Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Mida »

Nakojaan mua mainittu kestovaippa-asioissa. Merkkivinkkeja en anna, koska suurimmaksi osaksi meilla on kestoiltu itse tehdyilla vaipoilla. Nytkin taysin omilla mentais jos ne ei olis tuolla jossain muuttolaatikoiden syovereissa. Haisulikertseja, yak.

Ninnille onnea pojasta! Niin ja Prosessille odotuksesta. Nama nyt tasta ehdin bongata.

Saas nahda mita tulee elamasta tana vuonna. Remontti lattiasta kattoon, asuminen sukulaisissa kunnes oman talon remppa on riittavan hyvassa vaiheessa, aktiiviset 1v ja 3v, isomman seuranta syovan uusimisen varalta ja nyt sitten raskaana taas. Ihan nayttais olevan voittokortit kourassa. Niin joo ja mies reissaa ulkomailla ainakin nyt vuoden alkupuolella muutaman viikon valein. Onneksi parisuhde voi hyvin. Eikohan tasta selvita, vaikka varmaan hiukkasen vasyttaa vaiheessa jos toisessa.

Nuoremman pojan kanssa paastaneen maailman terveysjarjeston suosittelemaan vahintaan kahden vuoden imetykseen. Jos tamakin lapsi vieroittuu raskauden aikana, se tapahtunee 2-v synttariensa aikoihin. Jos ei, sitten aikanaan tandemina. Olen hyvin iloinen siita, etta imetyksen vahimmaistavoitteeni nayttaisi talla kertaa toteutuvan. Maidon maara on vahainen. Sain tanaan lypsettya vain pienen lirun laakkeeksi esikoiselle vatsapopoon. Nuorempi ei ole yli puoleen vuoteen malttanut pitaa maidontuotantoa runsaana ja raskauskin ehka hiukan jo vaikuttaa.

Kotisynnytyksen suhteen mahdollisuudet ovat oleellisesti huonommat taalla Suomessa kuin edellisessa maassa, mutta se saattaisi ehka onnistua. Kotilo asuneekin juuri ja juuri siedettavan matkan paassa. Selvitellaan. Synnytysallas on yha tallella viime kerrasta.

Voi kun ehtisi tehda doulan toita viela ennen aitiys"lomaa". Tarvitsee sitakin asiaa selvitella. Olis tosi kivaa jos paasis jotakuta doulaamaan.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mulle ei koskaan ees ehdoteltumitään doulaa,mutta enpä tosiaan ketään kaivannutkaan paikalle. Siis miten se käytännös toimii se homma?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

ninnithequeen kirjoitti: Kiva tulla pojan kaa taksilla itku kurkussa kotiin ku kukaan ei tunnu välittävän hänestä.
No mutta sinä välität :) Onneksi olkoon vielä!

Minäkään en voi sietää ihmisiä, jotka lupaavat kaikenlaista, mutta eivät sitten viistikään pitää lupauksiaan. Mikseivät voi samantien olla lupaamatta?!

Me esim. annoimme avaimen eräälle kaverille muuttaessamma, että kävisi katsomassa kämppäämme silloin tällöin. No eipä viitsinyt käydä ja oli todella työ saada edes avain järjestettyä pois häneltä sellaiselle henkilölle, joka viitsii käydä. Ihme pelle.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Poika vetäs just semmosen satsin et taitaapi nukkua hyvin muutaman tunnin ainakin. Hassunhauskaa facebookata alle kolmen kilon kersa sylissä, heh.

Nitalta tänään kysyin ihan että luuletko sä nyt oikeesti ettei äiti välitä susta muka enää niin paljon. Neiti meni vaikeeksi ja sai sanottua: "Niin mutku sä varmaan kunnioitat Miskaa nyt enemmän..." Jestas mistä se sen on keksiny???

