Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

nowaysis kirjoitti:Sanovat, että jos ihan sileitä sössöjä syöttää, niin lapsen voi olla myöhemmin hankala oppia karkeammille ja möykkysemmille soseille, tulee ns. sihtikurkku eli kaikki pienetkin epätasaisuudet saa helposti sitten yökkäämään. Kokemusta tuosta ei ole, meillä kun sössättiin vaan haarukalla. Halusin vaan tuoda tämän kansantaloudellisesti varsin merkittävän seikan esille :oops:
Meillä kai aika sileitä soseita olleet kaikki mitä syötetty ja nyt kun karkeampaan siirryttiin niin olihan se kakomista ja myös yökk'ysoksennus tullut. Tästä syystä hiljalleen karkeammilla hedelmäsoseilla ja puuroilla totuttelua muun ruoan ohella.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Siinä varmaan huolettaa se, että kun vauva huomaa saavansa mahan täyteen kiinteistä paljon helpommin kuin maidosta, niin maito ei välttis enää sitten maistukaan, ja siinä oleville hyville aineille olisi kuitenkin vielä kovasti tarvetta. Siis äm:sta kun on kyse. Myös kiinteiden sanotaan muuttavan imetetyn lapsen oletetusti ideaalia suolistoflooraa huonompaan suuntaan, mutta ainakaan omassa tuttavapiirissä tämä ei pidä yks yhteen paikkaansa. Kolme 6kk pelkällä tissimaidolla ruokittua ovat sairastelleet enemmän kuin koko muu kaveripiiri yhteensä. Ehkä siellä taustalla joku pointti kuitenkin on..

Heh, mullakin on saikulla ollessa tullu hengattua täällä paljon, mikä on ihan ymmärrettävää kun ei pystyny näkeen ja juuri edes jutteleen puhelimessa kavereitten kans. Mites pupu teillä pienen kunto, onko sairastunu pahemmin vai selvinny säikähdyksellä?
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ja kuten todettua, jokainen lapsi on yksilö ja tekee just niinkuin tekee sanoi tilastot ja suositukset mitä tahansa. Hyviä lapsia kasvaa onneks monenlaisilla resepteillä ja soseilla:)
Prepare for the worstest.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Miehellä eikä tytsällä ole ainakaan vielä oireita. Hiukan kiukkusempi tytsä on ollut eikä nuku, mutta johtunee siitä että mä olen makuuhuoneessa eristettynä, en ota häntä syliin ym. Pienemmästäkin menee pienet sekaisin, veikkaan.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nowaysis kirjoitti:Ja kuten todettua, jokainen lapsi on yksilö ja tekee just niinkuin tekee sanoi tilastot ja suositukset mitä tahansa.
Meillä mennään vain keskikäyrillä, jos poiketaan, niin rangaistaan :paavi:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Meiän käyrät tasaista miinus kahta.

Tänään lääkäri kirjoitti lääkettä tytskälle (11kk) refluksiin. Josko sillä saisi masun rauhoittumaan ja jotain tolkkua. Totesi kyllä myös, että yösyötöt voi kyllä jo hyvin jättää pois. Luulisin, että helpommin sanottu kuin tehty.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Zeb

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Noni, syntyis jo!! :muu:
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Älä huoli, kyllä se sieltä vielä ulos saadaan. Jos ei hyvällä niin sitten pahalla.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

mustaenkeli kirjoitti:Meiän käyrät tasaista miinus kahta.

Tänään lääkäri kirjoitti lääkettä tytskälle (11kk) refluksiin. Josko sillä saisi masun rauhoittumaan ja jotain tolkkua. Totesi kyllä myös, että yösyötöt voi kyllä jo hyvin jättää pois. Luulisin, että helpommin sanottu kuin tehty.
Saitteko Gavisconia? Yleensä tepsii 2-3 päivän kuluessa, jos on tepsiäkseen (kuulemma). Toivotaan tosiaan että tytskän olotila paranis.
The great club outshines the individual, always and forever.
Kai Nalo

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

mustaenkeli kirjoitti:Totesi kyllä myös, että yösyötöt voi kyllä jo hyvin jättää pois. Luulisin, että helpommin sanottu kuin tehty.
Mä voisin kans ulkoistaa tuon taskin jollekin. :roll:
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Kai Nalo kirjoitti:
mustaenkeli kirjoitti:Totesi kyllä myös, että yösyötöt voi kyllä jo hyvin jättää pois. Luulisin, että helpommin sanottu kuin tehty.
Mä voisin kans ulkoistaa tuon taskin jollekin. :roll:
Vaihdettiin maito vedeksi, kuunneltiin huutoa kahden yön aikana ehkä max 1h / yö, ja loppui kuin seinään. On se vaan erilaista.. sitten taas meillä huudettiin lähes koko eka vuosi jotain - jotkut vauvaa jokeltaa iloisesti ulos putkahtaessaan, joten tasan ei käy onnenlahjat.
The great club outshines the individual, always and forever.
Kai Nalo

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Elppis kirjoitti: Vaihdettiin maito vedeksi, kuunneltiin huutoa kahden yön aikana ehkä max 1h / yö, ja loppui kuin seinään. On se vaan erilaista.. sitten taas meillä huudettiin lähes koko eka vuosi jotain - jotkut vauvaa jokeltaa iloisesti ulos putkahtaessaan, joten tasan ei käy onnenlahjat.

