Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11450
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Psst, se on gynekologi ;)
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja annepa »

Tämä nyt ei liity mitenkään synnytykseen tai lapsiin, vaan huonoon palveluun terveydenhuoltoalalla. Mulle on muutamankerran sattunut huonoa palvelua. Yhdestä kerrasta jäi hirvittävä hammaslääkärikammo (ei uskottu kun sanoin että sattuu, siinä vaiheessa kun aloin itkeä, poraus lopetettiin). Toinen kerta oli, kun isältäni oli murtunut jalka ja ensiavussa ei oikein tietty mitä tehtäisiin. Ei siinä mitään, mutta kun odotimme isän kanssa huoneessa että mitä tapahtuu, niin saikku tuli sanomaan että "ja sitten vaihtamaan vaatteita". Minä kysyin että miksi. Että ollaanko puukon alle menossa vai kenties osastolle odottelemaan. Vastauksena oli että "kyllä se lääkäri sitten kertoo". Jostain syystä suutuin ja aloin mouhottamaan että "ei tämä peli vetele, sinä tiiät miksi vaatteet pitäisi vaihtaa, anna tulla nyt vaan tai mitään ei tapahu, on se perkele kun ei potilaalle edes kerrota että mitä ollaan tekemässä". Saikku katseli alta kulmain ja totesi että lääkäri meinasi että pitää jäädä yöksi sairaalaan koska röntgen on jo kiinni eikä jatkotoimenpiteitä voida tehdä sinä iltana. Totesin että "no oliko kauhian vaikiaa selittää potilaalle mitä tapahtuu". Potilas, siis se isäni vaan hymähteli ja myhäili sängyssä kun minä vaahtosin :D
Loppu menikin sitten päin persettä, jalka ei vieläkään ole kunnossa. Mutta siinä ei liene enää henkilökunnan asenteista kyse.

Kerran mulla oli kivulias tärykalvon rakkulainen tulehdus ja ilmoittautumishenkilö - jolla käsittääkseni on jonkin sortin terveydenalan koulutus - ei meinannut päästää mua lääkäriin koska "korvatulehdukseen nyt ei saa mitään lääkettä". Olin jo aikuinen ja itkin kivusta. Onneksi lääkärin huone oli ihan ilmoittautumistilan vieressä, hän kuuli valitukseni ja paukkasi ilmoittautumishuoneeseen ja kysyi mikä hätänä. Selitin, ja lääkäri sanoi että odota ihan hetki, pääset kohta vastaanotolle. Jouduin odottamaan odotushuoneessa jonkun 5 minuuttia, ja sinä aikana märisin suureen ääneen ja haukuin ilmoittautumishenkilön "saatanan harakaksi". Lääkäri oli sitten ihana, hän laittoin tauolla olleet ambulanssimiehet hakemaan puuduttavaa korvatippaa ympäri terveyskeskusta, valitettavasti sitä ei löytynyt. Mielialaani SAATTOI vaikuttaa aamulla nappaamani Tramal, joka ei vienyt helvetillistä kipua mutta sai minut hiukan sekavaksi. Onneksi äiti oli kotona ja vei minut sitten lääkärille haukkumaan harakoita.

Äitiäni ei synnärillä uskottu v. 80 kun siskoni syntyi. Äiti lähti kauhealla kiireellä sairaalaan kun synnytys oli jo pitkällä. Hänellä oli jostain syystä maha sekaisin ja lapsivesi oli lurahtanut huomaamatta vessanpyttyyn. Sisko meinasi syntyä taksiin. Kun äitiä sitten kärrättiin sheivaukseen, hän hoki että ei ehdi, ei ehdi ajella mitään karvoja, lapsi tulee nyt. Hoitajat vaan rauhoitteli että "joo, joo, katsotaanpa mikä se tilanne on". Kun hoitaja kurkkasi äidin hameen helman alle, ilme muuttui ja suusta pääsi henkäyksenomaisesti "päälaki näkyy". Että ois kantsinu uskoa että nyt se tulee, kyseessä ei edes ollut ensinsynnyttäjä :D Synnytyksessä ei mitään komplikaatioita.

Että on näitä huonoja kokemuksia muualtakin kuin synnäriltä. Kaikki ei ole niin vakavia ja traumatisoivia, mutta on se minusta aika tylyä jos potilasta kurmutetaan, sille ei kerrota mitä tapahtu tai mitä lääkärit suunnittelevat tekevänsä tai jos potilasta ei yksinkertaisesti kuunnella esim kivusta kerrottaessa. Noista mulle ei jäänyt mitään traumoja (paitsi hammaslääkäristä), enemmänkin ne ovat saaneet aikaan asenteen "älä rupia mulle". Kaikista vaan ei ole siihen, usein tilanteestakin johtuen, että siinä härdellissä aletaan vaatimaan omia oikeuksia tai edes inhimillistä tai asiallista kohtelua.