Huomasi kyllä olevansa edelleen äitin rakas ja sai nukahtaa kainaloon ja yhessä touhuttiin ja pelattiin koko ilta. Voi mun prinsessaa.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Mida »

ninnithequeen kirjoitti:Mulle ei koskaan ees ehdoteltumitään doulaa,mutta enpä tosiaan ketään kaivannutkaan paikalle. Siis miten se käytännös toimii se homma?
Mul ei viel oo kovin hyvaa tietoa miten Suomessa saa doulan, mut ainakin aktiivinen synnytys ry valittaa doulien yhteystietoja. Tuolla Briteissahan se on ihan oma ammattinsa, joskaan pelkalla synnytysdoulan tyolla ei oikeen itseaan elata, vaan pitaa tehda synnytyksen jalkeista doulan tyota myos. Eli perheet palkkaavat ensimmaisiksi viikoiksi doulan auttamaan arkisissa hommissa ja joskus iso osa doulan tyotunneista menee synnytyskokemuksesta keskustelemiseen, jos tapahtumasta on jotain jaanyt painamaan ja aiti kaipaa ymmartavaa kuulijaa.

Doula siis on tukihenkilo, jonka tehtava on auttaa ja tukea perhetta vauvan syntyman aikaan. Yleensa doula tapaa perheen pari kertaa ennen synnytysta, tutustuu perheen toiveisiin, tarjoaa tarvittaessa tietoa ja on mukana synnytyksessa eniten henkisena tukena. Yleensa kai Suomessakin doula kay viela synnytyksen jalkeen kerran tapaamassa, etta synnytyskokemus voidaan kayda lapi yhdessa, jos tarvetta on. Doula tarjoaa tietoa synnytyksen eri puolista, mutta tukee perhetta paatoksissaan.

Kaikkihan eivat doulaa tarvitse, mutta jos on esimerkiksi sairaalapelkoa tai puolisokin toivoo tukea lapi synnytyksen tai jos muuta tukihenkiloa ei ole, niin doulan apu voi olla hyvinkin merkittava sen suhteen, millainen synnytyksesta ja synnytyskokemuksesta tulee. Siteeraisin mielellani tutkimusta suoraan, mutten juuri nyt jaksa etsia, mutta doulan lasnaolon oli jossain tutkimuksessa todettu vahentaneen merkittavasti synnyttajan tarvetta kivunlievitykseen, toimenpidesynnytykseen ja keisarileikkaukseen.

Ma itse tuskin kaipaisin doulaa, paitsi jos tarvitsee menna sairaalaan, niin varmasti vakavasti harkitsen. Itse lahinna kaipaan synnytystoiveideni aanitorveksi silloin kun minun on tarkeinta keskittya itse synnytystyohon. Oma mies ei valttamatta osaa puolustaa mun tarpeitani laitosymparistossa "muiden tontilla".

Toisaalta saattaisin kuvitella, etta doulasta voisi olla hyotya myos puolison tukihenkilona. Esimerkiksi itse luotan hyvin vahvasti siihen, etta mina osaan ja pystyn synnyttamaan hienosti itse, mutta mies ei ihan taysin ole osannut relata ja luottaa. Hanta saattaisi rauhoittaa, jos voisi luovuttaa osan "vastuusta" toiselle ja luottaa doulan kokemukseen.

Mulla on sellainen kasitys, etta doulat Suomessa yleensa veloittavat korkeintaan matkakulut, mutta en todellakaan mene vannomaan. En ole saanut viela yhteytta aksyn doula-asioista vastaavaan. Saamani sahkopostiosoite ei toimi.

Mulla ei ole kaytannon kokemusta viela doulan tyosta, mutta kovasti toivoisin ehtivani sita edes vahan saada tassa kevaan mittaan.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

ninnithequeen kirjoitti:Ja taas pääsee haukkuu broidii:
Eikös tää ollu se wannabe-skinhead nulppi, mitä sä oot mainostanu rakastavas yli kaiken ja vice versa?
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^Se on ny viikon sisällä 3 kertaa jättäny kyydittämättä vaik on luvannu ja bensarahati annoin etukäteen. Ei paljon naurata maksella takseja näillä tuloilla et pääsee liikkuu pienen kans...

Poika syö jo vallan kamalasti, ja kyllä harmittaa viedä se tänään illalla takas Jorviin, tahtovat viel tarkkailla sydäntä ja muita käyriä yhen yön ajan. Kamalaa viedä toinen taas piuhoihin ja jättää sinne :cry:
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Midalla kuuluu olevan kevyesti haasteellinen tilanne. :D Hoidot ovat ilmeisesti tehonneet? Hienoa.