Meillä on maito lopetettu ja tilalle laitettiin vesi. Kun se ei auttanut kokeiltiin syöttää jannulle yövelli. Sama tulos. Seuraavaksi lopetetaan kaikki syötöt ja juotot yöllä. :roll:

Jannu nukahtaa kasilta, herää yhdeltä yöllä syömään vellin, seuraavan kerran 3-4 maissa seisoo sängyssä ja huutaa, kunnes tunnin nukuttamisen jälkeen nukkuu tunnin ja kuuden maissa vihdoin nostetaan samaan sänkyyn vanhempien viereen. Sit nukutaan puol kasiin asti tytyväisenä.

Mä luuulen että meidän tapauksessa pitää saada jannulle oma huone . Taitaa heräillä faijan kuorsauksiin ja kiehnaamisiin :D
Viimeksi muokannut Kai Nalo, 11.11.2009 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Kai Nalo kirjoitti:Mä luuulen että meidän tapauksessa pitää saada jannulle oma huone . Taitaa heräillä faijan kuorsauksiin ja kiehnaamisiin :D
Tää on niin totta. Heti kun jätkä laitettiin omaan huoneeseen, ei enää heränny siinä 23-00 aikana, kun mentiin nukkumaan. Vaikka täysin pimeässä hiivittiin ja mentiin peiton alle, ei ääntäkään, havahtui jätkä joka ikinen kerta!

Meillä on muutenkin outo kersa, jotenkin vinksinvonksin (en valita): monet kavereiden lapset, samanikäiset, itkevät yöllä hammaskipujaan, meillä taas kipu väsyttää pojan niin, että nukkuu sitten kahta sikeämmin, aamulla joutuu 12-13h unien jälkeen herättelemään.

Mun appiukko naureskeli joskus 6kk sitten, että "odottakaa vain, joskus sitä joutuu jopa herättelemään", kun valitin että poika herää aina 5.30.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Meillä jäi nuo yösyötöt itsekseen pois, joskus harvoin herää maidolle. Usein päivinä jolloin hampaita on tehty eikä korvike/ruoka ole maistunut. En ole niistä tietoisesti yrittänyt eroon. Syö puuron illalla ja korviketta menee n. 200ml hiukan ennen nukkumattia, joten lie kyse siitä, että maha on täynnä, uni näin sikeää. Mutta kai nuo yösyötöt vauvoille muutakin voi merkata, esim. läheisyyttä enemmän kuin nälkää.

Huomasin että aikoinaan kun ei vielä paljon kiinteitä syönyt niin sai pullo olla suussa jatkuvasti kun oli niin kova liikkumaan. Energiantarve kasvoi taitojen mukaan.

Nyt unia häiritsee selkeästi uudet mielenkiintoiset taidot, olen kuullut että kun opitaan tämä seisominen tukea vasten niin sitä sitten harrasteaan senkin edestä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minä olin kuulemma vaivaton vauva. Tai siis koliikkia ja yökauhua joskus. Muuten rauhallinen. Kun vanhempaní uskalsivat jonain iltana jättää minut yksin pinnasänkyyni (menivät kai tanssimaan tms) olin heidän kotiin tullessaan raportoinut: "Minä heräsin, join maidon loppuun ja nukuin taas". Toisen kerran tosin olin onnistunut kiipeämään pinnasänkyni laidan yli, sukeltanut lattialle ja sanoin kotiin tuleville: "Pippaa pää!" Isäni on tunnustanut myös ulkoillessa kerran tipauttaneensa minut rattaista pää edellä maahan. Tämä selittää paljon.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Normi yö meidän toimistolla: nukkuun klo 19, jota ennen 150-200 ml velliä. Eka yösyöttö, usein ainoa, on klo 24-03, jolloin korviketta 135ml. Herääminen usein jo 5-6, mutta sitä pitkitetään tuomalla tyttö isin ja äipän väliin omasta huoneestaan. Tällöin nukkuminen on aika levotonta, siis liikuskelee paljon. Varsinainen herääminen on 6:30-8, joskus tosin jo ennen kuutta.

