin vaikka hemoG 102!

Nyt katsoin itse (ja vielä mieskin) niin on siinä opiskelija ja terveydenhoitaja olleet matikoissaan ulalla. Nimittäin oikea painonnousuni on kuin onkin se 1.5kg eikä 2.5kg. Alkeellisellakin matikkapäällä olisin säästynyt 15min. piinapenkiltä, mutta onhan sitten sanomista kun seuraavaksi menen käynnille.
Geetzu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Hui, mä en sohvalta nousis tolla hemolla. :o

Viddu miten teki pahaa eilinen 45 min ohjelma päihdeäideistä. Sen perään toki vielä kannatti katsoa boksilta joku näistä Little Miracles -jaksoista syöpäsairaine lapsineen... Phuuh. Marraskuussa pitäis telkkari pitää kiinni. En vaan opi.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Tuo oli kauhea 45min. jakso, ei voi muuta sanoa.

Sain eilen tietää tuon arvon, normaalisti mulla on ollut 139. Pakko kyllä sanoa, etten tunne oloani ollenkaan väsyneeksi tjmv. Luulisi että olisin puol kuollut, jos totta puhutaan. Tänään käyn hakemassa rautaa apteekista, sitten otan iisimmin. Voipi olla että tää mun valtava energisyys onkin yliväsymistä. Toki kaikki heikotukset ym. olen laittanut sokeriarvojen hyppelyiden piikkiin.
Geetzu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Meil on suvus (turhankin) korkeet hemoglobiinit, mulla tais raskausaikana olla kokoajan sen 130-150. Keskenmenossa ja myöhemmin sit onnistuneen synnytyksen jälkeen imetysaikana tippu hempat vähän alle sataan enkä päässy vessaan pyörtymättä. Äkkiä kyllä 3 rautaa päivässä -kuurilla ja levolla asia korjaantu... Henkilökohtasiahan noi, mut älä unohda lepuutusta. :]
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Mä hiukan odotin tuota tippumista. Nimittäin olen ollut rautakuurilla vaikka on tuo 139 ollutkin, koska punasolut on silti olleet tosi pieniä eli raudanpuute päällä hyvästä arvosta huolimatta. Nyt haen jotain juotavaa litkua, vatsa ei noita tabletteja siedä lainkaan. Tuon pitäisi olla jotain mahaystävällistä, katellaan.
Dumis

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mix painoo saa tulla vain tietty määrä viikossa tai miks on vaarallista että tulee liikaa? Sen kyl jummarran että olis vaarallista jossei paino nousis...
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^No ainakin mulla on se, että kun on se raskaudiabetes niin liika painonnousu altistaa insuliinille joutumiseen. Liika paino voi myös kertoa pahasta turvotuksesta, mikä taas voi viitata raskausmyrkytykseen. Suositeltava painonnousu on kait max. 12kg ja jo sillä taitaa aika monen painoindeksi paukkua = ylipainon riskit.

En mä tiedä.
Geetzu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Joo ja ei kai se ole ongelma jos paino ei nouse. Siskokin laihtunu 5 kiloa tän tokan raskautensa aikana, tuntuu maailman tyytyväisimmältä tyypiltä tällä hetkellä. :]
masa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja masa »

Rouva Pupu kirjoitti:Suositeltava painonnousu on kait max. 12kg
No tuohan riippuu ihan täysin lähtöpainosta.
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

masa kirjoitti:
Rouva Pupu kirjoitti:Suositeltava painonnousu on kait max. 12kg
No tuohan riippuu ihan täysin lähtöpainosta.
Näissä taulukoissa näyttää normipainosilla olevan tuo ja ylipainosilla max. 8kg. Alipainosista ei oo tietoo.
masa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja masa »

Rouva Pupu kirjoitti: Näissä taulukoissa näyttää normipainosilla olevan tuo ja ylipainosilla max. 8kg. Alipainosista ei oo tietoo.
Niin siis missä taulukoissa?
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Neuvolasta saaduissa kaavakkeissa. Lapsi painaa romppeineen noin 9kg about riippuen painosta, kaikki muu on ylimääräistä. Ylipainoisenhan ei sitä rasvakerrosta tarvitse enää kovastikkaan, jos ollenkaan, kasvattaa, siksi siellä pienemmät suositukset painonnousuun. Toki moni lihoo enemmän mitä suositusrajat ovat, jotkut vähemmän. Se riippuu, mistä roikkuu. Ja kyseessähän on suositusrajat, ei yksilöllinen totuus. Tällä vauhdilla oma painonnousuni olisi semmoset 12kg, mut luultavasti lapsi tulee olemaan iso, joten tulee olemaan korkeampi loppulukema.
bliss

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja bliss »

Mulla nousi raskauden aikana paino mukavat 30 kiloa, eikä siitä natkuttanut kukaan. Lähtöpaino oli huikeat 50 kiloa (=ihan liian vähän), 2 päivää ennen laskettua aikaa ja kättärille lähtöä punnittin 80,3 kiloa :D
masa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja masa »

bliss kirjoitti:Mulla nousi raskauden aikana paino mukavat 30 kiloa, eikä siitä natkuttanut kukaan. Lähtöpaino oli huikeat 50 kiloa (=ihan liian vähän), 2 päivää ennen laskettua aikaa ja kättärille lähtöä punnittin 80,3 kiloa :D
No meillä tuli kans 22 kiloa ja lähtöpaino oli 53 kiloa. Kuulemma kaikki meni niinkuin pitikin ja painonnousu oli just kohillaan. Nyt tuosta kertyneestä painosta on poissa jo 12 kiloa..
Rouva Pupu

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Kopsaan sen tänne:

Keskimääräinen painonnousu raskauden aikana on 10-16kg. Alipainoisen äidin painonnousu voi olla enemmän, ylipainoisilla on rasvavarastoja käytössään jo ennestään, joten heidän painonsa ei tulisi nousta samassa määrin.

Painon jakaantuminen:

Lapsi: n. 3,6kg
Lapsivesi: n. 0,8kg
Rinnat: n. 0,4kg
Neste kudoksissa: n. 1,2kg
Istukka: n. 0,6kg
Kohtu: n. 1kg
Verimäärä: n. 1,2kg
Rasvaa: n. 3,5kg

Yhteensä: n. 12,3kg. Eli tuosta tulee se ns. suosituspaino. Veikkaisin että itselläni tulisi varmaankin tollaset 20kg, mut nyt kun pitää elää sillä 1800kalorin päiväsyömisillä niin siksi paino tulee olemaan pienempi. Ihan kuin laihiksella olis eli ei kovin nautittavaa kun ei saa edes viineriä ostoo tähän himoon :cry:
Vastaa Viestiin