Rv 34+2, ei edelleenkään oikeita ongelmia. Paino on pysynyt ennallaan, muutaman sata grammaa laskenut ruokavaliota tarkkailemalla. Siinä uhrini neuvolalle. Väsyttää valtavasti ja liitoskivut ovat pahentuneet, pienen pihan lumityöt vaativat kipeiden supistusten vuoksi kolme erillistä kertaa. No, hiljaa hyvä tulee.

Neuvolan järjestämiin valmennuksiin olen erittäin pettynyt. Sekä loppuraskaus + synnytys sekä eilinen imetys + lapsivuodeaika olivat köyhää, kevyttä huttua, josta kukaan lukutaitoinen ja ajattelukykyinen ei hyödy. Ottaa päähän istua huonosti ilmastoidussa tilassa lantio ja selkä vihloen kaksi tuntia kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä. Olen löytänyt samat tiedot aikaa sitten esitteistä ja tietokannoista, tämä oli viimeinen valmennus johon suostun osallistumaan. En olisi mennyt näihinkään jos etukäteen olisi kerrottu mitä tullaan käsittelemään.

Pahinta oli hillitön vierauden tunne. Olen aina ajatellut ettemme pohjimmiltaan ole niin kovin erilaisia mutta kyllä tosiaan olin eri ulottuvuudesta kuin muu ryhmä, joka tohkeissaan mietti mitä niinku hyvää ja huonoa vanhemmuudessa sitten on. Ei mitään järkeä käyttää aikaa toistelemalla fraaseja ja nyökyttelemällä ponnekkaasti omille ja toisten latteuksille. Paskemmankin esityksen kuuntelee jos puhujalla on edes alkeellisia viestintätaitoja mutta ei riitä minun neuvolatädillä paukut ryhmäohjaukseen. Ei sen puoleen yksilöohjaukseenkaan, samalla kaavalla tuntuu vetelevän jokaisen käynnin eikä kaavan pohjana ole odottava äiti vaan se rutiini jolla työ on aina tehty.

Puheissa ei punaista lankaa tai selkeyttä, vain turhaa tunteellista lussutusta. Helmi oli parisuhdekolmio, jonka kärkeen tuli kirjata päivittäin yhdessä tehtävät asiat, keskivaiheille viikottain ja pohjalle harvemmin. Tällaista kolmiota tulisi sitten duunailla vähintään vuosittain ja sen avulla parisuhde pelastuu vauva-aikana. Kai tuollaistakin uskonvahvistusta ja apuvälineitä joku tarvitsee, minä tulin vain erittäin ärtyneeksi ajanhaaskauksesta. Laittoi kyllä miettimään resurssien kohdentamista. Ei kai kukaan ihan oikeasti jätä oma-aloitteista tiedonhankintaa ja jättäydy odottelemaan, että neuvola varmaan ohjaa askel askeleelta eteenpäin myös parisuhteessa?

Nyt joku pakanajumala tai avaruushenki apuun ettei lastenneuvolassa odota samanlainen hyväätarkoittava hössö höyrypää.
Elämä kantaa, jos sen antaa
NuoriD

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Melnais kirjoitti:
Nyt joku pakanajumala tai avaruushenki apuun ettei lastenneuvolassa odota samanlainen hyväätarkoittava hössö höyrypää.
Varustaudu etukäteen ja opettele tästä kolumnista muutama fraasi.

Vastaa jokaisen neuvolahenkilön (huom ei tädin!) ulkoa opeteltuun fraasiin esim

""Yes we can", "elämä on ihmeellinen ja se on elettävä" tai "On sanottu, että vastakkaisasettelun aika on ohi. Voi olla."
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Rekkis kävi sitten poikaansa kattomassa eilen...