Ruokapolitiikka on 600-700ml korviketta + 150-200 iltavelliä + lounassose + iltapäivän hedelmäsose.

Päikkäreitä on useimmiten kolme: heti aamulla, päivällä ja sitten iltapäivällä.

Ikää kohta 5kk.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Ylermi, teillä menee aika lailla samaa tahtia kuin meillä noi syömismäärät, unet jne. Meillä tosin ei nukuttu kuin erittäin harvoin yli 45min päikkäreitä, täälläkin taisin siitä valitella... Nyt vetäsee sen 1-2h klo 12-14 välillä, klo 19 nukkumaan, herätys 6.30-7 (vkl nukkuu itse joskus pidempään, jopa klo 8). Nyt viime aikoina on ruvennut uimaan pinniksessä, luulin sen jo loppuneen. Kaikki raajat sojottaa pinnojen välistä ja sitten unissaan itketään että on jumissa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Meillä päikkärien pituus vaihtelee, joskus pari tuntia, joskus vain 20 minzaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Elppis kirjoitti:Saitteko Gavisconia? Yleensä tepsii 2-3 päivän kuluessa, jos on tepsiäkseen (kuulemma). Toivotaan tosiaan että tytskän olotila paranis.
Gavisgonia syöty nyt viitisen viikkoa ja kyllä tuostakin apua on, tarvittaessa. Kuitenkin nyt lähetään kokeileen, muuttaako Prepulsid tilannetta mihinkään suuntaan parempaan.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Meiän 11kk nukahtaa 20.00-20.30. Herää juomaan maitoa 22-23 maissa. Seuraavan kerran 01.00, sitten 03.00, ehkä jopa 04.00 ja ainakin 05.00. Ei kuitenkaan enää tasatunnein kuku kuin käki (tätä tapahtui vielä 2kk sitten säännöllisesti).
Entiseen verrattuna olen oikeastaan tyytyväinen tähän nykyiseen. Hiukan helpommin jaksaa itekin työpäivät, jos ei tartte tasatunnein ylös pomppia. Mutta, jos typy vetää yössä maitoa yhteensä 500-800 ml, ni kai se on paljon se? Mutta, kun minä en jaksa just nyt alkaa mihinkään unikouluun. Hyvä, kun just ja just tänhetkisillä unilla työpäivät jaksaa. Vapaapäiviä ootellessa...

Niin, ja meidän tapaus kyllä nukkuu omassa huoneessa, muttei mitään vaikutusta. Noihin yöhulinoihimme saattaa toki vaikuttaa tuo refluksiprobleema sekä tulossa olevat hampaat. Viikko sitten puhkes vasta eka!
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Onnea niistä hampaista, tosiaan kauan teki tuloaan :) Mun mielestä tytsä teki jo kolme kuukautisesta asti noita yläetuhampaita ja nyt eilen oli sitten tullut toinenkin hammasparista läpi. Nopeaan tulivat alahampaiden jälkeen. Josko teilläkin alkais nyt tulemaan nopeammin :) Nyt tehdään kyllä jotain takahampaita kun sinne ronkitaan, ouh. Ei koskaan lopu näköjään tämä ruljanssi!
Jenny Daa-aah! ling

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Meidän 2-vuotias herää kerran yössä vesimaidolle. Ei ole ollut ongelma, en jaksa stressaa. Tutistakaan en jaksa, en oikein mistään. Kauheen tyytyväisiä kaikki 4 täällä... Oikeastaan heti kun haistatin pimpit neuvolan neuvoille niin kaikki ikään kuin asettui kliffasti.

mustikselle jaksamista...
Kai Nalo

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Suvinen kirjoitti: Tajusin tuossa, että meillä ei ole syöttötuolia. Suosituksia? Ajattelin hakea käytetyn, jonkun perusmallin.
Älä osta perusmallia. Älä osta TrippTrappia. Osta Geuther. Se on hyvä.

http://www.lapsekas.fi/?mag_nr=9&group=00000240
Jenny Daa-aah! ling

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Mun mielestä taas perus on ollu loistava. Kivoin katsellakin. :]
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Me diggaillaan CAM:n tuolista tarjottimella.. On muovinen (istuiosassa pehmuste). Suihkun alle vaan kun alkaa ruokasota!

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuot ... m_full.jpg - Toi on Gracon, mutta samantyylinen, mallin kuvaa ei ollut enää lastentarvikkeen sivuilla.

ps. ja sen saa taiteltua vielä kasaankin, helppo kuljettaa esim. mökille. Tosin meillä on toi pussi-istuin, missä jätkä viihtyi ehkä 2 sek.
Viimeksi muokannut Elppis, 12.11.2009 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Vastaa Viestiin