Täytyy kuitenkin tasapuolisuuden nimissä sanoa että on meitä potilaitakin/asiakkaitakin moneen junaan. Ihmettelen välillä hoitohenkilökunnan pitkämielisyyttä potilaiden suhteen, jotkut ovat ihan torveloita. Mutta nämä samat henkilöt taitavat olla pölkkypäitä muillakin elämän aloilla kuin potilaana...

No niin, jatkakaa äitijutuista :)

Ai niin yks juttu vielä: millä oikeudella ilmoittautumishenkilökunta tekee diagnoosin? Mulle on kaks kertaa sattunut näin ja lääkäriin pääsy on evätty. Käsittääkseni diagnoosin tekee lääkäri, ei joku sairaanhoitaja tms. Olen vähän sitä mieltä että kolmatta kertaa mulle ei käy näin...

No nyt niitä äitijuttuja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

annepa- lekuraikaa hakiessa puhelimitse on muutaman kerran tullut sanottua erittäin rumasti. Muutama vuosi sitten soitin malmin ensiapuun, kun VTI oli niin pitkällä ja nopeasti edennyt, että itkin ja verta vaan valui, en päässyt vessasta edes pois, saati muutenkaan kunnolla liikkumaan. Vastaanoton hoitsu käsi korottautua kraanalle, juoda vettä niin paljon kuin mahaan mahtui, nukkumaan ja tilannetsekkaus aamulla.
Soitin taksin ja mies lähes kantoi mut autoon - erittäin paha tulehdus, josta hoitamattomana (suonensisäinen antibiootti) olisi voinut kehittyä munuaistulehdus alta parin tunnin kuulemma. Hieman kiehuin..
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja annepa »

^ no hyi :(

Inhottavaa että pitää tossa kunnossa muka vielä jotain oikeuksiaan puolustaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Midalla on ihailtavan aktiivinen ote synnytykseen jo muutenkin hyvin raskaassa elämäntilanteessa. Toivottavasti saat synnyttää kotona, rauhallisissa tunnelmissa. Mulla ei mitään synnytyssuunnitelmaa edes ollut, en tiennyt että sellaista voi laatia enkä olisi ensisynnyttäjänä osannut etukäteen niitä tärkeiksi osoittautuneita asioita edes nimetä. Mahdollisella seuraavalla kerralla valmistaudun paremmin.

Noin muuten alan kallistua kannattamaan yksityisten palvelujen laajentamista. Näin terveydenhuollon työntekijänä surettaa lukea ja kuulla huonoista kokemuksista, ja on niitä itselläkin. Ymmärrän tietysti hyvin työntekijää koskevat seikat, kuten kiireen, rutiinin, työlääntymisen, ajoittain ala-arvoisen kohtelun potilailta ja omaisilta sekä runsaat vaatimukset, joihin vastatessaan saisi olla monikätinen, aika-avaruutta hallitseva yli-ihminen. Työssä tulisi silti pysyä ihmisläheisenä ja jos jokin pyyntö tai vaatimus on mahdotonta toteuttaa, asia täytyy pystyä ilmoittamaan ymmärrettävästi ja neutraalisti, ilman arvolatauksia. Jos työ alkaa tuntua liian raskaalta tai potilaat ylimääräiseltä haitalta on aikaa pitää taukoa tai vaihtaa paikkaa. Tätä ongelmaa esiintyy toki kaikissa ammattiryhmissä joissa ollaan palkollisina. Muista ehkä valitetaan vähemmän herkästi, terveydenhuollon rattaissa ihminen on niin haavoittuva ja peloissaan, että hän huomioi kohtaamiset erityisen tarkasti ja häntä tulee pystyä kohtelemaan hyvin.

Yksityistä vaihtoehtoa tulee kieltämättä harkittua, ei jaksa ottaa vastaan toisten aikaansaamia ennakkoluuloja omassa työssään.
Elämä kantaa, jos sen antaa
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Paskamutsi vei tytsän piknikin sijasta Carrolsiin, ja äsken vedettiin kevyet kolmen tunnin unet. Huh. No huomenna ehtii piknikkailee ja ehkä kattomaan miten mummi (mun mutsi) jakselee. Ja Lidliin broidin auton kanssa, saapi taas tavaraa kerralla mahtumaan.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja saira »

^Mä en vaan ymmärrä miksi sä viljelet tota sanaa paskamutsi.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

saira kirjoitti:^Mä en vaan ymmärrä miksi sä viljelet tota sanaa paskamutsi.
Oisko lähtösin Manalan suusta?