Olin aika puulla päähän lyöty. Toi kukkia, kävi kaupassa mun puolesta, korjasi parvekkeen oven, syötti ja hoiti poikaansa. Ihan kasvokkain selvitettiin sitten kaikki asiat ja hänen nimeään EI edelleen tule mihinkään papereihin, se saatiin sovittua ihan nätisti. Mutta ei voi sanoa kuin huhhuh, enpä olis uskonut kaiken jälkeen.

Ja koska joku fiksu kysyy, niin emme TODELLAKAAN palaa yhteen, ja hää tietää että kännissä ei ole asiaa lähellekään lasta IKINÄ.

Mutta hyvä tietää että välitti pojastaan kuitenkin vaikka muuta kiukutteli, ja ehkäpä taas vuoden päästä tulee tapaamaan, heh.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

No kaikkihan me tiedämme, mitä kohta tapahtuu, myös sinä Ninniseni. Mutta c'est la vie.
Paras päivä ikinä.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

^ Mitä tapahtuu?

Pienen tyttöseni ensimmäiset rautahampaat näkyvissä, iik... Vanhennuin välittömästi viidellä vuodella.
Viimeksi muokannut Jenny Daa-aah! ling, 03.02.2010 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Riemumieli kirjoitti:No kaikkihan me tiedämme, mitä kohta tapahtuu, myös sinä Ninniseni. Mutta c'est la vie.
No way Jose.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

exPertti kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:No kaikkihan me tiedämme, mitä kohta tapahtuu, myös sinä Ninniseni. Mutta c'est la vie.
No way Jose.
Vähän tuli samantyylinen ajatus mieleen kuin Riemiksellä.
Ei ei ja vielä kerran ei. Sekin tehtiin hälle aika selväksi ja meni kyllä jakeluunkin, nöyrää poikaa oli.

Mut en mä voi kieltää tapaamasta lastaan kuitenkaan, niin sika en ole.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

exPertti kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Ei ei ja vielä kerran ei. Sekin tehtiin hälle aika selväksi ja meni kyllä jakeluunkin, nöyrää poikaa oli.

Mut en mä voi kieltää tapaamasta lastaan kuitenkaan, niin sika en ole.
Ok.

Miten sinulla muuten menee?
Väsyttää :D
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Leila »

Melnais kirjoitti: ... ei riitä minun neuvolatädillä paukut ryhmäohjaukseen. Ei sen puoleen yksilöohjaukseenkaan, samalla kaavalla tuntuu vetelevän jokaisen käynnin eikä kaavan pohjana ole odottava äiti vaan se rutiini jolla työ on aina tehty.
Minun vakituinen terveydenhoitaja oli lomalla ja sijaisena oli tehokas nuori nainen. Käynnit kesti maksimissaan 15 minuuttia (hb, verenpaine, pissanäyte, paino, sydänäänet ja mahan mittaus) ja tästäkin ajasta suurin osa kului siihen kun minä kävin vessassa tai kuorin vatsan esille vaatteiden alta. Ei siis turhia löpinöitä. Tavallaan tämä oli hyvin virkistävää, sillä vakitäti on välillä ärsyttävän lässy. Just kun olen selittänyt, että mitä kaikkea vaivaa on ja mihin kolottaa, niin täti huokaiseee "voi sinua onnellista odottajaa, nauti odotuksestasi". Tämä siis ihan tosissaan, ei minään vitsinä. Ja minä kun en vieläkään, kolmannella kerralla, käsitä, että mitä nauttimista tässä raskaana olemisessa on. Minä nautin kyllä siitä vauvasta parin kuukauden kuluttua.

Kauhean vaikea on kyllä välillä löytää aitoa kontaktia noiden terkkarien ja raskausajan lääkärien kanssa. Suurimman osan käynneistä toivoo sujuvan mahdollisimman nopeasti ja ilman turhiä löpinöitä. Itse koin myös aikoinaan valmennuksen aika turhaksi. Synnytys oli minulle niin iso kokemus kaikin tavoin, ettei siihen tosiaan tunnin luento ja synnytysvideo valmistaneet yhtään mitenkään.
Äiti ei tiedä
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Vaola kirjoitti:Minkähänlainen vaiva tuo muuten on? Jos kyseessä on aivojen rakenteellinen vika, niin silloinhan (vaikka selviäisi hengissä lapsuudesta) on suuri riski sairastua vakaviin mielenterveyshäiriöihin, masennukseen? Vai..? :?
Niin seratoniinivaje mainitaan usein myös hulluista puhuttaessa. Ongelma lienee (en tiedä) se, kumpi on syy ja kumpi seuraus, hulluus vai seratoniininvaje, ja mikä on ympäristön vaikutus.
Paras päivä ikinä.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

^^Otsikko on virheellinen Hesarin toimesta. Kannattaa tutustua alkuperäiseen uutiseen/tutkimusinfoon.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Riemumieli kirjoitti:
Vaola kirjoitti:Minkähänlainen vaiva tuo muuten on? Jos kyseessä on aivojen rakenteellinen vika, niin silloinhan (vaikka selviäisi hengissä lapsuudesta) on suuri riski sairastua vakaviin mielenterveyshäiriöihin, masennukseen? Vai..? :?
Niin seratoniinivaje mainitaan usein myös hulluista puhuttaessa. Ongelma lienee (en tiedä) se, kumpi on syy ja kumpi seuraus, hulluus vai seratoniininvaje, ja mikä on ympäristön vaikutus.
Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää lapsena, ei vauvana, ja aikuisiässä ns. kätkytkuolleiden vajeet. Tarkoittaen sitä, että onko riski kuolla nukkuessa yhtä suuri ja kertooko esim. masennus riskin olemassa olosta.
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mäkin ihmetelly ja päästäni pyörällä ny noitten ohjeitten kans. Jorvissa sanottiin ihan muuta ja oma neuvolatäti eilen kotonamme käydessään ihan muuta :O

Poika syö ihan liikaa ja ahmii ja sitten pulautteleekin välillä isosti, niin ei saa antaa kuin sen tietyn määrän ja sitten taas täti oli sitä mieltä että anna vaan lisää kun on nälkäinen. Siis voi itku näitten kans...
ninnithequeen

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Neuvolatäti kävi taas ja poika painaa jo 3100 g :h:

Paskanti vielä tädin päälle mutta ei naurattanu niin paljon kuin se että kusas sillon isänsä päälle. Jätkäl on huumorintajua, muahahaa x)
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jos isyyttä ei ole tunnustettu/vahvistettu/muuten todennettu (esim. isyysolettama avioliitossa), onko lapsella isä? Tällainen zeniläinen ajatus tuli mieleen.
Paras päivä ikinä.
RP

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja RP »

Riemumieli kirjoitti:Jos isyyttä ei ole tunnustettu/vahvistettu/muuten todennettu (esim. isyysolettama avioliitossa), onko lapsella isä? Tällainen zeniläinen ajatus tuli mieleen.
Biologisesti lapsella on isä. Biologia taas ei määritä isyyttä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mutta jos sitä ei ole virallisesti todettu, mistä tietää kuka se on? Tai jos äiti tietää, mutta kukaan muu ei tiedä, onko tieto silloin harhaa? Järjestäytyneessä yhteiskunnassa asian laillistaminen tekee siitä toden, esim. avioliiton tapauksessa. Vaikka kuinka inttäisit olevasi naimisissa, sillä ei olisi merkitystä silloin, kun avioliitolla yleensä on merkitystä (ero, kuolema, lapsen syntymä, elatusvelvollisuus).
Paras päivä ikinä.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Riemumieli kirjoitti:Mutta jos sitä ei ole virallisesti todettu, mistä tietää kuka se on? Tai jos äiti tietää, mutta kukaan muu ei tiedä, onko tieto silloin harhaa? Järjestäytyneessä yhteiskunnassa asian laillistaminen tekee siitä toden, esim. avioliiton tapauksessa. Vaikka kuinka inttäisit olevasi naimisissa, sillä ei olisi merkitystä silloin, kun avioliitolla yleensä on merkitystä (ero, kuolema, lapsen syntymä, elatusvelvollisuus).
Lapsen syntymätodistukseen tulee lapsen isän nimi, äidin mukaan (jos isä ei paikalla). Tämän voi myöhemmin testata DNA-testein, jos isä kieltää isyytensä.
The great club outshines the individual, always and forever.