Meille on tullut neljäs hammas :]
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja saira »

^Mitä väliä sillä on kenen näppäimistöltä se on tullu, mut elä käytä sitä enää, pliis...

Onnea hampuista!
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14942
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

saira kirjoitti: Onnea hampuista!
Edes mainittu manala ei puolusta loivia myrkkyjä yhtä avoimesti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja saira »

^ :perse: :D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

:D

Poliisi puuttui välittömästi asiaan.
Manaaja

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

ninnithequeen kirjoitti:
saira kirjoitti:^Mä en vaan ymmärrä miksi sä viljelet tota sanaa paskamutsi.
Oisko lähtösin Manalan suusta?
Ei itse asiassa edes ole. Virtesi tarvitsee uudelleenviritystä.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Tytsällä on ollut levottomia öitä. Herää useamman kerran yössä ölisemään, mutta nukahtaa heti miten, en yleensä ehdi edes sängystä nousemaan. Eilen huomasin että hampaat 12-13 puhjenneet ja 14-15 puhkeamassa. Tässä lienee syy heräilyyn.

Odottakaa vaan sitä ihanaa autuutta kun ikää tulee lisää, jos hyvin käy, nukkuminen on pala kakkua :) Meillä hoituu todella helposti tämä nukkumaan meno. Niin päivällä kuin yöunillekin. Tytsä ilmoittaa "mammam", noukkii unilelut ja kävelee sängylle. Ainoa tehtävä on nostaa petiinsä ja laittaa verhot kiinni.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tyttäreni sai juuri tekstiviestin naapurin pojalta. Siinä luki "Minä rakastan sinua".

:shock:

*lähtee ostamaan haulikkoa*
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Mä olen vähän turhautunu. Piperton ei tunnu tajuavan että sen pitäs mönkiä ulospäin. Ei niin ettenkö nautisi valtavasti siitä että kaikkialle särkee, on turvoksissa, ravaa vessassa vähän väliä, voi käyttää vain kahta vaatetta koska ei mahdu muihin...

Vähän väliä supistelee, muttei kumminkaan tarpeeksi ahkerasti että voisi edes olettaa synnytyksen alkaneen. Ähpuh. NYT PIHALLE SIELTÄ!
Me transmitte sursum, Caledoni!
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Jännittävää :) Mistäköhän sitä tietää koska oikeasti synnytetään. Juu juu, aina sanotaan että kyllä sen sit tuntee ja tietää mutta lähipiirissä on syntynyt vauvoja silleen ettei äitee ollut moksiskaan (on ajatellut lukea kirjaa, käydä suihkussa yms. ja vauvan pää melkein ulkona) :shock:

Itselläin meni lapsivedet, joten se oli heti mentävä synnäril, ei silleen tarvinut funtsii et koska lähteä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

RP kirjoitti:Jännittävää :) Mistäköhän sitä tietää koska oikeasti synnytetään. Juu juu, aina sanotaan että kyllä sen sit tuntee ja tietää mutta lähipiirissä on syntynyt vauvoja silleen ettei äitee ollut moksiskaan (on ajatellut lukea kirjaa, käydä suihkussa yms. ja vauvan pää melkein ulkona) :shock:

Itselläin meni lapsivedet, joten se oli heti mentävä synnäril, ei silleen tarvinut funtsii et koska lähteä.
Mulla alkoi ne sellaset KUNNON supistukset vasta about 4-5 cm kohdalla, sitä ennen ne kyllä huomasi kun liikuntakyky jumittui aina hetkeksi, mutta ei ne vielä pahoja ollut. Koko yön istuin ja katsoin telkkaria ja laskeskelin supistusten välejä. Klo 8 mentiin ohjelmoituun käynnistykseen rv 42+2.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Käytiin miehen kanssa kävelemässä. Siinä käpsytellessä supistukset alkoi tulemaan sitten tiheämmin (kolme vartin sisään). Suuntasimme siis kotiin odottelemaan jatkuuko ne. Istahdin sohvalle ja siihen ne sitten aika lailla lopahti. Välissä tunti ja sitten tulee yksi säälittävä pieni. Turhauttavaa.
Me transmitte sursum, Caledoni!
nokkaelain

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Mida kirjoitti:Mikali neuvottelut eivat SatKs:ssa onnistu, pyydan maksusitoumuksen Vammalaan. Kasittaakseni Vammalan synnarin kulttuuri on huomattavasti inhimillisempi. Paakaupunkiseudulla oli Tammisaari. Eipa ole enaa. Otan osaa. Sairaaloiden valilla on eroa siina miten synnytyksen hoidon voi olettaa sujuvan. Ja silti niissa isoissakin liukuhihnasairaaloissa on toissa myos inhimillisia, ammattimaisia hyvia katiloita. Ongelma on se, etta on taysin sattumanvaraista kuka synnytysta sattuu hoitamaan.
Kaverini avokki synnytti juuri kesällä Vammalassa vaikkei asukaan siellä. Toisella kaverilla taas on todella huonoja kokemuksia TAYSista. Mitä iloa on isosta yksiköstä, jos lääkärin saaminen kestää 3 tuntia, kun sitä todella tarvittaisiin; hoitajat vaan toistelivat (synnytyksen jälkeen), että katsotaan nyt vielä miten menee. Kaveri sai extreme-alun isyyteen, kun vaimo oli viikkokaupalla sairaalassa.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Mida »

^ Niinpa.

Se on kato raha ja tehokkuus ja "turvallisuus" jotka ratkaisevat. Ei inhimillinen kohtelu, joka vaikuttaisi paljon elamanlaatuun monessa tapauksessa pitkaankin synnytyksen jalkeen.

Kavin eilen aitiyspolilla raskausdiabeteksen takia. Vastaanottanut laakari oli semmoinen poikki, pinoon ja seuraava-tapaus. Kylla se kysymyksiin vastasi, mutta se ei jaanyt kysymyksia odottelemaan. Katilot kylla vaikuttivat olevan ihan ok.

Kotikatilo tulee ensi viikolla kaymaan ja doulan kanssa mennaan kolmen viikon paasta pelkopolille. Ekan synnytyksen paperit tulevat varmaan viikon paasta postissa. Mua erityisesti kiinnostaa, etta loytyyko sielta joku perustelu sille, miksi katilo ei ponnistusvaiheessa paan synnyttya odottanut seuraavaa supistusta vaan kaski ponnistaa ilman "tai muuten maa revin tan taalta itse". Synnytyksen jalkeen sain kotiini jonkun lapun, jossa luki ettei kalvojen puhkaisua tai oksitosiinia laitettu kaynnistystarkoituksessa. Tamakin mua kiinnostaisi, etta huvikseenko sitten. Mun kasittaakseni molempien toimenpiteiden tarkoitus oli nimenomaan saada synnytys kayntiin.

Pyysin lapsivuodeosastoltakin paperit, mutta lahinna ihan vaan mielenkiinnosta. Mua ylipaataan kiinnostaa millaisia papereita tekevat.
Samoin kun harkitsen menevani synnytysvalmennukseen yleisesta mielenkiinnosta. Jospa vaikka joskus elamantilanne sallisi ne doulan tyot, niin olisi kokemusta paikallisista kaytannoista.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Sanavarasto on parin kuukauden sisällä kehittynyt roimasti. Muidenkin korville selviä sanoja ovat (samoin tietää mikä osa/esine yms. on kyseessä) mm. mopo, auto, nakki, kurkku, keksi, jätski, isi, äiti, peili, lamppu, ankka (aku ankka), rex (poliisikoira rex, kaikki sen näköisetkin koirat on reksejä), kitty (hello kitty), pauli (julius apina), maito, leipä, vaippa, pissa, kakka, kännykkä, viivi ja wagner, nenä jne.

Ymmärtää jo tosi hyvin kaikenlaista. Osaa viedä roskia roskakoriin, pyytää haluamansa, laittaa vaatetta päälle, mennä vaipanvaihtoon, laittaa leffaa pyörimään kaukosäätimellä, samoin vaihtaa kanavaa, tietää uunin olevan kuuman, tietää mistä saa mitäkin syötävää, osaa mennä nukkumaan, tietää ruumiinosat jne.

Ei ole enää vauva, puoltoista vee kuun lopussa <3
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Onko mammoissa ketään, joka olisi perehtynyt mammoja laajasti kuohuttavaan d-vitamiinikeskusluun? Kolmosta vai kakkosta, paljon vai vähän yms. Koskee tietty myös aikuisia, ovatko suositukset vääriä, pitäisikö deetä kiskoa kuin viimeistä päivää ainakin se 250 mikrogrammaa?
Paras päivä ikinä.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Näillä tiedoin en uskaltaisi vielä änkeä tytsää täyteen d-vitamiinia, koska yliannostuksen vaara on kuitenkin olemassa. Haluan tarkempaa/enemmän dataa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja annepa »

RP kirjoitti:Näillä tiedoin en uskaltaisi vielä änkeä tytsää täyteen d-vitamiinia, koska yliannostuksen vaara on kuitenkin olemassa. Haluan tarkempaa/enemmän dataa.
En minäkään överiksi vetäisi mutta olen siinä käsityksessä että aikuisille suositeltu 7.5 mikrogrammaa on ihan liian vähän. Lasten suosituksista ja siitä mihin ne perustuu en tiedä, mutta jos mennään samaa rataa niin enemmän ne tarvii kuin suositellaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.